Joris

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Knofje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2014 20:42

Joris

Bericht door Knofje »

Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen over welke stappen ik kan ondernemen.

Hier het tragische verhaal van Joris:

Op 22 juni was onze kater Joris niet thuis toen we naar bed gingen. Niks raars, gewoon het kattenluik zo zetten, dat hij wel in kan...maar niet meer naar buiten. De volgende ochtend was hiji er nog niet. Dat was heel raar, maar er gingen nog geen bellen rinkelen....het blijft tenslotte een kater. De buurvrouw zou een oogje in het zeil houden. als meneer thuis zo komen zo ze me bellen..Geen telefoon gehad.
Na mijn werk gelijk gaan zoeken en na het eten stug door gaan.
Dinsdag hem aangemeld op Amivedi, maar kreeg geen match, terwijl hij er achteraf wel opstond. De hele avond weer wezen zoeken...o had ik hem maar gechipt!!! ( we wonen daar pas een half jaar. Joris was er helemaal thuis en wist de weg op zij duimpje...)Toen we naar bed gingen (lees: moesten) ben ik het telefoonnummer van de dierenambulance op gaan zoeken met het idee die woensdagochtend te bellen, ik was immers de hele dag vrij. Tot mijn verbazing zag ik Joris op staan! Levend en wel....ik helemaal blij. Gelijk gaan bellen, maar die je krijgt alleen een noodnummer en die weten niet waar hij is.

De volgende ochtend vol goede moed gaan bellen. Na tig keer heen en weer gestuurd te zijn, want niemand wist waar hij was had ik eindelijk de goede te pakken. Joris was bij de DAR.(dierenambulance Rotterdam)
Joris had zoveel verwondingen, hersenbeschadiging, gebroken ppot, spaakbeen dicht/dik oog etc etc. Joris was niet meer te redden. Heel verdrietig, maar ik snapte het wel. Ohw had ik maar...had ik maar....

Mijn man en ik zijn Joris die middag op gaan halen bij de DAR. Hij kwam daar uit de vriezer....en zag er niet zo beschadigd uit, zijn pootje was beschadigd, en hij zat in elkaar geduwd ingevroren..heel raar. Ik vroeg hem waar hij nou was geweest. Meer dan dat hij eerst bij een dierenarts in zoetermeer was geweest kon hij me niet vertellen.
We hebben Joris naar het crematorium gebracht. De mevrouw daar sprak schade van hoe we Joris terug gekregen hadden, zo in elkaar gevouwen...respectloos.

Ik ben de dierenarts gaan zoeken, om de mensen te bedanken die de moeite hebben genomen om Joris naar de dierenarts te laten brengen..
Ik belde op en vroeg haar of het klopte dat ze zondag een kater hadden binnen gekregen....Ohw ja....zwart/wit, rood bandje en een gebroken poot? Ja....dat is hem....Hoe is het met hem vroeg ze?
Ik vertelde dat ze hem bij de DAR hadden laten inslapen en ze vroeg waarom? Nou uh....omdat hij hersensbeschadiging had?. Ohw zei ze heel verbaasd. Hij moest wel geopereerd worden aan zijn poot die was op 2 plaatsen gebroken.

Omdat ik er een hele nare smaak van kreeg heb ik de papieren opgevraagd, foto's en het medisch dossier.

Wat blijkt. Er is nooit een foto van zijn hoofd gemaakt. Er is vermoedelijk hersensletsel en de kat was niet te benaderen! Volgens de mevrouw van het crematorium (die zelf 21 jaar op de dierenambu heeft gewerkt) hadden ze hem een prik met spul moeten geven wat 48 uur moet inwerken.
Dat Joris niet te benaderen was is logisch. Bij binnenkomst bij de dierenarts had hij pijn en was wat suf. Ze hebben hem pijnstillers gegeven en zijn poot gespalkt. Als hun er al geen heil in zagen hadden ze hem laten inslapen, maar dat was niet het geval. Anders zou die dierenarts ook niet vragen hoe het met hem ging toen ik belde. En dat hij niet te benaderen was...logisch...de pijn zakte af...dat beestje was doodsbang! ze hadden hem onder narcose kunnen behandelen, foto's maken etc.

Ze hebben Joris gewoon laten inslapen omdat hij een "moeilijke" kat was. Hij gilde als een kind....ja snap ik!

Volgens de mevrouw van het crematorium gebeuren er wel meer dingen bij de DAR die niet door de beugel kunnen.

Wat kan ik doen? Ik wil er voor zorgen dat er niet nog meer mensen zijn die onnodig verdriet hebben van het verliezen van hun huisdier.

Nogmaals.....ja had ik maar gechipt, dan was hij nu nog thuis geweest. Revaliderend en wel. Ja, als hij echt hersensletsel had gehad had ik er ook vrede mee gehad, Maar wat ze nu gedaan hebben........mijn Kater....mijn kind.....zo laten inslapen......hij heeft geen kans gehad. Hij was te lastig voor ze!

Wie o Wie weet er raad...wat voor stappen kan ik ondernemen!

Joris is
Als je de mensen leert kennen....ga je nog meer van katten houden
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Joris

Bericht door Kattebeest »

Ik heb geen raad voor je. Wil je wel veel sterkte wensen.

Ik weet niet hoe de DAR werkt maar hier in Eindhoven e.o. heeft de dierenambulance zelf geen dierenartsen in dienst. Alleen een bus met faciliteiten en een chauffeur die een opleiding dieren EHBO heeft gevolgd. Zij halen een gemeld dier op, vangen het en brengen het meteen naar een dienstdoende dierenarts als dat nodig is. Als er meer verzorging etc. nodig is blijft het dier bij de dierenarts.

Als het dier naar het asiel gebracht wordt, valt het onder verantwoordelijkheid van de dierenarts die bij het asiel hoort.

De dierenambulance hier heeft zelf geen opvang en zeker niet de kennis of bevoegdheid om een dier in te slapen. Dieren die 's nachts over het hek van het asiel worden gegooid, worden nadat ze gezien en gemeld zijn, door de dierenambulance in een speciale voorlopige ruimte van het asiel geplaatst waar zij toegang toe hebben.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Joris

Bericht door Adriana »

het is allemaal heel verdrietig dat het zo heeft moeten lopen.
en ja, had ik maar.....

chippen is voor katten die naar buiten gaan een absolute must.
en niet alleen voor het personeel maar zeker ook voor de mensen van dierenambu en zo, die dan tenminste contact kunnen opnemen met het thuisfront bij narigheid. doorgaans werkt dat goed.
en we hebben op het forum uitgebreide discussies over wel/geen buitenkat en een aanrijding is éen van de risico's die daarmee bewust worden genomen, naast nog een aantal andere..

dat het zo afloopt is tragisch en met name voor het dier zelf heel erg, want dat heeft geleden en veel angst en pijn gehad..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Knofje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2014 20:42

Re: Joris

Bericht door Knofje »

Dat ik had moeten chippen.....ja..snap ik....maar daar heb ik nu niks meer aan....

De dar zit in gebouw waar ook een dierenarts zit ...dat hoort allemaal bij elkaar.
Ze hadden Joris een kans moeten geven door dat middel toe te dienen. Dat moest 48 uur de tijd hebben...in die tijd hadden wij hem gevonden.

Hoe dan ook...de DAR had hem nog niet mogen laten inslapen. Ze hebben regels overtreden, ons voorgelogen.


Ik wil graag weten welke stappen ik kan ondernemen, zodat het bij iemand anders niet gebeurt. Dan heeft de dood van Joris nog enigszins nut gehad.
Als je de mensen leert kennen....ga je nog meer van katten houden
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Joris

Bericht door Ms Maaike »

Ik vind het een sneu verhaal en erg tragisch hoe het is gelopen... Maar de dood van Joris heeft nooit nut, nu niet en later ook niet. Ik vind het cru om dat te zeggen.

Juridisch gezien heb ik geen idee welke stappen je kunt ondernemen... Misschien heeft Mirjam/Dinky enig idee?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Knofje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2014 20:42

Re: Joris

Bericht door Knofje »

Als ik 1 kat kan redden....want als niemand wat doet...blijft dit zo doorgaan....katten nutteloos in laten slapen....dan heb ik toch iets nuttigs aan de dood van Joris kunnen geven??? Het is cru om niks te doen.



Ik vraag niet om verwijten.......ik verwijt mezelf al genoeg!.....ik wil alleen maar weten welke stappen ik kan ondermemen om te voorkomen dat er nog meer katten onterecht worden ingeslapen......das toch niet cru?
Als je de mensen leert kennen....ga je nog meer van katten houden
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Joris

Bericht door Ilone »

Bah wat een naar verhaal...Geen tips helaas :-(
Sterkte!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Joris

Bericht door Kattebeest »

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Of kan je een bureau bellen voor informatie (bijvoorbeeld kans van slagen)? Of bij een rechtswinkel binnen lopen?

Het zal moeilijk worden om bewijzen te vinden. Daar heb je lange (en rustige) adem voor nodig en in je uitpluiswerk kom je misschien ook minder leuke zaken tegen rond het overlijden van Joris.
Jij bent - terecht - emotioneel. Maar om verdere stappen te ondernemen is dat niet echt handig. Zou, áls je iets gaat doen, het in ieder geval met zijn tweetjes doen.

Te beginnen stap voor stap noteren wat er gebeurd is en wanneer. En niet vergeten dat je hem zelf naar buiten hebt laten gaan. Niet leuk om te horen (ook niet om te schrijven) maar dat verwijt krijg je echt wel mocht je verdere en serieuze stappen ondernemen.

Met de dienstdoende chauffeur(s) van DAR praten. Met de dierenarts praten die hem behandeld heeft. Goed luisteren, noteren en niet in de aanval of discussie gaan; alleen zoveel mogelijk info verzamelen.

Ik kan me zelf bijvoorbeeld niet voorstellen dat een dierenarts een 2x gebroken pootje spalkt zonder enige verdoving, vooral als de kat ook nog eens onhandelbaar is. Maar ik hoop dat je vragen beantwoord worden en je daardoor ook meer rust vindt. Hoop ik echt. Is ook goed voor de jonge poes die je nu hebt ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Joris

Bericht door Dinky »

Pfff wat een naar verhaal :-(

Alles valt en staat met keihard bewijs. Vraag dus in elk geval het medisch dossier aan bij de dierenarts die hem behandeld heeft. Zelfde geld voor alle documentatie bij de DAR.

Kan morgen wel even kijken hoe het geregeld is (al is vermiste dieren op gemeenteniveau en zit zelf meer in het consumentenrecht) maar het komt voor mij op dit moment even te dicht bij voor mij. Onze vorige poes is namelijk ook aangereden en daarna ingeslapen (was wel gechipt): http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =9&t=28790
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Joris

Bericht door Adriana »

over welke gemeente hebben we het eigenlijk?
soms hebben gemeentes 'eigen' beleid op dat punt namelijk..

en ik denk dat je niet zo ver komt want jouw verweer en klacht is gebaseerd op het weten wie de eigenaar is
en de beslissing van de dierenambu is genomen op basis van een ongechipt dier, dus in de meeste gevallen geen verhaal van de kosten op de eigenaar, denk ik..

maar mirjam wil wel even met me meedenken.. (ohh sorry mirjam, lees de laatste zinnen van je berichtje en kan me daar alles bij voorstellen... nu even niet dus.. sorry!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Knofje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2014 20:42

Re: Joris

Bericht door Knofje »

volgens de mevrouw van het Crematorium zijn ze wettelijk verplicht het dier 14 dagen in leven te houden.
(als het dier niet te erg gewond is uiteraard) en
En volgens het dossier had hij een gebroken poot, dikke neus en bekje kapot van binnen.
Dierenarts in zoetermeer heeft hem pijnstilling gegeven en antibiiotica, omdat hij
aan zijn poot geopereerd moest worden.
Als zij vonden dat hij te erg aan toe was, hadden ze hem daar direct laten inslapen, maar
ze waren verbaasd dat ze dat bij de DAR gedaan hadden.
Dat zegt voor mij dan toch genoeg.

Het gaat om gemeente rotterdam...onze kat is in Bleiswijk (randje zoetermeer) gevonden,
daarom is hij in eerste instantie naar Zoetermeer gebracht, maar omdat ze er dan
geen geld voor krijgen gaat hij naar de gemeente waar ze er wel geld voor krijgen.
Het hele verhaal wordt betaald en als ze hadden gedaan wat ze hadden moeten doen,
hadden wij de rekening gewoon kunnen betalen. Heel

Stel dat het een zwerfkat was,...hadden ze hem ook in leven moeten houden en een
andere eigenaar voor hem zoeken.

De DAR had deze beslissing NIET mogen nemen, dat is wel duidelijk.
Ik wil graag weten welke stappen ik kan ondernemen.
Als je de mensen leert kennen....ga je nog meer van katten houden
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Joris

Bericht door Mickey_Mouse »

Ho cru ook, bezint eer ge begint.
Het is een klote zaak, vol met jouw emoties en dat tegen een organisatie die niet zo veel gevoel er in legt als jij.

Ik kocht een zieke kat in het asiel. Werd door hun gezond verklaard. Mooi niet dat je een poot hebt om op te staan. Advocaat is wel even bezig geweest, maar er kwam niks uit. Helaas
Knofje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2014 20:42

Re: Joris

Bericht door Knofje »

Bezint eer ge begint????

nogmaals ik zit echt niet op verwijten te wachten! nogmaals...heb al genoeg schuldgevoel, dat hoef je er echt niet meer verder in te peperen.

Ik WEET dat ik FOUT was door hem nog niet te laten chippen. Maar moet ik dat nou elke keer voor mijn voeten krijgen?

Ik had de hoop dat er iemand zou zijn die me advies kan geven over hoe ik nu verder kan handelen...verwijten maak ik mezelf wel...daar heb ik echt niemand voor nodig.
Echt..je weet niet wat je zegt en wat voor verdriet je me hiermee aandoet!
Als je de mensen leert kennen....ga je nog meer van katten houden
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Joris

Bericht door Kattebeest »

Denk dat je @Mickey-Mouse verkeerd leest. Ik lees een waarschuwing erin, uit bescherming voor jezelf. Lees geen verwijt o.i.d.

Als je het verhaal van Mirjam/@Dinky leest (zie link in haar bericht) dan lees je dat haar overleden poes gechipt was. Chippen is geen garantie voor een goede afloop.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Joris

Bericht door Dinky »

Mickey Mouse bedoelt het ten opzichte van het stappen nemen uit eigen ervaring.

Daarom vroeg ik ook of je harde bewijzen op papier hebt, anders valt er niets te beginnen. Dus reden van inslapen van de dar en medisch rapport van de da in Zoetermeer. Beide op papier, mondeling heb je niets aan als bewijs.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie