Buri hijgt na spelen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Buri hijgt na spelen

Bericht door silfje »

als ik met buri speel, laat ik haar altijd erg hard rennen en springen, buri was eerst iets te zwaar en heeft nu een goed figuur. (ook mede dankzij minder voer en een intelligentie voerbak zodat ze er meer voor moeten doen)
na 5 a 10 minuten flink laten rennen (voluit rennen zonder pauze achter een kattenplumeau aan, zo hard dat ze tegen rugleuningen op rent en tegen de muur springt om de veren te bereiken, trap op en af laten rennen enz, ze vindt dit geweldig leuk) gaat ze altijd even liggen uithijgen.
Ik doe dit een paar keer per week met haar.
Hijgen jullie katten ook na heel heftig spelen, is dit normaal net als bij mensen?

Als ze normaal met elkaar spelen hijgen ze niet.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door patiani-guusje »

Ik zou zsm naar een dierenarts gaan, klinkt niet goed.. Ik wil je niet bang maken maar volgens mij kan dit iets met hartklachten te maken hebben, niet wachten dus! Sterkte!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door Rosalie123 »

Op http://www.weetjesoverkatten.nl/diagnosekaartadem.htm staat een diagnosekaart over ademen, en volgens die site is het normaal dat een kat ook hijgt na inspanning. Ik kan me voorstellen dat een kat na 10 minuten heen en weer rennen ook aardig gesloopt is.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
paasnini

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door paasnini »

Ook katten moeten een conditie opbouwen. Als het niet minder wordt zou ik wel naar de da gaan.
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door Vinnie »

Hey! Heel herkenbaar! Mijn Bess van 11 maanden kan bijna vliegen en inderdaad 10 minuten lang op volle toeren doorgaan. Ik ben sneller moe na zo'n rentrip dan zij! Ze ligt dan 30 seconden te hijgen en is weer goed om verder te gaan! Ik heb een filmpje: http://youtu.be/NvrJrBjeWHU

Het lijkt trouwens alsof ze heel kort speelt, maar ze was hiervoor al flink aan het spelen geweest!
We hebben een dierenarts gezien en zij kan niets vreemds vinden. Gezien er verder geen aanleidingen meer zijn om te denken dat er iets, ga ik op het moment ook niets meer doen.

Maar hou het wel in de gaten!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door nellebel »

mijn guusje heeft het ook. als die speelt gata er echt een knop om. knettergek vliegen tegen muren en ramen op, en springen tot bijna het plafond. daarna compleet knockout. heb ooit gelezen dat als een kat moe is ze op haar zij gaat liggen. dat is ook het moment dat je moet stoppen emt spelen. guusje doet dat ook, maar ga ik door (bijv met gijs) dan kan ze zich niet inhouden en doet weer mee. het lichaam is moe, het brein nog niet.
Guusje heeft daarlangs wat astma, dus die moet echt niet te lang doorgaan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door patiani-guusje »

Dan ben ik mis. iets te voorbarig, ik herken het dan ook helemaal niet van mijn katten. Gelukkig maar dat het erbij hoort.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door Vinnie »

Nah, ik vind het er niet echt bij horen.. Het is ook niet heel leuk om naar te kijken! En dan ligt ze op haar zij te rusten en wil ik verder spelen met mijn andere kat (die nog geen kwart van de afstand heeft afgelegd dat Bess wel al heeft afgelegd), staat ze vrijwel meteen weer op om verder te gaan.
Ik vind het echt een goede tip om mogelijke hartkwalen uit te sluiten!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door nellebel »

ja klopt, doet guusje dus ook. het lichaam is kapot moe, maar het brein nog niet. zij mag van mij dan dus echt niet verder spelen. gelukkig is bij guusje hartprobleem gecheckt en niets aan de hand. sinds ze med voor astma heeft gehad gaat het stukken beter.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door silfje »

ben blij dat meer mensen hun katten dit hebben. Toen we buri gekocht hebben, moesten we een contractje tekenen dat we binnen 2 dagen de gezondheid moesten laten controleren en als ze iets had we haar terug mochten brengen en het geld terug kregen.

De cattery kwam pas op de dag dat we buri kochten met dit contract aan en daar waren we niet zo blij mee. We hebben beide katjes (bij florence moesten we niet zon contract tekenen, zij komt van een andere cattery) toen na laten kijken, want het kan geen kwaad, en de dierenarts heeft ook naar de hartjes geluisterd maar niets geks gehoord.

Buri had wel een lichte oogontsteking, maar dit is gelukkig verholpen, en daar ga ik zo'n lieve kat niet voor terug brengen :)

Ontopic, bedankt voor de reacties. het is een geruststelling, al vertel ik dat hijgen wel als ze weer bij de dierenarts zijn. Nog een keertje onderzoeken kan geen kwaad.
Elif
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2018 20:42

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door Elif »

Ja dit had onze kat vandaag ook! Ik werd er even bang van, maar ik moet wel zo spelen met hem, anders zijn mijn meubeld de pineut haha... iedereen in de BritseKorthaar groep gaf aan naar de DA bellen/langsgaan. Ik ga morgen toch eventjes bellen maar ik denk/hoop dat het niet erg is
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Buri hijgt na spelen

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, ik vind het goed dat je met je kat veel speelt, maar ik vind het hijgen toch iets te ver gaan. Een kat is een jager en geen renpaard! Tijdens de jacht duurt de fysieke inspanning ook nooit zo lang dat ze erbij gaat hijgen. Bovendien is de beloning na de jacht (meestal, toch) de lekkere prooi. Dus logisch gezien mag het loeren en proberen te "vangen" van de prooi tijdens het spel wel eventjes duren, maar niet tot ze begint te hijgen of tot ze erbij neervalt. En als beloning iets lekkers geven om de jacht na te bootsen. Spelen mag geen uitputtingsslag worden om de kat moe te krijgen of te laten afvallen. Wel goed dat je haar hart wil laten checken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie