Gemeente Houten leest chip katten niet uit

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Frank M
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 apr 2011 08:22

Gemeente Houten leest chip katten niet uit

Bericht door Frank M »

Vandaag trof ik op de Rondweg in Houten ter hoogte van De Muren een dode kat aan. Ik meldde dit bij het meldpunt Openbare Werken.

20 minuten later kwam ik terug en constateerde ik dat twee auto’s midden op de Rondweg waren gestopt. Een zwangere vrouw uit Wijk bij Duurstede (met kind in de auto liep) over de Rondweg en wilde de dode kat van de weg afhalen. Ik zei dat de gemeente onderweg was, maar ze wilde het dier meenemen. Echt gevaarlijk, maar als de gemeente haar tijd neemt, dan krijg je dit soort zaken.

De dichtstbijzijnde dierenarts verwees door naar het afvalscheidingstation van de gemeente. Daar aangekomen kreeg ik te horen dat de kat de knekelbak in kon, waar al 20 andere katten lagen. Ik vroeg of de chip kon worden uitgelezen, maar de medewerker zei dat hij een hekel aan katten had en zijn collega ook en daar niet aan begon.

Ik zei dat ik de eigenaar wilde achterhalen en dat als die kat de knekelbak in gaat de eigenaar nooit meer iets van zou vernemen. De man zei dat dit de procedure was. Haalt de gemeente iets van straat af dan lezen ze het uit, wordt het gebracht dan lezen ze het niet uit.

Vervolgens heb ik gezegd dat ik met de wethouder contact zal opnemen om over de procedure te praten, waarop ik kreeg te horen dat de wethouder waardeloos was en ze niets aan hem hadden.

Terwijl ik met de vrouw overlegde wat te doen, zagen we dat de gemeentewerkers ons stonden uit te lachen. We besloten om de kat naar het asiel Zeist te brengen, en daar de eigenaar te achterhalen. De vrouw werkte in asiel Zeist.

Voordat we vertrokken kwam de gemeentewerker op ons af, omdat er toch een derde collega bereid was om de chip uit te lezen. Nadat de vrouw uitlegde aan de gemeentemedewerker hoe een chiplezer precies werkte, werden voorbereidingen getroffen om de kat te behandelen als zijnde gevonden door de gemeente. Hij kreeg een zakje met een label en zou de vriezer ingaan. We hoefden hem niet meer in een bak te gooien.

Ondertussen kreeg ik de eigenaar aan de telefoon en bezorgden we de kat terug. Voor deze mensen was het de tweede kat in twee weken tijd die zo om het leven kwam. Ze waren blij dat we ons best hadden gedaan dat we volhielden om hun te informeren.

Ondanks dat de Gemeente Houten mij heeft laten weten dat er een misverstand was en dat ze gevonden katten altijd op chip controleren, blijkt het in de praktijk anders te zijn. Ik heb weinig vertrouwen dat het van hogerhand vastgestelde beleid daadwerkelijk op de werkvloer wordt uitgevoerd.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gemeente Houten leest chip katten niet uit

Bericht door nellebel »

verschrikkelijk toch dat emdewerkers van de gemeente zo zelf hun eigen beleid bepalen.
anderzijds krullen mijn tenen weer omdat de eigenaren net zo een kat zijn verloren en toch katten naar buiten blijven sturen.kan met die mensen bjina geen medelijden hebben ,wel met de kat
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gemeente Houten leest chip katten niet uit

Bericht door Adriana »

Frank M schreef:Daar aangekomen kreeg ik te horen dat de kat de knekelbak in kon, waar al 20 andere katten lagen.
... maar missch is Houten geen uitzondering en worden er overal nog veel meer katzels doodgereden dan wij hier al vermoeden...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gemeente Houten leest chip katten niet uit

Bericht door nellebel »

volgens mij bij ons niet. heb zelf een keer een aangereden kat gevonden. DA is erbij geweest die het beestje heeft laten inslapen. Da neemt hem mee, neemt foto's en meld het bij de politie. verder worden er briefjes met foto opgehangen bij de supermarkt in de gevonden buurt ter mededeling.
dierenspeciaalzaken, dierenartsen en bij supermarkten hangen sowieso vaak briefjes van verloren of gevonden katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gemeente Houten leest chip katten niet uit

Bericht door Dinky »

De dierenbescherming heeft ook een gedeelte op de site voor gevonden en vermiste poezen/honden/dieren.
Eentje hier uit de buurt heeft briefjes opgehangen in de buurt van de vermissing en tevens aangemeld bij de dierenbescherming.

Weet daarnaast uit eigen ervaring (helaas) dat de politie hier de dierenambulance belt wanneer ze een aangereden poes vinden (naja bij die van mij zagen ze het gebeuren, zat achter ander aan of die ander achter die van ons). Wordt dan vrij vlot afgelezen en dan naar DA gebracht. Had qua kosten liever gehad dat ze gelijk dood was gereden want nu hebben ze haar bij DA gelijk laten inslapen en waren we meer dan 100 euro kwijt terwijl het resultaat hetzelfde was (en ze dan ook niet meer had hoeven lijden).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Frank M
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 apr 2011 08:22

Re: Gemeente Houten leest chip katten niet uit

Bericht door Frank M »

Het verhaal heeft een vervolg.

Ik heb met de halve wereld gemaild en uiteindelijk werd ik uitgenodigd door de plaatsvervangende wethouder. Ik ben daar vanochtend geweest en het hele voorval is nogmaals besproken.

Ik heb nogmaals mijn zorgen uitgesproken. Ook de zorgen (inside informatie) die mij ooit bereikte via Dierenbescherming, Dierenambulance en Amivedi in het verleden, maar nooit officieel zijn uitgesproken en ook nooit officieel zullen worden bevestigd.

Andersom is nogmaals hun toelichting gegeven over het gebeuren en is de baas van het afvalscheidingstation hier volledig op ingedoken. Mijn telefonische meldingen zijn nagekeken, er is gesproken met de betreffende medewerkers en die werken nu weer volgens de procedures. Het is voor de betreffende medewerkers nu echt wel duidelijk. Wel blijf ik het jammer vinden dat dode dieren en andere gevaarlijke zaken op de Rondweg niet sneller worden verwijderd.

Na afloop is gezegd dat het voorval ze weer scherp hebben gemaakt op het chiplezen van binnengebrachte overleden katten.

Ik heb echt de indruk dat de chef van het afvalscheidingstation hier bovenop zit. Hij heeft dit ook uitgesproken. Wat dat betreft is dit een goede zaak en heb ik er weer vertrouwen in.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gemeente Houten leest chip katten niet uit

Bericht door Dinky »

In elk geval goed dat je er achteraan bent geweest ;)
Nu hopen dat ze hun beloften ook waar maken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie