Relatie uit, wat met de katten?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Dani_84 »

Hoi allemaal,

Ik ben niet meer zo actief op het forum momenteel. Dat komt omdat ik nogal andere dingen aan mijn hoofd heb en bovendien niet meer dagelijks mijn katten zie.

Twee maanden geleden heb ik mijn relatie verbroken en ben ik tijdelijk bij een vriendin ingetrokken. Mijn ex en ik kunnen gelukkig goed door één deur. Ik ga meerdere keren per week langs 'huis' om de katten te verzorgen en knuffelen. Nu heb ik per 1 mei a.s. een nieuw appartement voor mezelf.

We hebben jaren geleden vast laten leggen dat ik beslis wat er met de katten gebeurt wanneer we uit elkaar zouden gaan. Dat ze bij mij horen en met mij meegaan, tenzij ik anders besluit. Ik zou het fijn vinden als jullie met mij meedenken. Drie katten is gewoonweg teveel voor in mijn nieuwe appartementje helaas... Anders zou ik geen seconde twijfelen en ze alle drie meenemen.

Nu zijn er verschillende opties en ik zou het op prijs stellen als jullie meedenken zodat ik tot een juiste beslissing kom in het belang van alle katten en baasjes.

- Big en Ivy gaan met mij mee en Lizzy blijft bij mijn ex. Hij neemt er een jong katertje bij. Nadeel is dan wel dat Big en Lizzy uit elkaar gehaald moeten worden. Voordeel voor ons is dat we allebei twee katten hebben
- Big en Ivy blijven bij mijn ex en Lizzy gaat met mij mee en ik neem er een jong katertje bij. Vrienden denken dat Lizzy sneller zal wennen aan de nieuwe situatie dan B & I. Vooral Ivy is een stressertje.
- Big en Lizzy gaan met mij mee en Ivy blijft bij mijn ex. Dit heeft voor mijn ex de voorkeur. Hij heeft een sterke band met Ivy en zij is ook erg op hem gericht. Maar zij heeft niet echt iets met andere katten, alleen met Big. Niet dat ze samen slapen of spelen, maar op hun manier hebben ze wel een band. Kan ik ze dan wel uit elkaar halen?
- Nog andere opties die ik over het hoofd zie?

Ik snap dat ik de beslissing zelf moet maken! En dat jullie mijn katten niet kennen enzovoorts. Ik hoop dat jullie door mijn verhalen en foto's een klein beetje weten hoe het allemaal in elkaar steekt met mijn katten en mij toch tips kunnen geven.

Hoe dan ook gaat het me erg aan het hart allemaal en wil ik niet dat mijn katten de dupe worden van deze situatie.

Dank bij voorbaat! :eclap:
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Rik »

Ja, het zijn toch nét je kinderen. Wat een rot-situatie.

Als je het even zonder emotie bekijkt (wat natuurlijk moeilijk is) dan kom je tot deze opties:

Code: Selecteer alles

Vriend        | Jij 
-----------------------------
Big           | Ivy Lizzy
Big Ivy       | Lizzy
Big Lizzy     | Ivy
Big Lizzy Ivy |
Ivy           | Big Lizzy
Ivy Lizzy     | Big
Lizzy         | Big Ivy
              | Big Lizzy Ivy
Als je dan zegt dat je vriend toch wel meer aan Ivy gehecht is (en je daarin mee wilt gaan en ook omdat Ivy een stressertje is) dan zou dit overblijven:

Code: Selecteer alles

Vriend        | Jij 
-----------------------------
Big Ivy       | Lizzy
Big Lizzy Ivy |
Ivy           | Big Lizzy
Ivy Lizzy     | Big
Als Big aan Lizzy gehecht is en Ivy heeft wel wat aan het gezelschap van Big dan sta je inderdaad voor een moeilijke keuze. Een stel elkaar halen of allemaal bij je vriend laten (als die dat wil natuurlijk).

Weet je trouwens zeker dat je ruimte te klein is? Als je in de hoogte kunt werken is een kleine ruimte goed in te richten. Maar dat kun je natuurlijk zelf het beste beoordelen.

Lastig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat is zeker een vervelende situatie. Geluk bij een ongeluk dat jullie er wel over kunnen praten, en hopelijk voor de mensen+beestjes tot de best mogelijke oplossing kunnen komen. Rik heeft een mooi overzicht gemaakt, je zou samen aan alle opties een gewicht kunnen toekennen - beetje analytisch, maar toch kan dat behulpzaam zijn.

Sterkte!
Erik
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Dani_84 »

Dankjewel Rik!

De combi Ivy en Lizzy is niet echt een optie. De dames hebben niet per se iets met elkaar.

Big en Lizzy slapen wel innig samen, maar het zijn beide allemansvriendjes. Vandaar dat ik ook wil dat er een jonge kater bij Lizzy komt en zij niet alleen blijft. Ik denk/hoop dat zij zich ook weer makkelijk aan een andere kat kan hechten.

Aan de ene kant wil ik meegaan erin dat hij Ivy wil houden, maar zij kan niet meer wennen aan een andere kat erbij. Dus dan zou ze alleen blijven. En mijn ex is wel veel weg voor werk. Ondanks dat ze op zichzelf is, weet ik niet of ze het fijn zou vinden om echt zo vaak alleen te zijn... Dan zou ik Big ook achter moeten laten bij mijn ex. En dat zou ik weer heel moeilijk vinden, want hij is mijn beste vriend. Hij lijdt nu ook het meest onder het feit dat ik niet thuis ben. Hij snapt daar niets van.

Lastig!!

Maar bedankt! Jij ook Erik!
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Dani_84 »

Over je optie om ze toch alle drie mee te nemen moet ik even nadenken. Maar eerlijk is eerlijk, ook financieel gezien zou het beter zijn als ik twee katten heb ipv drie. Aangezien ik er straks alleen voor sta. Bovendien is mijn ex ook een echt kattenmens, dus het is niet zo dat ik ze slecht verzorgd moet achterlaten gelukkig.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Rik »

Dani_84 schreef:De combi Ivy en Lizzy is niet echt een optie. De dames hebben niet per se iets met elkaar.
...
Dan zou ik Big ook achter moeten laten bij mijn ex. En dat zou ik weer heel moeilijk vinden, want hij is mijn beste vriend. Hij lijdt nu ook het meest onder het feit dat ik niet thuis ben. Hij snapt daar niets van.
Dan zou je dit overhouden:

Code: Selecteer alles

Vriend        | Jij 
-----------------------------
Big Ivy       | Lizzy
Big Lizzy Ivy |
Ivy           | Big Lizzy
Waarbij, nét zoals je vriend eigenlijk aan Ivy gehecht is (en andersom), jij aan Big gehecht bent.
In dat geval kom je bij:

Code: Selecteer alles

Vriend        | Jij 
-----------------------------
Ivy           | Big Lizzy
En dan is dus de vraag in hoeverre het erg zou zijn dat je Ivy en Big toch uit elkaar haalt en van Ivy een solo-poes maakt.

Ja, je zit met een flink dilemma.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door castratenkoor »

Vervelende pijnlijke situatie. Dat is niemands wens. Als ik alle opties zo doorneem zou ik denk ik toch gaan voor alle drie bij je ex en jij OF een solopoes uit het asiel OF twee kittens of volwassen koppel.

Je geeft aan dat jij en je ex nog goed met elkaar omgaan dus je zou de drie huidige katten nog elke week kunnen zien. En voor de katten heel prettig dat alles qua woonruimte bij hetzelfde blijft en qua samenstelling van de groep ook.

Mijn gevoel zegt - niet opsplitsen die groep zoals hij nu is. Ik denk dan vooral aan het belang van de katten.

Sterkte met de situatie. Succes met de verhuizing naar je nieuwe appartement. En het beste met de beslissing over de katten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Lopke »

Als je ze uit elkaar gaat halen, zou Big en Lizzy bij jou, en Ivy bij je ex. Die kan dan kijken of Ivy wel een ander maatje wil, door het eens een paar maanden aan te kijken. Maar eigenlijk zou ik zeggen, laat ze bij elkaar, bij je ex.
En dat jij gaat kijken hoeveel katten je kunt hebben in je appartement, en op basis daarvan een keus maakt op een kat alleen of een koppeltje, soms zie je die optie bij asiels staan, een koppeltje.
Of 1 of 2 kittens.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Ilone »

Ik ben het eens met mijn 2 voorgangers, zou ze persoonlijk dan ook niet uit elkaar halen.
Maar de keuze is aan jou, en het is inderdaad geen makkelijke keuze...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Dani_84 »

Ik had het niet verwacht dat jullie met deze optie zouden komen... maar dat geeft niet, ik heb het liefst een eerlijk antwoord.

Mijn ex is wel een kattenmens, maar ook niet zoals ik dat ben zeg maar hihi. Qua verzorging, liefde en toewijding zullen ze bijmij echt beter af zijn.

Ik denk simpelweg niet dat ik het kan, om ze op te geven.

Ja mijn ex en ik kunnen goed door een deur, maar zodra het huis niet meer op mijn naam staat en mijn spullen daar weg zijn, is het niet de bedoeling dat we veel contact houden. Elke week langsgaan is helaas echt geen optie.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Lopke

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Lopke »

Vaak is dat de onderschatting van de eeuw....zodra een ex echt ex is, en degene die er van wordt verdacht het minder goed te doen.
Komen er andere dingen boven drijven, doordat er zeg maar niemand meer op de vingers kijkt of je het wel goed doet.

Ik zie dat vaak bij vaders, zodra de vrouwen uit het zicht zijn, doen ze het veel en veel beter.
Als je dan vraagt hoe het komt, geven ze aan dat het verlammend werkt, die blik.
Dat ze zich onhandig voelen worden met die ogen die klaar staan om het kind uit je handen te rukken.

Als je het de vrouwen vraagt, die zijn zich er totaal niet van bewust.

Maar goed, vaak, niet altijd.
Ik heb geen glazen bol.

Maar jij geeft al aan dat je geen afstand wil doen van de katten.
Dus eigenlijk is daar de toon al mee gezet, dan zou ik Lizzy daarlaten en je ex aanraden het een tijdje aan te zien of ze liever alleen wil of een maatje nodig heeft.
De andere 2 bij jou.Maar in het belang van de katten, laat ze bij je ex.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Rik »

Lopke schreef:Dus eigenlijk is daar de toon al mee gezet, dan zou ik Lizzy daarlaten en je ex aanraden het een tijdje aan te zien of ze liever alleen wil of een maatje nodig heeft.
De andere 2 bij jou.Maar in het belang van de katten, laat ze bij je ex.
Je bedoeld waarschijnlijk Ivy bij de ex laten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Lopke »

Klopt Rik!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Featherr »

Zoals ik het lees zou ik Ivy daar laten en Big & Lizzy meenemen.
Ivy is een stresskip en ze heeft met allebei de katten geen geweldige band. Wie weet knapt ze helemaal op als ze alleen is ;) Mocht het echt niet gaan kan je ex altijd proberen om er een wat oudere kater bij te zetten zodat ze niet alleen is.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Relatie uit, wat met de katten?

Bericht door Dani_84 »

Bedankt allemaal voor het meedenken en de eerlijke meningen. Ik ga er goed over nadenken. Ik heb geen haast met deze beslissing. Mijn ex is nu drie weken op vakantie, dus ik ben even 'thuis' bij mijn heerlijke beestjes voordat ik mijn intrek ga doen in mijn nieuwe appartement. De tijd zal het leren!
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Plaats reactie