Volwassen kater/poes introductie

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

De bank waar ze overdag onder schuilt daar hebben we vlak naast zowel nat als droog-brokjes die ze inderdaad kent, vannacht heeft ze het natvoer bijna helemaal opgegeten, dus da's prima.
De voedingen waarmee ze werd bijgevoerd heeft een hoog Mac.Donalds-gehalte ;)
Dus zet ik er ook wat hoogwaardigere voeding bij, zoals de wat betere brokken en ook een beetje rauw kvv-vlees.
Kan ze kiezen..

Verder heeft ze een keus gemaakt qua ontlasting, namelijk een ligmand met dekentje waar ze destijds vaak op sliep.. we hebben daar nu de kattenbak ingezet, haar drollen in de kattenbak gedaan, en nu maar hopen dat ze snapt wat de bedoeling is ;)
Is dat trouwens wel handig? Of moet dit anders?

Ook heeft ze duidelijk bovenop de bank geslapen in plaats van eronder, aan de haren te zien is ze aan een kambeurt toe ;)

Ons katertje glipte net naar binnen, was de bedoeling eigenlijk niet maar ik liet het maar even gebeuren (dit huis was de afgelopen jaren tenslotte zijn domein) , zag grooooote nieuwsgierigheid bij hem, snuffelde alles af natuurlijk, at onderweg ook het restant van het natvoer even op ;)
Hij stond 20 cm van de bank maar had niet in de gaten dat daaronder het poesje zit.. daarna heb ik 'm rustig maar weer de ruimte uitgeloodst.
Achteraf wel een goeie sessie geweest denk ik.
iemand zou er een kwartiertje bij kunnen gaan liggen omdat ze dan bij neus, wenkbrauwen en haren kunnen en die zijn voor katten - tenzij ze in je klimmen - onbereikbaar.
doorgaans wordt je gezicht afgesnuffeld en in het gunstige geval gaat ze kopjesgeven.
Ok, goeie tip..
Ze ligt plat onder de bank gedurende de dag.. mijn vrouw zit er af en toe bij, probeert haar te verleiden met haar stem (die ze tenslotte kent) en lekkernijen.
Misschien kunnen we iets verzinnen zodat ze ook het gezicht ziet inderdaad.

Maar ik begrijp dat het voor katten van belang is dat ze je gezicht kunnen zien/afsnuffelen bij het maken van contact? Dat maakt je dan toegankelijker voor ze of zo?

Edit: Bedenk me trouwens net dat er nog iets is waar ze overdag aan moet wennen, wij wonen redelijk dicht bij Schiphol.. vliegtuigen komen zo af en toe best laag over, wij horen het niet meer maar voor haar zal het nieuw zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Rik »

Ze eet (en drinkt?), ze doet haar behoefte en ze gaat op ontdekking gedurende de nacht. In ieder geval allemaal goede berichten. Ja... haha... ze heeft in minimaal 11 jaar geen kattenbak gezien. Logisch natuurlijk dat ze een beetje in de rats zat van waar ze haar behoefte nu moest doen :grin: ("euh, wat is dat, een kattenbak?") Dat ze al op de bank slaap is ook een goed teken. Hopelijk laat ze zich over een paar dagen ook gewoon zien en kunnen jullie haar een paar dagen later ook weer aaien. Het zal allemaal wel even tijd nodig hebben.

Met de ontmoeting met jullie eigen kat zou ik wel even voorzichtig zijn. Hij is schijnbaar dus niet zo'n "bang" katje (maar hij was dus ook andere katten gewend). Maar het is wel het beste om straks de introductie geleidelijk aan te doen en goed te begeleiden. Je wilt niet hebben dat één van de 2 schrikt van iets en uit angst uitvalt naar de ander. Dan ben je echt nog veel verder van huis dan nu. Je weet nog niet hoe de poes na 11 jaar op de straat reageert. Als je straks bij de introductie ziet dat dat meevalt dan kun je ze wel hun gang laten gaan, maar het kan ook zijn dat de introductie wat geleidelijker aan moet. (geur uitwisseling, hordeur introductie etc.)

Ik heb eigenlijk nog geen namen gezien (van jullie kat en nieuwe poes). Had de poes al een naam of hebben jullie die haar nu gegeven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
elskuiken
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2015 16:38

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door elskuiken »

Ik (partner van kellemes) heb verschillende keren op mijn buik op de grond voor de bank gelegen. Poezemeis ( niet door ons verzonnen, maar een naam waar ze op reageerde op mijn werk) blijft onder de bank en kijkt me veel aan. Soms ogen open en af en toe knijpt ze deze zacht dicht. Ze ligt ontspannen en af en toe mauwt ze. Wanneer ik mijn hand een stukje onder de bank schuif, verroert ze zich niet. Lijkt er ook niet van te schrikken. Iets lekkers kan haar wei.ig schelen momenteel. Ik hoop wel dat ze er binnenkort onder vandaan komt. Ze kan best een kambeurt gebruiken aangezien ze aardig verhaart. Had haar steeds al gekamd( voor de verhuizing), maar goed, ze blijft natuurlijk haren verliezen.Zojuist stond de kater te mauwen op de gang. Ook hier reageert ze niet op. Ik weet dat ze iets verminderd hoort, masr dat zou ze wel opmerken denk ik. Ach, met veel geduld en.liefde komt ze vast een keer tevoorschijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Dinky »

Welkom :-)
Met de ogen knipperen is een teken van vertrouwen, om aan te geven dat ze geen kwaad in de zin heeft. Weet niet of jij ook rustig met de ogen knippert wanneer je voor de bank ligt maar anders is dat aan te raden om te laten zien dat jij ook het beste met haar voor hebt ;)

Toverwoord is en blijft vooral geduld ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Cari »

Ik vind het hele goeie berichten. Als je kater geen tekenen van agressie toont en Poezemeis ook niet - en die indruk heb ik - is het misschien wel een goed idee om de kater er juist gewoon bij te laten. Als er geen agressie is, kan het juist enorm helpen haar te laten ontspannen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
elskuiken
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2015 16:38

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door elskuiken »

Hahaha, het is vast een mallotig gezicht, ik op mijn buik voor de bank. En inderdaaf, ik sluit ook mijn ogen. Volg haar eigenlijk. Vandaag heb ik voorzichtig de bank verschoven. Resultaat: tot 2 keer toe zat ze naast de bank. Zojuist lag ze ibeens in haar vertrouwde mandje. Helaas schrok ze van mij waardoor ze nu tussen de kast en de bench in ligt. Ik heb de bank op zijn zij gedraaid zodat ze er niet onder kan. Ik weet dat ze op mijn werk veel hoog zat. Kom ik te dicht bij, gaat ze blazen. Bij momenten mauwt ze op een, naar mijn idee, wat klagelijke lage toon.

Hoe dan ook, geloof dat we weer een stapje verder zijn.
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

Het is inderdaad een mallotig gezicht ja ;)

Als ik de zolder inkom, krimpt ze ineen, ik laat 'r maar met rust (de poes dus, niet mijn vrouw), doe rustig mijn ding.
Ze is duidelijk 'not amused'.

Laat onze kater er toch maar even niet bij, al begrijp ik het nut wel.. hij zou er een beetje over de drempel kunnen helpen, maar ze komt me nog wat te gespannen over, het is nog iets te vroeg voor deze stap.

Zolang ze eet, drinkt en haar verder primaire behoefte doet, ben ik voorlopig wel tevreden.

Tis wel een project zeg..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Anne »

[quote="elskuiken. Vandaag heb ik voorzichtig de bank verschoven. Resultaat: tot 2 keer toe zat ze naast de bank. Zojuist lag ze ibeens in haar vertrouwde mandje. Helaas schrok ze van mij waardoor ze nu tussen de kast en de bench in ligt. Ik heb de bank op zijn zij gedraaid zodat ze er niet onder kan. Ik weet dat ze op mijn werk veel hoog zat. Kom ik te dicht bij, gaat ze blazen. Bij momenten mauwt ze op een, naar mijn idee, wat klagelijke lage toon.
[/quote]

Ik zou hier mee uitkijken als ik jou was. Je hebt kans het zo opgebouwde vertrouwen teniet te doen.
Laat haar lekker onder de bank, ze moet nog zo ontzettend wennen. Dat is waarschijnlijk de enigste plek waar ze zich een beetje kan ontspannen.
Je zou na een week proberen de bank kunnen verschuiven. Een vertrouwensband opbouwen nu is veel belangrijker en als ze merkt dat jij haar dat plekje onder de bank gunt komt ze misschien wat eerder los
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Adriana »

eens met anne! haast en ongeduld, laat staan dwang zijn in dit project geen goeie elementen...

probeer je in te denken in het brein van poezemeis, de overgang had niet groter kunnen zijn!
geen contact meer met de buitenwereld, volstrekt andere niet te herkennen luchtjes en geluiden.., solo-bestaan.. ruikt een kater maar ziet hem niet, van vrij buitenbestaan naar 'opsluiting', kattenbak, beperkte gesloten omgeving..
en dan is haar groot en donkere hol haar ook nog ontnomen..

we hebben het over dagen en niet over weken trouwens..
ze zal jullie eerst moeten vertrouwen en heeft tijd nodig om te wennen aan deze situatie.
feliway op zolder helpt misschien wat te ontspannen en haar uit de vecht/stress modus te krijgen.
en laat het initiatief aan haar.
ik weet het, jullie willen het allerbeste voor haar en dan kun je je het beste op haar en haar gedrag richten. mensen kunnen dat moeilijk vanuit hun referentiekader invullen..

is het niet mogelijk om haar wat contact met buiten terug te geven? al was het maar achter glas.
júllie weten dat zolder tijdelijk is, maar dat snapt zij niet.
en natuurlijk blaast ze als je te dicht bij komt.
is het echt niet mogelijk om haar wat meer contact met jullie kater te geven.. al was het alleen maar door een kier of een hor.
ze is op vreemd terrein en alles is anders, die zal zich heus niet agressief gedragen..
als dat beetje klikt, dan heeft ze een maatje en een voorbeeld en dat kan voor haar en de introductie heel belangrijk zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

We hebben een groot zolderraam, vrij hoog in de ruimte, heb ik altijd op een kier staan, zodanig dat ze niet klem kan zitten natuurlijk. Zal kijken of ik iets kan regelen zodat ze nog wat beter naar buiten kan kijken als dat ze nu kan.
Ik gaf mijn vrouw een beetje op haar donder vanwege de bank, ik vond het ook wat te snel ;)
Maar goed, ze zit nu achter mijn pc-kast op het bureau, een meter van elkaar verwijdert, we kijken elkaar regelmatig aan en ze lijkt me aardig ontspannen. Pas als ik wat te snel of grof beweeg zie ik wat spanning.
Ze lijkt me meer te dutten dan dat ze alert en gefocust is.
Als ze me aankijkt zie ik ontspanning in de ogen, geen focus, het staren zoals een kat dat zo goed kan.

We hebben hier inderdaad al een hordeur klaarstaan voor de volgende stap, dan vervangen we de gewone deur met de hordeur. Persoonlijk vind ik het nog iets te vroeg, maar wie weet over een dag of wat, moet even mijn gevoel een beetje volgen.
Het punt is dat ze overdag op 1 plek zit (nu dus achter de pc), alleen in de nacht gaat ze op ontdekking, en dan houden wij de deur naar boven gesloten, onze kat (Koddie) kan dan niet bij de zolder komen.
Aangezien hij anders nog wel eens het gezin wakker miauwt ;)

Wat ons ook opvalt is dat we geen enkele reactie zien bij deze poes als onze kater miauwt, ik betrap haar dan niet op het spitsen van de oren bv.. maar misschien is dat omdat ze blijkbaar wat minder hoort?

Ze eet.. het bakje is de hele dag al leeg, ze zal nu wel trek hebben, ik ga proberen een mini-mini-stapje vertrouwen te winnen door haar straks een lekker hapje voor te schotelen.

Super bedankt voor jullie reacties.. kunnen we echt iets mee.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Adriana »

kellemes schreef:we kijken elkaar regelmatig aan en ze lijkt me aardig ontspannen. Pas als ik wat te snel of grof beweeg zie ik wat spanning.
Ze lijkt me meer te dutten dan dat ze alert en gefocust is.
Als ze me aankijkt zie ik ontspanning in de ogen, geen focus, het staren zoals een kat dat zo goed kan.

Wat ons ook opvalt is dat we geen enkele reactie zien bij deze poes als onze kater miauwt, ik betrap haar dan niet op het spitsen van de oren bv.. maar misschien is dat omdat ze blijkbaar wat minder hoort?
als je haar aankijkt, dan liever niet staren en zelf met ogen knipperen net zoals zij dat hopelijk doet.
voorzover we weten ervaren katten mensen die hen strak aankijken als bedreigend...

hier zie ik in de onderlinge relaties dat het van het soort mauw afhangt of een andere kater reageert.
en het kan zijn dat jullie kater heel vriendelijk en uitnodigend mauwt en dat ze dat heus wel registreert maar ze weet/hoort dat hij niet in de directe omgeving is..
en vergeet niet, ze zal nog steeds behoorlijk ontregeld zijn door de aardverschuivingsverandering..

gebruikt ze nu voor plas èn drol haar kattenbak? als ze splitst moet je er missch een bak bijzetten, veel dieren poepen/plassen niet graag op dezelfde plek/bak of op een bak waar al wat in ligt... kan hobbykrat of bv grote dweilemmer zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
elskuiken
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2015 16:38

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door elskuiken »

Sinds gisteren eet poezemeis weer uit mijn hand (net als toe ze nog bij mij op het werk was). Vanavond kon ze de verleiding niet weerstaan en moest ze flink geaaid worden. Eerst op het bureau en vervolgens ook op de vloer. Ook heb ik haar gekamd. Dat vond ze heerlijk! Ik denk dat ik wel een half uur met haar gekroeld heb. Ik mag weer overal aankomen en ze vindt het heerlijk om mijn gezicht kopjes te geven. Dit was een super moment!!! Ben erg benieuwd of ze morgen uit haarzelf naar me toe komt.

Zowel poepen als plassen doet ze op de kattenbak. Dus ook dat gaat super!

Een aantal collega's missen haar enorm. Zij kamden haar en gaven haar eten en medicatie tegen wormen, vlooien en teken en knuffelen haar veel. Ze zijn blij te horen dat het zo goed gaat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Rik »

Dat is prachtig nieuws. En dat met een week tijd. Het is dus echt een zwerfpoesje die hunkert naar aandacht en contact. Dat is heel fijn. Een knuffelzwerver :) Nog even aanzien hoe het vordert en dan kun je daarna heel langzaam plannen gaan maken voor "de introductie" :) Voorlopig eerst maar eens even genieten van een echte knuffelaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door kellemes »

Op mij is ze nog niet zo dol.. ze duikt naar 1 van haar vaste schuilplekjes als ik binnenkom.
Kijkt ze me wel relaxed aan, maar wil me niet te dicht in de buurt hebben, komt er een blaasje uit ;)
Maar ik ben ook wat minder actief bezig met haar, praat een beetje met haar soms, maar zoek haar verder niet zo op.. laat het tempo meer door poessie zelf bepalen.

Inderdaad Rik.. nog even aanzien, en dan gaan we met de hordeur aan de slag, kijken hoe dat uitpakt, kan ze langzaam aan contact gaan leggen met ons katertje, waarvan ik weet dat ie staat te popelen.

Heb er wel eens een hard hoofd in, maar zo langzamerhand denk ik dat het wel goed komt met deze ouwe tante ..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen kater/poes introductie

Bericht door Anne »

Super dat het zo goed gaat :-P Over een week gaat het alweer een stuk beter!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie