Poes naar buiten...?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Cink
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2016 16:36

Poes naar buiten...?

Bericht door Cink »

Waarschijnlijk is dit bericht van mij gewoon van een bezorgde kattenbezitster en moet ik gewoon leren loslaten...maar goed...

Ik ben nu bijna 3 jaar de eigenaresse van een lieve eigenwijze rode (schildpad) poes. Ze is heel aanhankelijk en een echte boef, maar dan in het opzicht dat ze spullen van tafels tikt, op je laptop gaat zitten terwijl je aan het werk bent, over je heen loopt en voor je zicht als je tv wilt kijken...dat soort dingetjes. Het is wel echt een schatje.

3 jaar geleden heb ik haar gekregen van mijn oom en tante. Ze was daar destijds aan komen lopen. Mijn oom en tante hebben een aantal maanden gezocht naar de eigenaar maar Luna (zoals ze nu heet) was niet gechipt en oproepen via facebook, posters en dierenartsen leverden niets op. Mijn oom en neef zijn allergisch en ik woonde toen alleen in een appartement dus wilde ik haar wel een goed huisje geven. Probleem van een appartement, ze kon natuurlijk niet echt meer naar buiten. Ik liet haar wel regelmatig op het balkon lopen en van daaruit kon ze de daken op. Daar vertoefde ze dan een hele tijd van de dag of wanneer ik werkte, maar 's middags/'s avonds zat ze altijd weer in de hal op me te wachten tot ik de voordeur open deed.

Nu is de situatie veranderd. Ik ben inmiddels met iemand samen en we wonen in een woonhuis met tuin. Ook hebben we er een kater bij, al 2 jaar. Gaat erg goed! Ze zijn leuk samen.

We wonen hier nu een week of 6. Luna is een bijzondere poes die heel gauw gewend is aan alles. De eerste dag dat ik haar had liep ze al door mijn appartement alsof alles van haar was. Hetzelfde ging met ons woonhuis. Bij bezoek gaat ze altijd op schoot zitten, de verhuizers liep ze voor de voeten. Kortom ze is nergens bang voor. (die andere wel, is schuwer en verstopt zich, hele andere kat).

Vandaag mochten ze voor de tweede keer wat langer de tuin in, maar ik merk aan mezelf dat ik heel onrustig word... Luna sprong vandaag op het tuinhek, de tuin van de buurvrouw in en daar vond ze een gat en liep de straat op, alsof ze de hele buurt al kent. Ben haar gevolgd vanaf een afstandje. Ze liep overal naartoe en mauwde hier en daar wat.
Ik ben bang dat ik haar kwijt ben straks...dat ze de weg naar huis niet terug kan vinden of dat ze de tuin niet meer in komt op de één of andere manier. We hebben al wel een kattenluikje besteld, maar ik ben echt bang dat ik straks met een vermiste kat zit...

wat denken jullie?
Ben ik overbezorgd?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Rik »

Zo te lezen is Luna ook een poes die dus overal en bij iedereen een kroel gaat halen. Niet bang en dus ook niet bewust van de gevaren die er allemaal zijn. Nee... Je bent niet overbezorgd (ten minste, vind ik). Als ze niet bang voor verkeer is kan ze zo onder een auto lopen. Is ze wel bang van verkeer dan kan dat nog steeds op het moment dat ze er van weg probeert te lopen (onder een andere ongeziene auto b.v.). Ze kan mensen tegenkomen die denken "O, wat een lieve poes, die nemen we mee" en dat zou ze dan nog toelaten ook. Ze kan mensen tegenkomen die denken "hé, dat is een lekker hapje voor de Chinees" (ja, die zijn er ook). Ook zijn er mensen die katten haten en alles wat aan komt wandelen wat aandoen. Omdat Luna zo goed van aard is zal ze het verschil tussen al deze mensen en de kattenliefhebbers niet zien, dus ja, dan mag je daar best heel erg bezorgd over zijn.

Je zult moeten weten wat voor mensen bij jou in de buurt wonen en of er veel verkeer is. Als je het niet vertrouwd zou je eigenlijk je tuin katten-proof moeten maken. Helemaal afsluiten. Je zei al dat je een hek hebt. Daar kun je bovenop kippengaas plaatsen, schuin naar binnen, of een "roll-bar" zodat ze er niet meer overheen kan. Vergis je niet in het aantal mensen dat het niet fijn vindt dat Luna bij hun in de tuin haar behoefte doet (wat zij weer tegenkomen tijdens tuinieren).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Anne »

Ik denk ook niet dat je overbezorgd bent. Zelf ben ik drie katten kwijt geraakt doordat ze buiten rond liepen. Nu heb ik de tuin afgezet zodat ze lekker naar buiten kunnen, niemand lastig vallen en ik geen zenuwinzinking krijg ;-)
Wat mij opvalt is je eigen gevoel hier over. Je maakt je nu al zorgen terwijl ze nog maar een keer buiten is geweest ;-) Doe iets met je gevoel zou ik zeggen
je tuin afzetten is helemaal niet zo moeilijk, google maar eens op afbeeldingen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk heb ik er ook voor gekozen de katten niet los te laten lopen. Hier komen ze buiten in een aan het huis gebouwde ren van 10 meter. Ze kunnen 24/7 in en uit via een kattenluik.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cink
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2016 16:36

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Cink »

Op zich kunnen ze hier wel lekker de weilanden in lopen. Op zich hebben we niet heel veel verkeer in de buurt...we wonen vrij achteraf.
Ik ga er nog even over nadenken wat ik ga doen. Misschien dat ik een gps halsband voor ze haal... ze is wel gechipt en ze staat geregistreerd bij backhome, maar dat wil ook niet alles zeggen natuurlijk :s
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Rik »

Nee, kwaadwillende en auto's kijken niet naar de chip :)
Als je (echt) achteraf woont dan is het in ieder geval een stuk veiliger. Mensen denken daar ook "anders" over een kat in hun tuin/weiland. Maar het blijft natuurlijk wel een risico.

Overigens... controleer ZELF één keer per jaar of de chip ook nog daadwerkelijk op je naam staat. Ik heb al eerder gewaarschuwd dat er heel wat registraties van BackHome verloren zijn gegaan (toen ze de registratie ondergebracht hebben bij Backhomeclub)
Chip-registratie (regelmatig) controleren.
Backhome Asiel heeft recentelijk haar databank ondergebracht bij de Backhomeclub. Naar nu blijkt zijn bij die omzetting honderden chipnummers verloren gegaan. Ook zijn bij honderden registraties de contact- en persoonsgegevens van de adoptanten verdwenen. Hoe zit het met de registratie van uw huisdier?
U kunt dit nakijken. Ga naar de website http://www.chipnummer.nl en voer het chipnummer in. Geen gegevens gevonden? Lees dan hieronder hoe u de gegevens direct weer in orde kunt maken!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door nellebel »

ik woon in bosrijk gebied en hier loopt de overbuurkat altijd los. niet iedereen kan hem aaien, ik wel. ik heb er niet zo'n probleem mee dat hij in onze tuin loop.t guusje en gijs vinden het wel interessant. maar ik weet dat anderen uit onze buurt er niet zo blij mee zijn. hij schijt toch in de tuin en er zijn er bij die konijntjes hebben enz. ook lopen er meerdere zwerfkatten. ik wil maar zeggen, als ik kwaad in zin zou hebben, zou ik hem iets kunnen aan doen, gemakkelijk want ik kan er zo aan. zijn redding tot nu toe zal zijn dat hij zich niet door iedereen laat pakken. ik zou het risico niet willen nemen. ook vanwege ziekte die hij buiten kan oplopen. trouwens hoe gaat je dat doen met die bangerd? 1 kat wel en de ander niet buiten laten kan ook problemen gaan geven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Sjanke »

Ik zou toch een van de tips proberen om te voorkomen dat je kat uit de tuin gaat. Kijk gewoon hoe ze reageert, misschien is het dan een goede compromis. Als je kat gemakkelijk is kun je ook nog een tuigje proberen.

Bij ons blijft het bij een tuigje of een wandeling onder toezicht, ivm een drukke weg aan de voorkant. Onze buren vinden het inderdaad zielig voor de kat. Maar ik zie hier te vaak een aangereden dier liggen.
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Mila16 »

Ik verhuis binnenkort ook naar een huis met tuin , en wil mijn poes ook in de tuin laten , dit wil ik doen met een lijn of tuin afzetten, ik ben erook niet van om kat helemaal buiten te laten , ook bang voor kwaadwillige mensen en aanrijdingen
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Kurgel »

Oscillot systeem op het tuinhek? Ben ik in ieder geval van plan.

http://catproofgardens.eu/nl/
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Mila16 »

Precies zoiets wil ik ook als de lijn niets is ga ik dat doen , dat vind ik toch het mooist , geen gaas of iets want dan vind ik op een gevangennis lijken
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Rik »

Het is inderdaad een mooi systeem. Maar ik vind hem wel erg duur. Volgens mij zijn er meerdere soorten kat-rol-systemen. Of als je handig bent kom je met pvc zelf ook een heel eind :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Mila16 »

Klopt die zijn dan meestal van hout , ik wil dat andere systeem wel kan je zelf een kleur kiezen , houtkleur of zwart , gelukkig is de tuin waar ik heen verhuis niet zo supergroot dus de kosten zouden voor mij tussen de 500-800 euro zijn 7 meter diep 6 meter breed
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes naar buiten...?

Bericht door Anne »

Het is inderdaad wel mooier dan gaas. Maar volgens mij ook een groot veroorzaker van blessures
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie