Kat lijkt uitgeput na 'buitenspelen'

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
clola
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2018 12:59

Kat lijkt uitgeput na 'buitenspelen'

Bericht door clola »

Hoi, dit is mijn eerste bericht hier en het gaat om mijn eerste kat, dus ik heb nog niet zo veel ervaring ;)
Onze kat, bijna 2 jaar, komt sinds kort buiten, na meerdere maanden binnen te zijn geweest nadat hij bij ons kwam (hij toonde pas interesse in buiten toen het mooie weer begon). Hij lijkt zich goed te vermaken, is ook wel een tijdje weg. We zien hem dan regelmatig even lopen door onze eigen tuin, daarna gaat hij weer op onderzoek uit naar andere plekken.

Nou lijkt hij wel volledig uitgeput als hij terug komt. Hij gaat liggen, op gekke plekken, en blijft lang liggen. Gewoon midden op de vloer bijvoorbeeld, terwijl hij normaal graag hoekjes en kussentjes zoekt. Maakt weinig geluid. Hij volgt me dan nog wel, als ik naar boven ga, gaat hij mee, maar gaat dan wel weer bij mij in de buurt liggen. En blijft liggen, lijkt echt heel moe.
Als ik hem een snoepje geef, heeft hij daar wel interesse in, maar de normale brokjes eet hij dan ook even niet.
Vandaag lag hij ook een tijd heel heftig adem te halen, ging heel snel.

Onze kat is graag in ons gezelschap, misschien is het een soort stress dat wij er dan even niet zijn? Hij krijgt nu eerst ook nog een bandje om als hij naar buiten gaat, dat is wel iets wat hij normaal niet om heeft. Maar daar zal hij niet zo uitgeput van raken ;) Hij lijkt ook niet als een malle achter allerlei beestjes aan te jagen, loopt meer rustig rond om de boel te inspecteren.

Herkent iemand dit? Is het normaal dat een kat zo moe is nadat hij een tijdje buiten is geweest? Of kan er wat anders aan de hand zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat lijkt uitgeput na 'buitenspelen'

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Bij mij komen de katten alleen in mijn eigen afgesloten tuin. Wel zo veilig en ik kan ze in de gaten houden. Zo zijn ze andere ook niet tot last. Maar dat jouw kat zo uitgeput raakt van alleen buiten zijn lijkt mij niet goed. Heb je al eens bij de DA geïnformeerd? Liefst met een uitgebreid onderzoek. Als hem wel wat zou mankeren (b.v. hartproblemen) dan zou ik hem ook alleen in je eigen tuin houden (of zelfs binnen).

PS. zorg er wel voor dat het bandje een veiligheidsclip heeft die zo los kan springen. Een kat kan zich ophangen aan een bandje dat niet losspringt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kat lijkt uitgeput na 'buitenspelen'

Bericht door KiwiNL »

Heeft het niet met de warmte te maken? Mijn katten zijn nu ook een stuk minder actief dan normaal en zelfs hun eten is niet zo interessant als anders.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kat lijkt uitgeput na 'buitenspelen'

Bericht door Siris »

Mag ik vragen waarom je kat een bandje om heeft? Is je kat niet gechipt? Je kat is naar jullie gericht, zijn jullie vaak thuis, anders zou ik jullie nog een kat willen aanraden. De meeste katten vinden een kattenmaatje ook fijn.
Maar misschien kon deze niet met een maatje zou ook nog kunnen.
Als het mogelijk is, wil ik je ook aanraden om je tuin af te laten schermen.

Heftig ademhalen kan inderdaad duiden op een hartkwaal, of is die dan net intens bezig geweest, te wild spelen kan ook
heftig ademhalen ter weeg brengen. Ik zou als je het niet vertrouwt inderdaad je dierenarts eens bezoeken.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat lijkt uitgeput na 'buitenspelen'

Bericht door Fotokonijn »

Welkom op dit forum.
Lijken me goede ideeën die hierboven geopperd worden.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Kat lijkt uitgeput na 'buitenspelen'

Bericht door Cyamytha »

Ik zie het bij mijn Karel ook wel eens. Die wandelt soms mee als ik de hond uitlaat. Blijkbaar is dat zo nu en dan even teveel actie aaneengesloten, dan loopt hij met zn bekje los toch hijgend achter ons aan.

Of hij blijft achter, gaat vervolgens blèren als we te ver weg zijn en komt dan weer aangerend.

Ik zie het bij hem dus puur als inspanning.

Bij Beer zie ik het na fanatiek balletje vangen of stokje vangen ook wel eens.

(Of ze zijn bij mij echt zo lui, dat ze gewoon niets kunnen hebben)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Plaats reactie