Twee katten bevallen naast elkaar

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
jacoschut
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2019 08:14

Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door jacoschut »

Hallo,

Ik weet niet goed waar mijn vraag the stellen en wat mijn vraag precies is.

Ik zal de situatie uitleggen. Ik woon op een boerderij en ik heb 3 katten die alle drie zwanger zijn, dus we hebben een meerdere veilige warme plekjes binnen gemaakt zodat ze alle 3 kunnen bevallen. Eergister ochtend kwamen we er achter na kleine moawtjes dat er in een van de kartonnen dozen 2 katten (de ene heet spook en de anderre haar dochter moussaka) in dezelfde doos opgepropt met 2 kittens zaten, toen hebben we de doos voorzichtig opengeknipt en er een groter veilig plekje van gemaakt. We weten niet van wie de eerste 2 kittens waren maar spook was moasaka aan het schoonlikken en at de moederkoek terwijl mousaka melk gaf. Na een tijdje kwamen er een 3e en een 4e uit mousaka, om de beurd gaven de 2 moeders melk en likte ze elkaar schoon(super lief). In de avond van de zelfde dag heefd ook spook een kitten er uit geworpen die helaas dood was, we dachten dat nu spook haar nestje ging hebben en de anderen 4 kittens van mousaka waren. Alleen kwamen er geen kittens meer, terwijl er duidelijk nog kittens in de buik van spook zitten, ze heeft misschien alleen al haar biest gegeven aan de anderren kittens.. En ondertussen lijkt ze rond te lopen alsof er niks aan de hand is, wil wel veel aandacht zoals altijd voor ze een nestje heefd maar lijkt geen weeen te hebben, af en toe komt ze melk geven maar niet zoals de eerste dag. Heefd iemand ervaring met zo een situatie? De anderen 4 kittens en mousaka zijn trouwens gewoon gezond, en de temperatuur van spook is normaal en ze eet ook gewoon.

Dus mijn vragen concreet.
Heefd iemand ervaring met 2 katten die tegerlijkertijd bevallen naast elkaar?
Kan een kat 1 kitten er uit werpen en haar bevalling weer stopzetten?
Heefd de spook nu geen biest meer voor haar eigen kittens?

Groetjes,

Jaco
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoe gaat het met de poezen en hun kittens?
Mag ik je aanraden om ze te laten castreren zodat er in de toekomst geen nestjes meer komen? Ik weet dat je het goed meent met je katjes, kun je dat dan ook alsjeblief voor ze doen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door pinguin »

Ik.zou de dierenarts laten voelen of ze echt leeg is of dat er gee m kittens meer zitten of dat er toch nog een bevalling aanstaande is.

Kan je gelijk afspraken maken voor castratie

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
jacoschut
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2019 08:14

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door jacoschut »

Zotvanpoezen schreef: 07 mei 2019 20:10 Hoe gaat het met de poezen en hun kittens?
Mag ik je aanraden om ze te laten castreren zodat er in de toekomst geen nestjes meer komen? Ik weet dat je het goed meent met je katjes, kun je dat dan ook alsjeblief voor ze doen?
Dankje voor je tip, ik zou het eens overwegen. Ik vind nestjes heel leuk dus ik kijk nog wel even hoe of wat.
Het gaat goed met de Kittens, bijde moeders geven melk maar nog geen 2e of 3e nestje.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door Zotvanpoezen »

Het is echt voor de gezondheid en het welzijn van je katjes dat ik dit aanraad, hoor! Dat je nestjes leuk vind kan ik begrijpen, maar de gezondheid van de katten hebben wel voorrang. Redenen genoeg om te castreren:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... castreren/
https://howtocat.nl/castratie-kat/
En zoals pinguin al aangeraden heeft, de poezen laten controleren door een da.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door pinguin »

Zotvanpoezen ik denk dat het een bewuste opmerking is om te trollen en mensen de kast op te jagen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door Zotvanpoezen »

Oké, ik zal mij niet meer moeien met nestjes.
Ik bedoelde het niet slecht, hoor!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door pinguin »

Zotvanpoezen schreef:Oké, ik zal mij niet meer moeien met nestjes.
Ik bedoelde het niet slecht, hoor!
Je bedoeld het hartstikke lief en voor lichten is altijd goed.
Naar iemand die er zo instaat krijg je niet omgepraat vrees ik

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
jacoschut
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2019 08:14

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door jacoschut »

pinguin schreef: 08 mei 2019 15:57 Je bedoeld het hartstikke lief en voor lichten is altijd goed.
Naar iemand die er zo instaat krijg je niet omgepraat vrees ik

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ieder zijn meningen ;) Wel bedankt voor het medeleven met mijn katten, Ik zou maar niet zeggen dat er nog 12 anderren katten rondlopen op de boerderij waar ik woon lol.
jacoschut
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2019 08:14

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door jacoschut »

Zotvanpoezen schreef: 08 mei 2019 15:44 Het is echt voor de gezondheid en het welzijn van je katjes dat ik dit aanraad, hoor! Dat je nestjes leuk vind kan ik begrijpen, maar de gezondheid van de katten hebben wel voorrang. Redenen genoeg om te castreren:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... castreren/
https://howtocat.nl/castratie-kat/
En zoals pinguin al aangeraden heeft, de poezen laten controleren door een da.
Ik vind het bijzonder dat je over het welzijn van iemand katten kan oordelen zonder de plek te zien waar en hoe ze wonen. Ik ben zelf er van overtuigd dat mijn katten een te gek leven lijden en vind je belangstelling lief maar ik ga er niks mee doen. Ik heb niet eens katers trouwens om te castrenen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door Rik »

jacoschut schreef: 09 mei 2019 14:53 Ik heb niet eens katers trouwens om te castrenen.
poezen worden ook gecastreerd. Bij een poes worden de eierstokken weggenomen en daarom heet het daar ook castreren. Als je de eierstokken laat zitten dan heet het steriliseren. Maar in de volksmond wordt dit nogal eens verkeerd uitgedrukt.

Gewoon even ter info (zonder oordeel):
Het castreren van poezen is overigens verstandig om te doen voordat ze krols worden. Bij elke krolsheid (ELKE) neemt de kans dat ze op latere leeftijd baarmoederkanker en/of melkkliertumoren krijgen exponentieel toe. Dus met het niet castreren van een poes neem je een grote kans dat ze op latere leeftijd gezondheidsproblemen gaat krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jacoschut
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2019 08:14

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door jacoschut »

Rik schreef: 09 mei 2019 14:59 poezen worden ook gecastreerd. Bij een poes worden de eierstokken weggenomen en daarom heet het daar ook castreren. Als je de eierstokken laat zitten dan heet het steriliseren. Maar in de volksmond wordt dit nogal eens verkeerd uitgedrukt.

Gewoon even ter info (zonder oordeel):
Het castreren van poezen is overigens verstandig om te doen voordat ze krols worden. Bij elke krolsheid (ELKE) neemt de kans dat ze op latere leeftijd baarmoederkanker en/of melkkliertumoren krijgen exponentieel toe. Dus met het niet castreren van een poes neem je een grote kans dat ze op latere leeftijd gezondheidsproblemen gaat krijgen.
Ok thanks, helder. In princiepe krijgen de niet gesteriliseerde poezen bij ons de poezen pil. Die was alleen 1 keer vergeten waardoor er opeens 3 poezen zwanger werden. In principe worden ze dus nooit Krols.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door Rik »

jacoschut schreef: 10 mei 2019 08:46 Ok thanks, helder. In princiepe krijgen de niet gesteriliseerde poezen bij ons de poezen pil. Die was alleen 1 keer vergeten waardoor er opeens 3 poezen zwanger werden. In principe worden ze dus nooit Krols.
Oeps. Vergeten te vertellen dat de poezenpil net zo (of zelfs meer) schadelijk is voor de gezondheid. Een of twee keer kan (hopelijk) wel maar als dit op langere termijn gegeven wordt is het echt uitermate schadelijk. Lees onderstaande quotes.

Raadpleeg ook even je dierenarts voor advies want elke dierenarts weet dit ook. Ik begrijp eigenlijk niet dat je dierenarts de risico's niet uitgelegd heeft.

Dit is van twee dierenarts sites. Maar zoek even op internet op poezenpil en je ziet gelijk wat ik bedoel.
Veel mensen besluiten hun poes niet te laten steriliseren, maar om de poezenpil te geven. Het is echter zo dat de hormonen in de pil op termijn ernstige bijwerkingen kunnen hebben. Veel poezeneigenaren zijn zich hier niet van bewust. Wij krijgen vaak te horen dat de poes al lang op de poezenpil staat en dat de nare bijwerkingen nooit aan hen verteld zijn.
http://www.artsendier.nl/hst/a13r09t/ar ... ng=NL&RID=
De krolsheid kan onderdrukt worden met de poezenpil. Gezien de zeer heftige bijwerkingen van deze pil raden wij het sterk af om deze te geven. Het ontwikkelen van kwaadaardige melkkliertumoren, baarmoederontstekingen en suikerziekte zijn een aantal van de bijwerkingen waar de poes een zeer verhoogde kans op heeft bij inname van de poezenpil. Het is dus in het belang van de kat dat u deze pil niet te geven, en uw kat tijdig laat steriliseren.
https://www.dierenartslaakkwartier.nl/n ... erilisatie
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb bewondering voor je geduld, Rik....

Zucht,
Erik
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Twee katten bevallen naast elkaar

Bericht door pinguin »

ErikPhilippus schreef:Ik heb bewondering voor je geduld, Rik....

Zucht,
Erik
Ik ook

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie