Werken als gastgezin

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Michkie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2015 14:36

Werken als gastgezin

Bericht door Michkie »

Hoi allemaal!

Het is mijn eerste post hier maar ik vond niet direct een ander forum waarop ik eventueel terecht zou kunnen met mijn vraag...

Even kort gesteld: ik ben zelf eigenaar van 3 katten (2 mannetjes en 1 vrouwtje). Het vrouwtje is een vondelingetje dat ik zelf opraapte toen het ongeveer 4-5 weken oud was en heb ik zelf verder grootgebracht en achteraf ook gehouden. Hiervoor had ik wat vragen gesteld aan een VZW die dieren opvangt in gastgezinnen en heel veel nuttige info gekregen (ook over introduceren aan mijn 2 mannetjes enz).

Door het goede contact is gepolst of ik niet wil overwegen om gastgezin te worden.

Zelf spreekt mij dit ENORM aan maar ik had graag aan jullie meer informatie gevraagd over de risico's. Mijn lieve vondelingetje had immers niesziekte en ringworm, wat uiteraard niet fijn was, maar dit zijn natuurlijk in het licht van alles nog niet de ergste ziektes.

Ik ben namelijk als de dood dat mijn katten een ziekte zouden overkrijgen van pleegkatjes die voor hen dodelijk zou kunnen zijn. Ik vond hier een topic maar dat was nog van 2005 en toen werd er gesproken over kattenHIV en dergelijke.

Maar ondertussen zijn we 10 jaar verder dus vroeg ik me af wat nu precies de grote risico's zijn voor gezonde jong-volwassenkatten (vrouwtje is nu 1 jaar, mannetjes 3 jaar) die volledig ingeënt zijn?

Over zaken als bv ringworm maak ik me niet te druk want dit is natuurlijk wel irritant maar geneesbaar...

De VZW zei zelf wel dat er altijd risico is maar echt details kreeg ik hier niet van... Dus hoopte ik hier wat ervaringsdeskundigen te treffen.

Nog wat informatie: ik kan de kittens wel een week à twee weken ofzo apart houden (heb ik met het vrouwtje ook gedaan) tot ze gewend zijn, maar de slaapkamer die voorzien is is niet groot genoeg om hen apart te houden tot ze geadopteerd worden. Ze zouden dus op een gegeven moment wel moeten samenzitten met mijn eigen katten...

Mijn eigen katten gaan trouwens 's avonds buiten en komen sowieso in contact met andere katten (dus ze lopen misschien sowieso al risico?).

Wat is jullie mening hierover? En zijn er nog andere dingen die ik zeker in mijn achterhoofd moet houden?

Alvast bedankt! xx
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Werken als gastgezin

Bericht door nellebel »

fiv (kattenaids) is besmettelijk, vooral bij bloed bloed contact zoals vechten. dat is vaak het risico als je open katers buiten laat rondlopen en je een territoriumgevecht krijgt.

FELV (kattenleukemie) is ook besmettelijk vooral las ze elkaar likken of uit dezelfde bakjes eten. heb zelf twee felvjes gehad. eentje bleek het bij zich te dragen vanuit het asiel en die heeft mijn andere kat besmet, hierdoor moest ik binnen een half jaar tijd afscheid nemen van twee katjes. vreselijk.
maar goed, dat zorgt ervoor dat ik als de dood ben voor die ziektes, heb mijn "nieuwe" katjes ook meteen laten testen toen ik ze in huis nam.
risico's zijn er altijd, hoe groot zijn die ?? tja, denk vooral een afweging die je zelf moet maken.

daarbij weet je ook niet hoe je katten zullen reageren op nieuwelingen, dit kan ook twee kanten opgaan. lastige overwegingen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Michkie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2015 14:36

Re: Werken als gastgezin

Bericht door Michkie »

@Nellebel, mijn katers zijn allebei gesneden hoor. Alleen de grootste komt soms terug met een snee in zijn neus maar dat is omdat hij weer maar eens de kater van de buren moest gaan lastig vallen. Verder hebben ze bij mijn weten nog niet echt gevochten.

Ook met mijn vondelingetje werd helemaal niet gevochten. Ze hebben haar eigenlijk heel snel aanvaard moet ik zeggen. dus ik denk dat ze niet makkelijk FIV zouden krijgen van de vondelingetjes.

Vreselijk van die FELV! Heel erg dat je zo katjes moet verliezen :( maar je zegt wel dat je kan laten testen... hoe snel weet je dan resultaat? want ja ze zouden natuurlijk wel uit dezelfde bakjes eten en mijn jongens likken ook regelmatig hun zusje flink schoon dus ik denk dat ze dat met nieuwe katjes ook zouden doen... Maar als je heel snel weet of ze FELV hebben via een test kan ik ze natuurlijk in afwachting apart houden en desnoods kijken of ze naar een ander gastgezin kunnen.

(bedankt trouwens voor je reactie!)

ik had trouwens wel begrepen van de VZW dat als mijn katten echt héél slecht zouden reageren op de nieuwelingen ze naar een ander gastgezin gaan. maar dat weet ik natuurlijk pas als ik het probeer. Aangezien mijn jongens heel goed reageerden op mijn meisje denk ik dat zij het wel goed zullen doen, hoe zij het doet heb ik natuurlijk nog niet mogen ervaren..
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Werken als gastgezin

Bericht door kansarmedieren »

Nog even een aanvulling FLEV is besmettelijk via lichaamsvloeistoffen dus ook via de kattenbak (urine en ontlasting) ik denk dat dat de grootste risico is. Maar omdat het zo besmettelijk is en snel dodelijk komt het niet zo veel voor.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Werken als gastgezin

Bericht door nellebel »

kijk in principe kunnen ze van een krasje op de neus ook FIV krijgen. maar je kunt ze ook niet in een gouden kooitje doen en ze tegen alles beschermen. discussie is hier ook vaker met katten buiten laten of niet. er is dan een risico dat ze onder de auto komen, vergiftigd worden en weet ik wat allemaal, maar soms neem je een risico omdat je in het belang van de kat denkt (sommige katten zijn niet binnen te houden).
het is een snap test van FELV, je weet het dus heel snel. echter officieel moet je hem na 3 maanden herhalen. en ik denk niet dat het haalbaar is (ook niet financieel) om elk kitten te testen voordat je ze geplaatst krijgt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Michkie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2015 14:36

Re: Werken als gastgezin

Bericht door Michkie »

Nellebel bedankt!

Hoeveel kost zo'n test? Ik heb nog niet met de VZW besproken of zij dit bv ten laste nemen... En als de test niet heel duur is wil ik dit desnoods nog wel zelf bekostigen als "goede daad".

En ja ik snap wat je bedoelt met dat krasje maar de kater van de buren lijkt me zeker gezond (je weet het natuurlijk nooit zeker), maar ik bedoel maar dat hij niet iedere dag thuiskomt dat hij met vreemde straatkatten ofzo heeft zitten vechten.

Ik vind het wel een moeilijk afweging om te maken want als ik het zo lees is de kans eerder klein dat mijn katten iets zouden oplopen waar ze van kunnen sterven, maar het zal je toch maar net gebeuren he :/
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Werken als gastgezin

Bericht door nellebel »

Klopt. anderzijds doe je ook geweldig werk als je kittens op vangt. Moeilijke keuze.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Michkie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2015 14:36

Re: Werken als gastgezin

Bericht door Michkie »

Tsjah daarmee dat ik het moeilijk vind... De pleegmoeder waar ik zelf mijn twee jongens van had was er heel erg over te spreken destijds (het is al sinds die tijd dat het mij wel aanspreekt). Ze had al verschillende nestjes grootgebracht en de deur uit geholpen en haar eigen katten speelden gewoon heel lief met de kittens.

Maar zoals ik al zei je zal maar de pech hebben dat er dan een keer een zieke kitten tussenzit zoals je zelf zegt en dat je dan ineens van iedereen afscheid mag gaan nemen net omdat ze lief met elkaar omgaan :/

Achja ik zal er nog maar eens goed over nadenken en met de VZW bespreken hoe het zit met die testen. Zoals ik al zei is het geen probleem om ze een tijdje apart te houden om de nodige tests e.d. te kunnen laten doen maar als ik dat zelf moet bekostigen en het kost bv. 100 EUR per test lukt me dat helaas niet.
Plaats reactie