Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
AnitaD
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2016 07:16

Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door AnitaD »

Beste kattenliefhebbers,

Ik heb speciaal voor deze vraag een account aangemaakt, omdat ik er zelf niet uit kom.

Onze 17-jarige kater is op 14 Juli jl. Spoorloos verdwenen. Deze kat had chronisch nierfalen en hartproblemen en kreeg daarvoor sinds Oktober 2015 dagelijks medicatie en twee keer per week vocht per infuus.

De nacht voor zijn verdwijning was hij niet lekker. Hij had vocht overgegeven en was zwak, hij kon niet op de stoel komen en ik hem hem erop geholpen. Het was toen 04:00uur 's nachts en wij waren van plan om de volgende dag met hem naar de dierenarts te gaan om te kijken hoe zijn bloedwaarden waren en of hij mischien aanpassing van de medicijn dosis nodig had.

In de ochtend was hij ineens weer heel actief. Hij stond om 06:00uur al enthousiast voor de deur te dringen om naar buiten te gaan, maar is rond 08:30uur pas naar buiten gelaten.

Vanaf dat moment hebben wij hem niet meer gezien. In de namiddag zijn wij al gaan zoeken en heb ik hem bij Amivedi aangemeld. Dit omdat de kat al jaren ieder uur naar binnen kwam om wat te eten of te drinken, of gewoon om even een rondje door het huis te lopen. Als hijniet binnen was lag hij naast het huis. Hij was de laatste jaren nauwelijks uit ons zicht. Hierdoor wisten wij al gauw dat iets niet in orde was toen wij hem zes uur niet gezien hadden.

We hebben dagen gezocht, de bueren gevraagd om hun schuren na te kijken en huis aan huis en door het dorp en in winkels posters verschpreid.

Er kwam na 10 dagen een reactie via whatsapp van iemand die dacht onze kat op de dag van vermissing te hebben aangereden. De plek was bijna 2 kilometer van ons huis en dat leek ons onwaarschijnlijk. Mijn moeder is meerdere keren naar de gemeente en gemeentewerf geweest en heeft een medewerker van de waterstaat telefonisch gesproken, maar niemand wist van een melding en er was geen kat gevonden of opgehaald.

Wij vreesdedn zelf dat onze kat mischien niet goed was geworden en toch onder een struik zou liggen waar wij hem niet konden vinden in deze tijd van het jaar.

Echter gisteravon vloog er een vogeltje tegen de muur van ons huis. Hij viel op de grond en ikliep er naartoe. Het beeste vloog langzaam weg en ik zag dat hij achter de struiken, waar een sloot ligt, weer naar beneden ging. Toen ik ging kijken of hij niet in de sloot beland was, zag ik wat groots in het water liggen, met vliegen erop. In eerste instantie dacht ik aan een vis, maar dit was wel een erg grote, ronde vis.

Wij zijn met een schepnet naar de overkant gelopen en hebben het dier met moeite op de kant gekregen. Toen constateerde wij dat het onze kat was, in verre staat van ontbinding.

Zijn poten, staart en kop waren alleen nog skelet. Hij had nog een beetje vlees op zijn buik, met daarop een met modder besmeurd stukje wit vacht.

De kat zou bijna 6 weken onder water moeten hebben gelegen. Wij hebben de eerste dagen na de vermissing regelmatig het slootje nagelopen, mede omdat onze tuin een hoge beschoeiing heeft en wij in eerste instantie vreesden dat hij in de sloot kon zijn gevallen.

Ook in de weken daarna, zelfs afgelopen woensdag nog, heb ik regelmatig het niet heel lange slootje nagekeken.

Mijn vraag is, hoe lang kan een verdonken kat onder water blijven liggen?
Is het waaschijnlijk dat hij verdronken is en nu pas boven kwam drijven, of zal iemand hem mischien gevonden hebben en in de sloot hebben gegooid?
AnitaD
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2016 07:16

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door AnitaD »

Ik zie dat ik veel schrijffouten gemaakt heb in de haast vanmorgen. Kan ik deze nog aanpassen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door Rik »

(Er zou een knopje "Wijzig" onder je post moeten zitten. Staat die er niet dan is de tijd om de post te wijzigen verstreken. Maar foutjes in je post zijn niet zo erg hoor.)

Het is natuurlijk heel erg om je eigen kat op die manier te vinden. Maar je onzekerheid is in ieder geval voorbij. Ik denk niet dat iemand hem in de sloot gegooid heeft. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat iemand dat zou doen (hoewel er wel dat soort mensen zijn). Ook denk ik eigenlijk dat hij al dood, of bijna dood was toen hij in het water geraakte. Als de sloot een schuine rand heeft dan kan het best zijn dat hij erin "gerold" is. Als een kat dan het water raakt (en het is een al wat ziekere magere kat) dan raakt de vacht gelijk verzadigd en zal hij inderdaad naar de bodem kunnen zakken. Hij zal dan ook pas weer naar boven komen als het rottingsproces reeds lang is ingezet. Dat gebeurd bij mensen wat sneller (na een paar dagen) maar bij katten zou het wel eens veel langer kunnen duren.

Je gaf al aan dat hij zich niet lekker voelde. Dus het kan best zijn dat hij het einde al voelde naderen. Het maakt het afscheid en de manier waarop het is gedaan allemaal niet makkelijker en ik kan je eigenlijk alleen heel veel sterkte wensen met het verwerken van dit verlies.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een vreselijk verhaal.... Ik sluit me aan bij wat Rik zegt, en ook ik wens je veel sterkte in deze verdrietige tijd.
Groet,
Erik
Dorien66

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door Dorien66 »

Wat een nare manier van afscheid nemen, zo'n ontbindend lichaam... Ik wens je veel sterkte!

En sorry, ik heb geen idee, of een kat een paar weken onder water kan liggen.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door Ennakee »

Veel sterkte met jullie verlies! Hopelijk kun je de laatste herinnering loslaten, en hem herinneren in een betere periode. Het is erg verdrietig op deze wijze je dier terug te vinden, na zoveel onzekere weken.
kittentjes

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door kittentjes »

He wat een naar verhaal, wat zal dat moeilijk zijn geweest hem zo te zien. Wel heel fijn dat je hem gevonden hebt voor het afscheid.
Ik denk hetzelfde als rik, dat hij erin gerold is omdat het al eindig was. Heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk wel dat een kat wekenlang onder water kan liggen. De kat van de buren van mijn zus was kwijt, in de winter, een strenge winter, dus ijs op de sloot daar aan de weg. Toen het ging dooien kwam poeslief boven drijven, verdronken dus. Misschien door het ijs gezakt toen het nog dun was.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door jennli »

Inderdaad afschuwelijk. Sterkte
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door Leeflevi »

Sterkte met dit verlies... Wat akelig om de kat zo terug te vinden.. Andere kant is er nu duidelijkheid.

Iemand die ik ken heeft ook haar kat zo aangetroffen. Daar was ook weinig van over. Je zou dus denken dat ze dan inderdaad lang onder water kunnen liggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door castratenkoor »

Zo ken ik ook een geval van de verkeerde kat begraven. Mensen waren hun kat kwijt, zwart-wit en na paar weken werd er een dode zwart-witte kat gevonden. Ze hebben het dier in de tuin begraven, met ritueel en mooi grafje ed.
Komt een week later hun eigen kat doodleuk weer thuis aanlopen.........oepsss wie ligt er dan in de tuin?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Kan een verdronken kater 5 weken onder water liggen?

Bericht door kittentjes »

Haha oeps
Plaats reactie