Wat met de kat doen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
jamiejames
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2019 22:22

Wat met de kat doen?

Bericht door jamiejames »

hallo,

Ik heb sinds een jaar een hele lieve kat. Ze is al 11 jaar en heeft voor mij in het asiel gezeten. Nou ga ik binnenkort verhuizen voor mijn studie en heb ik met pijn en moeite mijn kat naar mijn ouders moeten doen. ( Ik woon trouwens niet meer thuis, dus ze is over verhuisd). Nu blijkt dat mijn vader er zeer allergische voor is, en toen hebben we samen besloten dat ik haar terug zou nemen en ik een goed plekje voor haar zal vinden.

Ik heb wat rondgebeld en de plek waar ik naar toe ga verhuizen zijn katten toegestaan, Maar het probleem is dat het een kamer van ongeveer 20m2 zal zijn. Dat is behoorlijk klein aangezien ik zelf al heel wat van mijn spullen weg zal moeten doen omdat ik van een appartementje naar een kamer ga. Nu vind ik het dus behoorlijk zielig om mijn kat daar neer te zetten terwijl ik zelf op school zit de hele dag.

Ik heb een keuze nummer 2 en dat is een plekje in den haag bij een goeie kennis. Ze heeft een huis met een tuin.

Nou weet ik niet welke keuze ik moet maken en wat beter is voor de kat. Natuurlijk heeft ze in den haag alle ruimte, maar ik ben bang dat het haar niet goed zal doen om zo vaak over te moeten verhuizen in zo'n korte tijd. en aangezien ik niet weet wat voor leven ze heeft gehad voor het asiel probeer ik het beste voor haar te doen. Ze is erg gehecht aan mij en daarom zou ze naar mijn ouders gaan, zodat ik haar vaker kan zien. Maar den haag is helemaal aan de andere kant van het land voor mij en ik zal haar amper meer zien.

Wat is het beste voor de kat.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat met de kat doen?

Bericht door nellebel »

waar heeft je kat nu behoefte aan. is het een rustige kat (ze is al 11 ) die vooral lekker op de vensterbank ligt en bij jou, of is het een druktemaker die de ruimte nodig heeft. daarop zou ik de beslissing nemen. hangt ze echt aan je en is ze rustig en gebruikt ze nu ook niet veel ruimte dan zou ik haar lekker mee nemen. niet alle katten hebben behoefte aan veel ruimte of een buiten. kijk wat ze nu nodig heeft en of dat overeenkomt met wat jij haar kunt bieden. je kunt ook in de hoogte werken.ik heb bijv plankjes langs de kast en kussens op de kast liggen, dus ze kunnen zo omhoog lopen en op de kasten liggen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat met de kat doen?

Bericht door Rik »

Ja, aan de ene kant is 20m2 wel erg weinig maar aan de andere kant kan het zijn dat een 11 jarige kat niet veel nodig heeft. Met een kitten hoef je het in ieder geval niet te proberen :)

Als ze inderdaad rustig is en veel slaapt (dat doen die van mij nu al bij 3 jaar :)) dan kun je het proberen. Je moet er dan wel vol voor gaan en eventuele concessies doen wat betreft de ruimte die je hebt. Als ze graag in een krabpaal hangt moet je dus een lekkere grote krabpaal naast de kast neerzetten... pech voor die stoel die je dan daar bedacht had :) Wil ze de hoogte in, plankjes aan de muur. Dat soort dingen.

Ik ga er ook even vanuit dat je niet een al te groot uitgaanstype bent die ook de hele avonden, na een dagje school, de stad in gaat. Want je zult natuurlijk wel wat tijd met haar door moeten brengen. Verder moet je haar dan goed in de gaten houden en haar gedrag 'lezen' om te kijken of ze wat tekort komt. Als dan blijkt dat je toch denkt dat het niet lukt kun je haar altijd nog naar Den Haag brengen.

Voor het aantal keer verhuizen hoef je je nu dan niet druk te maken. Dan gaat ze in eerste instantie met jou mee en kan ze daaraan wennen (omdat jij er ook bent). Ik zou dat wel doen als je een paar dagen hebt om de hele dag met haar door te brengen. En als het dus niet lukt dan is een tweede verhuizing niet het probleem omdat ze 'naar een betere plaats' gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jamiejames
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2019 22:22

Re: Wat met de kat doen?

Bericht door jamiejames »

Mijn kat kan echt een knuffel kat zijn, die de hele dag op je schoot zit en met je knuffelt, maar tegelijkertijd houd ze er ook van om naar buiten te lopen maar meestal ligt ze dan in het zonnetje. Ze is ook wel rustig. Ze is ook redelijk aanhankelijk. Ze begint elke ochtend tegen me te miauwen tot dat ik op sta, achtervolgd me door de hele woning.

Opzicht ben ik wel iemand die gewoon in de avonden thuis ben of zeker probeer om nog ff langs te gaan voor mijn kat. In het weekend ga ik wel meestal uit, maar dat is nu ook wel prima te doen met haar dus dat zal dan ook wel moeten lukken.

Deze kamer heeft een redelijk hoge plafon dus ik denk dat ik daar wel mee kan werken. Als ik dit nu zo allemaal lees denk ik dat het beter voor haar zal zijn om zelf te houden inderdaad. Ik ga dan proberen om te kijken of het zo te doen is, merk ik dat het toch wat te klein is dan kan ze naar een goeie plek.

Bedankt voor de tips! Dat heeft de keuze een heel stuk makkelijker gemaakt :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat met de kat doen?

Bericht door nellebel »

Lekker plekje voor de raam zodat ze naar buiten kan kijken doet ook wonderen hoor.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Mulamoess
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2019 18:17

Re: Wat met de kat doen?

Bericht door Mulamoess »

Hooi ik heb ook een leuke katje Ongveer 1 jaar oud ik kocht m toen hij 15 weken was via marktplaats nu ik bepaalde reactie zie over boerderij kat en huis kat komt mijn katje uit een normaal gezin maar k las een advertentie over een boerderij kat en k zag al snel dat ze van die raren bijt streken die van mij heeft dst ook alleen als ik loop door de woon kamer met slippers rent hij mij achter na en wil hij mij benen aan vallen ook als ik aan het game ben valt hij mij arm vingers aan ter wel ik niks verkeerds doe nou wil ik eigelijk weten of mijn kat nou een huis kat is of een boerderij kat 🤦🏽‍♂️ Hij is wel heel lief hoor komt zelf aandacht vragen als ik op de bank lig of net binnen kom of als k hem iets lekkers heb geven in zen bakje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat met de kat doen?

Bericht door Dinky »

Het is vooral een katje die graag met je wil spelen bij gebrek aan een soortgenoot. Want als ik dat zo lees wanneer hij aanvalt en bijt dan is dat zeer waarschijnlijk bedoeld als spelen.

Op een leeftijd van 1 jaar is het wel afwachten of introductie met een soortgenoot nog goed uitpakt maar als dat lukt zou die jou minder moeten bijten en aanvallen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat met de kat doen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik denk ook dat dit katje zich verveeld en wil spelen. Ik veronderstel dat hij niet naar buiten kan?
Heb je genoeg afleiding voor hem? ( speelmomenten, krab en klim gelegenheid, verstop plekjes, privéplekjes enz...)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Mulamoess
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2019 18:17

Re: Wat met de kat doen?

Bericht door Mulamoess »

Mijn katje komt niks te kort hij speelt meer met mijn armen en vingers en tenen benen dan met zen eigen speelgoed en waar hij kan krabben en krassen en toen war hij zelf wilt dar is zeker aanwezig k merk wel dat hij graag op het balkon zit/licht al vanaf zijn 15 e week toen k hem heb gekocht maar ik dief hem niet alleen te laten op balkon want hij heeft al 2 pogingen gewaard om van 3e verdieping naar beneden te springen
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat met de kat doen?

Bericht door nellebel »

dit zijn inderdaad tekenen van een katje dat een soortgenootje mist en heeft niets te maken met boerderijkat of niet. heb er ook zo eentje gehad. zo'n klein lieverdje totdat ze ineens mij kon aanvallen vanuit het niets, bijten, terwijl ze daarna weer de grootste lieverd was. ik was toen al op dit forum en was al voorbereid. heb gebeld met het asiel en daar zat ze al bijna een jaar ( zo oud was ze ook) tussen de andere katten. ze miste een maatje. vriendje erbij gehaald en ik had mijn engeltje weer terug. en zij een allerliefste maatje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie