Kat zonder toestemming herplaatst

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Bengel2013
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2017 09:52

Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door Bengel2013 »

Afgelopen maandag heeft mijn neef zonder mijn toestemming mijn kater Bengel herplaatst naar een ander baasje via facebook.

Ik verblijf momenteel voor een korte opname in een verslavingskliniek. Mijn neef is voor mijn opname slechts een paar korte momenten in mijn huis geweest. Gebaseerd op deze korte bezoekjes vond hij mijn kat "verwaarloosd". Echter, ondanks een paar glaasjes teveel heb ik de kattenbak gewoon netjes verschoond en zijn eten en drinken regelmatig bijgevuld. De kat is altijd gezond geweest en elk jaar gevaccineerd. Verder heb ik veel met hem geknuffeld en gespeeld. Bengel is mijn tweede kat. Mijn eerste kat is 16 jaar geworden, dus ik ben wel degelijk een goed baasje. Ik heb tot twee keer toe bij hem huilend gesmeekt de kat weer op te halen als ik weer thuiskom over twee weken, maar zowel hij als zijn zus stellen arrogant en koppig op. Ook wil hij de huidige verblijfplaats niet vertellen. Ik wil nu maatregelen nemen om de kat terug te krijgen. Ik ben kapot van verdriet! Mijn vraag: bij welke instantie kan ik mij wenden?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door Dinky »

Lastige situatie in ieder geval :-(

Klinkt alsof je neef het niet heeft gedaan om er zelf beter van te worden dus diefstal lijkt het daar niet mee te zijn (je zou wel aangifte kunnen doen maar daarmee heb je de kat niet terug).

Om de kat terug te krijgen zal je waarschijnlijk een civiele procedure bij de rechter moeten starten......
Je zou als eerste stap kunnen informeren bij het juridisch loket, daar kan je gratis advies krijgen.
Maar ik vrees dat het een lange en moeizame zaak wordt wanneer je neef en zijn zus niet mee willen werken....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door castratenkoor »

Hoe spijtig ook voor jou, denk ik dat je neef en je zus in het belang van de kat gehandeld hebben. Ik kan me voorstellen dat je kapot bent van verdriet, maar probeer het welzijn van Bengel voorop te stellen.

Ik zou je adviseren je bij deze beslissing neer te leggen en als je uit de kliniek komt eerst eens een half jaartje ervoor zorgt dat je je eigen leven weer op peil krijgt. En je woning netjes houdt. En pas als dat allemaal goed gaat en je je draai weer goed gevonden hebt in je leven, dat je dan eens uit gaat kijken voor een nieuw kattenmaatje, b.v. een herplaatser uit een asiel. Of een herplaatser van een bepaald ras.

Het lijkt me ook in je eigen belang om eerst de draad weer op te pakken alvorens je een verantwoordelijkheid over een dier erbij betrekt. En vooropgesteld twijfel ik er echt niet aan dat je van Bengel houdt en dat je je best voor hem hebt gedaan.

Waarschijnlijk niet het antwoord waar je op hoopt, maar dit is puur persoonlijk hoe ik het zie. Ik heb nogal wat ervaring op het gebied van mensen met verslavingsproblematiek in combi met de zorg voor dieren. En mijn hart gaat toch uit naar het welzijn van het dier. Die heeft er niet voor gekozen wekenlang alleen te zitten als jij in opname zit.

Ik hoop dat je goede hulp en ondersteuning krijgt als je uit de kliniek komt. Doe het rustig aan, stapje voor stapje, eerst aantonen dat je goed voor jezelf kunt zorgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb bewondering voor je eerlijke en directe antwoord, Dinie. We moeten het natuurlijk doen met heel weinig (en ook nog eens subjectieve) informatie, maar ik heb wel het gevoel dat je de spijker op de kop slaat.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door pinguin »

Dini wat heb je dat mooi verwoord. Sluit mij aan bij je woorden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Bengel2013
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2017 09:52

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door Bengel2013 »

Ik vind het jammer dat niemand mijn stukje goed gelezen heeft. Nogmaals mijn kat is zomaar uit mijn huis gehaald en niemand is echt op de hoogte van de mate van mijn verslaving en de situatie in mijn woning. Ik drink een glaasje teveel en ben geen echte verslaafde. Men gaat er vanuit dat ik als "verslaafde" per definitie niet voor mijn kat kan zorgen zonder enig gevoel van empathie/ Ik ga er alles aan doen mijn maatje terug te krijgen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door Dinky »

Bengel2013 schreef:Ik vind het jammer dat niemand mijn stukje goed gelezen heeft. Nogmaals mijn kat is zomaar uit mijn huis gehaald en niemand is echt op de hoogte van de mate van mijn verslaving en de situatie in mijn woning. Ik drink een glaasje teveel en ben geen echte verslaafde. Men gaat er vanuit dat ik als "verslaafde" per definitie niet voor mijn kat kan zorgen zonder enig gevoel van empathie/ Ik ga er alles aan doen mijn maatje terug te krijgen.
Vraag mij af waar ik jou stukje niet goed gelezen heb? Lijkt er op dat jij mijn reactie niet goed gelezen hebt...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door Rik »

Wie was de verzorger van Bengel gedurende die opnames (en gedurende de afwezigheid de komende twee weken)? Heeft de neef enige juridische basis om de kat uit huis mee te nemen?

Je zult toch eerst met je neef in gesprek moeten gaan over de reden van het uit huis plaatsen en weer eventueel terugkrijgen van Bengel. Komt daar niets uit dan rest je waarschijnlijk weinig anders dan juridisch loket te richten voor hulp (zoals Mirjam al aan heeft gegeven). Ik neem aan de Bengel gechipt is en op jouw naam staat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bengel2013
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2017 09:52

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door Bengel2013 »

Mirjam & Dinky: Ik bedoel niet jouw reactie. Met jouw reactie ga ik waarschijnlijk mee aan de slag :-). De reacties n.a.v. Dinie staan mij niet aan.
Rik: Mijn kat is een binnenkat en niet gechipt. Hij lijkt sprekend op de jouwe. Maar mijn buurvrouw had als eerste instantie ook aangeboden om voor de kat te zorgen. Echter, op de dag van de opname moest ik hals over kop mijn koffer inpakken en meteen naar de kliniek omdat er plaats was. Mijn neef heeft toen gezegd voor de kat te zorgen. Hij was in de veronderstelling dat ik een langere opname zou krijgen dus leek een TIJDELIJK nieuw adres een goede optie. Echter, de opname duurt maar 3 weken omdat de arts het wel mee vond vallen. In de tussentijd heeft mijn neef een bericht verstuurd op facebook voor adoptie. Ik kon op mijn kamer niets doen dan daarop protesteren. Ik kon hier op de besloten afdeling niks ondernemen en mijn kat niet verdedigen. Ook wilde hij niet zeggen waar de kat momenteel verblijft. Enkel: "mevrouw van 60 jaar uit Krimpen aan den IJssel die graag een kat wil". Als ik over 2 weken thuiskom wil ik nogmaals met mijn neef daarover praten, als ie weer niks wil doen, ga ik naar het juridisch loket.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door nellebel »

Ik zou nu actie ondernemen. 2 weken wachten en dan pas actie ondernemen wordt het alleen maar moeilijker door. Hoe vervelend ook om je kat terug te krijgen moet je nu harde actie nemen. Je neef directief aanspreken. Nu je kat terug of aangifte wegens diefstal. Hij heeft zonder jouw toestemming je kat weg gegeven. Anders gaat het allemaal veel te lang duren en ondertussen is je kat te lang weg en krijg je hem nooit meer terug. Ik werk in de psychiatrie. Stempeltje is zo snel gemaakt. Alsof iemand dan niet goed voor zijn dier zorgt. Daar kunnen wij niet over oordelen. Feit blijft dat ongeveer ongevraagd je dier is weg gegeven. Zouden ze bij mij ook niet moeten proberen. Komop zeg. Nu actie nemen anders zie je je maatje niet terug.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door Dinky »

Ik zou goed in overleg gaan met je neef of het nu om tijdelijke opvang gaat of dat het herplaatsing is. En waarom heeft hij de verzorging niet overgedragen aan de buurvrouw op het moment dat het om korte opname bleek te gaan? Zou zo snel mogelijk in overleg gaan met je neef.....
Nadeel bij herplaatsing is dat het nieuwe baasje zich ook gaat hechten aan de kat. Je komt dan op een gegeven moment ook op een punt dat je wel in je recht kan staan maar het heel moeilijk en zenuwslopend kan worden om ook je recht te krijgen. Ook een belangrijk punt om rekening mee te houden voordat je in een juridische strijd terecht komt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door pinguin »

Als je een topic opent kan je verschillende meningen verwachten ;) . Ik zou wel eens willen weten waarom een neef zomaar een kat herplaatst.
Ik ben bang dat dit zal uitmonden in een juridische strijd tussen jou en neef.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door castratenkoor »

Bengel2013 schreef:Ik vind het jammer dat niemand mijn stukje goed gelezen heeft. Nogmaals mijn kat is zomaar uit mijn huis gehaald en niemand is echt op de hoogte van de mate van mijn verslaving en de situatie in mijn woning. Ik drink een glaasje teveel en ben geen echte verslaafde. Men gaat er vanuit dat ik als "verslaafde" per definitie niet voor mijn kat kan zorgen zonder enig gevoel van empathie/ Ik ga er alles aan doen mijn maatje terug te krijgen.
Wie weet ben ik te snel in mijn conclusie. Maar deze tweede post sterkt mijn gevoel wel extra moet ik eerlijk zeggen. De oplossing van een verslavingsprobleem ligt in de eerste plaats in het erkennen dat je een probleem hebt. Zolang jij het bagatelliseert en wegwappert, ben ik bang dat dit niet de eerste keer is dat het misgaat (deze conclusie trek ik uit het feit van de actie van neef en zus - ik kan me niet voorstellen namelijk dat ze dat zomaar gedaan hebben) en dat het ook niet de laatste keer zal zijn.

Je kunt je verslavings - probleem alleen baas worden als je zelf inziet DAT je een probleem hebt en dat je voortaan zou dienen te streven naar 0,0 alcohol in je leven. Alleen dan komt het goed met jou en met je kat.

Dus sorry, maar ik sta nog steeds volledig achter mijn eerste post in dit topic. Jammer die laatste zin, je gaat er alles aan doen je maatje terug te krijgen. Ik had daar liever (ook) willen zien staan "ik ga er alles aan doen om nooit meer een druppel te drinken". Daarmee had je wat mij betreft een stuk meer respect verdiend. Ik lees nergens dat je van plan bent je leven te veranderen.

Helaas dat is mijn gevoel en mijn mening - maar ik begrijp de andere reacties ook heel goed hoor. En ja ik denk meer aan de kat dan aan de mens - zo zit ik nou eenmaal in elkaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door nellebel »

Wat ik jammer vind is dat er een algemeen beeld is dat schijnbaar iedereen met een drank probleem niet voor zichzelf en zijn dier kan zorgen. Dit is lang niet altijd zo. Dan heb je het over heel extreme gevallen. En wij weten niet of dit het geval is. Als topic starter een drank probleem heeft wil niet zeggen dat hij niet voor dieren of zichzelf kan zorgen. En dat hij hulp zoekt kan ik alleen maar toe juichen. En hulp zoeken en dat iemand ondertussen je vriendje van 16 jaar weg heeft. Sorry hoor. Dat kan gewoon niet. Op het werk mee gemaakt dat iemand psychotisch werd ineens. Familie had hondje weg gegeven. Haar hele leven was haar hondje. Schandalig

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat zonder toestemming herplaatst

Bericht door castratenkoor »

Deze kat is geen 16 - dat is de leeftijd die de vorige kat haalde.

Tuurlijk kan ik het helemaal mis hebben. Ik reageer uit mijn gevoel en geef mijn mening.

Iemand die psychotisch wordt vind ik overigens niet te vergelijken met iemand met een langdurig drankprobleem. Een psychose overkomt je, daar kun je meestal niks aan doen. Iemand in mijn naaste omgeving (zus van schoonzoon) heeft dat vaker gehad al. Tijdens haar opnames wordt er voor haar kat gezorgd. En als ze goed is zorgt ze er zelf voor. Helemaal prima geregeld.

Puur zakelijk gezien mag neef de kat van ts niet weggeven, dat ben ik met je eens. Maar we hebben het hier over een levend wezen. En ik ga ervan uit dat neef en zus het belang van het dier voorop stelden.

Ook kan ik niet oordelen of de kat beter af is bij nieuwe eigenaar. Daar heb ik geen info over. Dat hoop ik wel, van harte. Ik neem aan (misschien naïef) dat de neef er een goed adres voor heeft gevonden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie