Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Typicalme
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:02

Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Typicalme »

Hoi allemaal,

Ik ben Anja en het volgende houd mij al een hele tijd bezig.

Bij de supermarkt in ons dorp (schijndel) zitten al vanaf juli zwerfkatten. Het is begonnen met een nestje van 3 katjes en de moeder. Zij zaten aan de zijkant van het terrein, wat volgens mij terrein is van een ander bedrijf. Na verloop van tijd kwamen er steeds meer katten bij. Gezien de dierenbescherming zoveel aandacht vroeg voor de 'zwerfkat' d.m.v folders ben ik gaan bellen. Zij vertelde mij dat zij de zwerfkatten konden vangen, neutraliseren en bekijken of ze nog geschikt waren voor adoptie, zo niet dan zouden ze terug geplaatst worden op de plaats waar ze gevangen waren.
Maar er was een probleem, onze gemeente valt niet onder hun werkgebied. Dat is via de gemeente geregeld dat het dierenasiel van een na gelegen dorp dit hoort te doen want daar hebben zij contracten mee. Maar, het asiel in het na gelegen dorp doet niks, zij zijn onderbezet en het asiel zit vol. Ik heb inmiddels contact gehad met gemeente, dierenbescherming, het asiel en meerdere kattenverenigingen en het komt erop neer dat niemand iets doet/kan doen, ivm werkgebieden, contracten en financiën. Dit vind ik zo frustrerend.
De supermarkt heeft inmiddels een vangkooi geplaatst aan de achterkant van het terrein, waar de katten nooit zitten, zonder resultaat. De katten worden uiteraard regelmatig gevoerd door mensen waardoor ze natuurlijk niet op het droogvoer afkomen wat in de vangkooi staat.
Inmiddels zijn er al 3 katten overleden (lagen dood op het terrein). Nu zijn er nog 2 over. Een gevlekte en een rode. De arme diertjes worden gelukkig goed verzorgd dmv dekentjes en eten/drinken, er zijn gelukkig meerdere mensen die zich om de diertjes bekommeren.
Maar nu zag ik vanmorgen tot mijn schrik, dat het arme katje ontzettend aan het hoesten/snotteren/troebele oogjes was, het arme dier is dus ziek.
Ik vind het zo frustrerend dat niemand iets doet. Het lijkt me niet moeilijk dit katje te vangen gezien het op gebied van eten erg gericht is op mensen, en toch wil/kan niemand van al de genoemde instanties iets doen! Ik heb zelf niet veel verstand van katten maar ben erg begaan met dieren, ik zou dus ook helpen waar ik kan. Toen ik vanmorgen zag dat het arme diertje zo ziek was werd ik zo naar. Ik vind het zo wreed dat er niks gedaan wordt aan zulk dierenleed..

Misschien hebben jullie tips of adviezen? Ik vind het idee dat het arme diertje daar dood ligt te gaan omdat niemand iets kan doen zo wreed.. Ik voel me inmiddels behoorlijk moedeloos..

Groetjes Anja
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door mittenslief »

arme diertje vangen en bij een dierenarts afzetten...die regelt het wel verder met het asiel of dierenbescherming neem ik aan..
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Cerna »

Wanneer ik in jouw schoenen stond, en je zegt dat de kat tam is, dan ving ik het en ging ermee naar de dierenarts wanneer niemand iets doet. En daarna zou ik het naar een van de betreffende instanties brengen. Waarschijnlijk moet je dan wel afstandsgeld betalen (omdat je niet kunt aantonen dat de kat niet van jou is), maar dan doet er tenminste wel iemand iets!
En misschien het andere katje dan ook vangen?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door eveline1982 »

Ik zou de dierenpolitie hierover bellen, leg uit dat de kat erg ziek is.

Mocht dat geen zoden aan de dijk zetten, probeer dan de kat zelf te vangen en geef hem af bij het asiel, wat verantwoordelijk is volgens de dierenbescherming.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Natascha001 »

Heb je al niet dierenbescherming opvangen geprobeerd?
Bijvoorbeeld kittenopvang miaauw. Misschien kunnen zij verder helpen.
Je hebt ook nog Katimo, maar die zit volgens mij in Roermond.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Typicalme
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:02

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Typicalme »

De katjes zijn natuurlijk niet tam, ze zijn in het wild geboren. Het rode katje rent niet weg als je in de buurt komt of als het aan het eten is, maar oppakken en aaien is een ander verhaal, als je hem wil aaien deinst hij achteruit. De andere kat is wel bang, durft niet in je buurt te komen en rent direct weg als je dichterbij komt.
Het probleem is dat ik niks van katten weet, ik heb nooit katten gehad en ken de signalen niet van een kat. Daarom ben ik er wat huiverig om de kat 'zomaar' te pakken/vangen. Ik zou me 200% inzetten als iemand me zou helpen die er wel verstand van heeft en weet wat hij/zij doet. Maar die persoon ontbreekt. Mijn collega en ik hebben op het punt gestaan een poging te wagen (deze collega heeft zelf ook katten) maar deze collega ligt op het moment in het ziekenhuis dus dat gaat niet lukken.
Vandaar dat ik dacht, misschien kan iemand me hier wel helpen of kent iemand een persoon die iets zou kunnen beteken.
Wat ik al zeg, ik wil me voor 200% inzetten als iemand me zou helpen...

Ik heb al verschillende stichtingen benaderd, ook Katimo inderdaad. Maar ik krijg echt steeds te horen dat het niet onder hun gebied valt..
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Anne87 »

Schijndel bij Eindhoven? Verdorie, had ik het dit weekend maar geweten, toen was ik daar toch in de buurt en ik was graag komen helpen.

Weten die stichtingen je niet te vertellen onder welk gebied het wél valt?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Dinky »

Misschien dat je contact op kan nemen met de dierenartspraktijk in Schijndel? Misschien dat zij weten wat je voor dit katje kan doen en welke instantie je wel moet hebben?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Typicalme
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:02

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Typicalme »

Schijndel valt helaas niet onder eindhoven en ook niet onder Den Bosch. Dat krijg ik echt bij elke instantie/stichting te horen..

Bij de dierenbescherming valt schijndel onder Nijmegen maar die heb ik inmiddels al zo vaak gebeld, ook vandaag weer, maar die komen echt niet in actie. Omdat zij geen contracten hebben met Schijndel houd het in dat zij deze actie zelf moeten bekostigen en dat doen ze niet. De gemeente Schijndel heeft contracten met uden, maar ook zij zijn al meerdere malen benaderd zonder resultaat. Wel mogen we de katten brengen als we ze kunnen vangen, of dat nu nog geld nu het katje ziek is weet ik natuurlijk niet...

Eventuele kosten zijn voor mij niet het probleem, dat het beestje geholpen wordt vind ik het belangrijkste.
Gebruikersavatar
Typicalme
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:02

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Typicalme »

Schijndel valt onder het dierenasiel in Uden, maar die komen niet in actie.
Echt waar, ik word al vanaf juli van het kastje naar de muur gestuurd, maar er wordt niks gedaan..
Het enige wat ik voor mijn gevoel nog kan doen is, als iemand mij wil helpen, het arme katje mee proberen te vangen en naar het asiel brengen..
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Anne87 »

Misschien kun je bij de dierenbescherming een vangkooi lenen? Dan zou je die kunnen gebruiken en het katje naar het asiel brengen.
Gebruikersavatar
Typicalme
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:02

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Typicalme »

Bij deze vraag word je terug verwezen naar de gemeente. En volgens de gemeente is een vangkooi een niet legaal middel, en mag dus officieel niet eens gebruikt worden. Vandaar dat de vangkooi door de Supermarkt achter het terrein geplaatst is, en niet daar waar de katten zitten (omdat mensen deze kooi dan zien staan, en als iemand moeilijk wil doen kunnen ze daarmee in de problemen komen)...
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door G+S »

Ik woon in Sint- Oedenrode. Naast Schijndel dus. Zou dus kunnen helpen als je wil! :)

Bedoel je hokazo?

Willen die niks doen!?
Vind ik niks voor hun, heb daar mijn poes ook vandaan en ben toen super goed geholpen!

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik jou niet geloof hoor, vind t alleen niet iets voor hun.
Laatst gewijzigd door G+S op 06 jan 2014 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Typicalme
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:02

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door Typicalme »

OW echt? Zou je dat willen doen? Dat zou echt geweldig zijn!
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Zwerfkatten en niemand die iets doet..

Bericht door G+S »

Ja tuurlijk! :) als je even pm stuurt met je telefoonnummer kunnen wat afspreken via whatsapp of sms :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Plaats reactie