Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
dreedra
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2011 16:30

Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Bericht door dreedra »

Hallo,

Mijn poes is nu 1 jaar en 3 maanden. En ze is heel vaak krols wel 1 keer in de 2 weken. We willen graag een nestje met haar, maar ik vraag me een beetje af of dit niet te vroeg is omdat ze 1 jaar is en 3 maanden.
Wat vinden jullie? Kan het of moet ik nog even wachten?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Bericht door castratenkoor »

Uhhhh waarom moet de poes aan het vermeerderen? Zijn er niet al genoeg overtollige katten in Nederland.
Ik zou zeggen haal 4 halfwas katjes uit een asiel of opvang en laat je poes castreren. Beter voor de poes enn beter voor het katten-overschot.

Dit zul je wel niet willen horen, maar sorry, je vroeg onze mening en dit is de mijne!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Bericht door kansarmedieren »

Niet doen dus, ik vang jaarlijks tientallen verwilderde kittens en volwassen katten die gedumpt zijn voor castratie. Het overgrote deel zijn de kittens die overblijven en gedumpt worden daar wil je toch niet aan meewerken. Er zijn toch echt katten genoeg!!!!!!!!!!!!!!!!!
dreedra
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2011 16:30

Re: Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Bericht door dreedra »

Ik heb zelf een Cattery en heb haar laten testen op allerlei ziektes. Ze is een prachtige raskat met stamboom. En ik heb haar ook voor de fok gehouden.

Maar omdat ze best jong is en al 5 keer krols is geweest wilde ik jullie mening even weten. En ik snap je mening wel hoor.
Ik ben niet zo'n iemand die 10 katten heeft en 5 nestjes per jaar heeft.

En ik neem aan dat je een raskat van €500,00 niet zult dumpen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zeggen leg je vraag neer op een raskattenforum - hier zijn we niet zo van het evrmeerderen.

Als je een cattery hebt en ervaring ga ik er overigens van uit dat je hoort te weten vanaf welke leeftijd een poes veilig gedekt kan worden.

Wat doe je dan op een forum voor liefhebbers en mensen die gedumpte katten opvangen ed.?
Je stelt hier de vraag en krijgt dus hier de mening - die je niet wilt horen.

Mijn mening blijft ongewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Bericht door Adriana »

die vraag moet je stellen aan je dierenarts en niet aan ons. je dierenarts kent de historie en ras van deze poes, kent de conditie, weet hoe zwaar en hoe volgroeid eventueel.
een poes van deze leeftijd is zelf nog een jonkie, dat nog wel wat tijd nodig heeft om volledig uit te groeien en die ga je belasten met een zwangerschap en de zorg voor een nest?
en hoezo dan wel?
........ euro 500.- per stuk dus...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Bericht door nellebel »

ben het met diny eens, vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat als je een cattery hebt, dat je zulke dingen niet weet. of je moet net beginnen, maar dan zou ik me toch eerst eens beter laten informeren wat het allemaal inhoudt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Bericht door achtpuntzes »

dreedra schreef:Ik heb zelf een Cattery en.....

............Ik ben niet zo'n iemand die 10 katten heeft en 5 nestjes per jaar heeft.
iemand die 10 (ras)katten heeft en 5 nestjes per jaar noemen we een cattery. jij bent niet zo iemand. toch zeg je in het zelfde bericht dat je een cattery hebt. iets klopt er dus niet.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mag een poes van 1 jaar en 3 maanden al gedekt worden?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik noem dat ook geen cattery. Dat noem ik vermeerderen aan de lopende band. En vrij onverantwoord in mijn ogen.

Een cattery noem ik iemand die er bewust mee bezig is en zich beperkt toch hoogstens 2 nestjes per jaar (en maar 2 nestjes in 3 jaar van dezelfde poes).
En meer dan 4 fokpoezen vind ik ook al erg veel, waarmee ik niet wil zeggen dat er niet meer poezen mogen zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie