Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Embillie »

Hoi iedereen!
Sinds afgelopen zaterdag hebben wij voor Maggy een kleine kattenren (2x2x2.5m) tweedehands gekocht.
Ze vind het geweldig en nog eens geweldig.
We wilden eerst een kittenmaatje voor haar, maar vonden deze ren plotseling en past kwa maten, kleur en materialen precies aan ons huis en wat wij vooraf in gedachten hadden; een buitenkansje dus.
Het kitten-spaarpotje is nu leeg, maar vullen wij gewoon mettertijd weer aan.

Maar dat betekend dus ook dat er een leuke kliminrichting moet komen.
Nu ben ik zelf aardig handig met hout en wil het graag zelf ontwerpen en uitvoeren om de kosten te drukken, en ik vind het gewoon leuk.

Nu heb ik wat vragen wat betreft jullie inrichting; ik zoek namelijk duurzaam maar mooi. Iets wat esthetisch niet misstaat maar niet met 2 jaar gaat rotten.
Ik hou bijvoorbeeld van de uitstraling van steigerhout, maar vuren rot sneller dan duurdere houtsoorten tenzij ik er dure beits overheen smeer.
Geïmpregneerd tuinhout zou ook kunnen maar moet dan met latten werken omdat het te dun is om verbindingen in te maken. En hardhouten latten kosten ook aardig wat.
Ook wil ik met boomstronken werken on tussen de klimpanelen krabmogelijkheden te creëren.
We hebben een afdak op de ren maar zijwaarts brengt de wind de regen wel wat naar binnen.

Lang verhaal kort.. dit zijn mijn vragen!

-welke houtsoorten hebben jullie in de ren?
-welke behandeling heeft dat hout gehad?
-impregneermiddel voor hout schijnt aardig kankerverwekkend te zijn. Hebben jullie bevindingen met geïmpregneerd hout en katten?
-welke boomsoorten zijn niet giftig mocht er aan geknaagd/gekrabd worden?
-welke boomsoorten kunnen wel tegen een beetje vocht?

En natuurlijk nog een foto van de flink gegroeide en verwende prinses Maggy in haar nieuwe buitenverblijfje.

Afbeelding

Afbeelding

Foto’s van jullie eigen ren voor inspiratie zijn altijd leuk!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er een kinder - picknicktafel in staan (tweede hands van MP), al ruim 10 jaar. En tafel/bank van steigerhout op maat laten maken. Verder een boomstam en wat sierstenen zitplekken. Ze zitten zelden gewoon op de tegels, meestal ergens op.

Ook wel eens een rieten stoel erin gehad, maar in weer en wind bleek die toch wel heel snel uit elkaar te vallen - en dat was nogal een bende en een klus om op te ruimen.

Afbeelding

Afbeelding
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Rik »

Ziet er leuk uit. Was bij jou de tuin overigens niet in zijn geheel af te zetten of heb je verder in de tuin toch nog plekjes die je moeilijk dicht krijgt?

Verder... Plankjes... Of iets waar ze de hoogte me in kan (en bij de buren kan gluren :) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Embillie »

Helaas niet Rik, onze schuttingen van beide kanten hebben open stukken tussen de planken.Nu zullen deze binnen een jaar of 5 vervangen moeten worden of zelfs eerder, wanneer dat gebeurd is het idee om het totaal katproof te maken met dichte schuttingen.
En aangezien we dit huis afgelopen december gekocht hebben zijn we daar financieel niet klaar voor.

We hebben het geluk dat de ren vrij hoog is, 2.50 meter. Dus we kunnen ook mooi oppervlak maken in de hoogte. Dan kan ze over de schutting heen kijken wat er bij de buurtjes gebeurd.

Wat schattig zo’n kinderpicknicktafeltje, zeg. Ik zie ze al op hun kontje zitten, met een kopje thee, pratend over welke vogeltjes ze vandaag gezien hebben :D
wat voor soort boomstam heb je staan castratenkoor?
Ik heb begrepen dat berk kan met katten, maar die zijn vrijwel niet te vinden of heel duur.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Rik »

Zo erg met die open stukken als bij mij kan het niet zijn Afbeelding

Vorige buurman heeft aan zijn kant de planken meegenomen en de nieuwe doet geen moeite om er nieuwe op te zetten. Ik heb daar nu dus gaas voor zitten.

Ze hebben nog niet de neiging om te klimmen (wat daar wel mogelijk is). Als ze dat wel gaan doen, moet ik met kippengaas aan de bovenkant gaan werken.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Embillie »

Oh jee, nee zulke gaten zitten er niet :lol:
Dat is wel heel gezellig met de buurman dan.
Onderstaande foto is mijn tuin (nog een beetje een rommel, bezig met de grote voorjaarsbeurt).
De schutting zou tussen de planken gaas kunnen hebben maar dat vinden de buren niet mooi.
Aan de binnenkant gaas vind mijn vriend dan weer niet mooi.
Hij vind dat ik haar een tuigje moet aanleren voor buiten de ren, alleen vind ze dat nog niet zo leuk. Blijven oefenen dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatst was er toevallig een kitten verdwaald in de buurt die zich ophield in mijn tuin. Die kwam zo door de kieren naar binnen en sliep op een kussen in het schuurtje. Met amivedi heeft hij zijn thuis weer gevonden gelukkig.

En niet klimmen.. denk dat dat hier iets anders gaat :lol:

Afbeelding

Voor nu heb ik de ren simpel ingericht met spullen die ik over had. Maar het doel is natuurlijk dat het een Katten-Efteling gaat worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Rik »

Embillie schreef: 08 mar 2019 11:26 Hij vind dat ik haar een tuigje moet aanleren voor buiten de ren, alleen vind ze dat nog niet zo leuk. Blijven oefenen dus.
Tuigje is inderdaad een kwestie van wennen. Elke dag 1 minuut en dan telkens om de paar dagen een minuutje erbij.

Denk je dat ze nog door die ruimte tussen de planken kan? Hier krijgen ze dat in ieder geval niet voor elkaar (ze zijn wat groter/dikker). Maar ik zie al dat ze wel een klimmertje is. En dan kun je haar niet alleen laten want dan gaat ze er op een gegeven moment wel overheen. Hier doe ik dat eigenlijk ook niet. Ze zijn alleen buiten als ik zelf ook buiten ben of in de keuken sta.

Mochten ze dus wel gaan klimmen hier dan moet ik van die schuine beugels om de meter (of 1,5) zetten en daar dan kippengaas op. Dat hoeft maar 10cm naar binnen te steken want daar komen ze dan toch niet langs.

Zoiets... (maar hoeft volgens mij niet eens ze 'diep' te zijn). Maar dat is dus iets voor als het budget het weer toelaat :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is ook mooi maar veeeeeeeel duurder.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Rik »

Ps. Op die derde foto zie je dat ze ook gewerkt hebben met een 'tussenlat'. Maar dat is alleen nodig bij dunne katten of kleine kittens. Maar wel een idee voor later dus.

Veel foto's met kattenrennen: https://www.kattenren.com/kattenren-tuin/
Volgende geeft misschien ook wat ideeën voor aankleding: https://www.google.com/search?tbm=isch&q=kat+kattenren
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Embillie »

Oh ja ik zie het! Wat een goed idee, ik zal daar thuis even overleg over plegen. Misschien dat dat wat is voor later dit jaar.
Ze is nu nog wel echt klein genoeg om zich er doorheen te werken, ze is meer vacht dan kat.
Tot die tijd mag ze zonder toezicht in de ren, en met toezicht aan een tuigje. Als ze maar normaal leert lopen met zo’n ding, lijkt dan wel alsof ze een dosis narcose heeft gehad.
Alles op zijn tijd (of eerder op haar tijd)

Ik heb Staatsbosbeheer gemaild of zij mij kunnen voorzien van stammen, ze hebben net 50 hectare gekapt geloof ik.
Vroeger kon je die ophalen maar weer niet of de regels inmiddels aangescherpt zijn. Tegenwoordig kan bijna niks meer lijkt het wel!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door castratenkoor »

Geen idee wat voor boom het was - de vorige van de brandweer gekregen, na 10 jaar viel die vermolmd uit elkaar. Deze die ik nu heb staat er een jaar. Te zien op de tweede foto midden boven, voor 1 euro bij een boer gescoord.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Embillie »

Een euro doet niet zo pijn aan de portemonnee. En ik vind 10 jaar nog eeen behoorlijke tijd!
Ik ben druk op zoek op marktplaats, weet iemand of eikenstammen/takken goed toepasbaar en katveilig zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Rik »

Marktplaats? Oef, volgens mij hang je dan aan de hoogste boom (pun intended) :lol:

Je zou even in de buurt moeten kijken naar een houtverkoopbedrijf. Zo eentje waar je b.v. haardhout kunt halen. Die hebben dan misschien ook wel palen e.d. Ook plankhout kan je daar doorgaans goedkoper zijn.

B.v
https://www.eikenhoutenbalken.nl/eiken-palen/
http://bertenshaardhouttilburg.nl/fotogalerij/

Voor hun zijn kromme palen meestal moeilijk te kloven in haardhout (en kun je het misschien goedkoop krijgen)

Beter dan €133,- voor een klein paaltje :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Embillie »

Ligt er aan, ik woon in het boeren oosten van NL dus er zijn veel boeren die momenteel zagen en gratis weggeven. Is wel geluk hebben op een mooi stuk, of dat het niet in één keer meegenomen hoeft te worden. 5 kuub hout is wat extreem :lol:

Wel een goede tip van een houtbedrijf, er zit wat redelijk dichtbij met zeer goedkope planken en platen.
Dankjewel!

Allemachtig 133 euro, zit er goud in verwerkt ofzo :shock:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Rik »

Ja, voor kant en klare (design) palen betaal je de hoofdprijs. Het beste is gewoon een boerenbedrijfje vinden (of houtverwerker) die wat afvalhout en stammen heeft omdat ze moeilijk te verwerken zijn. En dat levert vaak ook nog een mooi resultaat.

Of zelf met een zaagje het bos intrekken :pdtdrv: :pdtnewy: :eshhh:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Leuke ideeën gezocht voor kattenren

Bericht door Zotvanpoezen »

Van mij mag je gratis dikke wilgenpalen hebben. Ik moet binnenkort toch knotten! Maar ik denk dat ik wel een beetje te ver woon jammer genoeg.
Ik denk niet dat je zomaar in het bos takken mag afzagen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie