Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Tiger1959
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2012 07:36

Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Tiger1959 »

Hallo, ik heb een lieve, beetje bange poes van 13,5 jaar. Na mijn scheiding heb ik mijn vriend leren kennen, waarmee ik mee wil gaan samenwonen.
Hij heeft 2 katers, en nu is mijn vraag, hoe moeten we dat aanpakken? Mijn poes is heel lief maar ook beetje bang. We zijn van plan haar boven op een lege kamer te zetten, en vandaar uit dat ze zelf het huis kan verkennen.

Hoe moeten we dat aanpakken met zijn 2 katers? Is een bench een idee? Lijkt me voor mijn poes geen oplossing of is dit het beste?
Mij lijkt me eerst wennen aan het huis, en dan aan de andere 2 katten? Of gelijk laten merken dat er 2 katten in huis zijn?

Help !!!! Wil zo graag dat het allemaal goed zal gaan. Mijn poes is opgegroeid met een kater Mickey, die helaas overreden is 6 jaren geleden. En ik heb ook een tijdje bij mijn zoon gewoond na mijn scheiding, hij had 2 kittens, en dat ging in het begin ook niet echt goed, en na 14 dagen sliepen ze alle 3 samen. Dus ik heb vertrouwen dat het nu ook goed gaat. Alleen zijn de katers van mijn vriend ook beiden 7 jaar, dus volwassen.

Als iemand tips heeft, graag, maak me toch zorgen, ze heeft al veel meegemaakt.....

Thx....
Rita
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Dinky »

Er is niemand die kan zeggen wat het beste is. Er zijn hier op het forum dan ook al vele topics over de introductie.
Wat je zegt: eerst even alleen bekomen op een kamertje en dan zelf het huis laten verkennen kan werken. Het is dan dus opletten hoe de katers tegen haar doen als ze het huis verkent. Als het niet gaat kan je bijvoorbeeld een bench gebruiken en die eerst in het kamertje zetten zodat poes eraan kan wennen en die daarna in de woonkamer zetten met gedeelte afgedekt.
Zou dus zeggen typ in de zoekfunctie rechtsboven introductie in en je krijgt een schat aan informatie ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tiger1959
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2012 07:36

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Tiger1959 »

Dank je wel, ga ik dadelijk kijken bij introductie, ik had al gekeken bij verhuizen, maar vond geen passend antwoord, vandaar dat ik me heb aangemeld hier. Ik heb er ook het volste vertrouwen in, maar je wilt het zo goed mogelijk doen hé... ;-) :smile:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Dinky »

Aangezien het tussen jou poes en de kittens van je zoon ook goed is gegaan heb ik er ook wel vertrouwen in ;) Al zal het natuurlijk ook afhangen van de katers van je nieuwe vriend hoe die met de poes omgaan.
Belangrijkste is om niet gelijk er tussen te komen wanneer ze aan het aftasten zijn omdat dit er nogal ruw aan toe kan gaan. Maar zolang er niet eentje bang in een hoekje weg kruipt en er geen bloed aan te pas komt moet je proberen je niet teveel zorgen te gaan maken omdat de rangorde bepaald moet worden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tiger1959
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2012 07:36

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Tiger1959 »

dank je voor je reactie....morgen is het zover...dus ik ben heel benieuwd......ik laat weten hoe het gaat...duurt toch minstens een week dat ze gewend zal zijn.....spannend....
Connie001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:56

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Connie001 »

Ik zou de katers even in een bench doen en de poes rustig op onderzoek laten gaan. Zo went ze het snelst aan het nieuwe huis en als de katers lelijk doen weet ze de weg in het huis te vinden om te vluchten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de poes eerst in een kamer apart zetten en daarna ruilen, de katers in die kamer en de poes het huis laten verkennen. Twee katers in een bench lijkt mij veel stress geven.
Als je een hordeur hebt zou dat ideaal zijn. Na bv een week ze alleen nog scheiden met een hordeur en kijken hoe ze op elkaar reageren.

Succes, ik hoop dat het goed komt! Mijn dochter heeft 2 x in een soortgelijke situatie gezeten. Toen ze ging samenwonen, zij had 2 katten haar partner 1 van 12.
daar is later de kater van andere dochter, ook van 12 ook nog bijgekomen.
Gaat nu prima met die 4.
Dus het kan absoluut wel, ook met katten van boven de 10 jaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Tiger1959
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2012 07:36

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Tiger1959 »

Het gaat zover gaat, gisteren in de woonkamer gezeten, samen met de 2 katers, die amper aan haar aandacht besteedden. Vannacht heeft ze bij ons geslapen, maar kon vrij door het huis wandelen. Vandaag zit ze helaas al de hele dag in de slaapkamer in de kleerkast. Zonder te plassen en bijna niet te eten. Ik laat ze gewoon met rust ,af en toe aaien...en ze komt vanzelf wel uit hoop ik....moet wennen hé...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door castratenkoor »

Wel goed in de gaten houden hoor! Is belangrijk dat ze eet, drinkt en plast. Eventueel beetje blikvoer met water mengen en met een spuitje in haar bek doen. Van te lang niet eten kan haar lever een klap krijgen en niet plassen levert een blaasontsteking op met alle risico's van dien.

Succes - ik hoop dat ze snel went aan de nieuwe situatie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Dinky »

Je zou ook eventueel een kattenbak en voer dan in de slaapkamer kunnen zetten zodat ze niet verder door het huis hoeft want zeker plas ophouden kan zorgen voor problemen (blaasontsteking, blaasgruis, nierfalen).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tiger1959
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2012 07:36

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Tiger1959 »

Dank je voor alle reacties...haar kattenbak staat in de gang, ze slaapt bij ons. En komt af en toe kijken, maar ze blaast naar de 2 katers, ze is bang..moet wennen. Elke dag komt ze wel even kijken, en ze verkent het huis beetje per beetje als de katers buiten zijn. Komt wel goed, wij mensen willen altijd dat het vlugger gaat, maar dat werkt niet. Dus we laten haar rustig, en we kunnen een deur naar de gang dichtdoen zodat ze rustig kan eten en plassen etc...wordt vervolgd... !!!!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Dinky »

Fijn dat ze in elk geval niet in de kast blijft zitten ;)
Klinkt inderdaad vooral als een kwestie van geduld.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tiger1959
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2012 07:36

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Tiger1959 »

Even een update, is denk ik waardevol voor gelijkwaardige situaties. We zijn nu ruim een week verder, en het gaat prima. Eerste dagen was ze bang en verstopte zich, en na een aantal dagen, ging ze verkennen, en rondsnuffelen. De katers waren eerst vrij dominant, aten haar bakje leeg, ze blies, maar liep weg, en de gulzige katers aten haar eten op. Nu laat ze dat niet meer toe, ze blaast als ze aan haar eten willen zitten. Ze besnuffelen elkaar, rust in de tent !! Ze komt gewoon bij ons liggen s avonds op schoot, langs de katers...heerlijk..opgelucht....blij dat het zo goed gaat. Het is inderdaad een kwestie van de kat laten wennen. En ze accepteren elkaar !! Mooi !!! Bedankt voor alle reacties, en ik hoop dat mensen in een gelijke situatie hier ook wat aan hebben. Geef ze de tijd ! Wij mensen zijn altijd ongeduldig, en willen maar dat het goed gaat. Heeft tijd nodig, en dan komt het ook goed !!! Groetjes, Rita
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Dinky »

Wat heerlijk :D En dat binnen twee weken tijd ;)
Kan je nu helemaal heerlijk ontspannen genieten van je nieuwe gezinnetje :D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tiger1959
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2012 07:36

Re: Poes van 13 verhuizen naar vriend met 2 katers

Bericht door Tiger1959 »

Zeker !!!! :grin: ;-) :-o :lol:
Plaats reactie