Kitten doodgebeten, door wat?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Figaro13
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2018 13:33

Kitten doodgebeten, door wat?

Bericht door Figaro13 »

Helaas is een van onze kittens (poes, 13 weken oud) gistermorgen in een onbewaakt ogenblik doodgebeten. Er waren weinig verwondingen, alleen bijtwond in de nek/keel. Toen ze gevonden werd was ze nog warm en zat de (ongecastreerde) kater van de buren naast haar.

Haar broertje was tijdelijk spoorloos, maar hebben we gelukkig bibberend en vies weer terug gevonden. Hij is verder ongedeerd.

We proberen te achterhalen wat onze kitten zou kunnen hebben doodgebeten. Is een kat(er) hiertoe in staat? Zoja, dit lijkt me dan geen normaal kattengedrag? In de buurt zijn ook wel marterachtigen gesignaleerd (wezel, hermelijn), maar het zou niet logisch zijn deze in de ochtend (9.00-9.30) in de buurt zijn(?)

Iemand die wel eens iets soortgelijks heeft meegemaakt? Ik hoop dat jullie kunnen meedenken.

Uiteraard gaat broerlief voorlopig niet onbeheerd naar buiten.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten doodgebeten, door wat?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, een kater kan zeker kittens doodbijten, zeker als het een ongecastreerde kater van de buren is, zou ik dat zeker niet uitsluiten.
Cerna

Re: Kitten doodgebeten, door wat?

Bericht door Cerna »

Helaas is het wel ongecastreerde katergedrag.

Ik heb wel eens een reportage gezien over boerderijkatten. De poezen hadden jongen en toen kwam er een vreemde, jonge kater op het erf. Hij ging de strijd aan met de kater die waarschijnlijk de vader was van de kittens. Hij won deze strijd en de kater werd verjaagd. Vervolgens beet de jonge kater alle kittens dood zodat de moederpoezen weer willig waren om zijn nageslacht op de wereld te brengen. Het was gruwelijk om te zien.

Wat ik alleen niet begrijp want dat lees ik niet: waren de kittens buiten met jouw toestemming?
Figaro13
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2018 13:33

Re: Kitten doodgebeten, door wat?

Bericht door Figaro13 »

Dag Cerna, ja de kittens waren bewust buiten. We dachten op zich alle risico's te hebben uitgesloten. Niet wetende dat dit kon gebeuren..

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kitten doodgebeten, door wat?

Bericht door Fotokonijn »

In principe kunnen katers de kittens van een poes doodbijten als ze niet van hem zijn.
Meestal wil de kater op de poes en omdat de kittens niet van hem zijn.......
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie