Katten gejank

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
agnes63
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2014 12:50

Katten gejank

Bericht door agnes63 »

Goedemiddag ik ben Agnes en we hebben al heel ons leven katten en honden
nu hebben we nog 1 maincoon die zaterdag 14 jaar word
Toen wij hem haalde bij de fokker was hij al een jaar oud en vertelde de fokster dat hij erg aanwezig was en heel haar katten bestand opfokten vandaar dat ze hem herplaatste na castratie.
Andy heet hij een mooi zwarte maincoon maar inderdaad altijd heel erg aanwezig geweest.
Hij heeft altijd al om 5 uur s'morgens een grote mond wil er uit en laat dat merken ook.
maar het is veranderd al een een jaar ongeveer geruime tijd hij slaapt van de 24 uur 19 uur en de overige 5 uur jankt en gilt hij aan een stuk door en jullie begrijpen het misschien als s'nachts
we hebben al van alles geprobeerd hij mag overal in het huis kan overal slapen , donker ,licht je kan het zo gek niet op noemen wat we niet uitgeprobeerd hebben. zelfs wakker houden overdag
het word steeds moeilijker het is nu zo ver dat ik s middag moet gaan liggen ben kapot slaap haast niet meer een uur stil komt hij weer,langzamerhand word ik wanhopig zelfs de buurvrouw is al 2 keer aan de deur geweest dat ze er nachts wakker van word.
hij is niet ziek, eet goed plast en poept goed , hoop dat iemand misschien weet waar het aan kan liggen
groetjes Agnes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten gejank

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
kijk bij medpets even naar cholodin.. ik ben bang dat jullie Andy beetje dement aan het worden is en dat cholodin hier missch wel wat rust kan brengen.
http://www.medpets.nl/cholodin/

neem aan dat hij medisch in orde is en dat je recent bloedonderzoek hebt laten doen om andere kwalen en/of oorzaken uit te sluiten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Katten gejank

Bericht door artemis »

Misschien kan je ook eens uittesten of hij nog wel goed hoort?

Onze poes Piwi van bijna 17 vertoonde ook al geruime tijd een wat 'vreemd' gedrag waardoor wij dachten dat ze begon te dementeren, maar nu hebben wij vastgesteld dat ons meisje gewoon doof is geworden wat bij oudere katten nogal eens blijkt te gebeuren en daarmee is een hele gedragspuzzel in elkaar gevallen.

Vergelijkingen met jouw verhaal:
Lang en erg vast slapen. Oudere katten slapen van zichzelf meer, maar Piwi slaapt nu ontzettend vast omdat ze niet meer door geluiden wordt afgeleid. Als je ze dan aait terwijl ze slaapt dan kan ze nogal schrikken (vermijden we nu te doen). Is dat bij jouw kat zo?
Soms heel luid en vanuit het niets miauwen, meestal als we niet in de buurt zijn. 1) Ze hoort haar eigen stem niet meer en 2) Ze weet soms niet of er iemand in huis is en waar die persoon is, en ze zoekt dan aandacht en bevestiging, geruststelling. Haar roepen helpt dan niet (ah nee), enkel oogcontact stelt haar dan gerust, dan komt ze naar je toe en is ze opnieuw rustig. Soms miauwt ze ook gewoon vals, bv als ze iets lekkers krijgt.
Ik heb gelezen dat veel katten die doof geworden zijn door ouderdom vooral 's nachts beginnen te miauwen, gelukkig doet Piwi dat slechts af en toe en heeft ze grotendeels haar normale ritme behouden.

Het kan natuurlijk heel goed (beginnende) dementie zijn, maar geloof me, de symptomen lijken aanvankelijk sterk op elkaar.
Je kan makkelijk zelf uittesten of hij nog goed hoort.
Gebruikersavatar
agnes63
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2014 12:50

Re: Katten gejank

Bericht door agnes63 »

We hebben een tijd geleden de kater laten onderzoek bloedonderzoek en kwam niets uit
gehoortest ook gedaan is niet doof, dement ach hoe kom je daar achter;

vergat te vermelden dat we een paar maanden geleden ons kleine hondje hebben moeten laten inslapen na 15½ jaar, andy is 14 jaar en ze zijn samen opgegroeid en konden heel goed op schieten daarna is het extreem geworden het gegil snachts konden we begrijpen we hebben heel veel honden en katten gehad maar nog nooit mee gemaakt hoe een kat gerouwd heeft

Nu hebben we nog een hond Herder van die dit jaar 10 word en zowel Andy als de herder zijn enorm jaloers op elkaar doen elkaar niets maar gunnen elkaar ook niets de baas is van de Herder en als Andy de kans krijgt of te wel hij pakt die gewoon zal hij de herder helemaal gek maken door op en om de baas heen te klieren een heel spel. de herder doet niets alleen janken en piepen en kokhalzen van nerveusiteit maar maakt echt geen indruk op Andy

vertel dit zodat jullie weten dat Andy niet alleen is ,hij reageert ook wel steeds heftiger als ik even boodschappen ga doen of boven ben ..
heb met belangstelling gelezen al de mensen die ook problemen met de kat hebben gejank dan.

we hebben jaren lang 3 katten gehad maar ook dan was Andy altijd bezig de boel op te jutten veel onrust dus.
Hij is lief en reuze gesteld op mij maar begrijpen doe ik het niet meer laat staan weet hoe ik het op moet lossen

groetjes Agnes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten gejank

Bericht door castratenkoor »

Ik denk toch een vorm van rouw dan, hij mist het hondje. Ik maak hier net zo iets mee. Ik had 9 katten. Er zijn er 2 overleden, binnen een week. Een van de overgebleven katten doet ook niks dan jammeren. Hij is nu de oudste en hij is heel erg van slag. Is nu 6-7 weken geleden. Ze zijn 1 en 3 december overleden.

Je kunt het beste de kat heel veel affectie geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
agnes63
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2014 12:50

Re: Katten gejank

Bericht door agnes63 »

De afgelopen nacht voor het eerst Andy niet gehoord geslapen tot 6 uur van ochtend
kan natuurlijk ook zijn omdat hij jarig is vandaag 14 jaar geworden
Hoop dat het nu wat beter gaat met hem
Gebruikersavatar
lady cat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:50
Locatie: cuijk
Contacteer:

Re: Katten gejank

Bericht door lady cat »

Sterkte ermee.
Een dag zonder mijn meisjes is een dag niet............... geaaid.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Katten gejank

Bericht door Chiquita98 »

Misschien toch ook de combi van dementie met het rouwproces. Dat kan de dementie ook verergeren. Misschien kan je wat rustgevende medicatie geven. Maar misschien gaat het nu weer goed omdat het vorige nacht ook goed gegaan is.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
agnes63
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2014 12:50

Re: Katten gejank

Bericht door agnes63 »

Was deze nacht weer wat meer ,ga toch eens praten met dierenarts over medicijnen voor dementie
gr Agnes
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Katten gejank

Bericht door Katelijne »

Is het een optie om hem 's nachts standaard mee te nemen op jullie slaapkamer, met kattenbak en eten? Doet mij eerlijk gezegd ook wat aan dementie denken en in de war zijn na het heengaan van zijn dikke vriendje. Maar als hij 's nachts gewoon dicht bij jullie is, kan je hem misschien meteen geruststellen met je stem of hem strelen en dan wordt hij misschien rustig.
Door de dementie kan hij door het huis gaan dwalen en vergeten waar hij is. Aangezien hij niet doof is, kan je hem nog roepen als hij miauwt.
Ik heb hier zelf (o.a.) 2 jonge katten en zelfs zij 'roepen' als ze even willen checken of er iemand thuis is. Ik roep dan gewoon even terug en dan komen ze bij mij of zijn ze gewoon gerustgesteld.

Zijn zijn oogjes trouwens in orde? Zou hij blind aan het worden zijn? Dat kan hem anders ook van slag brengen en zeker 's nachts.

Maar omdat hij altijd erg aanwezig is geweest, denk ik eerder dat hij nu door zijn verwarring (rouw en/of dementie) gewoon zenuwachtiger loopt en geruststelling zoekt.

Wij hebben ten tijde van onze 18-jarige hier cholodin gegeven op aanraden van adriana hier en het heeft wel geholpen.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten gejank

Bericht door Adriana »

agnes63 schreef:Was deze nacht weer wat meer ,ga toch eens praten met dierenarts over medicijnen voor dementie
wees hier voorzichtig mee want da's willen nog wel eens met paardenmiddelen aan komen draven..
wat is er op tegen om eerst cholodin te proberen en kijken of dat helpt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
agnes63
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2014 12:50

Re: Katten gejank

Bericht door agnes63 »

Andy slaapt altijd al boven bij ons en zit en hangt altijd op ons of tussen ons in en hebben we geen moeite mee onze dieren zij onze kinderen;
Vanaf vandaag zal er weer een flinke verandering plaats hebben want de grote hond die ook altijd boven slaapt en die hij dag in dag uit opjut (uit jaloezie) mag vanaf deze avond niet meer mee naar boven mee hij is haast 10 jaar en kan de trap wel op maar moeilijk af is al verschillende keren een paar trede naar beneden gevallen dus uit bescherming moet hij beneden blijven
Ik vrees dat Andy dan weer heel heftig gaat reageren.
ik ga dus inderdaad maar over tot cholodin hopend dat hij wat kalmer word
dank jullie wel voor jullie advies en goede raad groetejs Agnes
Gebruikersavatar
agnes63
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jan 2014 12:50

Re: Katten gejank

Bericht door agnes63 »

Ondanks grote zorgen dat door een verandering Andy weer heftiger zou reageren is tot mijn grote verbazing hij al 3 nachten muisstil ligt bij ons op bed en je hoort hem niet ,wilde het toch nog even delen op het forum
gr agnes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten gejank

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je bericht en wat fijn dat Andy beter in zijn vel zit en rustiger is geworden.
leest hij mee op het forum.?
kan zijn dat hij zich beter en minder gestresst voelt met grote hond beneden in plaats in zijn buurt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Katten gejank

Bericht door Chiquita98 »

Waarschijnlijk inderdaad voor hem een goede verandering. Wat fijn voor hem en jullie!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie