Raskat buiten laten lopen.

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Siamees123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2016 14:04

Raskat buiten laten lopen.

Bericht door Siamees123 »

Hallo allemaal

Ik heb een siamees van 3 Jr oud. Hij is nog nooit buiten geweest. Wij wonen nu 3 maanden in een woning op de begane grond.
Kan ik de kat naar buiten laten gaan? Ik hoor veel mensen die bang zijn dat ze gestoen zouden worden... gebeurt dit echt??
Wij wilde eerst de tuin af zetten, maar dit is in de praktijk nog niet zo makkelijk als gedacht. Vandaar de vraag of het niet zonder afzetting kan.

Onze "normale " katten liepen ook altijd gewoon buiten maar nu ben ik toch een beetje bang dat er wat gebeurt...
Wat is jullie mening hierover? En hoe kan ik de kat het beste voorbereiden op de grote wereld buiten huis ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat buiten laten lopen.

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk kies ik ervoor mijn katten niet los te laten, ik heb een kattenren van 10 meter aan mijn huis waar ze 24/7 via een luikje in en uit kunnen.

De risico's vraag je, ik noem er wat:

- verkeer
- vergif
- diefstal om de kat te willen hebben
- diefstal om er een kattenbontje van te maken
- verdrinking
- mishandeling door kattenhaters
- vast komen te zitten in b.v. prikkeldraad

Loslopende katten zorgen vaak voor veel overlast, denk aan poepen in bloemperkjes, hengelen in vijvers met dure vissen, vollièrevogels lastig vallen enz. enz.
Daardoor ontstaat kattenhaat, mensen gooien met bakstenen naar de kat of leggen gebakken spons of gehaktbal met rattengif neer. (ik ken een geval van iemand die een kat opsloot in de schuur en hem daarna doodsloeg met een schep)

Ik zou er nog eens heel goed over nadenken als ik jou was. Een catproof omheining of een kattenren is een veiliger idee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Raskat buiten laten lopen.

Bericht door Dorien66 »

Het ligt helemaal aan de woonomgeving... Weinig buren? Buren dichtbij of op afstand? Verkeer?
Onze Flip, een zeer fraaie halve Abessijn, komt bij daglicht buiten. Maar goed, ik woon in een klein, rustig wijkje, met mijn kont in een bos, waaraan maisvelden, weilanden, zand- en graspaden grenzen. Weinig buren, op behoorlijk grote afstand, veel van hen ook met loslopende katten.
Als ik in een gewone woonwijk zou wonen, of bij veel verkeer, zou ik mijn tuin afzetten. Daar zou ik veel centjes voor over hebben. Binnenhouden is voor mij echt geen optie.
Maar waarom zou je het doen? Als de kat het toch gewend is om binnen te blijven?
AnneBengalenBengel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2017 01:03

Re: Raskat buiten laten lopen.

Bericht door AnneBengalenBengel »

Mijn Bengaal Dolf gaat aan een tuigje mee naar buiten. Toen ik hem net had (met 13 maanden uit het asiel na 5 [!!!]verschillende eigenaren) was hij erg gespannen en zat vol energie. Die enorme energw hoort ook bij het ras. Ik heb hem langzaamaan aan het tuigje laten wennen binnen en ben daarna kleine stukjes gaan lopen. Ik woon middenin het centrum van een kleine stad (17.000 inwoners) en kan met en eeen parkje in. Helaas is hij te bang voor auto's anders had ik hem dat ook aangeleerd.
Via een FBgroep voor Bengalen zie ik vele katten die naar buiten gaan in een ren of ook aan de lijn.
Plaats reactie