Kat binnenhouden vs een ander baasje zoeken.

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
xSuuuss
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2017 10:48

Kat binnenhouden vs een ander baasje zoeken.

Bericht door xSuuuss »

Beetje rare titel, maar ik zal het hier even verder uitleggen. Dit is trouwens voor mij de eerste keer dat ik iets in een forum schrijf, dus ik weet niet of ik het in het juiste onderwerp heb gezet. Ik heb wel veel andere berichten gelezen maar heb niet echt een goed antwoord gevonden.

Mijn probleem is dit:

Ik heb een kater van 5 (Bailey). Hij woonde bij mij en mijn moeder thuis en is een echte buitenkat. Hij vind het heerlijk om rond te rennen, te klimmen en te jagen. Onlangs is mijn moeder overleden en had ik geen andere keuze dan verhuizen. Nu woon ik in een huis waar het voor hem niet mogelijk is om naar buiten te gaan.

Mijn vraag is dus: moet ik hem binnenhouden of moet ik een ander baasje voor hem zoeken waar hij wel naar buiten kan? Ik ben heel bang dat hij binnen ongelukkig zal worden. Ik heb hem al vaker binnen moeten houden en daar reageerde hij niet goed op. Maar ik wil hem ook niet wegdoen. Ik ben gek op dat beestje en ik weet ook niet of katten verdriet ofzo voelen als ze weg worden gedaan.

Wat voor mij het allerbelangrijkst is, is zijn geluk. Het zou mij heel veel pijn doen als ik hem af zou moeten staan, maar als dat het beste is voor hem dan zou ik het doen.

Heeft er iemand advies?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat binnenhouden vs een ander baasje zoeken.

Bericht door Dinky »

In ieder geval gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Het is natuurlijk een verschil wanneer een kat gewend is naar buiten te gaan en dat in zijn vertrouwde omgeving niet meer mag of een kat die in een compleet nieuwe omgeving komt en niet meer naar buiten kan. Misschien dat hij zich in de nieuwe woning voldoende weet te vermaken en voldoende prikkels krijgt om het naar zijn zin te krijgen. Je zou dus eerst kunnen kijken hoe hij het doet in de nieuwe omgeving om eventueel alsnog een ander huisje voor hem te vinden. Weet niet of jij veel thuis bent om hem te vermaken of dat hij echt alleen thuis moet zitten? En waaruit maakte je op dat het de voorgaande keren binnen niet bevallen is?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat binnenhouden vs een ander baasje zoeken.

Bericht door Anne »

Gecondoleerd met je moeder. Wat naar dat je in deze situatie terecht bent gekomen. Top van je dat je aan het welbevinden van je kat denkt :eclap:
Ik zou het even aankijken als ik jou was. Als je ziet dat je kat echt ongelukkig wordt kun je altijd nog een ander huisje voor hem zoeken. Wat je wel kan doen ondertussen is dat je het binnen voor hem aantrekkelijker maakt. Veel speelgoed, een klimmeubel e.d.
Je merkt het vanzelf wel als je kat niet gelukkig is. Onze Destin* werd ziek toen hij niet meer naar buiten kon, hij kreeg blaasproblemen door de stress.
Jij kent je kat het beste, je komt er vanzelf wel achter.
Ik vind het heel goed van je dat je ondanks je verdrietige situatie, je het welbevinden van je kat hoger stelt dan die van jezelf
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dorien66

Re: Kat binnenhouden vs een ander baasje zoeken.

Bericht door Dorien66 »

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder.
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers, ik zou het even aankijken. Herplaatsen kan altijd nog. Maak het leven zo uitdagend mogelijk voor hem: voedselverrijking, speeltjes regelmatig wisselen en zorg voor hoog klimmateriaal. Je kunt hier op het forum heel veel tips vinden. Succes ermee.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat binnenhouden vs een ander baasje zoeken.

Bericht door castratenkoor »

Gecondoleerd met het verlies van je moeder. Dit is een zware tijd voor je. Heel goed dat je ook aan het belang van de kat denkt.

Net als mijn voorgangers denk ik dat het het proberen waard is je kat mee te nemen en binnen te houden. Misschien kun je een eigen kamer voor hem leuk inrichten. Met een groot klim- en krabmeubel en planken langs de muur. Verder zou je een speelrails kunnen kopen en uiteraard zelf veel met hem spelen. Om een tevreden gevoel te stimuleren zou je de eerste weken valeriaan-druppels kunnen gebruiken. Dit kun je in zijn mandjes en op pluchen speeltjes druppelen.

Succes - ik hoop dat het lukt, dat je hem kunt houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat binnenhouden vs een ander baasje zoeken.

Bericht door ErikPhilippus »

Dit zijn prima adviezen, kan ik weinig aan toevoegen.
Ik ken je nieuwe situatie niet, maar is er wellicht een balkon dat je veilig kan maken?
Hoop dat het gaat lukken, het is wel het proberen waard!

Succes!
Erik
Plaats reactie