Kleine poes?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Kleine poes?

Bericht door Evaatje »

Hallo goedemiddag,

even een vraagje..Ik heb een poes van 1 jaar en 3 maanden. Ze doet het erg goed, eet, drinkt goed en speelt de hele dag door. Echter vraag ik me af of ze niet aan de kleine kant is..Ze blijft het uiterlijk hebben van een jong poesje en ook als ze van zich laat horen (en dat doet ze haha) klinkt ze als een kitten. Ik vraag me af wanneer poezen zijn uitgegroeid? Is het normaal dat ze nog klein is of is het verstandig eens naar de dierenarts te gaan? Je merkt verder niks aan haar hoor, doet alles volgens het boekje..Ik zal haar vandaag nog even wegen om te kijken wat haar gewicht is. Graag hoor ik van jullie!
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kleine poes?

Bericht door Evaatje »

Heb haar zojuist gewogen en ze weegt de ene keer 2.5 kilo en de 2e keer gaf de weegschaal 3 aan maar onze weegschaal meet met halve kilo's..is dit te klein??
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleine poes?

Bericht door Rik »

Het hangt ook een beetje van het ras af. Maar als ze gewoon een htk is, dan is 2kg inderdaad licht. Maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Ze kan gewoon uit zichzelf klein zijn (bottenstructuur e.d.). Een htk kat kan nog tot 2 jaar iets doorgroeien maar na 1 jaar een 3 maanden zal dat niet heel spectaculair meer zijn.

Is ze wel op vroege leeftijd gecastreerd? Vaak groeien ze, als ze gecastreerd zijn, wat langer door.

Als het verder helemaal goed gaat, dan hoef je niet direct naar de DA hiervoor. Dan heb je gewoon een klein "exemplaar" ;)

Heb je haar al lang? Want ze had eventueel bij 1 jaar de herhalings-enting moeten krijgen en had de DA je ook kunnen zeggen wat die van haar gewicht en postuur vond. Als dat dus niet gedaan is zou je dat bij een bezoekje ook gelijk kunnen vragen.

Ps. Je kunt een kat/kitten het beste op een (digitale) keukenweegschaal wegen. Mensenweegschalen zijn helemaal niet nauwkeurig bij lage gewichten. Dus misschien weegt ze wel veel meer.

Je kunt wel met en zonder haar op de weegschaal gaan staan... maar dat is dus ook niet echt nauwkeurig (zoals je gezien hebt).

En bij een bezoekje aan de DA worden ze standaard ook altijd gewogen (dus als ze de afgelopen 4 maanden bij de DA geweest is dan hebben ze dat dat ook precies in het dossier staan).



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kleine poes?

Bericht door Evaatje »

Bedankt voor je reactie!
ze weegt dus nu 2.5 kilo maar oogt inderdaad heel klein. Het is een htk poes inderdaad, een soort lapjeskat. Ik heb haar nu ongeveer een jaar en ben nog niet voor de jaarlijkse enting geweest..Ik hoor zoveel verschillende meningen hierover dus twijfelde of ik zou gaan. Maar nu dus met die groei die wat magertjes is..Jij denkt dus wel dat het okay is?

Nee ze is nog niet geholpen, daar twijfel ik dus ook over nu omdat ze zo tenger is... Ik ben er inderdaad zelf met en zonder haar op gaan staan...Ik zal sowieso binnenkort een keukenweegschaal aanschaffen zodat ik het een beetje in de gaten kan houden. Heb ook nog een poes van ruim 12 die is ook niet voor de jaarlijkse entingen geweest...Wil ik nog wel doen denk ik maar ze komt ook niet buiten, echte binnenpoezen heb ik.

Bedankt hoor voor de reactie!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine poes?

Bericht door castratenkoor »

Clarie is 2,5 jaar en weegt ook tussen 2,5 kg en 3 kg. Klein maar fijn. Zij is met 4,5 maand gecastreerd. Jouw poesje is ruim een jaar en nog niet gecastreerd, ik zou dat wel binnenkort doen als ik jou was. Krolsheden zijn een aanslag op haar lijf en dan blijft ze juist klein.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleine poes?

Bericht door Rik »

Voor alleen het gewicht hoef je je dus geen zorgen te maken. Zeker als ze er gewoon goed uitziet.

Niet enten is een keuze. Meestal doe ik de kitten en 1e jaar enting in ieder geval wel. Later weet ik het ook nog niet voor mijn huidige katten (nu 2 jaar). Bowy heb ik ook alleen op 2 jaar voor het laatst geënt (geloof ik) en daarna ook niet meer in haar leven (ze is 20 geworden). Zeker voor binnenkatten vind ik het niet kritisch. Als alternatief zou je ook kunnen kijken naar een titerbepaling (om te bepalen hoeveel antistoffen ze nog hebben).

Laten castreren zou ik (zoals Dinie ook aangeeft) wel laten doen. Naast een aanslag op het lichaam, elke keer als ze krols wordt, loopt ze ook risico met baarmoederontsteking of tumor en melkkliertumoren op latere leeftijd.

En als ze nog niet gechipt is zou ik dat ook doen. Kost niet veel maar geeft wel met "rust" voor het geval ze echt weg zou glippen.

Castreren en 1e jaar enting zou ik eigenlijk niet tegelijk willen maar je kunt vragen wat de DA daarvan vind. Anders zou je e.v. de enting komen laten doen na een paar weken (na castratie) wanneer je voor controle gaat (als je uiteindelijk toch zou kiezen voor 1e jaar enting natuurlijk).

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kleine poes?

Bericht door Evaatje »

Ja laten castreren ( ik dacht dat het steriliseren heette ;-) ) ga ik zeker doen.....Ik dacht alleen dat ik er even mee moest wachten omdat ze nog zo klein is...Gechipt is ze al wel en ze heeft alle kittenentingen gehad. De jaarlijkse enting denk ik nog over na..

De vergroote kans op evt tumoren, baarmoederontstekingen enz..Is dat vergelijkbaar met bijvoorbeeld de vergroote kans bij vrouwen die nooit kinderen hebben gekregen of kun je dit totaal niet vergelijken?

Heel erg bedankt voor alle reacties.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine poes?

Bericht door castratenkoor »

Je kunt een mens niet met een kat vergelijken.

Het is inderdaad zo dat de kans op tumoren bij katten groter wordt als je niet laat castreren.

Clarie is een half Brit en die Britten zijn over het algemeen zwaarder dan HTK. Clarie lijkt me verder wel heel gezond. Is een sociaal en pittig ding. Doet het heel erg goed in de groep. Als je haar optilt heb je echt zoiets van, jeetje dat weegt ook niks. De zwaarste kater is 8 kg, maar dat zijn ook veel grotere katten, hij en zijn broer. Wat een verschil. Maar als het er op aankomt is zij hem de baas.

Ik maak me verder geen zorgen om het lage gewicht van Clarie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kleine poes?

Bericht door Evaatje »

Ok bedankt..Ik vroeg dat om te weten te komen hoeveel meer kans er dan is op latere aandoeningen..Omdat 'meer risico' niet zoveel zegt snap je. Maar ik laat haar sowieso wel helpen hoor..

Nee ik maak me verder echt geen zorgen; ze is ook heel sociaal en pittig. Heel speels, lief, ondeugend enz haha..We hebben nog een andere poes en een grote hond en dit gaat allemaal heel goed samen. Ik doe haar niet naar buiten, durf het gewoonweg niet aan en vind het ook geen fijn idee dat ik geen zicht heb wat ze doet en wat evt andere mensen doen..En ben als de dood dat ze ergens onder een auto loopt. Mijn oudere poes is ook een binnenpoes. Leuk om hier eea te lezen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleine poes?

Bericht door Rik »

Omdat bij poezen de eierstokken weggehaald worden heet het eigenlijk ook castratie. Als ze afgebonden zouden worden dan heet het sterilisatie. Maar in de volksmond wordt het nog steeds veel sterilisatie genoemd.

Voor katten heeft de castratie bij katers en poezen eigenlijk alleen maar voordelen. De kans op de ontstekingen en tumoren wordt bij poezen dramatisch verminderd. Ik weet niet precies met hoeveel maar het is echt veel. En bij katers zijn er ook volop voordelen (minder hormonen en kans op sproeien e.d.) Het enige nadeel is de operatie zelf. Ook van het fabeltje dat het gezond of leuk voor de poes is om één nest te krijgen is niets waar. Integendeel.

Hoe zich dit vergelijkt met vrouwen weet ik niet. Overigens is dit verhaal bij honden weer niet van toepassing. Daar zijn er wel nadelen bij castratie en moet je het alleen na serieuze overweging en redenen te doen. Maar bij katten is er eigenlijk weinig over na te denken. Gewoon doen tenzij de gezondheid het niet toelaat.

Met haar gewicht kan ik me je aarzeling tot nu toe overigens wel voorstellen. Maar een DA zal dit ook echt bekijken en als er een extra risico zou zijn kun je dat altijd bespreken. Maar zeker met het elke keer krols worden lijkt mij castratie toch beter.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kleine poes?

Bericht door Evaatje »

Ja dat is het inderdaad Rik...Dat ik nog terughoudend ben met laten helpen ivm haar gewicht..Maar dat kan ik natuurlijk gewoon met de de dierenarts bespreken.

Inderdaad zijn er vele voordelen...Wat ik bedoelde met 'meer kans op 'zegt niet zoveel...er wordt wel eens gezegd de kans op iets wordt 100 keer groter als....dan zijn mensen panisch maar wat werkelijk belangrijk is is wat de kans dan normaal is...Als iets 2 op de 10 miljoen voorkomt en het is dan 200 op die 10 miljoen dan is dat nog niet zoveel snap je..Mensen horen alleen maar 100 keer zoveel..en trekken hun conclusie
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kleine poes?

Bericht door Evaatje »

Oh en wat is er trouwens zo belastend aan het krols zijn? Ze is al vaker krols geweest en maakt dan wat meer geluid en is erg knuffelig..Soms het kontje in de lucht..Duurt dan 1 of 2 dagen maar heb niet het idee dat ze er veel last van heeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleine poes?

Bericht door Rik »

Hier hebben ze het over 60% van de poezen die niet of op latere leeftijd gecastreerd zijn, op latere leeftijd melkkliertumoren (mammatumoren) krijgen.
Het is belangrijk om de hele melklijst beiderzijds goed af te voelen omdat meer dan 60 procent van de katten meerdere tumoren heeft.
https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... mmatumoren

Ergens anders heb ik 25% van alle poezen gezien. Maar hoe dan ook is het een aanzienlijk percentage. En meer dan 85% van deze tumoren is kwaadaardig.

Dit is met 90% af te nemen bij tijdige castratie.
Als de poezen gecastreerd worden voor de leeftijd van 6 maanden neemt het risico op mammatumoren met 90 procent af; gebeurt dat tussen de 7 en 12 maanden is dit nog 85 procent en tussen de 13 en 24 maanden neemt dit al af tot 10 procent;
Wat andere linkjes
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/m ... bij-de-kat
https://www.kattenvrienden.com/melkkliertumor.html

En dan hebben we het nog niet eens over de kans op baarmoederontsteking en/of tumor gehad.

Krolsheid vraagt een zware tol van het lichaam. Het vraagt heel veel energie die het lichaam dus niet kan gebruiken. Ook kan ze daardoor afvallen gof niet aankomen).

https://www.ecostyle.nl/kat/blog/voorjaars-krolsheid

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kleine poes?

Bericht door Evaatje »

O jeetje, daar schrik ik van! Ik ga er zeker werk van maken en zal mijn poes binnen nu en een half jaar laten helpen, even afhankelijk van wat de da zegt over haar gewicht.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Kleine poes?

Bericht door Sjanke »

Heb je al zo'n afbeelding gezien hoe je een gezond gewicht kunt herkennen bij een kat? Bij het aaien mag je de ribben wel voelen, maar de huid moet niet echt invallen.


Ik heb zelf twee mini katten van 3kg. Vlg dierenarts gezond gewicht, gewoon klein uitgevallen. De oudste heeft overigens wel een groeiachterstand gehad waardoor ze nog een kittenkopje en stemmetje heeft, maar verder is ze gewoon gezond. Dierenarts wilde haar toen ook niet bij 6mnd castreren, maar pas na 12 mnd.
Plaats reactie