Hoeveel katten hebben jullie?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door castratenkoor »

Klopt Erik - ik had overigens nog een paar keer van alles toegevoegd. En ja het stoort me, wel de lusten maar niet de lasten van eigen katten te nemen. Ik woon aan een heel drukke doorgaande weg, waar ook ambulances, brandweerwagen en bussen langsscheuren. Een gezond denkend mens zou hier geen kat loslaten. Toch lopen er heel veel los.

En de brandweer (mijn zus werkt daar) mag regelmatig de roadpizza's van het asfalt schrapen. Ach katten genoeg, dan nemen we toch gewoon een nieuwe.....
Mijn dochter kent mensen die regelmatig twee katten uit asiels haalt. De wonen aan een kruispunt en laten de katten "gewoon" loslopen. De meeste verdwijnen en horen ze nooit meer wat van, soms een melding dat het dier in doodgereden. En als ze beide zijn verdwenen......dan halen ze in een ander asiel gewoon 2 nieuwe.

Ik zal wel simpel in mijn kop zijn , maar ik kan hier met mijn pet echt niet bij.

En weer even on-topic - de mededeling in dit topic "gelukkig kunnen ze naar buiten", ja dat stoort me. Ik zou persoonlijk eerder zorgen voor genoeg uitdaging in eigen huis en tuin. Niet elke kat zorgt voor overlast, maar 5 stuks op de buurt loslaten lijkt me niet erg mede-mens-vriendelijk. Je zadelt een ander op met de lasten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Rvdv_91 »

Tja, zo heb ik de afgelopen 3 (!) weken op de katten van mijn overburen gepast.
Onder het mom dat de katten "wel buiten kunnen blijven" kon ik elke keer de bakjes bijvullen.
Onder de tuintafel, zodat wanneer het regende de brokjes droog zouden blijven.
De katten bleven dus 24 uur per dag buiten, dat drie weken lang..
Ik vond het verschrikkelijk en de katten met mij..

Als het dan wel regende (en dat heeft het veel gedaan die weken..) zochten ze een schuilplekje.
De ene kat lag bij ons onder de overkapping, de andere bij de buurvrouw.
Nu vinden Alex en ik het niet zo erg, maar onze buurvrouw dus wel..
En terecht, het zijn haar katten niet..

De poes van buren is in die drie weken ernstig vermagerd en als ik dat zei; "Dat doet ze elke zomer.."
Ja, dat zal, maar waar komt dat van? Omdat jullie elke jaar drie weken de katten buiten laten lopen?
Zij vinden het de normaalste zaak van de wereld, ik zou me persoonlijk dood schamen..

Toen ik vertelde dat de overige buren last gehad hadden van het gejammer en gemiauw van hun katten,
haalden ze hun schouders op..

Wat snap ik hier niet?

Oh by the way; wij hebben twee katers die volstrekt en alleen binnen leven.
Als ze buiten komen is dat onder strikte begeleiding aan een tuigje.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Rik »

Dan komt bijna de vraag in je op hoe lang het asiel wacht op de baasjes voordat ze een "gevonden" kat ter adoptie aanbieden :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

castratenkoor schreef:Als je 5 katten los op straat laat, realiseer je je wel dat je dan je buren trakteert op 35 balen stront per week? Van mijn katten heeft niemand last, ik wel van andermans katten. Ik mag elke dag een baal stront uit mijn voortuin opruimen en mijn voor- en achterdeur soppen. Aan de buitenkant, omdat er katten tegenaan piesen.

En dan heb ik het nog niet eens over alle stress die buurtkatten hier veroorzaken door mijn katten in mijn ren in mijn tuin aan te vallen. Ook 's nachts, en de buren mogen meegenieten van het gekrijs. En de dierenartskosten die me dat regelmatig oplevert met verwondingen.

En mijn buitenvollière, die heb ik weg moeten doen.........loslopende katten lieten de vogels zich doodvliegen. kijk ik persoonlijk hou van katten en zlefs met alle irritatie zou ik nooit een kat wat aandoen. Maar begrijpen dat iemand die er niet van houdt, op een gegeven moment een grens bereikt, ja dat kan ik. Al zal ik het nooit goedpraten.......

Je geeft aan dat je katers veel buiten zijn omdat katers nou eenmaal graag buiten zijn. Maar je binnenruimte is natuurlijk vrij beperkt. Wat heb je voor de katten in je woning? Werk je ook de hoogte in, planken langs de muren ed.? Genoeg hoge krabmeubelen? Genoeg uitdagingen?

Mijn advies zou zijn je achtertuin catproof omheinen, zodat je katten veilig zijn voor de buiten-gevaren en zodat anderen geen last hebben van jouw dieren. En dan je eigen tuin voorzien van veel leuke katten-dingen zodat ze zich daar prima kunnen vermaken.
Er is hier veel natuur, bosachtig. En veel boven woningen gezamelijke tuin. Veel katten in de buurt die ook allemaal buiten mogen lopen. Ben blij dat ik in zon buurt woon en de mensen ook vinden dat katten ook naar buiten horen te kunnen. Ik vind het zielig om ze binnen op te sluiten, de kittens willen nu al elke keer snel ontsnappen als de deur op gaay. Dat zit in die beestjes, dat is de natuur. Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij wil. Maar ik doe ze dat niet aan... Een afgezette tuin gaat niet. Heb bijna geen tuin (gezamelijke tuin) en daarnaast zijn ze de vrijheid gewend

Vervelend dat u last heeft van andere kattem, gelukkig maar dat we geen buren zijn haha en om de kat nou wat aan te willem doen, begrijp ik niet van iemand die zelf katten heeft. De kat kan er niks aan doen.
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

jennli schreef:Wij hebben er vijf. Poetswerk blijft overigens even vaak of je nu twee of vijf katten hebt.
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag ! :)
Zelf merk ik inderdaad ook weinig verschil met nu we er een nestje bij hebben.
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

ErikPhilippus schreef:Zit nog een keer je relaas te lezen Dinie, van de overlast van de katten van de buren. Kan me je ergernis goed voorstellen. Het is toch van de zotte dat jij een volière in je eigen tuin moet opdoeken? Klaarblijkelijk vormen loslopende katten een soort 'gewoonterecht': als je er last van hebt, dan is dat jouw probleem. Je moet je tuin haast catproof gaan maken om vreemde katten buiten te houden - en dat is toch wel de omgekeerde wereld.

Groetjes,
Erik
Ik snap je punt, maar wat ik zo erg vind is dat mensen het nooit van de andere kant bekijken. Is het niet verschikkelijk zielig om nou te gaan zeggen sluit die beestjes maar binnen op? Ik ben blij dat jullie niet mijn buren zijn! Je sluit je kinderen toch ook niet op die kunnen ook perongeluk wat kapot maken bij de buren of door gescheeuw je beesten over stuur maken.
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Rvdv_91 »

Je mag er vanuit gaan dat wij andere katten nooit iets zullen aandoen.
Het leidt echter wel tot ergernissen.
Dat kun je toch wel begrijpen?
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door jennli »

Zou ze gewoon allemaal houden als ik jou was ;)

Overigens hebben wij ook een afzetting in de tuin zodat de katten er niet uit kunnen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Rik »

Ik denk dat "aandoen" hier ook het verkeerde woord is. Ik heb Bowy eigenlijk altijd hoofdzakelijk binnen gehouden. Toen ze 1 was wist ze ook nog niet echt wat buiten was (behalve een andere grote nog niet ontdekte ruimte). Tuurlijk zijn katten nieuwsgierig naar het nieuwe. Maar als ze binnen voldoende uitdaging hebben dan mag dat geen probleem zijn. Daarna was ze alleen buiten als ik buiten was. Zat ze op het gras van de buurman dan ging ik haar daar ook halen (ze kwam dus ook niet verder dan één tuin). Als je echt in het buitengebied woont is het natuurlijk anders. Daar wordt het ook als meer natuurlijk ervaren om katten buiten te houden. In een woonwijk niet en lopen je katten niet alleen gevaar voor verkeer maar ook voor wat onguurdere type mensen. Dus, nee, het is niet zielig als de katten het niet gewend zijn en voldoende andere uitdaging hebben. De vergelijking met kinderen gaat niet helemaal op. Die voedt je op en kun je straffen als ze iets verkeerds doen. Dat werkt bij katten niet. Dus als je katten geen overlast kunnen veroorzaken bij buren dan is het geen probleem. Kunnen ze dat wel dan is het jouw verantwoordelijkheid om dat te voorkomen en dat kan maar op één manier, binnenhouden of tuin afzetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Rvdv_91 schreef:Je mag er vanuit gaan dat wij andere katten nooit iets zullen aandoen.
Het leidt echter wel tot ergernissen.
Dat kun je toch wel begrijpen?
Gelukkig maar, ook voor jullie zelf... Dat snap ik.
Dorien66

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Dorien66 »

Het is inderdaad sterk afhankelijk van de situatie of je je katten los buiten wilt/kunt laten lopen. Zoals ik woon kan het prima, Flip loopt hoegenaamd geen gevaar (behalve dan uit een boom lazeren) en hij is mijn buren niet tot last, integendeel. Ons huis staat namelijk in een wijkje van een tiental huizen, in een bos en buiten dat bos is het buitengebied met mais, graanvelden, weilanden etc. In onze wijk zijn de tuinen 1.200-9.000 m2, en met dank aan het bos delen we onze tuinen met boommarters, eekhoorns, bosuilen, kauwen, konijnen, vossen, allemachtig veel muizen etc. De paar katten die hier leven (ongeveer de helft van de huizen heeft katten), vallen niet eens op. Sterker, mijn directe buren zijn blij met Flip, ze willen zelf geen kat, maar zeggen me regelmatig dat ze blij zijn dat Flip hun tuinhuisje muisvrij houdt :eclap:

Zou ik in een tussenwoning wonen, of aan een drukke weg, zou ik zeker mijn tuin afzetten.
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Wat leuk om te horen Doriem dat flip lekker naar buiten mag en dat de buren gek met hem zijn. Hier is het ook redelijk rustog qua verkeer en veel natuur. De buren vinden het prachtig om de beestjes te zien en hoe we met ze omgaan. Hier wonen ook veel buiten katten. Denk wel stuk of 20. Niet alle buren vinden het zo leuk, ma dat zijn vooral mensen die niet van huisdierenhouden of hondenbezitterd die jaloers zijn dat katten veel meer mogen en er voor honden regels zijn. Maar daar heb ik geen boodschap aan, ze kiezen er toch zelf voor een hond te nemen. Dus al sluit ik mij beestjes op dan blijven er nog 17 lopen. En de katten die de buurt een beetje op de kop zetten zijn ongecastreerde. Die van mij zijn geholpen, merk je duidelijk verschil in, veel rustiger!!
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door poezeloes »

Ik heb 3 katten, ragdolls en kruising tussen ragdoll en maine coon.
Ze zijn alle 3 geholpen en komen niet buiten.
Wèl heb ik een kattenren gebouwd, ze kunnen dus veilig buiten zonder dat daar iemand last van heeft.
Onze tuin vind ik net wat te groot om volledig af te zetten, vandaar de ren.
Maar mocht ik een kleinere tuin hebben of een koer, dan zou ik direct kiezen om wel m'n tuin af te zetten zodat ze niet weg konden, ookal wonen wij heel rustig en bosrijk.
Ik ben een grote kattenvriend, vind ze allemaal lief en leuk, maar heb TOCH niet graag dat andere katten hun behoeften in mijn tuin komen doen, of sproeien! Helaas gebeurd dit nu wel.
Het stoort mij mateloos, maar helaas doe ik er verder niks aan...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door ErikPhilippus »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 07 aug 2016 21:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door castratenkoor »

Niet doen Erik, zonde van je energie. Wees liever trots op jezelf. Dat ben ik ook. Trots op gelukkige katten zonder mensen te trakteren op 49 hopen stront per week.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gesloten