euthanasie

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Olli
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2018 21:16

euthanasie

Bericht door Olli »

Het is zo moeilijk, ik kom er niet uit.
Wij hebben onze poes nu zo'n 14 jaar. Het is zo dat onze poes veel haren verliest. Onze zetel hangt vol, onze gordijnen ter hoogte van de vloer. Ik zie haren in mijn auto. Komen met mijn schoenen mee.... Ook vind ik van haar hier en daar een vlekje. Onze zetel is zowat haar kattenbank geworden. Komen de kleinkinderen dan blaast zij of ze blijft buiten. Krijgen wij visite dan wil ze bij die mensen op schoot en hangen die onder de haren....
Op de avond wil ze bij ons op de schoot, of wij dat willen of niet.
Wij vragen ons af of wij van haar afscheid moeten nemen.
Ze eet nog goed en gedraagt zich als een oudere dame, wat normaal is.
En een beslissing hierover nemen is zo moeilijk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: euthanasie

Bericht door Rik »

Anders dan bij het andere topic, zie (of lees) ik hier eigenlijk geen concrete reden om aan laten inslapen te denken.

Ze klinkt als een tevreden oude poes op leeftijd.

Voor het verliezen van haren zou ik ook een reden zoeken. Tevens valt hier ook mee om te gaan. Heb je haar laten onderzoeken (uitgebreide seniorenonderzoek.inckusief bloedonderzoek)? Lijkt me op haar leeftijd geen overbodige luxe.

Heb je ander voer geprobeerd? (Liefst natvoer en geen brokken?)

Voor het denken aan inslapen zal er, naar mijn mening, toch wel een dringendere reden moeten zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: euthanasie

Bericht door Dinky »

Ik lees alleen over verharen. Is het misschien een optie om haar te helpen met de vachtverzorging zoals af en toe borstelen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: euthanasie

Bericht door KiwiNL »

Een kat laten inslapen doe je als het dier geen katwaardig leven meer kan leiden en alleen nog maar lijdt. Niet omdat je zelf het haarverlies zat bent.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: euthanasie

Bericht door Mleen »

Heb je haar al eens grondig laten onderzoeken? Zeker een kat op leeftijd mag je goed monitoren! Wellicht is er een goed aan te pakken reden waarom ze bijvoorbeeld op de bank plast.

Ik heb wel eens begrepen dat het verharen van de vacht ook te maken kan hebben met bepaalde voeding. Wat geef je haar te eten? Misschien doe je het al, maar een kwalitatief goed natvoer of KVV wil wel eens wonderen doen voor de vacht! 😊

Ik zou nog niet aan inslapen denken bij jouw verhaal, maar zou wel proberen de oorzaken van haar ongemakken te achterhalen en aan te pakken.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: euthanasie

Bericht door Inge62 »

Ik zou willen dat ik weer onder de haren zou zitten van mijn lieve Bob. Ik zou willen dat hij weer op schoot kwam zitten terwijl ik hoog nodig naar de wc moest. Helaas heb ik Bob moeten laten inslapen op 31 oktober omdat zijn lijfje op was.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: euthanasie

Bericht door Sansan »

Heeft ze altijd zoveel haren verloren?
Heb je haar al medisch laten checken?
Wat is nu exact jullie probleem?

Ik vind het moreel niet gerechtvaardigd om je af te vragen een dier te moeten doden vanwege teveel haarverlies..

Waarom denk je er over afscheid te willen nemen van haar dmv haar leven definitief te beëindigen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: euthanasie

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is toch echt wel erg: een kattenhaar in je auto, die is blijven plakken aan je schoen.... En dan komt die poes ook nog bij je op schoot als je er geen zin in hebt, bah.... Ik denk toch echt dat u op het verkeerde forum terecht gekomen bent: hier vindt u alleen baasjes die zielsveel houden van hun katten, met al hun ongemakken en rare gewoontes.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: euthanasie

Bericht door nellebel »

Er zijn zelfs speciale koffie mokken waarop staat coffee tastes better with a cathair.
Sorry maar als je kiest voor een kat is dat inclusief kat haar. Had er in het weekend nog een gesprek met mijn schoonzus over die net een hondje heeft een dat opsluit in de badkamer als haar ouders op bezoek komen omdat ze niet van honden houden. Dat zijn mijn schoonouders. Die heb ik vandaag het begin heel duidelijk gemaakt, mijn katten wonen bij mij, het is hun huis. Bevalt het je niet dat bij mij in huis katten haar zit en mijn huis vol speeltjes ligt, blijf dan lekker weg. Je sluit je kinderen toch ook niet op als je bezoek krijgt.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: euthanasie

Bericht door Zotvanpoezen »

Je hebt vorige week ook een vraag gesteld ivm bruine stippen die je kat achterlaat op de vloer. Je had toen advies gekregen om ermee naar de dierenarts te gaan. Je ging het in de gaten houden. Ben je ondertussen al naar de DA geweest?
Verder sluit ik mij aan bij mijn voorgangers. Je doet een kat toch niet dood omdat ze te veel haren verliest?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: euthanasie

Bericht door castratenkoor »

Het eerste wat bij mij rees bij het lezen van dit topic was : ongeloof. En daarna : moet ik deze vraag serieus nemen......

Net als Inge62 zou ik zielsgelukkig zijn als mijn Bob weer met zijn lompe lijf op mijn schoot zou liggen, incl. de poepstempel die hij wel eens op mijn broek achter liet. Daar hebben we een wasmachine voor.

Ik zou de kat elke dag borstelen en een kledingborstel aanschaffen om de haren van kleding te verwijderen. En je huis om de dag stofzuigen en/of aanvegen.

Wat geef je de kat te eten? Supermarktvoer? Probeer dan een een graanvrij duurder merk. Dat zal de kat goed doen. En op deze leeftijd elk jaar een seniorencheck bij de dierenarts, incl. bloed- en urineonderzoek. Wellicht heeft zij nierdieet nodig. De nieren van oudere katten gaan vaak achteruit en dan wordt hun vacht ook slechter. Met goede zorg kan zij wellicht nog jaren mee. Aan euthanasie denk je pas als het leven onleefbaar wordt ........... voor de kat zelf. Niet vanwege rondvliegende kattenharen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: euthanasie

Bericht door castratenkoor »

Olli schreef: 20 jan 2019 18:52
Onze zetel is zowat haar kattenbank geworden.

Mleen schreef: 20 jan 2019 20:49
Heb je haar al eens grondig laten onderzoeken? Zeker een kat op leeftijd mag je goed monitoren! Wellicht is er een goed aan te pakken reden waarom ze bijvoorbeeld op de bank plast.
Ik zie nergens dat zij op de bank zou plassen - een kattenbank is nog geen kattenbak ;-).
Ts zal hier eerder de haren op de bank bedoelen schat ik zo in........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: euthanasie

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef: 21 jan 2019 09:06 Het eerste wat bij mij rees bij het lezen van dit topic was : ongeloof. En daarna : moet ik deze vraag serieus nemen......
Ik denk dat het een trol is: dubieuze vragen stellen om ons in de gordijnen te jagen... Het beste is om het verder maar te negeren dunkt me.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: euthanasie

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef: 21 jan 2019 09:06 Het eerste wat bij mij rees bij het lezen van dit topic was : ongeloof. En daarna : moet ik deze vraag serieus nemen......
Ik heb medelijden met die poes van 14.... (als ze bestaat tenminste)
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 21 jan 2019 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: euthanasie

Bericht door Rik »

Olli heeft vorig jaar januari ook een vraag gesteld dus ik ben bang dat dit geen trol-vraag is. Maar ik denk dat Olli inmiddels wel de algemene mening van het forum weet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie