Kippy's buikje is kaal, begin april is gezinslid Lola overleden. Tijd voor een kitten?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
BaasjevanKippy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2018 18:28

Kippy's buikje is kaal, begin april is gezinslid Lola overleden. Tijd voor een kitten?

Bericht door BaasjevanKippy »

Hallo allemaal,

Ik woon samen met mijn poes (S)Kippy, zij is inmiddels 7 jaar. Afgelopen begin april is Lola (7) aangereden, helaas opslag dood. Toen de poezen 1 jaar waren heb ik ze overgenomen van iemand. Ze waren gewend aan het samen leven met elkaar. Toch terroriseerde Lola Kippy erg, dreef haar vaak in de hoek en Kippy ging onderdanig op haar rugje liggen. Kippy is over het algemeen een wat nerveuze onzekere poes van zichzelf, ze heeft wat traumatische ongelukjes mee gemaakt in het begin. Dit zorgde ervoor dat ze nog wat angstiger werd. Beetje bij beetje met de jaren is ze steeds losser geworden naar mij toe en naar visite.

Lola was daarentegen het tegenovergestelde, een hele sociale poes dat erg aanhankelijk was. Sinds dat Lola er niet meer is, lijkt Kippy ontspannender, ze kan zichzelf zijn zonder over "haar schouder" te hoeven kijken. Ze komt meer bij me om te knuffelen. Toch zie ik dat sinds enige tijd haar buikje bijna haarloos is. Zij is al vroeg geholpen, dus zwanger kan ze niet zijn.

Zou het ondanks hun verstandshouding toch kunnen dat ze eenzaam is nou haar huisgenoot Lola er niet meer is en daarom haar buikje kaal is? Ik zit er wel over te denken om een kitten bij te nemen, zodat ze gezelschap heeft. Omdat de relatie met Lola moeizaam ging, is een kitten daarom denk ik een verstandige keuze. Ik heb uit nood een keer iemand 2 maand opgevangen met een jonge poes, Kippy werd daar zelfs assertiever van, tot mijn verrassing.

Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kippy's buikje is kaal, begin april is gezinslid Lola overleden. Tijd voor een kitten?

Bericht door Siris »

Hallo welkom,
BaasjevanKippy schreef: 19 jun 2018 18:49 Toch terroriseerde Lola Kippy erg, dreef haar vaak in de hoek en Kippy ging onderdanig op haar rugje liggen.
Ik wil eerst wat uit de wereld helpen. Een kat is geen hond en is niet onderdanig of geeft zich over als zij
op haar rug gaat liggen. Een kat is dan juist in de "aanval" en kan als zij op haar rug ligt
alle vier haar poten gebruiken om zich te verdedigen. Een kat is sowieso geen hond en heeft ook geen dominantie zoals
wij dat bij een hond kennen.

Dus ik denk dat het gewoon spelen was.

Buikje kaal kan misschien wel hierdoor komen, maar misschien ook medisch iets aan de hand allergie?

Als je een kitten erbij wil, dan raad ik je gezien Kippy haar leeftijd, 2 kittens aan, vaak vindt een oudere kat van 7 jaar
een kitten wat druk, en de 2 kittens kunnen dan met elkaar spelen. Maar je geeft aan dat je al eerder een kitten erbij hebt
gehad, ging ze daar mee spelen of?

Ik heb geen idee of het mogelijk is, maar is het een idee om je tuin of balkon af te schermen, dan komen zij toch buiten en hebben ze niet de gevaren van de buitenwereld, overreden worden, vergiftt enz....
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kippy's buikje is kaal, begin april is gezinslid Lola overleden. Tijd voor een kitten?

Bericht door Dinky »

Ik zou eerst een medische oorzaak uitsluiten.
Pijn kan ook leiden tot overmatig likken.

Daarnaast denk ik ook dat je beter 2 kittens kan nemen dan 1.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
BaasjevanKippy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2018 18:28

Re: Kippy's buikje is kaal, begin april is gezinslid Lola overleden. Tijd voor een kitten?

Bericht door BaasjevanKippy »

Bedankt voor jullie reactie.

Gewoon spelen? Dat was vechten.

Het was altijd Lola die Kippy aanviel. Kippy nam altijd de benen.... tot ze niet meer verder kon vluchten en dan ging ze op haar rug liggen.

Als ze langs elkaar heen “moesten” was het vaak blazen. Hun verstandshouding was niet goed.

Drie poezen vind ik wel heel erg veel.

Ik heb een tuin en een kattenluikje, normaal gaan ze niet ver van huis. Dit keer was Lola 1,4 km van huis, tenminste iemand heeft daar Lola gevonden en is de dierenambulance gebeld.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kippy's buikje is kaal, begin april is gezinslid Lola overleden. Tijd voor een kitten?

Bericht door Siris »

Het is moeilijk te beoordelen zonder het te zien en het van een omschrijving te horen, maar zoals jij het beschrijft is het geen vechten, vechten gaat echt heel anders aan toe.
Ik neem aan als zij wegrende en Lola op haar rug ging liggen het dan ook vaak voorbij was. Maakte ze elkaar echt af, met wonden aan toe? Ik heb meerdere keren echte gevechten gezien en geloof mij, en dan rennen ze niet achter elkaar aan, want katten gaan er vol in, tot bloedens toe. Heb je kittens wel eens onderling zien spelen?
Dat blazen lijkt mij ook niet oké. Blijkbaar geen goede match bij elkaar en dat zij over het algemeen elkaar tolereerde maar liever uit elkaars buurt bleven. Ik weet niet of je toendertijd hebt geprobeerd om er achter te komen waarom ze dat deden, vaak heeft een achterliggende oorzaak.

Meeste mensen weten echt niet het verschil tussen spelen en vechten.
Ik heb hier 2 geholpen katers van 2 jaar en als die ziet spelen :shock: Ik weet nog steeds niet hoe ik een filmpje moet plaatsen. De meeste katten tolereren elkaar.

Sommige katten hebben geen maatje nodig. Misschien voor jouw Kippy ook beter om alleen te blijven.
Aangezien je 3 katten te veel vind. Ik denk dat één kitten bij Kippy niet fijn is, en andersom ook niet.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... af-kitten/

Het gaat om de tuin afzetten niet om hoe ver je kat van huis is, dat weet je immers nooit, misschien komt ze niet verder
dan de straat, misschien ook wel. Het gaat erom dat zij niet meer overreden kunnen worden, vergiftigd, of dat zij overlast
bij andere mensen veroorzaken. Je hoeft bv. ook niet je hele tuin af te zetten, ik weet niet hoe groot je tuin is,
een kattenren volstaat ook prima. Het zijn adviezen, je moet uiteraard zelf weten wat je ermee doet :grin:

En ik zou inderdaad eerst kijken of er medisch iets aan de hand is, katten kunnen net zoals bij mensen opeens
allergië ontwikkelen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie