Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door 11joep09willem »

Van mij krijg je een ander advies dan van de vorige schrijvers.

Je schrijft dat je voor 70 procent achter "weg doen" staat. Dat zijn rationele beslissingen in het belang van de kat want je wilt niet tegen haar schreeuwen. Die 30 procent is emotioneel "ik ga haar missen".
Maar in het belang van de kat denk ik dat het verstandiger is om een ander, permanent, huisje voor haar te zoeken of om haar naar het asiel te brengen zodat de kat de kans krijgt om in een stabiele omgeving te wonen.

En dan eerst zien (en hopen) dat je je eigen leven weer op de rit krijgt en pas daarna denken wat je wilt gaan doen. Weer een kat?
Indien ja, dan adviseer ik je om je eerst te gaan verdiepen in kattengedrag want alles waarvan jij vindt dat moeilijk is, is heel gewoon. Een kat klimt overal op en een kat vindt het reuzeleuk (niet allemaal) om uit de druppende kraan te drinken (ik neem aan dat ze ook een waterbakje heeft?) en ondanks -tig krabplaatsen, krabt een kat wel eens aan je meubilair. Dat is niet leuk, maar dat weet je (tenminste dat hoor je te weten) wanneer je een kat in huis neemt.

En ik vind het schrijnend om te lezen dat de kat jouw aandacht zoekt (komt bij je op de bank, gaat tegen je aan staan of geeft kopjes tegen je been) en dat jij haar afwijst. Arme kat.
Ook snap ik niet dat je een kat van 11 jaar wegdoet omdat het niet klikte met de nieuwe kat. Ik zou toch zeggen dat de oudste kat meer rechten heeft dan de nieuwe kat?

Echt, voor beide partijen is het beter dat de kat herplaatst wordt.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door KiwiNL »

11joep09willem schreef: 06 okt 2018 12:06 En ik vind het schrijnend om te lezen dat de kat jouw aandacht zoekt (komt bij je op de bank, gaat tegen je aan staan of geeft kopjes tegen je been) en dat jij haar afwijst. Arme kat.
Ook snap ik niet dat je een kat van 11 jaar wegdoet omdat het niet klikte met de nieuwe kat. Ik zou toch zeggen dat de oudste kat meer rechten heeft dan de nieuwe kat?

Echt, voor beide partijen is het beter dat de kat herplaatst wordt.
Hier ben ik het echt helemaal mee eens! (ook met de rest van je bericht, maar die heb ik voor de leesbaarheid maar even weggelaten).
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door Chanelletjuh »

11joep09willem schreef: 06 okt 2018 12:06 Van mij krijg je een ander advies dan van de vorige schrijvers.

Je schrijft dat je voor 70 procent achter "weg doen" staat. Dat zijn rationele beslissingen in het belang van de kat want je wilt niet tegen haar schreeuwen. Die 30 procent is emotioneel "ik ga haar missen".
Maar in het belang van de kat denk ik dat het verstandiger is om een ander, permanent, huisje voor haar te zoeken of om haar naar het asiel te brengen zodat de kat de kans krijgt om in een stabiele omgeving te wonen.

En dan eerst zien (en hopen) dat je je eigen leven weer op de rit krijgt en pas daarna denken wat je wilt gaan doen. Weer een kat?
Indien ja, dan adviseer ik je om je eerst te gaan verdiepen in kattengedrag want alles waarvan jij vindt dat moeilijk is, is heel gewoon. Een kat klimt overal op en een kat vindt het reuzeleuk (niet allemaal) om uit de druppende kraan te drinken (ik neem aan dat ze ook een waterbakje heeft?) en ondanks -tig krabplaatsen, krabt een kat wel eens aan je meubilair. Dat is niet leuk, maar dat weet je (tenminste dat hoor je te weten) wanneer je een kat in huis neemt.

En ik vind het schrijnend om te lezen dat de kat jouw aandacht zoekt (komt bij je op de bank, gaat tegen je aan staan of geeft kopjes tegen je been) en dat jij haar afwijst. Arme kat.
Ook snap ik niet dat je een kat van 11 jaar wegdoet omdat het niet klikte met de nieuwe kat. Ik zou toch zeggen dat de oudste kat meer rechten heeft dan de nieuwe kat?

Echt, voor beide partijen is het beter dat de kat herplaatst wordt.
Dat vind ik dus ook, ik vind het vreselijk om tegen haar tekeer te gaan, zelfs als ze aandacht wil, daarom wil ik dat ze een beter huisje krijgt.
Want dit verdient ze totaal niet.
Ik heb het ook mijn vader uitgelegt en die zegt dat ik het gewoon moet doen, voor mij maar ook voor haar.

Ik heb sinds ik een baby was opgegroeit met honden en katten, heb nooit een moment gehad dat er geen dieren bij ons waren.
Altijd honden en katten.
Ik heb dus ook veel ervaring met die dieren dus.
Maar bij de eigenaren waar ze geboren was, was ze al erg verwent en mocht ze ook echt alles, en tja een echt buiten kat was ze, denk dat ze dat nog steeds is.

Natuurlijk hou ik zieksveel van haar en ook van haar eigenwijze gedrag, maar het is voor nu beter dat ik geen kat heb. Misschien over een paar jaar weer wanneer ik me echt goed voel en niet meer depri ben en dergelijke.
Ben maar 22, dus het kan altijd nog.

Ze moet gewoon liefde kunnen krijgen, en ook naar buiten kunnen, dat is wat is belangrijk vind.
Ook al heeft ze het misschien heerlijk hier, is dat gewoon het aller beste.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door Dinky »

Ja, wat jij nu bestempeld als vervelend gedrag is puur vragen om aandacht. Zoals je zelf ook al schrijft is dat gedrag een stuk minder wanneer je uitgebreid met haar hebt gespeeld.

De oplossing voor het (vervelende) gedrag ligt in meer aandacht. Wanneer jij dat niet kan geven en ze je vooral ergernis geeft door haar gedrag is een ander huisje waarschijnlijk beter voor beide partijen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door Fotokonijn »

Je hebt tegenwoordig Feliway druppels die je op dingen kan druppelen waar ze aan mag krabben.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vind het heel erg voor jou dat je je niet goed voelt. Maar ik vind het voor jouw kat minstens even erg. Ze doet eerlijk gezegd ook niets verkeerd . Ze doet gewoon zoals alle katten doen. En als je haar steeds straft omdat ze er nu eenmaal is, zal ze in de war geraken en veel stress ondervinden. Je kunt misschien iemand zoeken door bv een briefje met een mooie foto en het probleem in het kort op te hangen bij dierenartsen en dierenasielen. Jullie zullen er beide beter mee zijn. Als je je kat te lang onder druk zet, zal ze ongetwijfeld gezondheids- en gedragsproblemen krijgen, zoals plassen of poepen waar het niet mag. En dan zal je waarschijnlijk nog bozer tegen haar worden. Ik denk wel dat er een goede tijdelijke opvang te vinden moet zijn. Sterkte!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door 11joep09willem »

Zotvanpoezen schreef: 06 okt 2018 15:21Ik denk wel dat er een goede tijdelijke opvang te vinden moet zijn. Sterkte!
Ben ik het niet mee eens.

Wanneer de klachten van TS ernstig zijn - en die indruk heb ik wel - dan kan het wel eens een lang traject worden. En dan vind ik hiet niet in het belang van de kat dat zij daarna weer teruggaat. Is ze net goed gewend, gaat ze weer terug naar een voor haar vreemd huis (ik weet niet hoe lang een kat een huis onthoudt, maar wanneer ze adviseren om een nieuwe kat 6 weken binnen te houden, zal het wel om en nabij de 6 weken zijn) met vreemd personeel.
En stel, dat het dan nog niet goed gaat? Moet de kat dan weer weg?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door nellebel »

Ik vind het harde woorden naar ts. Zouden jullie ik zo praten als het over kinderen ging? Ik hou me liever afzijdig. Er wordt me te makkelijk geroepen weg doen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door 11joep09willem »

nellebel schreef: 06 okt 2018 19:43 Ik vind het harde woorden naar ts. Zouden jullie ik zo praten als het over kinderen ging? Ik hou me liever afzijdig. Er wordt me te makkelijk geroepen weg doen
Niet zo bedoeld.
Ik denk puur in het belang van de kat en kinderen zouden in zo'n geval uit huis geplaatst worden. Ook hebben (oudere) kinderen een veel beter geheugen dan een kat en zullen ze hun moeder na een jaar echt nog wel herkennen. Ook denk ik dat kinderen zo nu en dan wel bij hun moeder op bezoek mogen en dat zou voor een kat nog meer stress betekenen. Geen goed idee dus. Ik vind de vergelijking dus niet opgaan.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door Zotvanpoezen »

Eigenlijk bedoelde ik stiekem met "tijdelijke herplaatsen" wel dat de kat in kwestie voor altijd ging mogen blijven bij de pleegverzorgers. Ik heb ook eens een katje " tijdelijk " opgevangen, en na 3 jaar is ze hier nog. Na 1 maand ging de persoon in kwestie zonder probleem akkoord dat ze bij mij beter was omdat ze zich volledig aangepast had. (Het is de poes rechts op de foto) Het was wel voor een heel andere reden, maar dat heeft geen belang. Ik denk wel dat als die dwangstoornis overwonnen is, ts ook wel zal beseffen dat de kat beter blijft bij de opvang. En dat de opvang er wel rekening mee zal houden dat de mogelijkheid bestaat dat de kat blijft. Of ben ik gewoon veel te optimistisch?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door Chanelletjuh »

Zotvanpoezen schreef: 07 okt 2018 09:52 Eigenlijk bedoelde ik stiekem met "tijdelijke herplaatsen" wel dat de kat in kwestie voor altijd ging mogen blijven bij de pleegverzorgers. Ik heb ook eens een katje " tijdelijk " opgevangen, en na 3 jaar is ze hier nog. Na 1 maand ging de persoon in kwestie zonder probleem akkoord dat ze bij mij beter was omdat ze zich volledig aangepast had. (Het is de poes rechts op de foto) Het was wel voor een heel andere reden, maar dat heeft geen belang. Ik denk wel dat als die dwangstoornis overwonnen is, ts ook wel zal beseffen dat de kat beter blijft bij de opvang. En dat de opvang er wel rekening mee zal houden dat de mogelijkheid bestaat dat de kat blijft. Of ben ik gewoon veel te optimistisch?
Ik begrijp wat je bedoelt, ik weet alleen niet hoe lang dit gaat duren.
Ik loop er al een jaar mee, en ik weet niet zeker of dit binnenkort weg gaat, en of ik binnenkort geholpen wird. Ik sta op een wachtlijst en er zijn nogsteeds veel mensen voor mij die geholpen moeten worden.
Het kan makkelijk nog een halfjaar duren.


Ik heb haar al op marktplaats en op verhuis dieren gezet, maar jammer genoeg nog geen enkele vaste reactie dat de persoon mijn kat graag zou willen.
Wel al ruim drie keer gehad dat ze haar willen, en dan op de dag van afspreken zeggen dat ze het toch maar niet doen.
Heb ook uiteindelijk de echte reden er bij gezet ivm mij gezondheid, nu maar kijken of er nog steeds op gereageert word.

Het is in het belang van mijn kat dat ze echt zo snel mogelijk een nieuw huisje krijgt.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
ik ben blij dat je het probleem begrijpt. Je houd van je kat en daarom wil je haar liever ergens anders plaatsen. Je kunt proberen om je briefjes in een dierenkliniek, dierenarts of asiel hangen? Of een artikel in een tijdschrift van dierenbescherming plaatsen? Ik hoop echt dat je de moed niet opgeeft en door deze zware periode geraakt! Jullie verdienen allebei een beter leven.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door 11joep09willem »

Ik zou de kat niet op internet zetten want dat trekt ook allerlei duistere figuren aan.

De snelste oplossing is het dierenasiel. Misschien dat je er eens een kijkje kunt gaan nemen?
Ik werk zelf in een dierenasiel en daar hebben de dieren het echt wel fijn. Natuurlijk is een huisje de beste oplossing, maar dan kan het wel eens heel lang gaan duren en ik weet niet of je daar op wilt wachten. Plus dat je dan zelf evt. belangstellenden moet gaan screenen want ik neem aan dat je de kat niet aan de eerste de beste wilt meegeven.

Een briefje bij de dierenarts is ook een goede optie. Dierenartsen kennen hun klanten meestal wel en mocht er dan een belangstellende komen, dan kun je eerst bij hen informeren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door Rik »

Wat is de andere kat heengegaan? Komen die niet met elkaar overweg of was er een andere reden?

Misschien is dat adres een optie?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Kat weg doen ivm dwangstoornis?

Bericht door Chanelletjuh »

Rik schreef: 07 okt 2018 14:00 Wat is de andere kat heengegaan? Komen die niet met elkaar overweg of was er een andere reden?

Misschien is dat adres een optie?
Ze konden niet met elkaar overweg. Daarom, wel jammer hoor...
Plaats reactie