Hoeveel katten hebben jullie?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Hoeveel katten hebben jullie?

Bericht door Brennn »

Goede avond allemaal.

Ik ben hier net nieuw en gelijk erg nieuwsgierig.
Graag zou ik willen weten hoeveel katten hebben jullie? En wat vind je echt te veel?
Ik vraag dit ook voor me zelf. We hebben 3 katten, 2 katers en een poes. Nu heeft onze poes een nestje gekregen (was niet de bedoeling, ze zit nu aan de pil en wordt later geholpen).
We hebben een nestje van 3. 2 katers en 1 poes. We wouden er 1 gaan houden, het vrouwtje. Alleen hebben we de minste band met haar en zijn we juist heel gek op de mannetjes. Nu willen we die graag gaan houden. Maar eerlijk gezegd vind ik 5 wel veel. En we hoorden bij 3 al van andere mensen, Zo veel :o pff nou 3 vind ik goed kunnen. Vind het erg lastig en hou al te veel van ze hihi. Daarom mijn vraag wat vinden jullie veel??

Groetjes Brennn
Dorien66

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Dorien66 »

Rustig maar, het is weekend en niet iedereen zit constant op het forum :grin:
Ik heb er zelf door omstandigheden maar eentje, een gecastreerde kater. Hij is wel tot 3,5 jaar samen geweest met zijn broer. Zelf vind ik het prima, maar eentje, maar ik begrijp het ook heel goed als mensen er meer nemen. Hoeveel 'teveel' is, weet ik niet. Het is van zo vreselijk veel factoren afhankelijk... Hoeveel ruimte heb je, kunnen ze goed met elkaar overweg, kun je de kosten dragen, hoeveel ben je zelf weg, enz. enz.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Rik »

(Brennn is wel rustig maar omdat post van nieuwe gebruikers eerst goedgekeurd moeten worden, éénmalig, duurde het even voordat deze post zichtbaar is voor andere. Vandaar de tweede post, denk ik).

Welkom op het forum.

Ik denk dat de ervaring van maximaal aantal katten voor iedereen weer anders ligt. De één vindt één kat voldoende (hoewel wij in geval van kittens wel ALTIJD adviseren er twee te nemen, bij oudere katten ligt dat anders) en de ander vindt dat er nog wel één of twee bij kunnen terwijl er al 7 rond hobbelen :lol:

Het is dus echt aan de mensen zelf wat ze veel of weinig vinden.


PS. Ik zou overigens wel adviseren om de tijd dat de poes aan de pil zit zo kort mogelijk te houden (of zelfs al castratie te overwegen want dit is al mogelijk tijdens de zoogperiode. Informeer eens bij de DA). De poezepil is niet geheel zonder risico (hoewel dit pas later in het leven van de poes duidelijk kan worden). Sommige DA hebben ze niet eens meer vanwege deze risico's. Tevens zou ik er altijd voor zorgen ook de katers te laten castreren (maar goed, dat is uiteindelijk wel een eigen keuze).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Dani_84 »

Ik sluit me aan bij Dorien. Vijf katten kan natuurlijk, als jij ze alles kunt bieden wat ze nodig hebben. Het is echt per situatie verschillend. Heb je genoeg ruimte in huis? En een flinke spaarpot achter de hand?

Houdt er ook rekening mee dat het misschien wel helemaal niet lukt qua samenstelling van de katten. Ik zou wel goed in de gaten houden of elke kat gelukkig is met de situatie.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Dorien66

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Dorien66 »

Rik schreef:(Brennn is wel rustig maar omdat post van nieuwe gebruikers eerst goedgekeurd moeten worden, éénmalig, duurde het even voordat deze post zichtbaar is voor andere. Vandaar de tweede post, denk ik).
Ik had de eerste post gisterenavond laat al gezien, maar omdat ik bekaf was, had ik verder geen zin in forum-activiteiten. Denk dus toch dat Brenn bang was dat we helemaal niet zouden gaan reageren :eshifty:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het met Rik eens, het hangt van jezelf, van de katten en van de ruimte af. Ook ben ik van mening dat er een ruime "spaarpot" dient te worden opgebouwd voor 5 katten. D.w.z. een rekening waar je verder niet aankomt en waar je elke maand wat op vastzet.

Persoonlijk heb ik er 7, woon in een tussenwoning maar heb mijn hele huis ingericht voor de katten. En niet iedereen vindt dat "normaal". In mijn achtertuin heb ik een buitenren voor ze waar ze vrij 24/7 zelf in en uit kunnen via een hondenluik.

In mijn optiek is het vooral de vraag hoeveel ruimte - keuzes - uitdaging je de katten kunt en wilt bieden. Te veel katten in te weinig ruimtes kan voor irritatie en zelfs agressie zorgen. En van groot belang is om ze allemaal op tijd te laten castreren, liefst voor 6 maanden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Hallo allen,

Sorry zo bedoelde ik het niet. Ik vroeg me meer af of mijn bericht wel zichtbaar was/ goed te vinden.

Het hangt natuurlijk erg af aan hoe je woont en hoeveel ruimte ze je kunt bieden. Ik woon niet groot, in een benedenwoning met 1 slaapkamer, ruime woonkamer. (Ik hoop binnen 2 jaar een eengezinswoning te hebben).
Mijn katten kunnen wel naar buiten dus dat betreft hebben ze alle ruimte. Op dit moment vinden mijn grote katers de kleintjes maar niks. Maar dat is vaak zo in het begin.. De kleintjes zijn wel erg sociaal. De grote kunnen het onderling goed met elkaar vinden. Ik vind het erg lastig, omdat ik het ergens wel net wat te veel vind... Maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te doen. Natuurlijk hangt het van heel veel zaken af, wat nou kan of niet. Maar ben vooral benieuwd of er meer mensen hier zijn met meerdere katten en wat is jullie ervaring hiermee. Ik vraag dit hier, omdat ik bijna geen mensen ken die meer dan 1 a 2 katten hebben en vaak hoorde toen ik zei dat ik er 3 had, poeh wat veel haha laat staan dat ik er straks met 5 aankom...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door ErikPhilippus »

Het is dat ze naar buiten kunnen, anders was 5 in de relatief kleine ruimte zoals je dat beschrijft, teveel. Katten moeten zich kunnen terugtrekken uit de groep als ze daar behoefte aan hebben, een eigen (slaap-) plekje - anders ontstaat er toch stress van het op elkaars lip zitten. Toch denk ik dat ze binnen willen slapen, dus dan is er zo te horen wel weinig ruimte... Het hangt er uiteraard helemaal vanaf hoe close ze met elkaar zijn, en dat oudere katten en kittens even aan elkaar moeten wennen (ook het verschil in energie-niveau), dat is duidelijk. Maar zelfs als ze het uitstekend met elkaar kunnen vinden - er moeten ook mogelijkheden zijn om even met rust gelaten te worden. Kan je die plekjes niet creëren in je huis, dan is mijn gevoel dat 5 wel erg veel is....

Groetjes,
Erik
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Hallo Erik. Het is inderdaad wel klein voor 5, maar gelukkig kunnen ze naar buiten en zijn ze ook graag buiten. De katers komen bijna alleen nog maar binnen om te eten en met slecht weer. Het liefst zitten ze in de tuin om de stoel. Daar kunnen ze ook droog zitten. Ze kunnen gewoon naar binnen door het luikje. Vind soms wel jammer dat ze zo veel weg zijn. Maar komt ook doordat ze katers zijn, die zijn graag buiten.

Heeft u 6 katten? (Vanwege de namen/geboortejaren?)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Rik »

Ik heb nog wel even een vraagje. Zijn de katten ook niet gecastreerd? (Omdat de poes dat ook niet was) Het is natuurlijk een eigen keuze (hoewel ze dan los buiten laten natuurlijk niet echt handig is) maar hoe zie jij dat straks... 4 ongecastreerde katers die goed samen overweg kunnen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Ze zijn gecastreerd! Vind ongecastreerde katers niet zo tof. Hier lopen er een paar echt niet fijn.
We waren helaas te laat met de steralisatie omdat ik er vreselijk tegen op zie. Bang dat het mis gaat, omdat ik denk dat ze een zwak hartje heeft... Ze is me alles. Nu zit ze aan de poezenpil.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door castratenkoor »

Als je 5 katten los op straat laat, realiseer je je wel dat je dan je buren trakteert op 35 balen stront per week? Van mijn katten heeft niemand last, ik wel van andermans katten. Ik mag elke dag een baal stront uit mijn voortuin opruimen en mijn voor- en achterdeur soppen. Aan de buitenkant, omdat er katten tegenaan piesen.

En dan heb ik het nog niet eens over alle stress die buurtkatten hier veroorzaken door mijn katten in mijn ren in mijn tuin aan te vallen. Ook 's nachts, en de buren mogen meegenieten van het gekrijs. En de dierenartskosten die me dat regelmatig oplevert met verwondingen.

En mijn buitenvollière, die heb ik weg moeten doen.........loslopende katten lieten de vogels zich doodvliegen. kijk ik persoonlijk hou van katten en zlefs met alle irritatie zou ik nooit een kat wat aandoen. Maar begrijpen dat iemand die er niet van houdt, op een gegeven moment een grens bereikt, ja dat kan ik. Al zal ik het nooit goedpraten.......

Je geeft aan dat je katers veel buiten zijn omdat katers nou eenmaal graag buiten zijn. Maar je binnenruimte is natuurlijk vrij beperkt. Wat heb je voor de katten in je woning? Werk je ook de hoogte in, planken langs de muren ed.? Genoeg hoge krabmeubelen? Genoeg uitdagingen?

Mijn advies zou zijn je achtertuin catproof omheinen, zodat je katten veilig zijn voor de buiten-gevaren en zodat anderen geen last hebben van jouw dieren. En dan je eigen tuin voorzien van veel leuke katten-dingen zodat ze zich daar prima kunnen vermaken.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 07 aug 2016 08:48, 3 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door ErikPhilippus »

Brennn schreef:Heeft u 6 katten? (Vanwege de namen/geboortejaren?)
Inderdaad. In een groot huis met een hoop plekken waar ze zich kunnen terugtrekken. Het zijn echte 'scharrel-katten', met minstens 100 m2/kat. Bovendien hebben ze een grote buitenren van zeker 30 m2. En soms loop ik met ze in de tuin aan een tuigje.
castratenkoor schreef:Van mijn katten heeft niemand last, ik wel van andermans katten.
Zo is het maar net. Ik irriteer me mateloos aan de loslopende katten van de buren: waterhoentjes kunnen hier niet meer veilig broeden, want de kleintjes worden bij het foerageren gegrepen. En daar baal ik van :evil:
Brennn schreef:Bang dat het mis gaat, omdat ik denk dat ze een zwak hartje heeft... Ze is me alles. Nu zit ze aan de poezenpil.
Vreemde overweging.... Poezenpil is (zeker bij langdurig gebruik) gewoon gif, en alleen omdat je denkt dat ze een zwak hartje heeft? Als ze 'je alles' is, dan doe je wat het beste is voor haar, en dat is kastreren. Tenzij er echt een serieuze contra-indicatie is.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door jennli »

Wij hebben er vijf. Poetswerk blijft overigens even vaak of je nu twee of vijf katten hebt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door ErikPhilippus »

Zit nog een keer je relaas te lezen Dinie, van de overlast van de katten van de buren. Kan me je ergernis goed voorstellen. Het is toch van de zotte dat jij een volière in je eigen tuin moet opdoeken? Klaarblijkelijk vormen loslopende katten een soort 'gewoonterecht': als je er last van hebt, dan is dat jouw probleem. Je moet je tuin haast catproof gaan maken om vreemde katten buiten te houden - en dat is toch wel de omgekeerde wereld.

Groetjes,
Erik
Gesloten