angst voor vallen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Kees56
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2018 09:59

angst voor vallen?

Bericht door Kees56 »

Sinds kort wonen mijn vriendin en haar 2 katten bij mij. Ik heb een appartement op de 3e verdieping met een groot balkon wat omrand is met een glazen balustrade van ca. 1 meter hoog met een ijzeren bovenrand van ca. 5 cm breed.
Gisteren spring 1 van de katten boven deze balustrade. De schrik sloeg ons om het hart uit angst dat hij er vanaf zou vallen, zeker nadat hij wegslipte en bijna zijn evenwicht verloor. Volgens mij schrok de kat ook hiervan.
Mijn vraag nu is: kennen katten ook angst om te vallen en schrikken ze in bovenstaand geval zodanig dat ze geen poging meer wagen om opnieuw op boven op de balustrade te springen uit angst te vallen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: angst voor vallen?

Bericht door Rik »

Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij weten katten niet hoeveel risico ze zelf lopen. De meeste hier hebben hun balkon dan ook afgezet. Ik zou dat ook adviseren. Je zou een net kunnen spannen vanaf de bovenkant van de balustrade tot het plafond (als dat mogelijk is).

Google maar eens op "kat balkon afschermen" of iets dergelijks.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: angst voor vallen?

Bericht door pinguin »

Katten zullen dat blijven doen tot het niet meer lukt

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: angst voor vallen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dat is een hele reële angst. Ik zou als ik in jullie schoenen stond heel snel een oplossing zoeke zoals Rik je laat zien.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: angst voor vallen?

Bericht door KleinDraakje »

Volgens mij niet, kat van vrienden van mij is al drie keer van het balkon (4e verdieping) naar beneden gevallen. Die hebben het balkon nu ook met een net afgezet dus dat zou ik ten zeerste aanraden!
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Kees56
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2018 09:59

Re: angst voor vallen?

Bericht door Kees56 »

Probleem met het plaatsen van een net is dat het een uitpandig balkon is. Ik kan dus niet volstaan met een net dat van boven naar beneden over de hele breedte het balkon afdekt.
Waar ze eerst woonden kon dat wel en hadden we dat ook gedaan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: angst voor vallen?

Bericht door Rik »

Dat is jammer. Meestal zijn er wel oplossingen te verzinnen maar dan moet je wat meer moeite doen om het af te schermen. Zonder fotootjes is dat moeilijk in te schatten.

Maar afschermen is toch de enige mogelijkheid dat je zekerheid hebt dat er niet een keer een kat naar beneden dondert.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: angst voor vallen?

Bericht door Siris »

Misschien een rare vraag wat is een uitpandig balkon? Dat zijn de meeste balkons toch?

Ik heb volgens mij ook een uitpandig balkon en heb deze (nou ja ik, mijn vader) afgezet, dus het is zeker wel mogelijk.

En nee katten leren er niet van, en ik zou niet het risico willen nemen, dus of afschermen of niet meer op het balkon.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: angst voor vallen?

Bericht door KiwiNL »

Siris schreef: 18 jul 2018 15:59 Misschien een rare vraag wat is een uitpandig balkon? Dat zijn de meeste balkons toch?
Dat klopt. Maar er zijn dus ook inpandige balkons. Daarbij valt de voorkant van het balkon gelijk met de voorgevel, en kun je dus heel makkelijk een net spannen van de reling naar het plafond, zonder dat er open stukken overblijven.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: angst voor vallen?

Bericht door Rik »

En dat kan bij een uitpandig balkon ook wel maar dan wordt het iets moeilijker omdat je dan vaak een hoek (of 2) om moet. Maar dat valt dan weer eventueel met een paal van grond naar plafond op te lossen. En er zijn nog vele andere mogelijke oplossingen maar dat is erg afhankelijk van de situatie.

Vergeet ook niet even te kijken of de buren in hetzelfde pand al een oplossing hiervoor gevonden hebben. Dan kun je dus zien hoe zij het gedaan hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: angst voor vallen?

Bericht door Lieselotje »

Bij mij krijgen ze een tuigje om en mogen dan op het balkon.
Hier is het nagenoeg onmogelijk om een net te spannen, zit op een hoek.
Ze gaan nu alleen naar buiten met 'jasje aan' en onder toezicht.
Is niet zo leuk voor ze, maar wat moet, moet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: angst voor vallen?

Bericht door Rik »

Met tentpalen kom je op een hoek ook heel ver. Maar elke situatie is weer anders. Zeker met veel hoeken kan het wel een probleem worden. Een tuigje is natuurlijk ook een goede oplossing.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie