Hond laten wennen aan nieuwe poes

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
lotteslangen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2018 12:57

Hond laten wennen aan nieuwe poes

Bericht door lotteslangen »

goedemiddag allemaal

Ik ga vanavond naar een eventuele nieuwe sphnyx kijken. Dit is een volwassen poes van 2,5 jaar die honden gewend is, ermee speelt en slaapt. Echter kent mijn bange shih tzu geen poezen, ze is er nooit mee in aanraking gekomen en vind ze op straat niet bijzonder interessant. Mijn hond houdt zelf niet zo van vreemde (honden), maar als ze eraan went vind ze eigenlijk alles goed. Zo denk ik dat het dus geen probleem zal worden, maar toch benieuwd wat jullie ervan zeggen;
vanavond de hond meenemen? ze zal dan onzeker zijn vanwege de nieuwe omgeving en moet 1,5 uur mee in de auto heen en 1,5 uur terug ook denk ik dat ze dus door heel de situatie onzeker reageert, waardoor ik niet weet of ik echt iets aan haar reactie zou kunnen zien.
of de hond thuis laten, en dan kijken hoe ze reageren als ik de poes eventueel mee naar huis breng?
Het is wel de bedoeling dat ze goed samen zullen kunnen, dit is natuurlijk nooit te voorspellen maar wel een beetje het idee dat we een maatje voor haar in huis halen :)

ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, en jullie mij een beetje kunnen helpen.
dit is geen gewone hond poes wen situatie omdat mijn hond eerder de poezen eigenschappen heeft en de poes eerder de honden eigenschappen :lol: :lol:
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: hond laten wennen aan nieuwe poes

Bericht door pinguin »

Als jij de hond goed onder controle heb kan het. Ik zou alleen pas laten kennismaken als de kat gewent is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
lotteslangen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2018 12:57

Re: hond laten wennen aan nieuwe poes

Bericht door lotteslangen »

pinguin schreef: 18 sep 2018 15:56 Als jij de hond goed onder controle heb kan het. Ik zou alleen pas laten kennismaken als de kat gewent is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
ik heb mijn hond zeker goed onder controle, maar dan dus eerst de kat op een bepaalde kamer laten een paar dagen? is dat niet zielig? er is ruimte zat beneden en de hond kan niet naar boven dus dan kan de kat altijd nog vluchten.
en dan de hond wel of niet meenemen vanavond?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hond laten wennen aan nieuwe poes

Bericht door Rik »

Das een moeilijke. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of de huidige baasjes het toelaten dat je je hond meeneemt.

Verder zou ik normaal gesproken zeggen dat je beter een goede introductie kunt doen. Dus je tijd ervoor nemen. Eerst gescheiden houden, wisselen met geuren en dan pas introduceren (met eten steeds dichter bij elkaar) e.d. Zoals je ook met katten doet.

Ook locatie is natuurlijk van belang. Je hond is op een vreemde locatie nog onzekerder. Hoe reageert die naar een kat toe in die omgeving? Normaal breng je een kat thuis en laat je die ook wennen voordat je die dan introduceert aan nieuwe huisgenoten zoals honden en katten.

De poes zal bij het bezoek wel in een bekende omgeving zijn. Dus als je een beetje kunt voorspellen hoe je hondje zal reageren, dan kun je het natuurlijk bespreken met de huidige baasjes. Maar zoals je zelf al aangeeft denk je dus dat ze onzeker zal reageren. En dat lijkt me geen juiste omgeving voor een eerste introductie.

Tevens vraag ik me ook af of je tijdens het bezoek niet eerst zelf wilt beoordelen hoe de poes is. Met een, voor haar, vreemde hond erbij, lijkt me dat ook niet optimaal. Je wilt met de poes bezig zijn. Niet met de reactie van je hond (want ook dat "voelt" de kat aan).

Als je van te voren meer zekerheid wilt dan zou ik een eventuele tweede bezoek plannen (met de hond erbij). Of als je zelf wat zekerder bent van hoe de poes is, en je wilt haar wel hebben, afspreken dat mocht het nou echt niet lukken thuis met het hondje, dat ze eventueel weer terug kan komen.

PS. Je kunt natuurlijk ook even de mening vragen van de huidige baasjes. Misschien dat die zeggen dat er een mogelijkheid is om je hond tijdelijk even in een andere kamer of tuin neer te zetten zodat je jezelf helemaal kan richten op de poes, en neem daar echt even de tijd voor. En daarna dat je dan kunt kijken hoe het hondje erop reageert. Maar daar zullen de huidige baasjes een beetje in mee moeten werken (niet dat het hondje aan de deur zit te krabben om weer bij jou te komen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lotteslangen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2018 12:57

Re: hond laten wennen aan nieuwe poes

Bericht door lotteslangen »

nee dat begrijp ik helemaal, het was ook al toegezegd dat ze gewoon mee kon komen.
maar dan wacht ik daarmee tot ze hier is, dan hebben ze de tijd rustig en ik vanavond mijn tijd met de poes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hond laten wennen aan nieuwe poes

Bericht door Rik »

Dat lijkt me inderdaad een goed plan. Dan kun jij goed kijken hoe ze is, één op één.

Bij introductie met een hond is ook vaak de hond het probleem als die te enthousiast zijn. Dan ziet die kat zo'n groot harig monster (of klein druk keffertje) op zich afkomen en reageert daar dan op. Met een bang hondje is dat dan makkelijker (hoewel ik er geen ervaring mee heb :) ).

Maar dan is voor het hondje eigen terrein waarschijnlijk ook wel makkelijker. Introductie vergt natuurlijk ook even het nodige denkwerk (afhankelijk van hoe haar reactie is) maar daar kunnen we hier dan ook wel weer wat tips over geven, denk ik.

Veel plezier vanavond.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lotteslangen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2018 12:57

Re: hond laten wennen aan nieuwe poes

Bericht door lotteslangen »

Rik schreef: 18 sep 2018 17:55 Dat lijkt me inderdaad een goed plan. Dan kun jij goed kijken hoe ze is, één op één.

Bij introductie met een hond is ook vaak de hond het probleem als die te enthousiast zijn. Dan ziet die kat zo'n groot harig monster (of klein druk keffertje) op zich afkomen en reageert daar dan op. Met een bang hondje is dat dan makkelijker (hoewel ik er geen ervaring mee heb :) ).

Maar dan is voor het hondje eigen terrein waarschijnlijk ook wel makkelijker. Introductie vergt natuurlijk ook even het nodige denkwerk (afhankelijk van hoe haar reactie is) maar daar kunnen we hier dan ook wel weer wat tips over geven, denk ik.

Veel plezier vanavond.
precies, alles wat ik lees gaat over drukke honden en mijn hond is echt het tegenovergestelde :lol: dus tips zijn altijd welkom
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hond laten wennen aan nieuwe poes

Bericht door Rik »

Ik weet niet of je de afleveringen van "My Cat From Hell" kent? Daar kun je heel veel van leren wat betreft kattengedrag. De eerste afleveringen van seizoen 10 staan in dit topic.

Jackson heeft sinds vorig jaar ook een serie met een honden expert "Cat vs Dog" waar probleemgevallen tussen katten en honden ter sprake komen.



Helaas heb ik de andere/volgende afleveringen nog niet online gevonden.

(Ik denk overigens niet dat het zo erg bij jou zal zijn als de gevallen uit die show :) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hond laten wennen aan nieuwe poes

Bericht door Dinky »

Mocht de kat het inderdaad worden dan zou ik die na de reis eerst laten acclimatiseren in aparte ruimte zodat die went aan de nieuwe geurtjes. Je zou wellicht wel gelijk wat spullen met de geur van de hond er bij kunnen leggen voor de gewenning.
Wanneer de kat zich op het gemak gaat voelen kan je kiezen voor het vervolg van de introductie waarbij ik mij voor kan stellen dat je deur open zet en zelf op dat moment met de hond gaat wandelen zodat de kat vast 'vluchtroutes' kan vinden.

Alles zal ook afhangen van hoe angstig de kat zal zijn. Zou in ieder geval vooraf dingen met geur van de kat bij de hond leggen zodat dat niet meer vreemde geur is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie