Waarom slaapt een kat met zijn ogen open

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Waarom slaapt een kat met zijn ogen open

Bericht door pinguin »

Gewoon een nieuwsgierige vraag.
Snabbel slaapt vaak met zijn ogen open hij heeft dan wel een wit vliesje over zijn ogen heen en slaapt echt. Hij doet dit vrij vaak.
Ik vroeg mij af hoe kan dat?
En kan het kwaad?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Waarom slaapt een kat met zijn ogen open

Bericht door Jantina »

Laatst had Boaz ook een (deel van zijn) oog open. Vond het ook zo raar. Maar dat was er dus maar één.
Volgens mij kan het geen kwaad hoor. Je hoort ook wel eens van mensen die (half) met hun ogen open slapen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Waarom slaapt een kat met zijn ogen open

Bericht door nellebel »

hebben ze hier ook wel eens. ziet er eng uit vind ik. en soms draaien die ogen onder dat vliesje. geen idee wat het is of het een soort waakslaap is?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Waarom slaapt een kat met zijn ogen open

Bericht door pinguin »

Dat zie ik bij snabbel ook wel en daar bij zie ik zijn lichaam wel druk bezig terwijl die echt diep weg is kwa slapen
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Waarom slaapt een kat met zijn ogen open

Bericht door Sunnetje »

Ja dat gebeurd hier ook weleens. Dan slapen ze toch echt, kijken ze ook enorm scheel en deel van het oog is dan verborgen onder het vliesje. Misschien zó moe dat ze de ogen niet fatsoenlijk dicht hebben kunnen doen? Net zoals dat ze soms hun tongetje buitenboord laten hangen na een wasbeurt zonder dat ze het door hebben?

Ah ik vind net dit:

It is quite normal for a cat to sometimes leave their eyes open or partially open during sleep. For cats, their sleep consists of two basic phases: Rapid Eye Movement (REM) sleep, when dreams occur, and Non-REM (NREM) or deep sleep.


The NREM sleep phase is very important as that is when their body repairs and regenerates itself. This is the smaller portion though of a cat's sleeping phase.

Up to 60 percent of a cat's sleep is REM sleep. During REM sleep, the cat's eyes move behind the eyelids, limbs twitch, and whiskers move around. This is not as deep a sleep and since cats are very sensetive and aware of their surrondings, in this phase of sleep, they may not fully close their eyes. This better prepares them to react if they perceive any sense of danger around.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Plaats reactie