Hoeveel katten hebben jullie?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Rvdv_91 schreef:Excuus. Dat haalde ik er niet uit.
Vermoedelijk omdat jouw reactie onder de mijne staat.
Geeft niet. Snapte er alleen ff niks van haha
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Adriana »

Brennn schreef:...Ik ben hier net nieuw en gelijk erg nieuwsgierig.
Graag zou ik willen weten hoeveel katten hebben jullie? En wat vind je echt te veel?

Ik vraag dit ook voor me zelf.
We hebben 3 katten, 2 katers en een poes. Nu heeft onze poes een nestje gekregen (was niet de bedoeling, ze zit nu aan de pil en wordt later geholpen).
We hebben een nestje van 3. 2 katers en 1 poes. We wouden er 1 gaan houden, het vrouwtje. Alleen hebben we de minste band met haar en zijn we juist heel gek op de mannetjes. Nu willen we die graag gaan houden. Maar eerlijk gezegd vind ik 5 wel veel. En we hoorden bij 3 al van andere mensen, Zo veel :o pff nou 3 vind ik goed kunnen. Vind het erg lastig en hou al te veel van ze hihi.

Daarom mijn vraag wat vinden jullie veel??
welkom op het forum!
dit soort berichtenwisselingen gaan nooit goed.. binnen/buitenkatten... hebben we boeiende topics over..

als ik het allemaal goed begrepen heb, dan heb je door jouw nonchalance en niet op tijd castratie regelen je eigen probleem gemaakt want ja en inderdaad, ongecastreerde poezen die je buiten laat, worden gedekt. en dat geeft jonkies.

dat worden dan 4 katers (twee volwassen en twee kittens) en 2 poezen (moeder en kitten)..
ik begrijp dat je niet aan kattenbakken doet en dat jouw katten eigenlijk geen huisdieren maar buitendieren zijn.
dus wat is daar dan te veel aan?
ze komen thuis om te eten als ze kennelijk zelf niks gevangen hebben en zullen op die manier ook geen hechte band met mensen opbouwen. met kans op weglopen of verongelukken of vergiftigd worden door boze buren en nog veel andere doodsoorzaken...

of iets te veel is hangt helemaal af van jou zelf.
je kunt die vraag niet op een forum dumpen want die is voor ons niet te beantwoorden.
maar het is je al niet gelukt om één poes op tijd te laten castreren dus hoe moet het dan als er eentje ziek wordt of zoek raakt. als je dat al op tijd ziet. bovendien kost dat geld en soms veel geld.
je zult ze niet laten chippen vermoed ik.. en inenten? en een check door een dierenarts?

op het forum beschouwen we katten als huisdieren waar we zo goed mogelijk voor zorgen en we komen op voor de belangen van de dieren.
dat is onze keuze als kattenliefhebbers.

ik hoop dat je in het belang van je dieren je verantwoordelijkheid verder wèl neemt, dus hoezo poezenpil..?
zal goedkoper zijn dan castratie maar geeft grote kans op melkkliertumoren en andere kanker-ellende. dus poes binnenhouden en per eerste mogelijkheid laten castreren!
en dan gaan sparen voor de castratie van twee katers en nog een poes..

en dat is iets dat je zelf moet oplossen en niet als een onzinnige vraag op een forum moet dumpen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Liesje22 schreef:Ik heb momenteel 5 katten binnenshuis.
Op een appartement met één grote leefruimte (keuken inbegrepen), 2 slaapkamers (maar ze mogen slechts op eentje, de andere is niet kittenproof genoeg), hal en badkamer.

Ik heb op zich niet zo ontzettende grote vloer oppervlakte, maar dat maak ik dan weer goed met in de hoogte werken. Er staan enkele hoge krabpalen, ik heb speciaal voor hen extra tafeltjes gezet, de kasten zijn leeggemaakt, dat is nu hun terrein, ze mogen pieren door het raam, vinden ze kei tof (eigen tv voor hen), ik heb nog een frettenkooi staan die is ingericht voor de poezen (weer extra ruimte bij) en eens de opvangkatertjes weg zijn, komen er nog een boel loopplankjes bij.

Ik zit met 7 kattenbakken in huis, zodat ik zeker geen accidentjes krijg qua wildplassen of poepen, dat wil ik niet.
Dat wil zeggen minstens 4x per dag achter strontjes en plasjes zoeken zodat de geur binnen aangenaam blijft.

Ik moet wél heel wat katten entertainen. Hoewel ze ook elkaar wel bezig houden, kan je dat nog niet vergelijken met een buitenkat, dus moet ik ervoor zorgen dat ze geprikkeld blijven.

Ik zorg er ook voor dat, indien nodig, een kat zich kan afzonderen.
De deur naar mijn slaapkamer staat bv niet continue open, wil dan een volwassen kat es effe weg van de kittens, gaat die voor de deur staan en weet ik dat ze alleen gelaten wil worden.

Mijn mening over wel of niet buiten...
Tja, kijk, ik denk dat het gewoon véél te maken heeft met waar je woont.

Ik woon aan een super drukke baan en mag jaarlijks heel wat platte katten van de baan rapen en dat vind ik ontzettend sneu.
Ze zijn het nu allen binnen gewend, dus zolang ik niet echt in bos of afgelegen gebied zou wonen, zou ik ze ook niet buiten laten, heb zelf ook al doodgereden katten gehad in een gewone rustige woonwijk.

Wat betreft overlast van andere katten valt het hier bij mij nog mee.
Al komen alle buurtkatten wél hun behoefte doen in mijn super mini tuintje en helaas pindakaas, niet elke poes heeft het begrepen dat je een drolletje moet ondergraven en zelfs die het wel doen, dan moeten mijn planten er natuurlijk wel aan geloven, want die worden weg gegraven.

Maak ik me op zich ook niet druk om, het gaat voornamelijk om zwerfkatten en ik denk dan maar: andere mensen liggen aan de oorzaak van het zwerfkattenprobleem, dus ik ga me er niet kwaad in maken dat er eens plant sterft of ik een drol vind.

Moest ik duurdere planten hebben staan en het is continue dat er eentje kapot gaat, zou ik wel ergernis ondervinden, uiteraard, hoe zou je zelf zijn? Het is immers privé terrein en dan denk ik ook, moest het mijn kind zijn dat bij een ander de tuin telkens weer opnieuw gaat vandaliseren, dat zou ook niet door de beugel kunnen (maar zelfde met een hond die elke dag tegen je brievenbus piest of op je oprit kakt, hoort ook niet, verantwoordelijkheid ligt bij de volwassen baasjes dan).

Verder, tja, een poes is graag buiten, uiteraard, net zoals een hond.
Maar een poes kan even vrolijk binnen hoor.
Een poes buiten staat wel aan meer gevaren bloot, ook in netjes afgelegen gebied, zoals bepaalde ziektes, parasieten, teken, noem maar op en de leeftijd van sterfte is lager dan bij een binnenkat. Doorgaans wordt een buitenkat om en bij de 10j, mits dus rustige buurt, bos en hei, noem maar op en amper verkeer, terwijl een binnenkat met gemak 20j kan worden, uiteraard ook mits goede verzorging, goed dieet, voldoende beweging en prikkeling etc.

Er zijn voldoende pro's en cons voor wel of niet buiten, enkele dingen die je moet afwegen he.

Ikzelf kan waar ik NU woon, geen poes buiten laten, die zou elke dag haar leven riskeren, door zowel verkeer, het extreme tekengebied, de vele zwerfkatten en de ziektes dat het met zich meebrengt, het zou onverantwoord zijn.

Zou ik verhuizen naar een gebied zoals jij, zou ik het overwegen, maar dan zou ik momenteel ook eerder voor afgezette tuin gaan, gezien er toch nog tamelijk wat verkeer komt, tegenover een doodlopende straat met slechts enkele huizen en dat in bosrijk gebied bv, dan zouden ze weer wel meer vrijheid krijgen en zou ik er geruster op zijn (maar dus enorm tegen ziektes en parasieten beschermen).

Ik heb niet de indruk dat ook maar één poes hier ongelukkig is.

Nu zit ik wel met een zwerfpoesje in huis en die zou maar wat graag buiten gaan.
Dat zit in haar bloed en haar entertainen is anders dan de HTK die ik heb (de andere 4 dus), maar onderhand is ze al 1j oud geworden en kent ze het ook niet van buiten te gaan, anders als aan een tuigje, dus ook als ik ze zou herplaatsen, zou ze het wellicht niet direct goed doen buiten.


Hoeveel teveel is, denk ik echt dat je dus moet kijken naar je eigen woonst plus de omgeving.
Zolang de omgeving niet aangeeft echt last te hebben van je katten en ze mogen vrij buiten rondlopen en raken dus ook al hun energie en frustratie wel ergens kwijt, misdoe je ze niks.
Ook binnen mag er gerust wat prikkeling en natuurlijk de veilige rustplaatsjes zijn, spreekt voor zich.
Ik denk niet dat een kat die veel buiten gaat, ook binnen om héél veel aandacht vraagt en alzo bv mega veel krabpalen en speel gerief nodig heeft, dat moet je maar beetje kat per kat bezien denk ik.

Mijn huis is een kattenparadijs, met niks anders als plaatsjes voor de kat, krabpalen, tunnels, en alle meubels zijn dus voor hen en een overvloed aan speeltjes, waarin ik zowel speeltjes heb waar ze zich op hun eentje mee kunnen amuseren, als speeltjes die wij als baasjes moeten hanteren om ze te entertainen en we kunnen heel veel afwisselen, zodat het niet snel saai wordt en ik doe ook aan spelverrijking door te laten zoeken op bv snoepjes, brokjes, vleesstrips edm...

Je moet het voornamelijk zelf kunnen onderhouden en elke poes afzonderlijk ook de nodige tijd, aandacht en liefde geven.

(ik heb gelukkig het gescheld gemist en ga me dan ook niet uitspreken over wat of niet wenselijk is mbt buren, zoveel ervaring heb ik nog niet mogen ondervinden aan bv sproeiende katers aan mijn deur waardoor eigen katten overstuur werden en ik moet ook niet dagelijks heel wat drollen van de buurtkatten weghalen, daarin ben ik dan gezegend, oef! Ik hoop dat het verder netjes blijft en mijn ervaring hier is toch wel dat het allen bijzondere kattenliefhebbers zijn, ook zij die de katten binnen houden hoor, echt wel hart op de juiste plaats en dieren komen niks te kort, integendeel, kan menig mens nog wat van leren. Ik hoop dat de storm gaat liggen)
Hallo liesje.

Heel erg ankt voor je fijne reactie en vele uitleg. Ook reageer je heel fijn op alle vragen en dingen die hier gemeld worden. Respect! Doet me goed!

Ik ben blij om te horen dat je katjes het zo fijn bij je hebben :) en jij zo goed reageert op de katten die wel buiten mogen lopen, super.
Cerna

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Cerna »

Gezellig is het hier :cry:

Ik heb (nu) vier katten, maar had er zes in een ruime maisonette met drie slaapkamers. Mijn katten mogen naar buiten, maar alleen op ons dakterras (20 m2) en slaapkamerbalkon (15m2) zodat ze niemand tot last zijn en ook niet eindigen als pannenkoek op het wegdek.

In de natuur is het normaal dat mams de kittens afstoot zodra ze niet meer voor hen zorgt dus je loopt een groot risico door veel kittens aan te houden vooral wanneer ze weinig binnenruimte hebben waar ze zich kunnen terugtrekken.
Maar uit je verhaal maak ik op dat je je katten het liefst buiten hebt omdat het zeer "katonvriendelijk" is om katten binnen te houden. Tjaaa, daar moeten we het hier dan maar mee doen hè? Zogenaamde kattenliefhebbers omdat we onze katten willen beschermen voor de boze buitenwereld.
Het zal je maar gezegd worden :-(
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door jennli »

Zo wist de kerel van de post hier, wiens kat recent overreden was te melden dat dat de natuur was.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Ennakee »

Ik wist niet dat auto's een soort is die van natuurlijke oorsprong in Nederland thuis hoort!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door castratenkoor »

Tuurlijk wel Anneke, onze straat staat vol auto-bomen ;-).
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door ErikPhilippus »

Afbeelding
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door jennli »

Kon me niet beheersen. Heb duidelijk gezegd wat ik er van vond.

Eric, die is echt cool!

Brenn, ben benieuwd of je ze gaat houden
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door castratenkoor »

ErikPhilippus schreef:Afbeelding
Afbeelding

Mijn stumpertjes in hun buitenverblijf.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Dorien66 »

Mag het bashen nu stoppen? Ik denk dat jullie boodschap nu wel duidelijk is.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door jennli »

Denk dat het ook als tips bedoeld is. Zijn best wat mogelijkheden voor veilig buiten. Kunnen meedenken indien gewenst.

Daarnaast ben ik oprecht nieuwsgierig of de kittens mogen blijven.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Dorien66

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Dorien66 »

Nou sorry hoor, maar de toon waarop die zgn. tips gegeven worden, zou mij in ieder geval niet over de streep trekken om eens na te denken over mijn eigen standpunt. Integendeel, ik zou me in de verdediging gedwongen voelen.

En ja, ik ben ook nieuwsgierig hoe het verder verloopt... We zullen zien, of Brenn zich niet heeft laten verjagen.

En ik hoop oprecht dat iedereen wat minder fel van leer kan gaan trekken en wat respectvoller met elkaar om kan gaan. Zowel Brenn als degenen die zich tegen haar hebben gekeerd.
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

welkom op het forum!
dit soort berichtenwisselingen gaan nooit goed.. binnen/buitenkatten... hebben we boeiende topics over..

als ik het allemaal goed begrepen heb, dan heb je door jouw nonchalance en niet op tijd castratie regelen je eigen probleem gemaakt want ja en inderdaad, ongecastreerde poezen die je buiten laat, worden gedekt. en dat geeft jonkies.

dat worden dan 4 katers (twee volwassen en twee kittens) en 2 poezen (moeder en kitten)..
ik begrijp dat je niet aan kattenbakken doet en dat jouw katten eigenlijk geen huisdieren maar buitendieren zijn.
dus wat is daar dan te veel aan?
ze komen thuis om te eten als ze kennelijk zelf niks gevangen hebben en zullen op die manier ook geen hechte band met mensen opbouwen. met kans op weglopen of verongelukken of vergiftigd worden door boze buren en nog veel andere doodsoorzaken...

of iets te veel is hangt helemaal af van jou zelf.
je kunt die vraag niet op een forum dumpen want die is voor ons niet te beantwoorden.
maar het is je al niet gelukt om één poes op tijd te laten castreren dus hoe moet het dan als er eentje ziek wordt of zoek raakt. als je dat al op tijd ziet. bovendien kost dat geld en soms veel geld.
je zult ze niet laten chippen vermoed ik.. en inenten? en een check door een dierenarts?

op het forum beschouwen we katten als huisdieren waar we zo goed mogelijk voor zorgen en we komen op voor de belangen van de dieren.
dat is onze keuze als kattenliefhebbers.

ik hoop dat je in het belang van je dieren je verantwoordelijkheid verder wèl neemt, dus hoezo poezenpil..?
zal goedkoper zijn dan castratie maar geeft grote kans op melkkliertumoren en andere kanker-ellende. dus poes binnenhouden en per eerste mogelijkheid laten castreren!
en dan gaan sparen voor de castratie van twee katers en nog een poes..

en dat is iets dat je zelf moet oplossen en niet als een onzinnige vraag op een forum moet dumpen..
Wat een achtelijke reactie zeg! Als je alles is goed had gelezen wat ik zei wist je wat de reden was dat ik haar niet heb laten helpen en dat een poes met kittens niet geholpen mag worden.. Vandaar de pil.

En dat ze niet geen hechte band met mensen op bouwen vind ik al helemaal een domme reactie. Je wil niet weten hoeveel ik met me beestjes bezig ben, zowel binnen als buiten knuffel en speel ik met ze, lopen we samen een rondje. Mijn beesten. 1 van me katers is juist een allemans nd, laat zich graag aaien buiten. Jullie doen net of ik ze buitrn dump en er niet na om kijk. Ik heb een luikje ze kunnen ze kunnen gaan en an waar ze willen en komen vaak genoeg bij huis.

En wat betreft enten dat is pure gif voor die beestjes. Kat van me en is geënt en vaak ziek, beest kan niks hebben. Zonder die troep bouwen ze zelf weer stand op. Ik ken veel katten die niet geent zijn. Fam. die boerderijkattrn hebben. Al die beesten zijn gezond. De oudste is 25 geworden. Verder krijgen ze wel alles. Vlooienbehandeling/ wormenkuur en als ze ziek zijn gaan ze na de da. Alles voor mijn beestjes. En sparen voor de castratie is niet nodig. Dat heb ik natuurlijk al. Ik ga niet met zo veel beesten zittrn als er geen geld is...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door castratenkoor »

Kijk Dorien, als iemand mij beledigt, omdat ik mijn katten niet los laat lopen, dan vraagt dat om tegengas.

In de jaren 80 woonde ik in een dorp L. op een woonerf, mooi rustig voor kinderen en huisdieren. Er kwam alleen bestemmingsverkeer en dat reed 10 km per uur. Mijn 6 katten liepen ook los. Tot een buurvrouw van 5 huizen verder, vriendelijk kwam praten. Of ik een witte kater had. Ja die had ik. En ze legde uit wat hij allemaal uitvrat bij haar.

In goed overleg hebben we het een paar keer geprobeerd, poos binnen houden en dan weer los. En dan weer praten met die buurvrouw. Aangezien hij haar en haar 2 katten het leven zuur bleef maken, hebben B. en ik besloten onze katten niet meer los te laten. We zijn toen gaan sparen voor kennelplaten, dat was een meerjarenplan, dat spul is knap duur.

Als ik de instelling van Brenn had gehad dan had ik tegen die buurvrouw gezegd, niet mijn probleem, als mijn katten maar lol hebben. Ik heb ook niet geëist dat ze dan haar eigen katten ook maar binnen moest houden. Ik had daar geen last van.

Mijn punt was al duidelijk, tuurlijk, maar ik MAG het niet eens zijn met de egoïstische instelling van Brenn, dat het belang van haar katten voor het belang van de buren gaat. Zo zit ik namelijk niet in elkaar. Dieren zijn me heel lief, maar dat mag niet ten koste gaan van mijn medemens. Ik ben van mening dat iedereen recht heeft te genieten van eigen tuin.

En dit - met die foto - was bedoeld als afsluiter en als verdediging tegen de aanval dat mijn katten ongelukkig zouden zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ze dat niet zijn. En dat wilde ik even showen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gesloten