Kat op dakterras 1 hoog

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Annemijn1992
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2018 12:33

Kat op dakterras 1 hoog

Bericht door Annemijn1992 »

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen januari woont de vijfjarige poes Pris bij mij. Ik heb haar uit het asiel gehaald. Tot een maand geleden woonde ik in een eengezinswoning, maar door omstandigheden ben ik naar een appartement op de eerste verdieping verhuisd. Pris is het gewend om naar buiten te gaan en dat ging altijd goed. Nu wil ze ook weer heel graag naar buiten en ze is al een paar keer op mijn dakterras geweest. Ze kan via het trappetje naar beneden. Tenminste, dat was de bedoeling.. Maar ik krijg haar niet zover om naar beneden te gaan. Ze wil alleen maar over de daken lopen en heeft daar duidelijk heel veel plezier in. Nu zag ik haar vandaag twijfelen of ze naar beneden zou springen. Ze deed het niet gelukkig. Maar in vraag me wel af of dat goed zou gaan: het is zo'n drie meter hoog schat ik. Pris is ook nog wat te zwaar, dus ik ben bang dat ze die klap niet goed kan opvangen, of zou ze dat zelf goed kunnen inschatten?

Ik vind het nu echt spannend om haar naar buiten te laten en twijfel ook of het verstandig is. Aan de andere kant kunnen alle katten hier makkelijk naar boven lopen, er lopen ook andere katten op het dak en dat gaat ook goed. Dus als ik beneden zou wonen kon ik haar ook niet tegenhouden.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en advies!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat op dakterras 1 hoog

Bericht door Dinky »

Ik vind dit persoonlijk een lastige. 99% van de keren op het dak zal het goed gaan maar het is zeker niet uitgesloten dat het een keer mis zal gaan (bijvoorbeeld door een keer mis te springen, verkeerde inschatting, jacht op vogel/vlinder die langs vliegt). In het meest positieve geval is de kat daarna alleen wat stijf, in het ergste geval komt hij compleet verkeerd neer en overlijd. Ook veel variatie daar tussenin met diverse botbreuken (poten, bekken) is mogelijk.

Ik weet niet hoeveel uitdaging de kat binnen heeft en hoe erg graag ze naar n buiten wil maar het meest veilige is binnen zorgen voor voldoende uitdaging en binnenhouden. Daarnaast zou je de kat kunnen laten wennen aan een tuigje en met mooi weer aan een tuigje naar buiten laten op het dakterras.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie