Is het tijd om te laten gaan of nog niet

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Newday73
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2019 14:29

Is het tijd om te laten gaan of nog niet

Bericht door Newday73 »

Hallo, allereerst wil ik zeggen dat ik zeker al een paar onderwerpen gelezen hebt maar denk toch dat ieder geval op zichzelf staat. Al mijn hele leven heb ik katten en kan echt niet mijn leven indenken zonder. Op dit moment heb ik er zelfs vijf. Waaronder een herplaats poes van 13 een Pers. Wij noemen haar zelf Oma, omdat ze de oudste in ons huis is. Met oma gaat het dus niet goed. Door verandering van voeding van de fabriek uit is ze weken van slag geweest. Liep bijna letterlijk en figuurlijk leeg en dat is gelukkig nu over. En er is weer evenwicht in haar voedingspatroon van vers voer en brokjes. Hier kan ze dus niet vanaf ook kan ze niet nu aan ander voer. Want zelfs 1 snoepje kan al zorgen voor dagenlang diarree.
Ze is dus van die periode heel erg veel afgevallen. Tot op het bot zeg maar. Ik voel haar botten. Aankomen lukt niet. Ook al krijgt ze meerdere keren op een dag eten ze komt echter gewoon niet meer aan. Ook heeft ze last van vlooienallergie. Word regelmatig behandeld tegen vlooien en hier in huis is geen vlo te vinden. Ze komt ook absoluut niet buiten. Omdat het ook nog eens een uitzonderlijk mooie raskat is. En ze taalt er ook zelf absoluut niet naar om naar buiten te gaan. Alles word hier in huis behandeld en dat gaat goed. Alleen steekt zo nu en dan haar allergie de kop op en was dat voorheen op te lossen met wat zalf en een shirtje. Nu is het echter zo ver dat ze haar rug kapot bijt. zalfjes helpen niet etc. UIteindelijk begonnen met zwarte modder. En ik moet zeggen het werkt. Toch loopt ze rond in haar shirtje vol vlekken. want die modder is natuurlijk niet wit. zit haar rug vol korsten en echt bergen. En ziet het er naar uit dat ik haar toch maar weer eens moet gaan wassen. En dat word op zijn zachts gezegd een hele opgave. Omdat ze dat niet fijn vind.
Nu heb ik vorige week met pijn in mijn hart de dierenarts gebeld, om te infomeren wat euthanasie kost. Om toch voorbereid te zijn natuurlijk.
Gisteren begonnen met de modder behandeling en ze was heerlijk zen relaxed en bleef van haar shirtje en rug af. Vanmorgen helaas begon ze er weer aan. Ik heb het wederom ingesmeerd en zie dat ze steeds toch weer begint of een stuk van haar shirtje nat is. het houd haar al een paar weken bezig en mij ook. Overal lees je een rijtje met punten eigenlijk wat nog katwaardig is. Plassen doet ze op de bak dat zeker. Poepen doet ze al vanaf dat ze bij mij is ernaast. Het went dus ik ruim het met alle liefde op. Eet ze. Ja ze eet zo vaak als ik het ook maar kan aanbieden eet ze lekker haar beetje vlees op. Drinken doet ze ook gewoon normaal. Kortom ze voldoet dan aan al die punten. Dat maakt het moeilijk. Want toch is oma even oma niet meer. Ze slaapt lekker op haar vaste plekjes. Maar is mager en druk met haar rug. Dit zijn dus twee dingen die even niet opgelost kunnen worden. Ander voer is geen optie. Die hel van diarree bespaar ik haar. Behandelen van rug is al gebeurt en het blijft terug komen. Enige wat ik nog kan doen is wondjes behandelen en zorgen dat ze haar shirtje aan heeft. Dan komt de vraag. Is het een katwaardig bestaan nog? En dat is waar ik heel erg aan twijfel. Oma is onze rode draad in huis. Alles in huis kan door 1 deur met haar. Altijd al. Ik weet dat 13 voor een pers heel oud is. Maar ik wil voorkomen dat ze nog verder afvalt en het nog ongemakkelijker gaat worden. Is het katwaardig om haar deze week te laten gaan? Of ben ik dan een egoist? Ik kan maar niet beslissen, en weet dat ik hier naar kijk als baasje. Dat maakt het alleen maar moeilijker. Ik weet het gewoon even niet meer. Aan de ene kant denk ik, heb ik wel alles gedaan en moet ik nog meer gaan doen. aan de andere kant denk ik, ze is gewoon op, waarom zou ik haar dwingen te blijven. Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is het tijd om te laten gaan of nog niet

Bericht door Rik »

Of ze nog een katwaardig bestaan is kun jij alleen zien. Is ze nog gelukkig?

Ze staat op vers vlees? Dat lijkt me sowieso het beste dus daar vanaf stappen zou ik ook nooit overwegen. Maar je hebt het ook over brokken? Ik hoop dat je weet dat niet alle katten dit tegelijkertijd kunnen verwerken. Het verteringsproces is verschillend en het kan elkaar in de weg zitten. Bij deze leeftijd zou ik het zeker niet door elkaar geven.

Bedoel je verder met vers vlees KVV, of barf je? Als je KVV geeft wordt er vaak geadviseerd om verschillende merken af te wisselen. Hier krijgen ze geen diaree van want het blijft vers vlees. Maar bepaalde merken hebben bepaalde samenstellingen en het is het beste om af te wisselen om eventuele tekorten op te vangen.

De vlooienallergie is ook daadwerkelijk vastgesteld toen ze een keer vlooien gehad heeft? Zoniet, dan is anti-vlooienmiddel vreselijk zwaar voor het immuunsysteem. Dat moet je nooit geven als er geen vlooien zijn. Voor hetzelfde geldt heeft ze nu een allergie tegen het anti-vlooienmiddel (wat puur vergif is).

Als ze goed eet maar af blijft vallen heb je natuurlijk wel kans dat haar oude lichaampje het begint te begeven. Maar hoe ze er zelf onder is kun jij natuurlijk zelf het beste uitmaken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Newday73
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2019 14:29

Re: Is het tijd om te laten gaan of nog niet

Bericht door Newday73 »

Hallo Rik,
ze is zover ik kan beoordelen gelukkig, maar absoluut niet meer de actiefste. Hoe dan ook ging het afgelopen weekend heel erg snel weer achteruit, waardoor ik gisteren de knoop doorgehakt had. Echter tot mijn verbazing was mijn eigen dierenarts er niet dus kreeg ik een andere van de maatschap. Die even snel in de computer keek maar toen haar eigen diagnose ging doen. Nakijken wegen etc. Haar rug zit vol eczeem plekken en ze heeft dus wel degelijk vlooienallergie en geen enkele vlo. Ook had ze een ontstoken anus en omdat er bloed bij haar diarree zat ging zij wat dingen optellen en zei. Ze is in principe aangekomen maar heeft even een dipje. Daarom was ze onwijs onrustig de hele tijd want dat doet natuurlijk zeer. Daar moet ze eigenlijk even overheen gezet gaan worden. Haar hart longen zijn nog in topvorm, haar gebit alles is nog super goed. Dus die gaan we niet laten gaan zei ze. Ze moet over die dip heen want het ging goed. Duidelijk is dat ze een chronisch darmprobleem heeft, waardoor ze constant van het ene in het andere valt en door het afvallen ook nog eens haar weerstand verminderd is. Waardoor ze eigenlijk in een cirkeltje blijft rond huppelen.

Ik moest zeker doorgaan met de zwarte modder op haar rug want de plekjes waren mooi geheeld. Ze heeft twee spuitjes gehad die haar weerstand moeten gaan oppeppen en er voor moeten gaan zorgen dat haar darmen het weer aan kunnen. Ik mocht niet overstappen op ander voer. ze is daar extreem gevoelig voor. Dus doorgaan zoals het ging vers brok en blik afwisselen want haar ontlasting ging daar super mee. Nu krijgt ze 10 dagen de tijd. Volgende week woensdag gaan we kijken of ze aangekomen is. Is dat het geval dan gaat ze mij leren hoe ik zelf spuiten moet gaan geven. Dat zal ze in ieder geval nodig hebben omdat het chronisch is. Dus eigenlijk ging ik jankend heen maar met heel veel moed weer terug naar huis. Komende tien dagen moet gaan blijken of ze er over heen gaat komen. Komt ze daar niet overheen, dan zal ze gaan afvallen en is het onvermijdelijk dat ik die keus moet gaan maken. Want ze is duidelijk niet happy als ze koorts heeft en last van haar darmen. Dus we gaan maar hopen en duimen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is het tijd om te laten gaan of nog niet

Bericht door Rik »

Een pers van 13 jaar hoeft natuurlijk niet meer de actiefste te zijn. Bowy deed ook niet veel meer dan eten, slapen en af en toe genieten van een rondje door de tuin. Maar je zag wel dat ze nog kon genieten van dat ze er nog was.

Jouw Oma is een grensgeval. Over het algemeen toch genieten van het leven maar af en toe in een diepe dip duiken. (zo ken ik er nog een op het forum ;) ) Zolang je haar nog door die dipjes kunt helpen, en dat niet gaat overheersen, is het nog de moeite waard om er alles aan te doen. Maar ik kan me je wanhoop voorstellen en ook dat je daar dan staat bij de dierenarts... besluit genomen. Overigens zit je op het punt waar elk besluit dan ook geen verkeerde is hoor. Maar je vervangende dierenarts zag dus toch nog wel hoop om haar goed uit dat dipje te helpen.

Hier draaien de duimen ook mee voor Oma.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie