Relatie van poes met egeltje?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
jjge
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2018 18:24

Relatie van poes met egeltje?

Bericht door jjge »

Onze kat lijkt een soort vriendschapsrelatie te hebben met een egeltje. Dat is --natuurlijk-- mijn interpretatie, maar hier zijn de feiten.
Er staat een etensbakje voor de poes buiten; meestal eet ze dat zelf leeg (soms een andere kat), maar 's avonds laat ze het altijd staan en dan komt het egeltje vroeg in de avond om het leeg te eten. De poes blijft dan uit de buurt, maar ze weet het wel. En onlangs was het egeltje wat verlaat, en toen zat ze echt uit te kijken van "waar blijft-ie?" En pas toen het egeltje er was ging ze haars weegs om elders kattekwaad uit te halen.
Het is natuurlijk mijn Hinein-interpretatie, en ik vraag me ook af, wat het nut voor de poes zou kunnen zijn van zo'n "relatie". Iemand hier een idee?
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Relatie van poes met egeltje?

Bericht door KiwiNL »

Ik had vroeger een hele egelfamilie in de tuin die het etensbakje van de katten leeg kwam eten. De katten zorgden wel dat ze op afstand bleven, want die egels prikken behoorlijk. Ik denk dus dat het meer ontzag is dan vriendschap.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
jjge
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2018 18:24

Re: Relatie van poes met egeltje?

Bericht door jjge »

Ja, maar ik heb de poes op 1/2 meter afstand zien kijken hoe het egeltje haar bakje leegat. Een roofdier weet, naar ik aanneem, dat een egeltje best een kwetsbaar neusje heeft... er ware geen tekenen van agressie; ze keek gewoon, en toen ging ze weg.
Misschien keek ze ook hoe ik zou reageren (katten zijn intelligenter dan je denkt) en wou ze alleen weten of het een huisdier of een prooidier was...
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Relatie van poes met egeltje?

Bericht door Lieselotje »

Ik vindt het in ieder geval schattig dat ie het egeltje zijn bordje laat leegeten
Plaats reactie