Wel of niet naar buiten??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door pinguin »

Ik denk dat het een persoonlijke keus is of je je kat naar buiten doet of niet. Kijk ook naar de kat en de omgeving. Ik ben opgegroeid met katten en die kwamen allemaal buiten. En geen een is gestorven door een ongeluk. Allemaal door ander dingen. Maar ik woonde dan ook niet vlak bij een drukke weg en meestal kwamen ze zelf de tuin niet uit.
Maar ik ken ook genoeg v.b van katten die zijn aangereden. Of overleden door een buiten ongeluk.
Maar ben wel van mening dat je van te voren wel moet beseffen als je je kat naar buiten doet. De kat aan veel meer gevaren blootsteld dan wanneer je er voor kiest de kat binnen te houden, je tuin af te zetten of lekker in tuig met ze gaat wandelen.


Owja welkom op het forum. Er is hier een schat aan info te vinden over van alles en nog wat.

Ps ze zijn toch wel gecasteerd?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door anita_r »

Onze omgeving is opzich wel rustig, maar we hebben toch besloten ze binnen te houden.
Of in ieder geval alleen in onze tuin :-)

Ze zijn nu bijna 4 weken geleden gecastreerd.
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Chiquita98 »

Voor de katten een goede beslissing en volgens mij voor jou zelf ook, omdat je je anders veel te druk gaat maken waar ze toch uithangen. Misschien kan je ze laten wennen aan een tuigje buiten? Daar zijn ook al veel topics over. Zo kunnen ze toch lekker een stukje vrij in je tuin bijv lopen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Isia »

Kalifornia gaat naar buiten alleen aan de lijn of in een tas. Verder zijn we van plan om onze achtertuin zo te beveiligen dat ze lekker in de hele achtertuin vrij kan bewegen. Ze is zoooo nieuwsgierig dat ze zomaar in iemand zijn auto of zo in kan kruipen. Ze is een hond gewend en daarom draag ze een honden geur steeds bij zich. Ik neem geen risico's in mijn vrij drukke buurt.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

Mijn mening is niet meer echt van toepassing maar ik was er voor geweest om ze los te laten.
Als je in een situatie bent waarin het mogelijk is. (platteland, je kent je buren, andere mensen hebben hun katten loslopen etc. etc).

Het zal ook vast erg bepalend zijn hoe je bent opgevoed/waar je vandaan komt, hoe je mening over dit onderwerp zal zijn.

Ik ben zelf 1 kat kwijtgeraakt die is weggelopen (een echte kater) en 1 kat die is aangereden. En mensen die zeggen als je van je kat houdt laat je hem niet los, die opmerking vind eerlijk gezegd als eerste n klein beetje kwetsend en als tweede nergens op slaan. Je kan er vanuit gaan dat mensen van hun dieren houden en iets doen met de beste bedoelingen maar dat terzijde.

Ondanks mijn ervaringen ben ik van mening dat er niets gaat boven het gevoel van vrijheid die een kat krijgt door buiten rond te lopen de seizoenen mee te maken en te kunnen ontdekken,jagen en genieten van het leven.

LET WEL: als je woonsituatie het toelaat! Waar ik ben opgegroeid was buiten loslaten praktisch net zo veilig als een afgesloten ren. Het is dus echt belangrijk die inschatting zorgvuldig te maken.

Als laatste: mensen die zeggen dat als je je kat van jongs af aan binnen houdt ze buiten niet zullen missen: Klopt. En er zijn katten die buiten niet leuk vinden. MAAR dat weet je pas als je ze hebt laten zien wat buiten is. Als je ze binnenhoudt zodat ze het niet kunnen missen vind ik je hypocriet.

Mijn huidige kater laat ik niet los buiten, omdat ik hem ten eerste niet zelf van jongs af aan heb kunnen opvoeden en ten tweede ik 40% van zijn tijd niet ergens woon waar loslopen kan. DUS loop ik met hem aan de riem in park/bos/hei.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

soms moet je als volwassen mens, die de risico's missch beter op een rijtje heeft en kan inschatten, een verstandige beslissing nemen en dieren behoeden voor de extra gevaren die ze lopen in het vrije buitenleven.
nog afgezien van het beperken van de overlast aan anderen, die daar niet om gevraagd hebben..
dat kan deels egoistisch zijn maar zeker ook wijs en verstandig.

dat is dan het gevolg van de keuze voor het houden van een kat en de daaruit voortvloeiende consequenties en dan kom je in de discussie terecht of je een kat als huisdier ziet of niet..

niemand vind het verstandig als je kleine kinderen hun gang laat gaan omdat ze zo graag frites met appelmoes eten en de grote buitenwereld willen verkennen.
maar als je ze wat langer om je heen wilt hebben, dan zul je daar als ouder toch moeten ingrijpen en bijsturen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door achtpuntzes »

de opmerking "als je van je kat houd, laat je hem niet buiten" vind ik ook een beetje misplaatst.

betekent dat dat de mensen die hun kat naar buiten laten dus eigenlijk niet van hun kat houden? dat dacht ik dus van niet nee...

het betreft een persoonlijke beslissing, en het zou fijn zijn als we elkaars beslissing zouden kunnen respecteren.

en ja, ik snap de mensen wel die hun kat niet (meer?) buiten durven laten, maar ik snap ook de mensen die dezelfde afwegingen hebben gemaakt en hun kat WEL naar buiten laten...

de meningen hierover zijn erg verdeeld. ik heb het volgende voorbeeld:

ik woon zelf in de stad. het dierenasiel hier adviseert de mensen om hun tuin af te sluiten, en op een flat wordt gewoon geplaatst.

maar ik ben dan weer vrijwilliger bij een dierenasiel in het buitengebied. dat de katten naar buiten kunnen is bijna een eis, en er worden GEEN katten op een flat geplaatst.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

Adriana schreef: dat is dan het gevolg van de keuze voor het houden van een kat en de daaruit voortvloeiende consequenties en dan kom je in de discussie terecht of je een kat als huisdier ziet of niet..
citaat 8.6.
betekent dat dat de mensen die hun kat naar buiten laten dus eigenlijk niet van hun kat houden? dat dacht ik dus van niet nee...
het is anders bedoeld dan jij leest.
er staat en wordt bedoeld 'een kat erop na houden' en in het vervolg van de zin blijkt dat ook duidelijk want daar staat huis-dier.. dat is ook eigenlijk de basis van veel bengalen-discussies, genetisch halve wilde kat, dùs buitenkat... beetje kort door de bocht samengevat..

het is altijd een persoonlijke keuze, een persoonlijke afweging van de risico's (mag je hopen) en ik reageer tegenwoordig nauwelijks meer op de jankverhalen als het verkeerd afloopt.. vind het alleen berezielig voor dat arme dier en hoop altijd maar dat het lijden kort is geweest..
en ik hoef niet zo veel te respecteren (weet nog altijd niet wat dat is) want het zijn niet mijn katten en zal het daarom dus wel moeten accepteren. en snap best wel dat er hele families verdrietig zijn als er (ook nog) niet gecastreerde katers de hort opgaan of 7-maandse kittens crashen maar er is of missch wel was ook nog zoiets als verantwoordelijk zijn voor de uitkomst van je eigen beslissingen.. of is dat tegenwoordig ouderwets?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door achtpuntzes »

@ adriana:

je hebt wel gelijk, ik interpreteer vaak letterlijk wat er staat, of wat er gezegd wordt. ook in het dagelijks leven. is een autistisch trekje van me :)
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 15 apr 2012 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

Nee dat is zeker niet ouderwets! Het moet ook zeker een weloverwogen beslissing zijn.
Zou je me kunnen uitleggen wat je met bengalen-discussie bedoelt ik snapte m niet helemaal.

En wat achtpuntzes zegt daar ben ik het volledig mee eens. Het is dus echt zo belangrijk waar je woont/vandaankomt hoe je hier dan over denkt.

Maar Adriana in mijn ogen (en ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die hier oprecht anders over denken) is het dus ook een vorm van verantwoordelijkheid nemen als je je kat WEL buitenlaat (op wat voorn manier dan ook)

Ik heb er voor gekozen een kat te nemen op 20 vierkante meter. Kom er achter dat ie naar buiten wil maar niet ervaren is DUS ik ga met hem mee.
Maar ben er ondanks mijn verdrietige ervaringen nog steeds van overtuigd dat hij er het allergelukkigst van zou worden als ie zélf mocht gaan en staan waar hij wilde wanneer hij wilde.
Het is ook je verantwoordelijkheid nemen als je besluit dat ookal hou je zielsveel van je kat en ben je bang om hem kwijt te raken je hem toch "vrijlaat" omdat je weet dat ie daar het gelukkigst van wordt.

En ik denk dat daar de crux zit....sommige mensen vinden gewoon oprecht niet dat katten het buitenleven nodig hebben. En die mening respecteer ik. (of accepteer ik maar of het nou wel of niet mijn katten zijn een mening mag je wat mij betreft altijd hebben)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door castratenkoor »

Tuurlijk mag iedereen zijn/haar eigen keuzes maken. Maar zoals Adriana in haar post het al over "jankverhalen" heeft - wij worden bijna wekenlijk opgezadeld met drama's over platgereden of kwijtgeraakte katten. Als iemand verdrietig is zal ik daar echt niet op reageren van - "eigen schuld dikke bult." Het is heel erg als een jong dier onnodig sterft. Het geluk van vrijheid is in mijn ogen heel betrekkelijk. Tuurlijk zijn er katten die loslopen en met gemak 18 worden. Ze hebben of geluk of zijn slimmer met oversteken.
Maar als iemand overweegt om de katten wel of niet los te laten, en er wordt een voorbeeld aangedragen van een pas gesneuveld exemplaar, dan zou dat cru zijn en niet netjes naar de eigenaar van het gesneuvelde dier?!?
Ik vind dat krom. het spreekt namelijk een stuk meer tot de verbeelding dan een vage opsomming van wat er zou KUNNEN gebeuren.
Het laat zien wat er daadwerkelijk gebeurt. Het laat zien dat het niet "wel meevalt" met de gevaren.

Als een kat altijd binnen heeft gezeten weet hij niet wat hij mist aan het vrij buiten lopen. Hij kent het immers niet. Er wordt vaak gesuggereerd dat de kat zo graag naar buiten wil.
Maar mekkeren naar voorbijkomende vogeltjes is wat anders dan dat hij ook zou willen vliegen.
Daar zie ik niets hypocriets aan. Het is gewoon een kwestie van het dier genoeg aandacht geven, een speelmaatje, klimmogelijkheden, interessant speelgoed enz. enz.
Je kat binnenhouden en dan ook nog buiten de huiskamer sluiten omdat anders de design-meubeltjes beschadigen - ja daar heb ik mijn bedenkingen bij. Met 8 katten hou je niks mooi, ik ben daar heel makkelijk in, haal gewoon om de paar jaar een 2-de hands leren bank en we kunnen weer een paar jaar vooruit.

En dan tot vervelens toe nog een keer het punt van de overlast die je anderen veroorzaakt met je losse kat.
Kattenhaters worden niet geboren (meestal). Kattenhaters ontstaan door slechte ervaringen.
Ergernis en irritatie over dure karpers die uit de vijver gemept worden - neem er dan een net erover zeggen kattenliefhebbers dan. Maar dat is toch te dwaas voor woorden dat je geld moet uitgeven om je vijver lelijker te maken, omdat de buren zonodig hun katten loslaten?
Katten die bij anderen de boel volzeiken en schijten. Ikzelf boen me 2-3 x per week het apezuur.
Mijn eigen katten kunnen niet bij de voordeur, omdat daar een extra sluisdeur tussen zit.
Ik schaam me vaak te pletter als ik mensen aan mijn deur heb. Voor de stank van kattenzeik.
Niet van mijn katten, maar van andermans katten.........
En het kromme is, ik word erop aangekeken.
En geloof me, daar valt echt niet tegen aan te soppen.

Dan heb ik het nog niet gehad over de nachtelijke geluidsoverlast.
Ik heb een ren van 10 meter, maar MIJN katten worden in MIJN tuin in MIJN ren aangevallen door
andermans kat, die dag en nacht rond loopt te banjeren.

Ik zal het dier nooit wat aandoen, maar ik wil er maar mee zeggen : ZO ontstaan dus kattenmeppers.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

8.6. dat vermoedde ik ook al... ;-)

Sanne: ja natuurlijk is het een persoonlijke afweging.
net zoals opgroeiende kinderen in het ene gezin meer 'mogen' dan bij de buren en omgekeerd.
en je kunt niet generaliseren, is niet alleen afhankelijk van de omgeving maar zeker ook van de kat. want er zijn erbij (mijn Bolle bijvoorbeeld) die in zeven sloten tegelijk lopen. die gaat voorlopig dus ook niet mee naar de volkstuin want bij het eerste bezoek zat-ie halverwege een kastanjeboom. en hij heeft zijn staart al een keer gebroken en onlangs nog zwaar gekneusd en moet zijn tweede verjaardag (binnenkort) nog vieren..

k denk een half jaar terug hadden we ineens een paar bengalen-baasjes met de vraag hoe groot de diefstalkans was als ze hun rasbengaal naar buiten lieten. want een bengaal was dus een buitenkat... bengalen hebben waarsch nog wat meer 'wilde' genen dan onze huiskatzels.. en daar kom je dus nooit uit..
en we weten als oud-gedienden dat je ook nooit uit de binnen-/buitenkat discussie komt. ook al niet omdat de situaties nooit te vergelijken zijn.
veel kittens worden 'naar buiten gedaan' omdat ze binnen niet te houden zijn. en als je een beetje nadenkt dat kun je dus op je vingers uittellen dat ze extra groot risico lopen.. moet ik daar dan 'respect' voor hebben?..

en hihi, dit wordt al weer een aardige binnen/buitenkat-discussie hihi..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Ilovesiamesecats »

Onze katers van nu 10 maanden hebben tot vorige maand alleen binnen geleefd. We hadden een appartement met een balkon en dat vonden we veel te gevaarlijk voor 2 kittens.
Nu hebben we een huis met een tuin en hebben we de tuin afgezet zodat ze lekker naar buiten kunnen. Ik moet zeggen dat het wel wat werk was, maar dan heb je ook wat :edance:
Een van de twee is nu veel liever en rustiger, kan echt zijn energie kwijt buiten. Beide genieten volop van de zon, de geuren, de vliegjes.

Dus bij onze katten zou het echt zielig zijn geweest ze binnen te houden. Ook al spelen we veel met ze, ze hebben meer nodig blijkbaar. 100% buiten katten is voor mij ook geen optie, ik zou constant bezorgd zijn

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door castratenkoor »

Ilovesiamesecats - maar dat is toch precies wat de tegenstanders van loslopen bedoelen.
Jullie hebben het perfect voor elkaar. Wel het plezier van buiten zijn.
Niet de risico's van loslopen en niet overlast voor anderen.

Het gaat juist om de mening dat jij je katten het echt vrij lopen ontneemt.
Volgens de voorstanders van de "vrijheid" zou dat zielig zijn........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Ilovesiamesecats »

Wat is echt vrij? Een kat is nooit echt vrij naar mijn mening, of het is een zwerfkat. Ik vind volledig buiten lopende katten zielig, ze kunnen mee genomen worden, beschoten of vergiftigd. Ik hou ze in de tuin dan blijven ze gezond!!! Bovendien vind ik dat een ander geen last hoeft te hebben van onze katten.

Ze hebben meer dan genoeg ruimte nu en wie dat zielig vindt mag komen kijken hoe ongelukkig onze katers zijn... Not.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie