Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door Dribbel »

Dag allemaal,

Ik heb 3 katten en ik ben vaak overbezorgd.

Ik irriteer mij hier aan en ik wil dat de angst wat omlaag gaat, zodat het wat minder op de voorgrond komt te staan.

Ik heb geen familie meer. Misschien is dit wel de reden ( en wellicht is het ook het 'aard van het beestje' ) dat ik daardoor zo bang ben dat ik ze ooit ga verliezen.

Herkennen jullie dit ? Hebben jullie ook tips / ideeën hoe ik deze angsten / bezorgdheid iets omlaag kan krijgen ?

Met 1 van mijn katten heb ik een zeer hechte band. Ze is net 'kleefpasta' en ze wil het liefst de hele dag aandacht van mij en van andere mensen die hier langskomen. Met de andere katten heb ik ook een hechte band, maar op een iets ander vlak. Deze twee zijn iets angstiger, wat meer op zichzelf ( voor zover ik kan beoordelen ) en ze houden ook wat meer afstand.

Ik schaam het bijna om te zeggen, maar vooral met die ene kat met wie ik zo'n zeer hechte band heb, daar zie ik het meest tegenop. Ik denk ook dat dit komt omdat ze zo'n duidelijke en indringende blik heeft.

Ik weet ook niet of ik in de toekomst ooit nog huisdieren ga nemen.

Hartelijk dank.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum. Je hoeft je niet te schamen dat je meer gehecht bent aan een kat over de andere hoor. Dat zit een beetje in de mens, een "voorkeur" voor iemand hebben. Je houd van ze allemaal maar ieder een beetje op zijn eigen manier. En van de poes die erg naar jou trekt, zal het wegvallen een groter verlies zijn.

In principe weten we natuurlijk allemaal dat onze lieve huisdieren niet het eeuwige leven hebben. Ze zijn er maar kort maar hebben dan wel een behoorlijke impact op ons leven. Het enige dat je kan doen is van ze houden, goed voor ze zorgen, en wanneer de tijd komt, waardig afscheid van ze nemen. En dat elke keer weer als je je liefde weer durft te geven aan een nieuw huisdier. Het is nu eenmaal zo dat een kat minder lang leeft dan de mens.

Hoe oud zijn je katten? Meestal als ze ouder worden, en het geluk hebben een hoge leeftijd te bereiken, komt ook het besef dat ze een mooi leven hebben gehad. Dat geeft meestal wel een soort berusting. Het maakt de initiële pijn niet minder want die zul je wel een tijd voelen. Maar je hebt er naartoe kunnen "leven". Bij het wegvallen door een ongeluk of ziekte is dat niet en dat geeft weer een heel ander rouwproces.

Ik heb eigenlijk verder geen tips om die angsten en bezorgdheid omlaag te krijgen, alleen dat je moet genieten van je schatjes nu ze er nog zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door pinguin »

Ik sluit mij aan bij de woorden van Rik

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door nellebel »

Klopt wat Rik zegt. Tuurlijk mag je soms bang zijn. Wat als je ze verliest. Maar anderzijds hou je ook voor. Geniet van ze. Jammer als je tijd vooral gaat zitten in de angst. Ik hou zielsveel van mij katten. Wij hebben bewust geen kinderen. Mijn katten zijn niet mijn kinderen, want dan waren we wel voor kinderen gegaan, maar mijn katten zijn onderdeel van mijn gezin. Zoals voor anderen mogelijk kinderen zijn. Ik moet er niet aan denken om ze ooit te verliezen maar ik kan ook intens van ze genieten. Ik heb helaas in korte tijd vier katten verloren. Maar mijn liefde is groot genoeg voor nieuwe liefde. Dat zegt voor mij helemaal niets over de liefde die ik voelde voor mijn overleden katten. Een leven zonder dieren zou ik niet kunnen. Wie troost mij, wie komt die knuffel brengen als ik hem nodig heb, wie maakt me aan het lachen enz. Ik heb een hele lieve partner maar dieren geven dat extra omdat ze niets zeggen.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk voor vele baasjes herkenbaar, in ieder geval voor mij als erkende zorgkip.
Het is aan één kant goed dat die zorgelijke gevoelens er zijn: als je zielsveel van je beestje(s) houdt, kan dat ook niet anders. Anderzijds, als die zorgen de boventoon gaan voeren, en je zelfs doen besluiten om in de toekomst dan maar geen huisdieren meer te nemen, is er denk ik iets niet in balans. Of zoals Wendy terecht zegt: "jammer dat je tijd vooral gaat zitten in de angst".

Als je je overmatig zorgen maakt over het (zoals Rik ook omschrijft) onvermijdelijke afscheid, dan ben je dus niet in het 'hier en nu', maar in de toekomst. Wat dat betreft kan je een voorbeeld nemen aan onze lieverds - die zijn altijd in het heden, die maken zich niet druk over wat al dan niet komen gaat (denk ik....). Bovendien zijn stress en overbezorgdheid besmettelijk: een kat is een fijnbesnaard wezen met allerlei antennes waar wij geen weet van hebben, en pikken die stemmingen bij het baasje onmiskenbaar op.

Maar dat alles wil nog niet zeggen dat je je zorgen kan wegwuiven of de knop kan omzetten - zo werkt dat niet bij mensen. Toen bij mij de zorgen voor Dalí gingen overheersen, ben ik toch ook bij mezelf te rade gegaan, en ontdekt dat het toch voor een deel ook iets met mijn eigen verleden te maken had. Natuurlijk is dat heel persoonlijk, en hoeft in jouw geval helemaal niet zo te zijn - maar mij gaf het wel de rust om vaker samen met Dalí in het hier en nu te zijn.

Afbeelding

Zoals je ziet, had ook Dalí zeer indringende ogen, en ik voel nog steeds die speciale band met hem. Natuurlijk voel ik na 4 maanden het gemis, iedere dag - maar ik voel me ook bevoorrecht dat hij in mijn leven was. Ondanks (of dankzij?) de zorgen heeft hij mijn leven verrijkt: pijn en geluk liggen soms dicht bij elkaar. En iedere dag kijk ik naar z'n broer Gaudí, en voel naast diepen genegenheid ook de zorgen - vanmorgen toen hij bij mij op schoot lag, zei ik nog tegen 'm: "ik hoop dat jij de oudste Bengaal ter wereld wordt!"

Dus in aanvulling wat hiervoor al is gezegd: probeer op één of ander manier meer in het hier en nu te zijn met je lieve vrienden - dat werkt als een balsem voor zowel de baasjes als de katten.

Groetjes,
Erik
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door Dribbel »

Hartelijk dank voor al jullie berichten.

@Rik en @Pinguin

Ik vond het best moeilijk om hierover te schrijven, omdat ik ongerust was dat mensen mijn overbezorgdheid wat vreemd zouden vinden, hier afkeurend tegenover zouden staan. Ik vind het leuk dat mensen dus zo positief reageren op mijn bericht.

Ik probeer die 'kleefpasta' kat nu wel wat meer op afstand te houden, mezelf wat meer te begrenzen, omdat ze anders teveel de overhand krijgt, té dominant wordt. Soms komt ze echt te dichtbij en roept dit bij mij ook irritatie op. Ik wil ook weleens alleen kunnen zijn.
Ook is zij dominant naar de andere katten, dus ik probeer dit ook iets te corrigeren, maar dit gaat moeilijk bij katten.
Ik probeer mijn katten evenveel aandacht te geven, maar ook hierin zit verschil. Mijn 2 katten die wat angstiger zijn, hebben hier zo te zien minder behoefte aan. Ze komen eerder naar mij toe als ik ze wat negeer en/of als ik ontspannen ben, dan wanneer ik naar hun toe ga. ( Negeren vind ik moeilijk, maar ik heb dit wel geprobeerd en het werkt op de e.o.a. manier wel. )

Ik heb gelezen dat teveel liefde geven niet goed is ! Er schijnen manieren te zijn hoe je kunt checken of ze je aandacht op prijs stellen of niet. Deze info. is erg handig.

Wow @Nellebel; mooi gezegd zeg ! Wat prachtig dat je zegt dat je liefde groot genoeg is voor een nieuwe liefde.
Ik denk dat ik mezelf ook wat onderschat in dit alles, maar dat ik de katten misschien ook té belangrijk maak !
Katten moeten natuurlijk een aanvulling zijn en het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze in mijn hoofd de boventoon gaan voeren, zoals nu.
Nu draait alles om die dieren en dat vind ik wat ongezond.

Ik ben nu ook extra gespannen. Vanwege langdurig overlast ( veroorzaakt door mijn buren ) wil ik volgend jaar gaan verhuizen ( vanwege mijn gezondheid liefst nog eerder ). Het wordt dan wellicht een woning met een tuin. Ik denk dan weer als eerste aan mijn katten en dan pas aan mezelf. Daar ben ik nu wat klaar mee ! Die overlast veroorzaakt natuurlijk ook spanning. Kan zijn dat veel van die spanning en dat gepieker straks weer wat gaat zakken, zodra ik hier weg ben.

@ErikPhilippus

Wat heb je je best gedaan ! Wat een fijn en uitgebreid antwoord. Hier kan ik veel mee. ;)

Dit komt redelijk overeen met de opmerkingen van mijn dierenarts en de dierenarts assistente.
Zij had het over het feit dat dieren leven in het 'nu'. Ook liet de dierenarts blijken dat als je je zorgen maakt, je datgene waar je bang voor bent juist naar je toetrekt. ( Dit zei hij volgens mij indirect en hier ben ik het min of meer wel mee eens. ) Ik denk wel dat overmatige bezorgdheid en teveel liefde niet goed zijn, omdat je katten die spanning aanvoelen, maar het stoppen is heel moeilijk.

Ik zal wat meer afstand moeten creëren, alleen ik ben nog even aan het kijken hoe en tot in hoeverre.

Ik heb het boek: ´ Leven in het nu ' in huis. Kijken of ik er wat aan heb. Heb nog maar een klein stukje gelezen.

Ik zal ook eens gaan onderzoeken waar die overmatige angst / bezorgheid vandaan komt.

Er was eens iemand die tegen mij zei; 'Als je geen huisdieren meer neemt, dan ontzeg je jezelf ook veel.' Daar zit ook wat in.
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door Eleonore »

Ik herken het wel. Huisdieren kijken recht door je heen en raken je op plaatsen waarvan je niet wist dat het er was. Mijn nieuwe huisgenoot haalt ook een hoop angst bij me omhoog, bij mij komt het ook vanuit het verleden. Dingen waar ik ooit last van heb gehad maar haar nooit zou gunnen en er alles voor zou doen om ervoor te zorgen dat het haar niet overkomt. En daar dan weer grandioos in falen omdat ik niet alles kan voorkomen... En dat ik door die angst geneigd ben om mezelf voorbij te lopen, te weinig ruimte voor mezelf opeis tja ze is wel een mooie spiegel hoor die poezel van mij.
Ik ben nu elke dag tegen mezelf aan het zeggen dat ik het goed ga regelen voor ons beiden, niet alleen voor haar maar voor beiden. Dat hielp me al een beetje door wat schuldgevoelens en chagrijnige blikken van poes heen als ze even niet op schoot mocht of wanneer ik wat later thuis was voor het eten.

Het is in ieder geval herkenbaar.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door ErikPhilippus »

Dribbel schreef: 25 feb 2018 13:22 Ook liet de dierenarts blijken dat als je je zorgen maakt, je datgene waar je bang voor bent juist naar je toetrekt. ( Dit zei hij volgens mij indirect en hier ben ik het min of meer wel mee eens. ) Ik denk wel dat overmatige bezorgdheid en teveel liefde niet goed zijn, omdat je katten die spanning aanvoelen, maar het stoppen is heel moeilijk.
Moeilijk? Het is denk ik zelfs onmogelijk om te stoppen puur op wilskracht. Want door er tegen te vechten, ga je het juist voeden. Geef jezelf maar eens de opdracht: "ik mag niet aan een roze olifantje denken!" Waar denk je dan aan?

Kijk ook eens naar dit hilarische filmpje: "Stop it, or I put you in a box":

Ik geloof veel meer in zelfonderzoek om te begrijpen waar het vandaan komt, waar het mee verbonden is. En ook bewust je focus verleggen, door in de natuur te zijn, of oefeningen te doen om meer in het nu te zijn (meditatie, yoga, mindfullness, etc.). Ook denk ik dat het belangrijk is om niet te streng voor jezelf te zijn - begrijpen (en mogelijk veranderen) van bepaald gedrag van jezelf start met acceptatie en mededogen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door Rik »

De volledige versie van "Stop it" (die heeft in ieder geval de punchline).

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door ErikPhilippus »

OK, nu zie ik het ook - die eerste versie is voortijdig afgebroken.
Bedankt Rik!
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door Dribbel »

Eleonore schreef: 26 feb 2018 19:31 Ik herken het wel. Huisdieren kijken recht door je heen en raken je op plaatsen waarvan je niet wist dat het er was. Mijn nieuwe huisgenoot haalt ook een hoop angst bij me omhoog, bij mij komt het ook vanuit het verleden. Dingen waar ik ooit last van heb gehad maar haar nooit zou gunnen en er alles voor zou doen om ervoor te zorgen dat het haar niet overkomt. En daar dan weer grandioos in falen omdat ik niet alles kan voorkomen... En dat ik door die angst geneigd ben om mezelf voorbij te lopen, te weinig ruimte voor mezelf opeis tja ze is wel een mooie spiegel hoor die poezel van mij.
Ik ben nu elke dag tegen mezelf aan het zeggen dat ik het goed ga regelen voor ons beiden, niet alleen voor haar maar voor beiden. Dat hielp me al een beetje door wat schuldgevoelens en chagrijnige blikken van poes heen als ze even niet op schoot mocht of wanneer ik wat later thuis was voor het eten.

Het is in ieder geval herkenbaar.
@Eleonore; Dit voelt heel herkenbaar voor zover ik kan beoordelen.
Ik heb de neiging om anderen belangrijker te maken dan ikzelf. Ik doe dit nu feitelijk ook met mijn katten. Hier moet verandering in komen, maar ik weet nog niet precies hoe.
Die onnodige schuldgevoelens van mij, het overmatig aardig / bezorgd zijn, steeds naar ze toe lopen en aandacht geven..........ik denk dat het 'té' is.
Bijvoorbeeld; als ze aandacht nodig hebben, verwachten ze direct dat ze dit krijgen. Ik probeer hier dan aan te voldoen, maar als één van mijn katten lekker bij de verwarming ligt en ik haal haar aan, dan staat ze op en loopt ze weg.
Het is dus een eenzijdig verhaal. De vorige keer gaf ik haar geen aandacht / negeerde ik haar kort, toen ze kort daarna wel naar mij toe liep, maar toen voelde ik mij weer schuldig.

Dat rennen en vliegen is niet goed. Huisdieren moeten volgens mij een aanvulling zijn, maar nu ligt de focus teveel op mijn huisdieren en te weinig op mezelf.

Ik denk dat ik mijn netwerk verder uit moet breiden en dat ik meer afleiding nodig heb. De stress ( langdurig overlast door mijn buren ), roept natuurlijk ook allerlei vervelende gedachten / angsten op.

En inderdaad; die blikken. Eén van die katten heeft ook die intense blik. Het komt dan echt binnen !

Nu zit ik nog steeds met dat schuldgevoel wanneer ik er geen zin in heb dat ze bij mij op schoot wil zitten en ik dit aangeef ( want op de e.o.a. manier begrijpt ze het woord 'nee'. ) Ook laat ik haar weleens op schoot, terwijl ik dit niet wil, vanuit dit soort schuldgevoel.
's Ochtends word ik het liefst zo veel mogelijk met rust gelaten. Dan heb ik er niet direct zin in dat ze op schoot klimt. Mijn 'kleefpasta' kat, kan soms geen minuut alleen zijn. Soms hoor ik dat ze er aan komt en dan raak ik al geïrriteerd.
Ik denk dus dat dit komt omdat ik te weinig corrigeer en door mijn schuldgevoelens.

Als ik mezelf wat meer 'adem' toe zal staan en minder schuldgevoelens zal hebben, dan raak ik wellicht ook minder geïrriteerd als ze er aan komt. Ik vind het leuk dat ze op schoot komt zitten, maar het wordt wel vervelend als ze continu op schoot wil zitten ( moet zitten ) en ze je lang aan gaat staren als je 'nee' zegt ( ze kan behoorlijk dwingend zijn en ze is dominant naar de andere katten ) .
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door Dribbel »

ErikPhilippus schreef: 27 feb 2018 19:36 Moeilijk? Het is denk ik zelfs onmogelijk om te stoppen puur op wilskracht. Want door er tegen te vechten, ga je het juist voeden. Geef jezelf maar eens de opdracht: "ik mag niet aan een roze olifantje denken!" Waar denk je dan aan?

Kijk ook eens naar dit hilarische filmpje: "Stop it, or I put you in a box":

Ik geloof veel meer in zelfonderzoek om te begrijpen waar het vandaan komt, waar het mee verbonden is. En ook bewust je focus verleggen, door in de natuur te zijn, of oefeningen te doen om meer in het nu te zijn (meditatie, yoga, mindfullness, etc.). Ook denk ik dat het belangrijk is om niet te streng voor jezelf te zijn - begrijpen (en mogelijk veranderen) van bepaald gedrag van jezelf start met acceptatie en mededogen.

Groetjes,
Erik
Dank je wel @ErikPhilippus en @Rik; wat een leuk filmpje !
Het is wellicht ook maar goed dat niet alles waar je bang voor bent gebeurd, want dan waren ze al duizend keer dood geweest. ;)
Ik denk dat wat jullie zeggen ook klopt; dat je kan bekijken waar het vandaan komt. Ik moet het boek 'Leven in het nu' nog steeds lezen. ;-)
Mijn moeder heeft twee keer gezegd; 'Als ik doodga, dan overleef je dit niet.' Grappig, dat nu ik katten heb, komt haar opmerking weer omhoog.
( Ik heb al lang geen contact meer met mijn familie en ik leef nog steeds.............. ;-) )
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door Eleonore »

Dribbel schreef: 15 mar 2018 15:17 @Eleonore; Dit voelt heel herkenbaar voor zover ik kan beoordelen.
Ik heb de neiging om anderen belangrijker te maken dan ikzelf. Ik doe dit nu feitelijk ook met mijn katten. Hier moet verandering in komen, maar ik weet nog niet precies hoe.

Als ik mezelf wat meer 'adem' toe zal staan en minder schuldgevoelens zal hebben, dan raak ik wellicht ook minder geïrriteerd als ze er aan komt. Ik vind het leuk dat ze op schoot komt zitten, maar het wordt wel vervelend als ze continu op schoot wil zitten ( moet zitten ) en ze je lang aan gaat staren als je 'nee' zegt ( ze kan behoorlijk dwingend zijn en ze is dominant naar de andere katten ) .
Ja terug negeren snappen de meeste katten heel goed. Geen plaats creëren en niet aankijken. Mijn kat heeft het nu begrepen, loopt meteen verder als ze ziet dat ik haar niet aankijk of strak aan de tafel zit. En inderdaad de momenten dat je wel tijd maakt zijn dan zoveel fijner. Even helemaal oog voor elkaar, even lekker kroelen is veel meer waard dan een kat op schoot terwijl je andere dingen aan het doen bent. Daar komt ze vanzelf wel achter. Maar makkelijk is het niet nee, ik ging zowat door de grond toen ik haar moest negeren. Heb het gelukkig maar een weekje hoeven doen, nu is de boodschap duidelijk. Maar kan heel pittig zijn ja.

Als ik nu tijd heb voor een knuffelsessie dan wordt ze overladen met aandacht en eigenlijk maakt dat alles weer goed. Dus misschien helpt dat, om dat voor ogen te houden. Dat áls je tijd maakt, je ook echt quality time hebt samen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overmatige bezorgdheid. Herkenbaar ? Hoe kan ik dit verminderen ?

Bericht door nellebel »

Dan is je kat een goede leerschool om te oefenen om beter voor jezelf op te komen. Net iets anders gaan zitten zodat ze niet op schoot kunnen helpt wel eens. Ik heb in de avond heel onrustige benen. Hierdoor kan ik het ook niet altijd hebben een kat op schoot. Ga dan een beetje schuin zitten. Iei probeerde Gijs het toch. Nu heeft hij zich erbij neergelegd dat het niet kan en komt hij dan tegen me aan liggen.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie