Wel of niet naar buiten??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door achtpuntzes »

@ ilovesiamesecats:

ik vind jouw katten echt niet zielig, hoor, maar buiten lopende katten vind ik ook niet zielig.

ik vind het wel zielig als jonge halfwasjes naar "buiten" worden gegooid. maar ik vind het ook zielig als iemand alleen woont met een kat die niet buitenkomt, en dan lekker elke dag naar zijn/haar werk gaat en in het weekend ook nog "de hort op" gaat.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nee, dan moet je niet aan katten beginnen. Bij mij boffen ze, ik ben zo ongeveer 24 uur samen met ze :lol:
Dat zijn over het algemeen ook mensen die hun dier weg doen als ze iets gaan mankeren...

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door patiani-guusje »

Wat ik steeds vaker zie en heb het dan echt met ze te doen zijn katten die wel een thuis hebben maar de hele dag buiten voor de deur zitten te wachten tot ze naar binnen mogen en iedereen die langsloopt bijna bespringen voor wat aandacht. To. ons huis woont er een..
Ik ken mensen die hun kat wel naar buiten laten omdat ze denken dat de kat anders iets tekort komt.
Mijn katten hebben nooit vrij buiten vrij rondgelopen ben te bang voor de gevaren. En nooit heb ik het idee gehad dat ze iets tekort kwamen. Maar dat is misschien ook wat een kat gewend is, een kat die vanaf kitten af aan binnen leeft, en daarbij een afgeschermde buitenruimte heeft is niet anders gewend.
Wel ben ik van mening dat een kat in ieder geval de mogelijkheid moet hebben om een frisse neus te kunnen halen, al is het maar dmv een hor bij een raam.

Hier dus alleen naar buiten op een afgeschermd balkon, of zomers in volkstuin in kattenren.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door puksji »

Livewithlouis schreef:En mensen die zeggen als je van je kat houdt laat je hem niet los, die opmerking vind eerlijk gezegd als eerste n klein beetje kwetsend en als tweede nergens op slaan. Je kan er vanuit gaan dat mensen van hun dieren houden en iets doen met de beste bedoelingen maar dat terzijde.
Aangezien ik de enige was die dat heeft gezegd, kan je je ook rechtsstreeks op mij richten ;-)

Jij bent niet echt genuanceerd in je teksten hè. Het komt er meestal op neer dat jij vindt dat je gelijk hebt en alles wat een ander zegt is niet goed. Nu ben ik dus kwetsend en zeg iets wat nergens op slaat.
Het slaat wel ergens op, want (zoals Adriana beaamt), neem je een risico door je kat buiten te laten lopen. Niet zeggen dat het ook zonder risico's kan zijn afhankelijk van waar je woont, want er zijn altijd risico's, ook zonder auto's in de buurt!
Zal ze even noemen: weglopen, meegenomen worden, iets giftigs eten, in een put vallen, in een klem terecht komen, door een hond gegrepen worden, afgeschoten door een jager (gebeurt regelmatig), gewond raken door gevecht enz. enz.
En op het platte land wonen, betekent echt niet minder risico voor doodgereden worden, want juist op die paar wegen die er zijn, wordt door die enkele auto die er rijdt heel hard gereden.
Ik heb minstens 20 jaar langer kattenervaring dan dat jij hebt, en in 20 jaar leer je een hoop ;-)

Wat kwetsen betreft, daar ben jij ook goed in, door mensen gewoon te zeggen dat ze hun kat rotzooi voeren.
Jij moet eens beter op je woorden passen!

Zo, moest ik even kwijt
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me volledig bij Inge haar woorden aan.

Als aanvulling - het loslaten van katten is maar al te vaak gemakzucht. Als men 's morgens naar het werk gaat wordt de kat buiten gezet. En die mag er weer in als men thuis komt.
Zulke gevallen zie ik hier om me heen maar al te veel. Kat zit met smart op de kliko naast de voordeur.
En dan ook nog trots vertellen hoe "trouw" de kat hem/haar op zit te wachten.
Loop ik tussen de middag even naar huis, zit de kat op de kliko, ga ik 15.30 naar huis zit de kat op de kliko, ga ik 17 uur naar huis........zit de kat op de kliko.
Kat mag klaarblijkelijk alleen binnen als men thuis is.
Ik zou hem bijna ontvoeren.......

Hiermee wil ik niet zeggen dat mensen hun kat altijd uit gemakzucht los laten........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door puksji »

Edit
Ik moest even stoom afblazen, maar zie nu pas de reacties die er nog meer staan.
Ik zeg niet dat iemand die zijn kat buiten laat lopen er niet van houdt, ik zeg alleen dat als je van die kat houdt (wat de meesten dus echt wel doen), dat je hem binnen moet houden. Veel mensen denken dat het normaal is om je dier los buiten te laten lopen, wat het dus eigenlijk niet is. Het is jouw dier, en jij moet er voor zorgen dat hij of zij het naar zijn zin heeft, zonder hiervoor een risico te moeten lopen.
Als het veel alleen is (en 8 uur per dag is te veel!), geef het dan een maatje. En niet ter compensatie een kattenluik.
Er wordt steeds maar vergeten dat een kat een gedomesticeerd dier is, dus gehouden kan worden in gevangenschap. Even ter vergelijking, je schopt je hond toch ook niet los de straat op?
Nee dat is niet iets heel anders, dat is hetzelfde! Maar een loslopende kat is iets wat 'geaccepteerd' is. Behalve dan bij de mensen die er last van hebben. Ik vind het ook niet leuk dat mijn tuin vol gepoept wordt door de buurtkatten, dat is gewoon smerig. Maar omdat ik kattenliefhebber ben zou ik dat wel goed moeten vinden?
Omdat ik kattenliefhebber ben zal IK die katten geen kwaad doen, maar dat een ander lelijke plannen op zo'n kat krijgt kan ik bijna wel begrijpen.
En toen ik buren had met loslopende katten, en hier de jonge vogeltjes uitvlogen, moest ik gaan vragen om ze binnen te houden, omdat die katten wel de hele dag in mijn tuin zaten.
Je kan niet zeggen dat het de natuur is dat een kat vogeltjes vangt. Een kat is geen dier meer wat in de natuur voor komt en mee moet doen om er voor te zorgen dat alles in evenwicht blijft. Een loslopende hond mag toch ook geen schapen van de boer doodbijten?
En dat is niet iets anders, komt gewoon op het zelfde neer.
Maar buiten dat allemaal, hou ik mijn katten vooral binnen omdat ik ze niet wil verliezen. En bovendien heb ik een kat in huis omdat ik dat leuk vind, dus heb ik die kat graag in mijn buurt.

Edit2: gelijk met castratenkoor
Ja, zo'n kat ken ik ook, en die komt dan naar me toe gerend om vervolgens weer terug naar die deur te rennen, en me dan min of meer 'beveelt' om even aan te bellen. Nooit is daar iemand thuis. De hele dag zit dat beest dus buiten.
En als je zoiets tegen die mensen zou zeggen, dan zeggen ze dat die kat graag buiten is. maar ze weten dus niet dat het beest na een kwartier (als zij dus al weg zijn) weer naar binnen wil.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Welpie »

Wij hebben 2 katten.. Welpie gaat alleen naar buiten als wij thuis zijn.. Wij hebben daarvoor gekozen omdat wij het zielig vinden als katten 's ochtends naar buiten worden gedaan en 's avonds pas als de eigenaar thuis komt naar binnen kan.. Daarnaast kan ik niet rustig op mijn werk zitten en weten dat mijn kat buiten is... (gevaar, weeromstandigheden) Zelfs voor boodschappen halen we hem binnen.. Onze andere kat Simba zijn we nu langzaamaan aan het aanwennen om naar buiten te gaan.. Met tuigje.. Als we merken dat hij dit niet leuk vind blijft hij lekker binnen en kan hij genieten van ons (afgezette met kattennet) balkon..
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door patiani-guusje »

@Inge: En helaas heb jij van heel dichtbij meegemaakt wat de gevolgen kunnen zijn van het los buiten lopen met arme Rooie Rover, de zwerver die aan kwam lopen.. Kan me goed voorstellen dat ook dit de emoties hoog doet oplopen, wat heel begrijpelijk is!
Wij hadden vroeger toen ik jong was Fritske, die ook los mocht lopen, in een dorp, geen drukke wegen veilig dus dachten we. Totdat hij een keer een stuk hagel uit een buks in zijn buik had, wat met succes geopereerd is. Paar weken later weer, toen hing het er gelukkig half uit, en kon mijn moeder het er zelf uithalen. Een kattenhater in de buurt inderdaad.. Fritske mocht van mijn moeder wel naar buiten blijven gaan daarna, en gelukkig is er daarna nooit meer iets gebeurt, maar het kwam wel even heel dichtbij. Een van de redenen waarom mijn katten dus lekker binnen blijven.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door looielonder »

ik zelf woon op flat, aan een hele drukke weg.
ik ga in de zomer me balkon afzetten, zodat ze toch een beetje naar buiten kunnen.
soms heb ik wel van hmm hele tijd binnen, eigenlijk wel zielig, maar daarna denk ik van als ze aan gereden worden is veel zieliger.
ze hebben hun eigen dingetjes in huis, grote krabpaal etc.., als ik bij de dierenwinkel ben geweest kan ik het niet laten om weer een speeltje voor ze mee te nemen.

aan de voorkant van de flat is wel een hofje, maar altijd vol met auto's.
er lopen veel katten los, maar vind het geen fijn idee als die van mij er ook rond lopen.
dus Diesel en Misty blijven lekker binnen, zou ze voor geen goud willen missen.
en een huisdier neem je vaak voor gezelligheid, maar zal zolang ze bij me zijn zal ik altijd voor hun veiligheid zorgen.
ze zijn echt me alles.

me beneden buren hebben ook een kat, zodra ik thuis kom staat die voor de centraledeur met andere woorden mag ik naar binnen.
dit is in de winter en met regen ook.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door puksji »

patiani-guusje schreef:@Inge: En helaas heb jij van heel dichtbij meegemaakt wat de gevolgen kunnen zijn van het los buiten lopen met arme Rooie Rover, de zwerver die aan kwam lopen..
Ja, dit was voor mij de zoveelste keer.
Met *snik* Rooie Rover had ik geen andere keus, die kon ik niet in huis halen. Maar ik wist dat dit vroeg of laat zou gebeuren. En er waren meer risico's, want hij werd gehaat, wist ik.
Iemand had eens gehzegd hem te zullen vangen en ver in de duinen los te laten.
En Rooie Rover moet toch ook ooit eens een baasje gehad hebben, een baasje die ook vond dat hij naar buiten moest.
Zoals ik ook in het topic over Rooie Rover schrijf, woon ik op een gevaarlijke plek voor loslopende katten. En toch houdt hier niemand zijn kat binnen, ondanks dat de meesten hier niet oud worden. Sterker nog, er is hier een kat onder een auto gekomen, en heeft het dankzij de DA (en natuurlijk het baasje wat daarvoor flink moest betalen) overleefd. En nu rent hij weer over de weg. Dit loopt nog echt fout af natuurlijk.

Sinds vrijdag hebben mijn katten een ren. Het is niet groot, 2,35 x 1,85, maar ze kunnen veilig naar buiten en zijn er helemaal gelukkig mee.
Dit was ook een vereiste van het vorige baasje van Pebbles, dat ze naar buiten zou kunnen zonder enig gevaar te lopen.

Inmiddels staat hier
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

Livewithlouis schreef: Mijn huidige kater laat ik niet los buiten, omdat ik hem ten eerste niet zelf van jongs af aan heb kunnen opvoeden .......
Sanne, dit intrigeert me al een tijdje.
kun je nog wat tekst toevoegen en uitleggen hoe dit werkt?
(opgevoede kat met verkeersdiploma..? opgevoede kat die alleen op de zebra's oversteekt en nooit door het rode voetgangerslicht gaat..?..)
ben trouwens sowieso wel benieuwd naar je visie over het opvoeden van een kat maar dat is een ander topic!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door puksji »

Als je je kat zelf opvoedt kan je hem leren dat hij niet de tuin uit mag, denk ik.
Ben wel heel benieuwd hoe je dat aan je kat leert :ethink:
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door silfje »

wij wonen aan een veel bereden weg in een woonwijk, vlak na een niet zo overzichtelijke bocht. Bovendien wonen er veel kattenhaters in de buurt en zijn onze katjes raskatten, die diefstalgevoelig zijn als je ze rond laat lopen, omdat ze een mooi patroontje in hun vacht hebben en zijn ze erg lief.
Ze zijn absoluut niet street wise en heel nieuwsgierig, ik denk dat ze een auto meteen van dichterbij willen bekijken.

Wij hebben er daarom voor gekozen om deze zomer de schutting met stroomdraadjes af te zetten. Dan kunnen ze toch lekker in onze tuin buiten zitten en gaan ze hopelijk niet verder weg. Als dat niet gaat moeten we een ren maken maar dit vind ik zelf niet zo leuk. Hopelijk lukt het om de tuin met stroomdraad, bijna onzichtbaar katveilig te maken.
Laatst gewijzigd door silfje op 15 apr 2012 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door castratenkoor »

Ja Adriana, Livewithlouis studeert voor dierenarts - bij die opleiding leer je ook katten leren uitkijken in het verkeer ;-) - verkeersles zit in de prijs inbegrepen.
Dat is mijn hele probleem met mijn arme opgesloten castratenkoor, ik had vroeger geen boekhouden, maar diergeneeskunde moeten kiezen. maar ja - helaas geen aanleg voor whiskunde.
Niet dat ik met die opleiding boekhoudster ben geworden overigens - werk nu in de correspondentie.
Dom dom, nog steeds niet geleerd hoe ik katten moet leren uitkijken op straat - of leren poepen in eigen tuin - over leren de visjes en de vogeltjes van de buren met rust te laten - niet tegen andermans voordeur te plassen........pfffffff heb ik wat kansen gemist - sorry castratenkoor voor levenslange gevangenschap.

Sorry off topic en melig.

En jawel hoor weer een vermist exemplaar - worden we weer geacht een partijtje mee te treuren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door puksji »

TS kijkt wel uit om ze naar buiten te laten met onze adem in haar nek :lol:
maar daar was ze op de eerste pagina al uit (voelde ze misschien dit al aankomen ;-) )
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Plaats reactie