Blijven snorharen groeien?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door pinguin »

Ja ik hoop alleen wel als snabbel hem verliest ik hem zie want dit is toch wel een hele lange en die wil ik graag bewaren.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Pascalkievit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 feb 2014 08:46

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Pascalkievit »

Volgens mij groeien ze door tot ze uitvallen. Na verloop van tijd groeien ze laaaaaanngggggzaaaaammmmmm

Ik vind ze hier vaker in huis. Onze dieren hebben wel witte snorharen.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door artemis »

De hamvraag blijft voor mij: waarom worden ze bij sommige katten langer dan bij andere.
Ik geloof toch een beetje in de theorie 'breedte van de kat' :grin:
Behalve bij sommige rassen die zo omgebouwd zijn en waarbij de snorren soms op die van walrussen zijn gaan lijken.
Maar uiteindelijk heeft elke snorhaar een bepaalde levensduur denk ik, enkel de lengte kan toch wel variëren...
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Nikki2309 »

Artemis, ik geloof ook wel in die theorie. De snorharen hebben een functie dus de lengte zal ook een functie hebben.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Missierissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:02

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Missierissie »

Ik heb dat een keer op tv gezien. inderdaad de lengte van de snorharen is de breedte van de kat plus wat extra's zodat de kat niet vast komt te zitten.
May The Eye Be With You
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Dinky »

Grappig, ik heb geleerd dat de breedte van de kop van de kat staat voor waar hij doorheen past (bouw is zo dat kop het breedste is). Maar dat staat de snorhaartheorie natuurlijk niet in de weg ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Sifra »

Een beetje off topic: je kunt uitgevallen snorharen verzamelen en bewaren. Ik heb zelfs nog een paar snorharen van mijn eerste kat, die in 1987 overleed. Ik bewaar ze in een afgesloten buisje als een soort herinnering aan haar.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Pascalkievit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 feb 2014 08:46

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Pascalkievit »

Mooi Sifra, het zijn ook wonderlijke dingen toch? Snorharen, je zal ze maar hebben.

@ Artemis, mogelijk heb je gelijk. Het klinkt wel logisch maar als je naar de verschillende rassen kijkt zie je wel duidelijke kenmerken terugkomen per ras denk ik. Hier is het systeem mogelijk wat verloren gegaan door selectie van individuen door de mens. Misschien is de beste info hierover te vinden in de Felis Sylvestris.

Ik moet bekennen dat ze mij ook altijd intrigeren.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door BloemTetsu »

Bloem's snorharen zijn prachtig. streep wit, streep grijs/blauw en streep wit. Maar ik heb ze nooit gespaard. Ga ik maar snel doen :)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door pinguin »

artemis schreef:De hamvraag blijft voor mij: waarom worden ze bij sommige katten langer dan bij andere.
Ik geloof toch een beetje in de theorie 'breedte van de kat' :grin:
Behalve bij sommige rassen die zo omgebouwd zijn en waarbij de snorren soms op die van walrussen zijn gaan lijken.
Maar uiteindelijk heeft elke snorhaar een bepaalde levensduur denk ik, enkel de lengte kan toch wel variëren...
Ik denk het niet want snabbel steekt gewoon overal zijn kop in past dat dan zal de rest ook wel passen. Zijn snorharen maakt die gewoon plat.
En bij sproet zijn ze kort dat als die daar op af gaat hij zeker weten klem komt te zitten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Pascalkievit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 feb 2014 08:46

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Pascalkievit »

Ik denk overigens ook dat het aan het dieet van het dier ligt en de periodes waarin voer beschikbaar is. Klimaat heeft vast ook invloed.
Shimbalaya

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Shimbalaya »

Sifra schreef:Een beetje off topic: je kunt uitgevallen snorharen verzamelen en bewaren. Ik heb zelfs nog een paar snorharen van mijn eerste kat, die in 1987 overleed. Ik bewaar ze in een afgesloten buisje als een soort herinnering aan haar.
Ik heb van Simba tot nu toe ook de meeste snorharen bewaard.Van onze vroegere katten nooit, best wel stom eigenlijk maar ik heb er gewoon nooit aan gedacht.

Simba heeft prachtige lange snorharen, witte en zwarte door mekaar.Heb deze week al 2 lange witte haren en 1 kleine dikke zwarte snorhaar gevonden , die gaan bij de rest van m'n verzameling.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door pinguin »

Heeft iemand misschien nog een leuk idee wat je met die snorharen kan doen? Ik heb ze nu in een doosje zitten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Shimbalaya

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Shimbalaya »

Een beter idee heb ik tot nu toe niet maar ik heb de snorharen in een fotolijstje zitten.
De witte haren op een zwarte achtergrond, van fluweel, dan blijven ze beter zitten en verschuiven niet zo snel.
Voor de zwarte snorharen moet ik nog een lichtgekleurd fluwelen stofje gaan kopen in beige of zo.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: blijven snorharen groeien

Bericht door Cyamytha »

Ik heb zojuist ook een snorhaar gevonden :)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Plaats reactie