Wel of niet naar buiten??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

;-) wij leveren intussen wel een prima training aan dierenartsen in spé hoe je om kunt gaan met mondige klanten/baasjes,
iets waar ze in Utrecht nog nooit van gehoord hebben.. en waar ze redelijk allergisch voor de 'hoezo dan wel..'-vraag zijn.. ! en sorry Sanne en off topic en melig, kan d'r ook niks aan doen hoor...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door pinguin »

Tja het blijft op dit forum geloof ik een heel gevoelig onderwerp.
Ik denk dat baasjes hun katten naar buiten toe doen omdat ze niet weten wat ze er binnen mee aan moeten. Want ja een kat sloopt en dat willen de meeste toch niet??
Je wil niet weten hoe vaak ik al de vraag heb gekregen waarom mag snabbel niet lekker los naar buiten daar kan die ze energie kwijt?? Als ik mensen dan uit leg dat ik geen zin heb in hoge dierenartsen rekeningen dan kijken ze me vaak heel raar aan.

Sorry moest wel erg lachen om de laatste opmerkingen.Ach wat hebben sommige katten het toch zwaar :lol: .
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door puksji »

Hier moet ik het bezoek altijd goed inpeperen dat de katten niet naar buiten mogen. Dus mogen er nooit deuren open blijven staan als ze even een sigaret gaan roken ofzo.
Maar daar is inderdaad ook vaak onbegrip over.

En op een ander forum kreeg ik te horen dat ik een dierenbeul ben en voor mijn katten een beter tehuis moest gaan zoeken.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door pinguin »

Dan morgen wel heel veel katten op zoek naar een nieuw huisje. :grin: Icl die van mijzelf sproet komt niet buiten of max twee poten ver. En snabbel alleen aan tuig.
Het blijft uit eindelijk iedereen zijn eigen keus. Maar als je er voor kiest om je kat naar buiten te laten gaan. Ga dan achteraf ook niet zielig zitten klagen dat je kat is over reden door een auto. Realiseer je dat van te voren en kies dan wat je wil.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Sifra »

pinguin schreef: Ik denk dat baasjes hun katten naar buiten toe doen omdat ze niet weten wat ze er binnen mee aan moeten. Want ja een kat sloopt en dat willen de meeste toch niet??
Je wil niet weten hoe vaak ik al de vraag heb gekregen waarom mag snabbel niet lekker los naar buiten daar kan die ze energie kwijt?? Als ik mensen dan uit leg dat ik geen zin heb in hoge dierenartsen rekeningen dan kijken ze me vaak heel raar aan.
Zou het ook niet zo zijn dat veel mensen denken dat het zo hoort? Toen ik een kind was, waren er veel minder katten dan nu. Onze Poekie was een solokat, want katten waren toch solitaire dieren? Ze was niet ingeënt en niet gecastreerd. Mijn vader doodde de kittens vlak na de geboorte. (En ik, onnozel kind, had het nooit door.) Onze poes was 's nachts altijd buiten, het was immers een nachtdier? Zelfs in de strenge winter van 1963 was onze poes 's nachts buiten. Ze had alleen een kussen in de schuur en het schuurraam stond altijd voor haar open. Overdag zat ze dan ook met haar neus bijna tegen de kachel. Van een kattenluik hadden we nog nooit gehoord. En zou je een kattenbak willen, dan moest je die zelf maken en zand of turfstrooisel waren de enige materialen om een kattenbak mee te vullen. Je tuin afzetten of je kat binnenhouden? Nooit van gehoord. Katten liepen gewoon los, honden trouwens ook vaak. Dat was de normaalste zaak van de wereld. Onverschilligheid was het niet, we hielden van onze dappere Poekie!

Er zijn denk ik nog steeds veel mensen die menen dat katten het liefst alleen leven en ('s nachts) naar buiten moeten. Het idee dat het ook anders kan wint maar langzaam veld.

Overigens, mijn katten hebben een kattenluik en mogen overdag naar buiten, als ze dat willen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Chiquita98 »

Das wel een heel makkelijk excuus vind ik. Mensen die zich niet verdiepen in het houden van een huisdier moeten dan geen dier aan gaan schaffen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door looielonder »

We leven toch nu niet in de tijd van vroeger, vroeger was er ook geen verzekering voor je dieren.
je huisdier is tegenwoordig toch een lid van het gezin, athans zo zie ik het en beschouw ik mijn katten ook.
zo heb ik het van thuis ook mee gekregen.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

Zooo de dames hebben het gezellig gehad zie ik ;)

Ehm Puksji er is zo veel tekst geweest ondertussen dat ik moeilijk op alles kan reageren wat je hebt gezegd maar even dit want je zegt ergens dat ik op mijn woorden moet letten omdat ik 1 vind dat ik altijd gelijk heb en anderen niet? en 2 mensen kwets door te zeggen dat ze hun katten troep voeren?

Ik weet niet wat je wél gestudeerd hebt maar ik zou er nog een leescursusje tegenaan gooien.
Maar als het slechts was om stoom af te blazen ga dan nog even lekker door! Of doe gewoon een theekransje met castratenkoor ;) Maar mocht je het gewoon prettig vinden om met iemand te discussiëren, willen weten wat het is om ongenuanceerde teksten te lezen, of misschien is dit wel gewoon je reactie omdat je er achter komt dat je al minstens 20 jaar verkeerd met je dieren omgaat?

Laat jij je katten expres binnen? Ja je bent een dierenmishandelaar
Voer jij je katten niet rauw? Dan voer je ze troep

zo alle misverstanden uit de wereld geholpen

@Adriana ja wel lekker handig zo leren discussiëren met "kattenvrouwtjes" ;) Gelukkig maar voor mij dat ik niet in Utrecht studeer, dan maak ik nog een kans! Ik kan je niet zo veel vertellen over hoe je katten moet opvoeden hoor, ik kan alleen maar iets vertellen over hoe ik Mijn katten opvoed. Met het citaat wat jij aanhaalde wilde ik eigenlijk zeggen dat ik hem niet van jongs af aan buiten heb kunnen laten zodat ie heeft kunnen leren wat "buiten" is.

@Castratenkoor ik zag dat je schreef dat mensen die vóór vrij laten rondlopen zijn, het laten lopen in een ren nog steeds zielig zouden vinden. Als ik voor mezelf mag spreken is dat zeker niet mijn mening!

Ik ben het namelijk eens met wat je zegt:

- wat een kat niet kent dat mist ie niet dus helemaal nooit baar buiten kan niet zielig zijn (alleen maar ongezond)
- je hebt je verantwoordelijkheid te nemen naar je buren toe
Als jouw katten nooit "vrij" hebben rondgelopen maar wel in een ren, dan weten ze toch niet beter? Mij lijkt jouw situatie ideaal (voor jouw katten)
Laatst gewijzigd door Livewithlouis op 16 apr 2012 00:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door looielonder »

Dit forum is toch voor info, niet om ruzie te maken.

Zo heeft de topic starter er nog niks aan.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

Er waren mensen die even stoom moesten afblazen. Ze zijn vast al wel verdampt nu.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door puksji »

Mijn stoom laait anders weer flink op.

Als je het niet kan winnen ga je beledigen. Jij denkt dat je de wijsheid in pacht hebt, dat heb ik al in meerdere topics gezien waarin jij reageert.

Nou heb ik toevallig wel ervaring met forums, en met mensen zoals jij, dus ga ik je drammerige teksten gewoon verder negeren.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door looielonder »

Hebben we allemaal wel is last van, maar niet hier op het forum lijkt mij.
De topic starter vraagt hoe andere het doen met hun poezels.

Iedereen doet het op zijn manier en hoe hun het beste lijkt voor hun poezels.
En de 1 woont in een rijtjeshuis, de ander op een boerderij en de ander weer in een flat.
Bij sommige kunnen ze wel naar buiten, omdat de omgeving rustig is.
De ander wilt het niet, omdat ze in een drukke omgeving wonen.

Nou ik woon in een flat, in een drukke omgeving, aan beiden kanten van het flatgebouw is het druk met auto's en ik wil niet dat mijn mede flat bewoners last hebben van mijn katten.
Dus blijven ze lekker binnen, van de zomer wordt me balkon catproof gemaakt, zodat ze wel een frisse neus kunnen halen.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

whaha als je die eerdere topics goed had gelezen had je geweten dat ik zojuist sarcastisch deed.

Ik probeerde niet te winnen. Ik vind toch al dat ik heb gewonnen?

Negeren vind ik in ieder geval prettiger dan ongenuanceerde, slecht gespelde en onaardige reacties.

@Looielonder: Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

Livewithlouis schreef: @Adriana ja wel lekker handig zo leren discussiëren met "kattenvrouwtjes" ;)

Met het citaat wat jij aanhaalde wilde ik eigenlijk zeggen dat ik hem niet van jongs af aan buiten heb kunnen laten zodat ie heeft kunnen leren wat "buiten" is.

Ik ben het namelijk eens met wat je zegt:
- wat een kat niet kent dat mist ie niet dus helemaal nooit naar buiten kan niet zielig zijn (alleen maar ongezond)
het was indirect al wel duidelijk dat je geen hoge dunk van ons hebt en in jouw ogen zijn we dus 'kattenvrouwtjes'.. hihi! daarmee roep je de reacties toch over jezelf af?
als er iemand, om te beginnen over de verzorging van katzels, nog veel te leren heeft, dan ben jij het. kwam een advies van je tegen 'Bach rescue spray' bij katten toe te passen.. oei, 27% alcohol! en alcohol zoals je missch weet, is giftig voor katten..
en wat dacht je wat er gebeurt als je dat spul vernevelt in de buurt van een stresskat?
en licht het even toe als je stelt dat het ongezond voor een kat is om niet naar buiten te kunnen.
met een grote pot katten- of tarwegras heb je dat probleem al een eind getackeld, maar dat bedoel je wellicht nog niet eens..

je kunt een kat niet leren wat 'buiten' is. een kat heeft een territorium en buiten is vooral het territorium van bv andere katzels. je kunt hem niet leren dat als-ie in een boom klimt, daar ook weer uit moet komen en dat-ie niet vlak voor auto's, waarsch puur uit schrik, de straat moet oversteken. en dan heb ik het nog niet over boze buurmannen m/v met gif of luchtbuksen/jachtgeweren, steile slootwallen/grachten en hoe hij zijn gps-je moet instellen om de weg terug naar huis te vinden. en de overige gevaren.
iedere situatie en iedere kat en ieder baasje is anders en het is vooral een persoonlijke afweging van voor- en nadelen.

en met kittens moet je helemaal extra voorzichtig zijn, die zijn veel te onbesuisd (want dat hoort bij de leeftijd en ontwikkelingsfase), dus van jongsaf aan 'leren' werkt niet en ik weet zeker dat je geen ervaring in deze tak van sport hebt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

Hoe weet je nou of ik een hoge dunk had van jullie? Deze reacties waren er toch al voordat ik iets had gezegd?
Ik respecteer iedereen hier en hecht veel waarde aan veel meningen. Ik respecteer die meningen ook zelfs als ik er zelf met mijn hoofd niet bij kan dat mensen er zo over denken en zoiets geloven. Je hebt ook Bach rescue spray zonder alcohol.
Ik heb altijd geleerd dat het geven van kattengras slecht is omdat de grashalmen erg strak rechtop kunnen blijven staan en een schrokkende kat er in kan stikken. Tarwegras zou ik zelf überhaupt niet aan beginnen en met ongezond bedoelde ik meer ongezond in het hoofd.

Kattenvrrouwtje is een grapje, het was zeker niet bedoeld als een belediging. Ik draag die titel zelf met trots.

Ik vind dat er hier erg veel mensen zijn die praten en dingen zeggen alsof het feiten zijn. En daarnaast soms redelijk heftig en onsamenhangend reageren. Als ik zeg dat ik pro buitenlaten ben maar het begrijp als mensen hun katten binnen houden en ook toegeef dat dat in bepaalde situaties net zo ideaal is vind ik dat een stuk minder heftig dan de reacties van anderen...Bovendien waren wij tot deze laatse conclusie gisteren al gekomen voordat er stoom afgeblazen ging worden.

Er zijn hier mensen die kennelijk vinden dat zij na 40 jaar katten verzorgd te hebben wel vinden dat ze redelijk wat weten (en terecht) en als iemand met 14 jaar kattenervaring iets zegt diegene waarschijnlijk van zichzelf vindt dat hij/zij de wijsheid in pacht heeft! Of opschept over een opleiding....In mijn geval heb ik het er niet langer over gehad dan in één zinnetje op de pagina waar ik mezelf voorstel. Sommige mensen zetten hun opleiding in hun profiel.

Ik ben het er niet mee eens dat een kat zich niet zelf kan leren wat "buiten" is. En als laatste vind ik het raar dat je meent te weten dat ik hier geen ervaring in heb. Beetje eng ook ken jij mij soms zonder dat ik het weet?

Ik heb het nooit gehad over kittens

Mijn vorige kater had ik vanaf 6 weken en is van zn 1e jaar tot en met zn 8e buiten geweest zolang hij dat wilde (behalve 's nachts en met feestdagen)
+ van mijn geboorte tot mijn huidige leeftijd woon ik in een omgeving waar IEDEREEN zijn of haar katten buitenlaat. Daarom gaf ik al eerder aan dat je mening over dit onderwerp waarschijnlijk zal afhangen van waar je zelf vandaan komt.

We waren al eerder tot de conclusie gekomen dat dit een hele persoonlijke kwestie is en zo heb ik me ook steeds opgesteld.
Plaats reactie