Verzorging zwerfkat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Mariskings »

@ Castratenkoor
Plus dat Gizmo heel schuw kan gaan zijn en de band die ze met hem hebt opgebouwd en één klap over kan zijn door het trap-trauma.
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door castratenkoor »

Dat is precies wat ik bedoel met psychisch ja.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

"De soep blijkt niet zo heet te zijn als dat het opgediend wordt"..........

Sprak gisteren in de binnentuin een andere buurvrouw (binnentuin is zeer goed voor sociale contacten :smile: ) en zij was erbij toen de hond van andere buurvrouw werd "aangevallen". Volgens haar was er niets aan de hand en had de kat gewoon een tik verkocht en was de hond daarvan geschrokken en omgetuimeld.
Buurvrouw van de bewuste hond vertelde vanavond dat het inderdaad wel mee was gevallen en dat de kat met ingetrokken nagels de hond een tik had gegeven.
Ze zou met de mopshondbuurman gaan praten en hem vertellen dat het een incident was geweest en dat Gizmo nu weer heel vriendelijk is. "Tis een lieve kat!"

En dat wordt een groot probleem want ik merk dat ik me steeds meer begin te hechten. Dat ik ongerust ben of het niet te koud is voor hem nu het vannacht 8 graden wordt.
Ben vanavond nog even in het tentje gaan kijken, maar hij zat nog op het pad en verwachtte alweer eten. In het tentje was het heel behaaglijk dus dat is een geruststelling.

Vandaag weer de hele dag in de binnentuin gewerkt (armen schrijnen verschrikkelijk dankzij brandnetels van 2,50 meter hoog. Knip je 1 brandnetel af, word je gepakt door een andere en het is te warm om met lange mouwen te werken) en Gizmo was de hele dag bij me. We worden echte maatjes en ik kan hem nu zelfs al eventjes op de arm nemen. Even verstijft hij, maar begint daarna hard te spinnen en legt zijn kopje tegen mijn schouder wanneer ik hem kriebel.
Hemel, hoe bewaar je emotioneel afstand?

Nog een andere buurvrouw was twee weken op vakantie geweest en vond hem zo verandert: mooier in de vacht, niet meer bang maar juist het tegenovergestelde.
"Wat doe je met die kat?" Och, beetje aandacht geven en heel veel lekker eten :smile:
Dorien66

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Dorien66 »

Cerna schreef:Hemel, hoe bewaar je emotioneel afstand?
Niet! :eshifty:
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Mariskings »

Hey Annet, misschien wordt hij toch over een tijdje een huiskat :grin:
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Ik denk inderdaad dat hij daar niet ver vanaf zit en dat hij dat ook wel fijn zou vinden na wat acclimatiseren. Alleen kan ik hem zelf niet opnemen. Heb gewoon niet de mogelijkheid om volwassen katten aan elkaar te laten wennen. Plus dat mijn man het absoluut niet wil.

Sprak vanmorgen iemand van de zwerfkatten/kittenopvang en zij hebben ook geen potje voor een evt. medisch onderzoek. Mijn dierenarts rekent de volle mep en dat kan ikzelf niet betalen (heb alleen 'zakgeld' :smile: ) en mijn man staat niet toe dat wij kosten maken voor "die zwerfkat". :-(
Dierenbescherming heeft ook geen potjes tenzij je een minimum inkomen hebt en dat hebben wij gelukkig niet.
De dame van de opvang vertelde dat wanneer ik hem 'ziek' naar het asiel zou brengen (mocht hij het aan de schildklier hebben), ze hem inslapen. Vind het schandalig!

En dan te bedenken dat ik de Felimazole van Cochi na zijn overlijden naar het asiel heb gebracht. Ze waren er erg blij mee want ze konden het goed gebruiken :-(

Ik hoop dat de buurman hem wel een plekje gaat geven. Niet voor tijdelijk zoals zijn intentie is, maar voorgoed. En dan kan ik hem terzijde staan.
Deze kat verdient een rustige, oude dag!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:En dan kan ik hem terzijde staan. Deze kat verdient een rustige, oude dag!
.. en met jouw betrokkenheid, meedenken en regelen moet dat goedkomen..!
en de eventuele carbi kost een prikkie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Vanmorgen met Gizmo naar de dierenarts. Ik had wel de kriebels want zou ik hem in de mand krijgen? Nou dat bleek geen enkel probleem want nadat ik wat stukjes kipfilet in de mand had gelegd, wandelde hij er zo in.
Toen was er wel even paniek en begon hij luidkeels te miauwen en hield dat de hele wandeling vol, maar was verder redelijk rustig en niet anders dan mijn eigen katten.

Hij blijkt toch zwaarder dan ik had gedacht en weegt 3,8 kilo; tis dus een pezig ventje.
Ik was bang dat hij onmiddellijk weg zou vliegen wanneer de mand openging, maar ook dat gebeurde niet en de dierenarts kon hem rustig in zijn bekje kijken, longen beluisteren en met de vlooienkam door zijn vacht. Hij blijkt een erg korsterige huid te hebben dus waarschijnlijk toch last gehad van vlooien en 1 vlo liep tijdens het bloedprikken over zijn neus.
Bloedprikken ging iets lastiger en hij moest in een handdoek gewikkeld worden, maar daarna lukte het om de gewenste hoeveelheid bloed op te zuigen.

Toen een pipetje in de nek tegen vlooien en wormen en daarna konden we weer naar huis. Ik had verwacht dat hij zich de hele dag niet meer zou vertonen na zo'n avontuur, maar ook dit was niet het geval. Hij ging zich rustig zitten wassen op de picknicktafel en at later met smaak zijn bakje natvoer leeg.

Een paar uur later kreeg ik de uitslag: nieren en lever uitstekend, T4 50,5. Dierenarts vindt het iets aan de hoge kant (referentie bovenwaarde is 60), maar geen reden voor medicijnen.
Dat is dus een opluchting!

Mijn man is gisteren met een winterhok begonnen want de buurman aarzelt nog steeds (heeft waarschijnlijk toch niet echt goed nagedacht over de consequenties toen hij zijn aanbod deed) en dat wordt een villa: groot hok bestaande uit twee delen, dubbelwandig met isolatiemateriaal. Nu nog afwachten of hij daar in wil want voorlopig vindt hij het toch fijner om gewoon tussen de struiken te slapen. Maar dat kan veranderen wanneer het gaat regenen en/of kouder wordt.
Gewoon zijn eten in dit hok geven en dan gaat hij er vast wel aan wennen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Rik »

Wat fijn dat alles redelijk goed is met het manneke. Hij blijkt dus ook nog best wel te "hanteren". En met een heus paleisje gaat ie goed de winter in.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Mariskings »

Cerna schreef:De dame van de opvang vertelde dat wanneer ik hem 'ziek' naar het asiel zou brengen (mocht hij het aan de schildklier hebben), ze hem inslapen. Vind het schandalig!
Wat is dit nou weer voor onzin? Je zou toch denken dat die vrijwilligers er juist alles aan willen doen om een kat beter te maken en hem of haar dan een goed thuis geven?
Belachelijk dat ze zo met een dierenleven om gaan!
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Dinky »

Mocht je goedkope fleecekleden zoeken dan heb je die bij Ikea wel ;-)
Bijvoorbeeld deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90304889/ of iets duurder/dikker: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70331935/
Maar misschien denk ik ook wel makkelijk over ikea omdat die hier op 10 minuten lopen zit :icon_shifty:

Wel fijn dat je nu bloedwaarde hebt als geruststelling ;-)
Heeft de da ook nog iets gezegd over een geschatte leeftijd?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Ik was vergeten om dat te vragen dus toen hij belde met de uitslag heb ik het gevraagd en hij vond het lastig omdat hij daar niet specifiek opgelet had.
Hij dacht dat Gizmo niet ouder is dan 5 jaar, maar toen ik zei dat hij zo vreselijk diep kan slapen twijfelde hij weer. Volgens mij is hij toch echt al een senior, maar ik weet niet veel van zwervers en of een zwervend bestaan een kat ouder maakt dan hij werkelijk is.

Wanneer hij echt nog zo jong is en niet ziek en waarschijnlijk bij genoeg aandacht binnen een maand een gezellige huiskat kan zijn, moet hij dan toch naar het asiel zodat hij die kans krijgt?
Ik vind het zo moeilijk want hij is echt gelukkig in onze binnentuin en zal dat in het asiel niet zijn. Maar de winter.............
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door castratenkoor »

Is er niet een manier om hem ergens aan te melden als plaatsbare kat? En dat hij zolang daar in jullie binnentuin blijft?

Maar waar zou hij geplaatst kunnen? Dat is nog heel beperkt, want als iemand hem loslaat hij hij net zo hard weer op zichzelf wonen zeg maar. Op een flat doe je hem ook geen plezier mee. Hij zou alleen naar iemand kunnen met een grote cat-proof afgebakende tuin kunnen.

Als ik alle mogelijkheden op een rij zet denk ik eigenlijk dat hij beter daar kan blijven zitten. Zeker als hij een knus en droog optrekje erbij krijgt. Of er moet iemand komen met de ideale situatie voor hem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Rik »

Meest ideale is iemand die in een appartementencomplex woont met een hele grote mooie binnentuin... O, wacht... :) (de buurman)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door castratenkoor »

Asiel zou ik in ieder geval niet doen met zijn achtergrond. Met zijn achtergrond vrees ik dat de kans groot is dat hij "onhandig" geplaatst gaat worden. En zolang hij in asiel zit zou hij doodongelukkig worden.

Meest ideale zou inderdaad zijn : de buurman. Alleen als het erg koud wordt in de winter, dat zou al genoeg zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie