Verhuizing, vermist en weer terug

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Bien81

Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door Bien81 »

Ik heb even een vraag wie weet heeft iemand het zelfde meegemaakt en kan mij advies geven. Ik ben ongeveer 2 maanden geleden verhuisd, na 6 a 7 dagen is mijn kat ontsnapt, na bijna 10 weken hebben ik hem aan de andere kant van de stad in (gelukkig) goede gezondheid terug gevonden. De 1ste week keek hij niet om naar buitendeuren en ramen, alleen nu wilt hij dat wel. Hij maakt geen stress geluiden meer wat hij de 1ste week naar de verhuizing wel deed, maar hij sloopt nu me rolgordijnen en deur om naar buiten te kunnen. Hij is nu 2 weken terug ik wilde hem 6 weken binnen houden maar dat is echt niet mogelijk. Hij valt mij nu ook uit frustratie aan. Een tuigje krijg ik niet om bij hem. Ik wil het nog 1 week zien te rekken, maar wat is slim hem dan gewoon laten gaan en hopen dat hij terug komt en dat hij er van geleerd heeft die 10 weken of hem een tuigje om doen met grof geweld wat ik echt zielig vind, maar ik wil hem niet weer kwijt raken
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door Rik »

"Hopen dat hij terug komt". Mmmm.

De meeste hier laten de katten alleen in de eigen tuin die dan goed afgezet is (of in een grote kennel in de tuin). Hij zal wel niet geleerd hebben van die 10 weken. Als een buitenkat naar buiten gelaten wordt zal hij toch echt een territorium gaan maken. Het kan zijn dat er katten in de buurt zitten waardoor hij dat territorium toch wat verder van huis zoekt. Heb je geen mogelijkheid om de tuin compleet af te sluiten en kat-proof te maken?

Een tuigje is een kwestie van trainen. Dat kan enkele weken duren voordat hij daar echt aan gewend is. Je moet het de eerste dag maar 1 minuut aan houden en dan elke dag uitbouwen.

PS. Ik neem aan dat hij gecastreerd en gechipt is. Zoniet is dat natuurlijk het eerste dat moet gebeuren. Een kat met hormonen hou je sowieso niet in je eigen tuin.

Heb je binnen overigens genoeg afleiding voor hem? Heb je een grote krabpaal waar in kan sjeesen (en dan bedoel ik echt een grote)? Heb je genoeg speeltjes? Speel je zelf met hem? Heb je nog meer katten waarmee hij kan omgaan? Of heb je thuis niets en is het buiten gewoon interessanter?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vind het bewonderenswaardig, Rik, dat je zo vaak de moeite neemt om uitgebreid dit soort vragen te beantwoorden. Ik kan het niet (meer) opbrengen. Overigens heb ik er niet veel aan toe te voegen, hopelijk wordt het gelezen door de vragensteller....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door Rik »

Ik heb af en toe ook wel twijfel om te antwoorden op nieuwe eerste vragenstellers. Maar als de vraag helemaal niet beantwoord wordt weet je natuurlijk zeker dat ze niet meer terugkomen.

Dus dan hangt het een beetje van de vraag en mijn bui af of ik antwoord geef ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door pinguin »

Eens met Rik is korter typen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door castratenkoor »

Sluit me ook aan bij Rik.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door KleinDraakje »

Sluit mij ook aan bij Rik.

Plus, ik zou niet in de onzekerheid willen zitten dat hij wellicht onder een auto loopt en nooit terug komt. Hier hebben we de hele tuin (120m2) cat proof gemaakt. Dat kost wel wat, vooral veel tijd, maar dan ben je er zelf óók relaxed onder.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door Siris »

pinguin schreef: 26 mei 2018 17:20 Eens met Rik is korter typen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Vind ik ook :lol:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door ErikPhilippus »

Ik geloof dat er een beetje een misverstand is.... Ik bedoel echt niet dat vragen van nieuwe bezoekers niet meer beantwoordt zouden moeten worden; ik heb vaak genoeg laten zien dat ik ook (zeer uitgebreid) op vragen van nieuwelingen inga (en dat doe ik graag, want daar hebben we tenslotte een forum voor). Ik heb alleen bij sommige vragen niet zo'n goed gevoel, en het is mijn ervaring dat in dat geval de response vaak niet eens gelezen wordt. That's all.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door Siris »

ErikPhilippus schreef: 26 mei 2018 19:44 Ik geloof dat er een beetje een misverstand is.... Ik bedoel echt niet dat vragen van nieuwe bezoekers niet meer beantwoordt zouden moeten worden; ik heb vaak genoeg laten zien dat ik ook (zeer uitgebreid) op vragen van nieuwelingen inga (en dat doe ik graag, want daar hebben we tenslotte een forum voor). Ik heb alleen bij sommige vragen niet zo'n goed gevoel, en het is mijn ervaring dat in dat geval de response vaak niet eens gelezen wordt. That's all.
Ik zit na lange tijd weer hier en dat was mij ook al opgevallen, dus begrijp wel wat je bedoelt.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door castratenkoor »

Als ik het doe dan doe ik het zeer uitgebreid. Altijd onderwerpen waar ik wat mee kan. Maar als er dan totaal geen respons komt is de inspiratie weer even weer weg. Eigenlijk zou verwijzen naar een topic handiger zijn. Want het komt erop neer dat we steeds dezelfde tekst schrijven. Ik mijn geval meestal over wildplassen en vrij buiten laten. Ik zou natuurlijk ook zelf teksten kunnen opslaan en dan met knippen en plakken er tegenaan gooien.

Ik kan het de ene dag ook beter dan de andere dag, omdat ik niet meer kan focussen. Lange stukken tekst als vraag, dan benader ik wel eens een bekend forumlid om het voor me te "vertalen" in voor mij pruimbare inhoud. Ik kan dat simpelweg niet lezen, zulke lappen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door Cerna »

Je hoeft niet in te loggen om de antwoorden te bekijken, maar het is dan wel zo aardig om degenen die de moeite nemen om je antwoord te geven, even te bedanken. Hoeveel moeite is dat nou?
Dus vragensteller?

Vaak ook denken mensen dat ze automatisch bericht krijgen wanneer er antwoorden zijn, maar wanneer je je niet op het topic abonneert, gebeurt dat dus niet.
Misschien dat daar wat meer duidelijkheid over gegeven kan worden Roland?

En wanneer ik een uitgebreid antwoord heb gegeven en er komt geen enkele reactie dan stuur ik uit frustratie nog wel eens een PB met de opmerking "je hebt reacties, hoor!"
En komt er dan nog geen reactie dan moet het maar zo, maar het ontneemt mij dan ook vaak de zin om in een eerste reactie echt uitgebreid op de vraag in te gaan.

En verder sluit ik me ook aan bij het antwoord van Rik.
Bien81

Re: Verhuizing, vermist en weer terug

Bericht door Bien81 »

Hij is 7 jaar nu en heeft zich zelf als kitten bijna opgehangen aan een tuigje, dus hij heeft daar een trauma aan overgehouden.
Ik heb nu een stevige goede tuigje gekocht hoop dat het gaat lukken. Tuin afzetten is geen optie omdat het 1 en al boom is hij vind echt wel een uitgang. Ik ga hem een paar weken laten wennen met het tuigje ook in de buurt en dan hopen dat hij dit gaat zien als zijn nieuwe omgeving.
Hij is geholpen en gechipt. Ik heb meerdere krabpalen in huis en speelgoed en speel elke dag een aantal keer met hem zodat hij toch zijn energie kwijt kan.
Rik schreef: 26 mei 2018 11:05 "Hopen dat hij terug komt". Mmmm.

De meeste hier laten de katten alleen in de eigen tuin die dan goed afgezet is (of in een grote kennel in de tuin). Hij zal wel niet geleerd hebben van die 10 weken. Als een buitenkat naar buiten gelaten wordt zal hij toch echt een territorium gaan maken. Het kan zijn dat er katten in de buurt zitten waardoor hij dat territorium toch wat verder van huis zoekt. Heb je geen mogelijkheid om de tuin compleet af te sluiten en kat-proof te maken?

Een tuigje is een kwestie van trainen. Dat kan enkele weken duren voordat hij daar echt aan gewend is. Je moet het de eerste dag maar 1 minuut aan houden en dan elke dag uitbouwen.

PS. Ik neem aan dat hij gecastreerd en gechipt is. Zoniet is dat natuurlijk het eerste dat moet gebeuren. Een kat met hormonen hou je sowieso niet in je eigen tuin.

Heb je binnen overigens genoeg afleiding voor hem? Heb je een grote krabpaal waar in kan sjeesen (en dan bedoel ik echt een grote)? Heb je genoeg speeltjes? Speel je zelf met hem? Heb je nog meer katten waarmee hij kan omgaan? Of heb je thuis niets en is het buiten gewoon interessanter?
Plaats reactie