Verzorging zwerfkat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Ja, op de buurman is mijn hoop nog steeds gevestigd ondanks het riante verblijf wat Gizmo gaat krijgen want daar zal hij niet 24/7 in vertoeven en wanneer het dan nat, koud en guur is en hij kan niet bij de buurman dan zie ik mezelf in staat om hem bij ons naar binnen te halen en dan wordt het echtscheiding.

Ik kan hem best wel in mijn kamer laten overwinteren. Deur dicht zodat onze katten niet naar binnen kunnen (beetje zoals bij Sifra en Kasper), maar ze zijn wel gewend om in mijn kamer te komen. Eén van de kattenbakken staat er, de klimpaal, mandjes, de favoriete stoel van Milka.
En ze zullen het ruiken dus dat geeft hoe dan ook onrust aan beide kanten.

Maar wanneer het een noodsituatie is: dik pak sneeuw, 15 graden vorst? Ik weet niet wat ik dan ga doen wanneer de buurman zich helemaal terug zou trekken. Ik blijf echter hopen dat hij toch over de brug komt wanneer zo'n noodsituatie optreedt.
En anders misschien met de buren overleggen of ze het goed vinden wanneer ik een grote bench in de gang ga zetten. Niet ideaal en vooral niet voor een kat die zoveel vrijheid gewend is, maar daar is het wel warm en we wonen met vier adressen op één gang. Wij helemaal aan het eind en bij ons is de gang erg breed (3x5) en daar komt verder niemand behalve de naaste buurman, maar die vindt alles goed).

Ben blij dat jullie ook vinden dat het asiel geen optie is.
Zag op facebook ook wat recensies over het asiel en die zijn niet bepaald lovend ("plaatsen geen katten bij mensen die niet de mogelijkheid hebben om de kat naar buiten te doen" "onvriendelijk personeel", enz...).

Ik ga Gizmo's buik vullen :smile:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door castratenkoor »

Heel verschillend, regels in asiels is mijn ervaring. Er zijn er waar ik geen kitten mag kopen, puur omdat ik al "teveel" katten heb. En ik ga er niet om liegen als ik formulieren in moet vullen. Maar het andere uiterste komt ook voor. Gewoon een kitten meekrijgen, zonder enige navraag of ik ervaring heb en hoe mijn leefomstandigheden zijn.

En ja er zijn asiels waar de katten per sé los naar buiten moeten kunnen. Daar krijgen mensen zo een kat mee terwijl er al 10 van hen zijn doodgereden. En ik, ik krijg er niks mee. Beetje krom.
Ik ken serieus mensen, via mijn dochter, die steeds twee nieuwe katten halen in asiel. Die beesten verdwijnen meestal, soms worden ze teruggevonden als road-pizza. En die krijgen dus zo weer nieuwe mee. Ze wonen aan een druk kruispunt.

Ach ooit krijgen ze katten die wel uit kunnen kijken, ooit. Ze hoppen wel van asiel naar asiel, dus niet steeds dezelfde. Dan moet ik toch telkens denken aan de discussies op dit forum over dat het dierenmishandeling zou zijn, je katten alleen een buitenren geven ipv los buiten. Met als stelregel "beter kort geleefd en genoten dan lang geleefd en opgesloten." Ik weet niet of een kat daarvoor zou kiezen, zo'n kort leventje.

Maar om even on-topic te blijven, nee het zou voor alle partijen niet ideaal zijn als jij Gizmo binnen haalt. Een vechtscheiding is het zeker niet waard Annet. En voor alle diertjes moet het ook fijn en relaxt blijven. Ik zou hier ook absoluut geen volwassen kat kunnen plaatsen, dat wordt vet oorlog. En scheiden door deuren af te sluiten, nee als ik al zie hoeveel stress het oplevert als er een dag bouwvakkertjes komen, nee, deuren moeten open, vrijheid blijheid. Tot op zekere hoogte dan wb het buiten-leven.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Mariskings »

Wat raar dat die asiels allemaal aparte regels hanteren. Je zou denken dat ze allemaal op één lijn "moeten" zitten, en al helemaal als ze aangesloten zijn bij de dierenbescherming. Lijkt mij dat ze wel aan bepaalde dingen moeten voldoen, maar dat zal meer betrekking hebben tot de controle bij de katten en honden (overdag, 's avonds, weekend, zon- en feestdagen), voeding en hygiëne.
castratenkoor schreef:Ach ooit krijgen ze katten die wel uit kunnen kijken, ooit. Ze hoppen wel van asiel naar asiel, dus niet steeds dezelfde. Dan moet ik toch telkens denken aan de discussies op dit forum over dat het dierenmishandeling zou zijn, je katten alleen een buitenren geven ipv los buiten. Met als stelregel "beter kort geleefd en genoten dan lang geleefd en opgesloten." Ik weet niet of een kat daarvoor zou kiezen, zo'n kort leventje.
Het lijkt wel alsof ze het er gewoon om doen... En wat betreft de buitenren: als wij aan een druk kruispunt zouden wonen, zouden we of onze katten binnen houden of inderdaad een buitenren gebruiken. Dat ze in een groot ren zitten houd niet in dat ze zich opgesloten zouden voelen. Ze krijgen juist meer ruimte, maar in mate.

En Annet, je doet er goed aan om Gizmo jou te laten vertrouwen. En zodra de beste buurman besluit om Gizmo op te vangen wanneer het nodig is, kunnen jullie samen werken aan een vertrouwensband met Gizmo. Mocht het dan, wat je zelf aangaf, 15 graden vriezen met een dikke laag sneeuw, dan kan Gizmo altijd nog ergens warm en droog verblijven. Zoals het nu gaat gaat het goed en het kan alleen nog maar beter worden! :grin:
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Adriana »

onze volkstuin-zwerver Streep leefde al zeker 15 jaar buiten, ook met sneeuw en vorst.
pas de laatste jaren heeft ze een vast onderkomen op mijn tuin en kan ze via een kattenluik ook in de blokhut. daar brandt s winters de kachel overdag en blijft het nog lang aangenaam als er niet al te veel wind staat.
maar ze heeft daar holletjes met fleece, zachte kussens en mandjes op uitkijk-hoogte.
in tegenstelling tot Gizmo heeft ze een zware, dikke dubbele vacht en ze voedt zich met kip s morgens (omdat we haar dagelijks willen zien) en wat natvoer s avonds en muis.
we kennen haar bloedwaardes en die zijn super, nieren onder de ondergrens referentie.

nu ze zichtbaar ouder en wat schraler wordt, komen er bij ons ook gesprekken over aanstaande winter.
nee, geen vechtscheiding want wij wonen al apart..
Streep heeft 8 weken na haar operatie in een bench in de blokhut geleefd maar was in het begin zo ziek en zwak dat ze weinig weerstand bood.
nu is ze met verbouwde achterpoten prima weerbaar en blijft, in tegenstelling tot voorheen, dichtbij mijn tuin en zwerft niet meer over het complex (is onze voorzichtige indruk....).

we verbazen ons regelmatig over het feit dat ze buiten is en daar dus zelf voor kiest, bij hondenweer en kou. maar ze bepaalt dat zelf en zal het wel weten..
natuurlijk komt ze de blokhut in als wij er s morgens zijn want rauwe kip is niet te versmaden. maar vertrekt vaak ook weer of krijgt een aanhankelijksheids-aanval en gaat dan je schoenen poetsen, op haar buik liggen rollen, donderderend spinnen en knorren en dreunkopjes geven. na een kwartiertje gaat de knop om en sjeest ze mijn tuin af om paar uur later weer terug te komen voor haar dagelijkse snurkpartij. en dat doet ze nog steeds buiten, terwijl ze makkelijk in haar bungalow in de tuin of in de blokhut kan.
ook s nachts slaapt ze op dit moment niet in de blokhut, s winters doet ze dat wel.

ik bedoel: dit soort zwervers zijn het buitenleven gewend en hebben het overleefd. ze bepalen absoluut zelf waar ze gaan en zijn lastig te regisseren. ze vinden overal plekjes uit de regen, uit de wind, veilig en beschut en rollen zich op en maken zich klein om warmteverlies zo veel mogelijk te beperken.

tuurlijk zijn er verschillen tussen Streep en Gizmo en ik weet te weinig over Gizmo om een vergelijking te maken. dit is alleen bedoeld om onze ervaring door te geven, voorover op Gizmo van toepassing..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Dank je, Adriana.
Ik denk ook dat ik me veel te ongerust maak want vorig jaar heeft Gizmo toch ook de winter overleeft, maar een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest.... :eeh:

En ik denk dat ik teveel vergelijk met mijn verwende dames die bij kou zelfs hun neus niet buiten de deur steken terwijl hun vacht 2x zo dik is als die van Gizmo want zijn vacht is echt heel dun, maar dat kan nog komen wanneer het kouder wordt (voorlopig nog niet aan de orde want de eerstkomende 14 dagen blijft het lekker weer).

Vanmiddag een bezoekje gebracht aan de officiële eigenaresse van Gizmo (zij noemen hem Garfield) en ze was verbaasd dat hij nog leefde. En nee, hij was al ruim een jaar niet meer "thuis"geweest en ze hoefde hem ook niet meer want hij wilde toch niet bij hen wonen. Het asiel had hem vorig jaar op 12 jaar geschat dus dan zat ik met mijn 13/14 jaar toch goed.
Ze had nu een nieuw kitten van 17 weken. "Een zoon van één van mijn katers". Aha, dus kater was niet onzindelijk zoals ze vorig jaar beweerde, maar niet gecastreerd. Kon nog net mijn preek binnensmonds houden.

En nu was het lastig om kitten binnen te houden. "Hij ziet de andere twee naar buiten gaan en wil mee". Ik adviseerde om de kleine kat toch zeker tot een jaar binnen te houden want een kitten ziet geen gevaar en dan met al die auto's. Ja, ja, dat wist ze. Ze had al drie katten verloren, maar kitten mocht toch echt binnenkort naar buiten. Of ze op de schutting geen stroomdraadje kon maken zodat ze nummer 4 niet van de weg af hoeft te rapen? Was niet nodig. "Ze zijn het gewend om de buurt door te struinen" (en buurpoezen te bezwangeren :evil: ).

Ik mocht Gizmo officieel tot mijn zwerfkat benoemen. Tijdens het gesprek had ik me ook al voorgenomen dat wat er ook zou gebeuren deze lieve kater in ieder geval nooit naar haar terug gaat. Wat een mens! Wat een onverschilligheid!

Ik stond vanavond op een plantenbak om de hangplanten water te geven en kijk dan zo op de picknicktafel. En Gizmo zag me en begroette me. Ik groette terug en beloofde snel te komen met zijn eten, maar daar sprong hij van de tafel en kwam in een drafje, luid miauwend, naar het balkon gerend. En bleef toen onder het balkon (tweehoog) staan miauwen.
Of hij vond dat het te lang duurde met het eten, of dat hij bij me wilde komen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Adriana »

Gizmo wil aandacht! hij hoort jou praten of ziet je of ruikt je en heeft jou in zijn hart gesloten.
jij bent zijn aanspreekpunt en hij is al op jou gericht.

we zien dat ook bij Streep.
we moeten een lang recht pad af, met links en rechts tuinen, voordat we achterin bij mijn tuin zijn.
dan gebeurt het dat je staande wordt gehouden voor een praatje, maar Streep zit dan al een paar uur alert te zijn op ieder geluidje of zit te flemen of ze al iets ruikt.
we moeten het niet in ons hoofd halen om niet rechtstreeks naar haar toe te komen, want ze komt onmiddellijk onze kant op, als we zijn gestopt voor een praatje.

voorin het pad 'kent' ze de tuinders nog niet zo goed, dus vertoont zich dan wel breeduit.
achterin is ze goed gewend aan mijn tuin-overbuurvrouw en dan staat ze luid mekkerend naast je, bericht: hee halloo, wie is er hier het belangrijkst?
dat doet ze ook in de loop van de dag, mits wakker.
dan wil ze aandacht, een paar lieve woordjes en aandachtige knuffels.
na een paar minuutjes is het genoeg en taait ze af naar onder de pruimenboom op de houtsnippers voor het vervolg van haar dagdutje.
en als ik op de tuin werk dan blijft ze in de buurt, want ze zal eens een aai missen...

wat een akelig mens en helaas is ze niet de enige, die zo met dieren omgaat.
Gizmo had groot gelijk om te vertrekken!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie