eventueel naar buiten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

eventueel naar buiten

Bericht door enith »

hoihoi,sinds 2 weken zijn we de trotst eigenaren van 3 poezels.
mijn vraag is als we ze ook naar buiten willen gaan,hoelang moeten hier nog mee wachten?
en word het karakter van de kater dan anders,als de kater buiten mag komen is het risico op binnen sproeien dan groter?
gr enith
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: eventueel naar buiten

Bericht door Dinky »

Bij het asiel wordt altijd aangeraden om een kat 6 weken binnen te houden.

Je kan altijd kijken of ze aan een tuigje kunnen wennen en of je de tuin/balkon misschien af kan zetten? Op die manier beperk je de gevaren van vrij buiten rondlopen en de overlast voor buurtbewoners.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: eventueel naar buiten

Bericht door Mickey_Mouse »

Ik zou vooral nog even wachten met buiten laten gaan.
Kater al gecastreerd? Scheelt iets in sproeigedrag als het goed is. Garanties geeft het niet. Ik had een sproeiende gecastreerde poes. Zowel binnen als buiten
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: eventueel naar buiten

Bericht door Rik »

Ja @Mickey_Mouse, dit waren de poezels waarbij er vorige week 3 katers naar de DA gebracht zijn en er 2 katers en een poes terugkwamen (als verassing) :lol:

@enith: Je hebt ze gelijk laten helpen toen je ze kreeg dus daar heb je al het mogelijke gedaan. Je zou eigenlijk een beetje moeten kijken of je er binnenkatten van wilt maken (die af en toe naar buiten mogen) of buitenkatten die uit zichzelf de buurt doorstruinen en zelf naar binnen komen wanneer ze willen. Wel zul je ze minimaal 6 weken binnen moeten houden. Het zijn nog niet echt vol volwassenen katten (7 en 9 maanden) maar ik zou er niet zoveel haast mee hebben.

Mijn poes is altijd een binnenkat geweest. Ze mocht alleen buiten als ik zelf ook buiten was en ik hield haar dan ook in de gaten. Verder dan de buren is ze nooit geweest. Je kunt dat met een tuigje proberen (maarja... probeer dat maar eens met 3 katten :-P) Bij mij was het dus een verwennerij als ze mee naar buiten mocht (altijd weer spannend). Ik kon ook gewoon in de gaten houden of ze aanstalten begon te maken om over de schutting te springen. (Nu is ze zo oud dat ze niet meer over de schutting kan en ik laat haar dagelijks een paar rondjes in de tuin maken. Ze heeft ook geen behoefte om verder te gaan. Ze komt meestal na een paar minuten weer binnen, om dan weer naar buiten te lopen nét als ik de deur dicht wil doen.)

Het is ook afhankelijk van waar je woont. Bij een drukke weg of gevaarlijke buurt (qua drukte, kattenhaters, wegen etc) zou ik ze binnenhouden. Misschien is het mogelijk om je tuin af te zetten maar daar weten ze heel creatief gaatjes in te vinden. En 1 zo'n klein gaatje is zo gevonden. Een kattenren is ook mogelijk.

Er kleven nog wel meer nadelen aan buitenkatten. (Ik denk meer nadelen dan voordelen maar daar zal niet iedereen het over eens zijn) Je zou even de zoekfunctie kunnen gebruiken (rechtsboven zoeken op "buitenkat"). Nu heb je in ieder geval nog de mogelijkheid om ervoor te kiezen om er binnenkatten van te maken. Als je ze eenmaal (lang en alleen) buiten laat dan is het moeilijker om ze weer binnen te krijgen.

Maar je hebt dus nog een paar weekjes voordat je de beslissing moet maken want voorlopig is het advies nog even binnenhouden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

Re: eventueel naar buiten

Bericht door enith »

het enige wat ik jammer vind is dat ik wil ze erg graag gaan houden als binnen katten maar we hebben een best klein arbeiders huisje met een grote tuin,en als het goed heet word buiten,word het hier binnen ook smoor tot 27 graden of meer.en dan zet ik altijd de schuifraam open om meer lucht binnen te krijgen,als ik de poezels niet buiten wil hebben,kan ik dit dus niet meer doen.en moet je de deur iedere keer achter de gat dicht doen.dus ff met mijn man overleggen hoe en wat,wil niet dat er iets met ze gebeurd.we wonen in een druk bevolkte wijk waar veel katten los rond lopen.gr enith
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: eventueel naar buiten

Bericht door Nikki2309 »

En een hor voor dat raam met speciaal gaas bestand tegen katten nagels. Je kunt zo het raam open zetten en de katten binnenhouden.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: eventueel naar buiten

Bericht door Dinky »

Je kan nog horren overwegen en kijken hoe dat gaat. Dan kan een raam of deur wel open zonder dat ze gelijk ontsnappen maar er wel frisse lucht binnen komt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

Re: eventueel naar buiten

Bericht door enith »

ja dinky was ik net mee bezig,maar moet ik dan extra dik gaas hebben anders krabben ze dit zo open lijkt me.
gr enith
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: eventueel naar buiten

Bericht door Dinky »

Hangt er volledig vanaf hoe sloperig ze zijn.
Weet niet wat speciale horren kosten maar anders zou je ze misschien ook kunnen versterken met kippengaas?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

Re: eventueel naar buiten

Bericht door enith »

ja ik denk dat mijn man ze maakt met van dat groene gaas wat 1bij1cm is of zo.
gr enith
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: eventueel naar buiten

Bericht door Nikki2309 »

Zelf ben ik hier ook mee bezig en ik wil een hor raamwerk bij een bouwmarkt gaan halen en dan speciaal gaas bestellen via internet. Petscreen gaas zou sterk genoeg moeten zijn en het houdt ook meteen de insecten buiten. Bij zooplus heb je ook speciaal gaas maar die houdt geen insecten buiten. Is maar net wat je wilt.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: eventueel naar buiten

Bericht door Cari »

Het karakter van een kat wordt niet anders als hij naar buiten gaat. Vrijwel alle katten willen heel graag naar buiten. Sommige katten sproeien en sommige niet, maar het binnen houden zal sproeien niet voorkomen. Een binnenkat die zich bedreigd gaat voelen door een kat die hij buiten ziet, sproeit binnen.
Het naar buiten laten houdt risico's in, maar het verrijkt hun leven enorm. Als je aan een drukke weg woont, is het risico groter dan je wilt, maar anders... ik hou niet van opsluiten ;-).

Als je een kattenluik wilt nemen, zou ik wel een luik met chiplezer nemen, dan hou je de buurtkatten buiten.
Wanneer je een kat naar buiten kan laten? Dat ligt voor elke kat anders. In jouw geval zou ik nog even wachten, want je hebt ze nog maar kort en ze zijn nog maar pas geholpen. De hormonen doen hun werk nog tot ca. 6 weken na castratie en dit is ook de tijd dat de katers op pad gaan, op zoek naar krolse poezen. Je loopt nu dus nog extra risico dat ze te ver gaan en verdwalen, in al hun jeugdige overmoed.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: eventueel naar buiten

Bericht door Josje »

Wij houden onze kat in eigen tuin door gaas op de schutting te zetten, en dan iets schuin naar binnen.
Hij onderneemt nog wel eens een poging om eruit te komen maar dat lukt hem niet.
Voor ons is dit een ideale oplossing, maar t kan natuurlijk niet met iedere tuin.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: eventueel naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Of je bouwt een kattenren voor ze, zoals ik heb. Bevalt uitstekend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie