Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Xkimmieex
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 19:09

Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door Xkimmieex »

Hallo, ik vroeg me af of jullie me iets verder konden helpen met mijn probleem.
Ik woon in een flat met op elke etage verschillende studio's, ik heb 3 weken geleden samen met mijn buurmeisje 2 kittens aangeschaft van 8 weken oud (inmiddels ong. 11 weken) een katertje (Noah) en een poesje (Beau)
Beau kan het niet zo goed aan om alleen te zijn ze schreeuwt dan heel de boel bij elkaar en is erg gespannen. Omdat ik fulltime werk en mijn buurmeisje nog naar school gaat, laten we ze dan bij elkaar zodat ze kunnen spelen etc, als ik dan thuis ben halen we ze weer uit elkaar en is Beau rustig omdat ik dan in de buurt ben. Nou ben ik van plan om te gaan verhuizen naar een appartement, mijn vraag is kan ik ze uit elkaar halen zonder dat Beau depressief wordt? Is dit gedrag leeftijdsgebonden? Of kan ik beter een kitten erbij nemen zodat ze een maatje heeft? Ik denk niet dat mijn buurmeisje haar katje op wil geven :(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door Dinky »

Dat is inderdaad een dilemma.......
Zelf zou ik denken dat het het beste is om Noah en Beau niet te scheiden maar samen te laten. Verstandigste kan je dan zelf een koppeltje kittens uit het asiel halen bijvoorbeeld. Kittens hebben namelijk erg veel aan een kattenmaatje.

Maar ben zelf niet een expert op het gebied van kittens maar haal mijn info hier van het forum ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Xkimmieex
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 19:09

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door Xkimmieex »

Het probleem is dat ik hartstikke gek ben op Beau en haar liever ook niet kwijt wil. Ik hoef niet perse 2 kittens dat zou ik dan puur voor haar doen. Maar ze is nog jong, lijkt me dat er ook nog dingen aangeleerd kunnen worden? Ik heb het idee dat ze ook iets te vroeg bij haar moeder is weggehaald.
Ik heb ze via marktplaats gevonden en zag heel toevallig dat die man er nog een paar overheeft..
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door mittenslief »

omdat je heel de dag werkt is het zeker verstandig om er of 1 bij te halen of de kittens niet te scheiden,
het hoeft niet perse familie te zijn hoor, er zijn plenty off kittens in alle asiels
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Xkimmieex
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 19:09

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door Xkimmieex »

Gaat dat in de meeste gevallen goed samen?
Ik hoop in september weer met school te beginnen maar bn inderdaad
Vrij veel weg.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou na de verhuizing ook een leeftijdgenootje voor Beau halen. Samen opgroeien is psychisch veel gezonder voor kittens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan er gerust een 'vreemd' kitten bij halen uit het asiel.
En raadt dat aan je buurmeisje ook aan.
Je laat je eigen katje even aan de nieuwe snuffelen in het mandje en zet dan het mandje open. Het kan zijn dat ze een paar dagen naar elkaar moeten blazen, maar erna worden ze even goede vriendjes als ze nu met haar broertje is. ;-)
Wel op tijd laten castreren hoor, beste op 6 maanden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door lidewij020 »

Ik zou de kittens niet gelijk bij elkaar laten. Katten hebben wat tijd nodig om te wennen aan hun nieuwe omgeving. Ze krijgen al heel veel indrukken, nieuwe geuren, nieuwe geluiden, nieuwe mensen en dan ook nog een andere kat die in het begin territoriaal zou kunnen reageren. Dat kan net even teveel zijn waardoor de nieuwe in de stress schiet. Dat is geen goed begin van een eerste kennismaking. Probeer de introductie zo rustig en zo ontspannen mogelijk te laten verlopen. Neem er de tijd voor.

Je kunt gebruik maken van de verhuizing door ze dan in je nieuwe huis voor het eerst samen bij elkaar te zetten. Ze zijn dan beide in een nieuwe omgeving en is er nog geen sprake van een territorium van de een waar de ander dan in komt.

Hoe je een nieuwe kat het beste kunt introduceren kun je hier nalezen:
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... uwekat.htm
http://s01.qind.nl/userfiles/203/File/D ... we_kat.pdf
http://www.jjsupport.nl/kattenkwesties/ ... katten.pdf

Ik raad je ook dit boekje aan. Er staat veel in over de verzorging van katten en hun gedrag: http://www.bol.com/nl/p/kleine-kattengi ... 0a40000735
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door pearlsofpassion »

Bij kittens kan dat geen kwaad.
Ja, ze zijn even onder de indruk van de nieuwe omgeving, maar allerlei kunstgrepen beginnen uithalen ivm apart houden en dergelijke doen vaak meer slecht dan goed. Bij kittens dan he.
Dat geldt natuurlijk niet voor volwassen katten of halfwassen katten die geen soortgenoten gewend zijn.
De introductie bij de verhuis laten verlopen is een optie maar heeft ook weer voor- en nadelen. Het voordeel is dat ze beiden op ongekend terrein zijn, het nadeel is dat het dan nog eens bovenop de stress van de verhuis komt.
Bij volwassen katten zou ik ook zeker aanraden om de verhuis samen te laten gebeuren omdat bij volwassen katten acceptatie van elkaar moeilijker is. Dan is het positief dat ze het nieuwe huis meteen met de andere kat linken, dat bevordert de acceptatie.
Bij kittens gaat acceptatie echter zo vlot, dat ik niet precies weet of het nog veel voordeel oplevert. Je kan ze ook eerst aan elkaar laten wennen en dan samen verhuizen. Zo splits je de stress op en hebben ze elkaar al wanneer ze in het nieuwe huisje terechtkomen. Welke de voorkeur heeft, weet ik niet. Ik denk dat beide kan.
Het hangt ook van het karakter van je katje af. Als het een onzeker katje is zou ik misschien eerder voor eerst de introductie in eigen huis doen en dan verhuizen. Dan kan het katje zowel bij de introductie (eigen huis en omgeving) als bij de verhuis (maatje dat hij al kent) steun zoeken. Heb je echter een durfal die op alles met opgeheven staart afloopt, denk ik dat hij dat nieuwe maatje er wel gemakkelijk bij kan nemen, wanneer hij in een nieuwe omgeving terechtkomt.
In dat laatste geval zal de acceptatie van een nieuwe vrijwel onmiddelijk in orde zijn. Dan hangt het van het andere kitten af of die er ook zo over denkt of niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Xkimmieex
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 19:09

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door Xkimmieex »

Is er ook nog een kans dat beau het leert om alleen te zijn als ik weg ben?
Is er een manier om dat aan te leren? Is voor beiden makkelijker als ze dat gewoon kan
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door castratenkoor »

Is gewoon niet in het belang van de kat. Waarom zou dat beter voor haar zijn in jouw optiek?
Twee kittens hebben echt veel aan elkaar. Alleen opgroeiend loop je het risico dat ze gedragsgestoord raakt. Er was van de week nog een voorbeeld van een eenzaam opgroeiend kitten die zijn baasjes aanviel. Er zijn vele varianten van afwijkend gedrag door eenzaamheid, ze kan ook depressief raken, gaan wildplassen, je meubels slopen enz. enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Xkimmieex
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 19:09

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door Xkimmieex »

Nou op dit moment is het beter als ze af en toe wel even een uurtje ofzo alleen kan zijn. Ik woon niet zo groot ben zelf ook nog jong moet wel haalbaar zijn om 2 kittens te onderhouden. Maar je ziet toch heel veel huishoudens met 1 kat?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door castratenkoor »

Ik snap niet zo goed waarom je je vraag hier stelt als je je beslissing al gemaakt hebt.
Het enige wat je met de adviezen doet is ze weerleggen.
Lijkt mij een gevalletje zonde van onze tijd.

Als je maar 1 kat wilt is dat jouw keuze. We hebben je uit proberen te leggen dat dat voor het kitten geen goed idee is. En de risico's opgesomd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Xkimmieex
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 19:09

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door Xkimmieex »

Ik heb helemaal nog geen beslissing gemaakt, ik wil gewoon alle opties afwegen voordat ik nog een kitten aanschaf. Prima dat je een mening hebt maar die heb ik ook, en volgensmij is het de bedoeling dat iedereen hier zijn vragen mag stellen...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens uit elkaar halen ivm verhuizen?

Bericht door pearlsofpassion »

Dinie heeft het nochtans al duidelijk gezegd.
Het is niet in het voordeel van de kat als je haar alleen laat.
Je geeft trouwens zelf aan dat je kat moeilijk alleen kan zijn. Zegt dat niet al genoeg?
Ik weet niet hoe lang je nu van huis bent, maar dat kan je zeker niet voorspellen voor de toekomst. Misschien komt er een tijd waarin je heel veel van huis bent (fulltime job) en Beau dan heel veel alleen zit. Dan komt het moment dat er spijt van zal hebben dat je er indertijd geen kitten bij hebt genomen. Want op dat moment zit Beau alleen en is ze eenzaam en kan je er geen kat meer bij nemen omdat ze alleen is opgegroeid of al te lang alleen is...
Er zijn mensen die daarvoor zelfs aan herplaatsen denken, en weet je, in die situatie is dat misschien wel beter voor de kat. Kan je je dat indenken?
Ik weet het, ik praat in op je gemoed, maar ik spreek wel de waarheid. Het is goed dat je vooruit denkt, want dat doen te weinig mensen. Een kat leeft 15 tot 20 jaar en je moet zorgen dat je hem al die tijd gelukkig en gezond kan houden.
Twee kittens kost inderdaad ietsje meer geld dan 1 kitten, maar niet het dubbele. En na hun eerste levensjaar zijn ze al een stuk minder duur dan in dat eerste jaar. Na dat eerste jaar moeten ze minder inentingen hebben (misschien zelfs helemaal niet meer, moet je je maar eens op inlezen) een stuk minder ontwormingen (tot ook niet als ze binnenkatten zijn), een heel stuk minder voer (kittens eten meer dan het dubbele van een volwassen kat) en de castratie (en eventueel chip) heb je ook gehad. Het is dus enkel dat eerste jaar (eigelijk zelfs halfjaar) door komen en daarna lukt het wel.
Als je een kitten uit het asiel haalt spaar je trouwens heel wat uit. Inentingen en ontwormingen zijn al gebeurt, en soms wordt de castratie terugbetaald. Dan betaal je wat meer maar krijg je dat terug wanneer je bewijs van castratie aflevert. Elk asiel werkt anders, maar bijna altijd spaar je heel wat uit, soms tot de helft.
Enkel het voer moet je dan nog volledig betalen.

De voordelen voor je katje zijn al uitvoerig uitgelegd. En daarbij wil ik er enkel nog eens op hameren, dat samen met een ander kitten opgroeien, in mijn ogen een basisrecht is voor elk kitten. Katten zijn sociale dieren, itt wat vele mensen beweren. De meeste katten houden van een andere kat rondom zich, op voorwaarde dat ze ermee opgegroeid zijn. Als je een kitten alleen laat opgroeien, wordt hij zo sociaal onervaren dat hij later niet meer met andere katten kan communiceren en hen niet begrijpt. Dat uit zich in angst of agressie. Ze leren dan nooit meer om met hun eigen soortgenoten om te gaan. Dit is een tegennatuurlijke situatie. Katten in het wild leven in losse groepen. De kittens trekken minstens tot 4 maanden met elkaar op, vaak zelfs veel langer tot hun hele leven bij vb broertjes. Zusjes gaan nestjes krijgen en zoeken daarbij de rust op, al doen ze dat ook vaak samen (zogen elkaars jongen in 1 nest) Ze blijven ook in de groep en komen daarin ook hun jongen voorstellen wanneer deze oud genoeg zijn. Enfin dat is een heel verhaal en dat drijft ons te ver van de essentie van dit onderwerp.

Ik wil er gewoon op wijzen dat ook voor volwassen katten het veel leuker is om met twee te zijn, zodat ze gezelschap hebben van elkaar wanneer de baasjes niet thuis zijn. Heel veel mensen hebben maar 1 kat, maar als deze kat niet buiten komt (wat het veiligste is voor zijn leven), ontnemen deze mensen hun kat wel degelijk wat. Spijtig genoeg is dit nog steeds meer regel dan uitzondering, maar er komt verandering in. Er zijn ook asielen die kittens niet alleen plaatsen en zo zijn er steeds meer mensen die er ook een regel van maken om kittens minstens per twee te laten opgroeien. Dat is een positieve evolutie, dat is duidelijk.

Daarnaast hebben kittens ook de interactie met andere kittens nodig voor het opgroeien tot evenwichtige katten. Zowel lichamelijk als geestelijk. Een ander kitten kan met haar spelen, haar wassen, samen slapen, haar begrijpen enz... op een manier die je als mens nooit of te nooit kan vervangen. Hoe hard je ook probeert. Mensen zijn gewoon anders dan katten. En dat is juist waarom ze jou zo leuk vind, als ze daarnaast ook een speelkameraadje heeft. Dan worden haar kat-achtige wensen opgevangen door haar kattenvriendje en kan ze bij jouw komen voor menselijk zaken zoals knuffels, schootliggen, eten, hengel- of laserlamp-spelletjes enz... Meer nog, je hebt dan twee zo'n knuffels.
Een kitten alleen zal echter ook voor zijn kat-achtige wensen (die sterker zijn dan de menselijke wensen) naar jou toe komen. Typisch willen ze je dan vanuit een hinderlaag bespringen, of met je arm stoeien, je voeten vangen enz... Dat is minstens vervelend te noemen, naast het feit dat je kitten er eigenlijk niet voldoende voldoening uit haalt, zelfs al laat je haar doen.
Kittens leren elkaar grenzen kennen door aan te geven wanneer de ander hem pijn doet. Zo leren kittens hun nagels niet uit te zetten, niet door te bijten enz... Ervaring leert dat mensen dat niet op die manier geleerd krijgen. Kittens schrikken heel erg wanneer mensen hen proberen 'corrigeren' waardoor ze angstig worden. Ze komen niet meer op schoot knuffelen want zijn bang om gecorrigeerd te worden. Zij vinden arm vangen namelijk heel normaal gedrag wanneer ze niets anders hebben om te vangen (een ander kitten). En daar worden ze dan voor 'gestraft'. Meerdere katten groeien dan op tot katten die uit het niets aggressief reageren uit angst voor een bestraffing. Dat gaat van grommen en uithalen tot echt doorbijten of krabben.
Ik ken genoeg mensen met 1 kat waar iedereen doodsbang is voor de kat.
Dat heb je weinig tot nooit bij katten die samen opgroeien (je hebt natuurlijk altijd mensen die hun katten tot het uiterste willen opvoeden en hen zo bang maken).

Enfin, ik ga hier stoppen, want het verhaal is al zo lang. Ik kan nog even doorgaan, maar ik denk dat het wel duidelijk is zo.
Lees de andere topics over solo-kittens anders eens door, het topic wordt er telkens weer door overspoelt. Spijtig genoeg reageren niet alle mensen terug, maar ik geloof dat als ze er een extra kitten zouden bij halen, en het zou niet werken, ze hier vast wel terug zouden staan om dat even in te peperen, en dat zien we toch niet. Kan natuurlijk ook wel goed zijn dat ze er geen kitten bij nemen. De reacties die wel terugkomen zijn altijd (op 1 uitzondering geloof ik en dat is uiteindelijk toch nog goed gekomen met een ander kitten) heel erg positief. De mensen zien hun kitten gewoon openbloeien. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie