Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
ronbuyten
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2011 03:45
Locatie: rotterdam

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door ronbuyten »

@manon:
Het was niet mijn bedoeling om iemand bang te maken.
Het is mogelijk dat je met een ziekte besmet wordt maar dit zijn volgens mij uitzonderingen
ik heb me er sinds gisteren een beetje in verdiept op internet en de genoemde ziekten komen zelden voor en de kans dat jouw kat je ermee besmet is dus zeer klein.
desondanks blijft het nodig dat je iedere diepe wond goed ontsmet en bij twijfel meteen naar huisarts gaat want een infectie van een krab of bijtwond komt natuurlijk wel vaak voor
manon3

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door manon3 »

Je hebt me ook niet echt bang gemaakt hoor, ik heb tenslotte al mijn leven lang katten.
Ik weet ook wel dat je allerlei ziektes daarvan kunt oplopen, maar ik ben gewoon 'n beetje nonchalant/onvoorzichtig wat dat betreft.
Maar ik vind het net goed dat je hierover een topic hebt gestart, zo wordt je je weer 'ns bewust van alle risico's die je kunt lopen als je niet voorzichtig genoeg bent, zoals in mijn geval.
Dus bedankt hiervoor. ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door pearlsofpassion »

MarjanR schreef:Kun je toxoplasmose maar 1x krijgen dan? *dan zit ik safe :edance: *
Nee, maar als je het al gehad hebt kan een tweede besmetting geen kwaad tijdens de zwangerschap. Ik weet niet of je er nog ziek van wordt dan, maar ik denk het niet... Maar dat ben ik dus niet zeker.
Maar dan kan het alleszins geen kwaad meer voor de foetus.


Tja, het is natuurlijk ieders keuze, maar ik ben niet zo bang van de inhoud van een kattenbek. Dat is bij alle dieren wel zo...
Verder zou ik elke beet die diep gaat, net zoals elke snee die diep gaat ontsmetten en in het oog houden. En als er zwelling op komt, blijf je daar niet mee lopen natuurlijk. Maar dat is bij alles zo. Je kan er rekening mee houden dat de kans bij een kattenbeet vrij groot is dat het vies gaat doen, maar dat is het voor mij dan ook.
Maar dat kies je inderdaad maar zelf. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door jojo »

hier staat o.a.:
Na een primaire infectie ontstaat een levenslange immuniteit die gebaseerd is op pre-immuniteit, dat wil zeggen zolang er sprake is van een voortdurende latent aanwezige infectie. Bij immuno-incompetente personen kan een latent aanwezige infectie opleven en ernstige symptomen met zich meebrengen.

Dus nee, ik geloof er niet in dat je resistent bent als je het eenmaal hebt gehad, zie de link.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door pearlsofpassion »

Dit wil gewoon zeggen dat je terug ziek kan worden ookal wordt je niet nog eens besmet. Dat het gewoon in je aanwezig blijft en terug de kop kan opsteken. Zoals herpes en klierkoorts.

Ik weet niet hoe het verder met reacties zit, maar ik weet wel zeker dat je eens je het doorgemaakt hebt, veilig bent als je zwanger bent.
Daarom testen ze daar ook op als je pas zwanger bent: als je geen antilichamen hebt, moet je opletten. Anders kan je gewoon alles doen, geen probleem (ivm toxoplasmose dan he ;-)).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door MarjanR »

Nah, lekker dan.
Zou ik ooit zwanger zijn (wat niet zal gebeuren, maar goed) dan kan ik dus gewoon de kattenbakken blijven verschonen.
Sssssssssssssssssssssssjongejonge :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door pearlsofpassion »

:lol:
Tja...

Het schijnt trouwens dat als je maar zorgt dat er nooit uitwerpselen van ouder dan 24 uur liggen, het ook geen kwaad kan, en er geen besmettingsgevaar is. Maar ik laat ze als ik ooit zwanger ben, ook mooi door een ander uitscheppen hoor. ;-)
Heb je al eens een voordeel. :roll:

Je hebt trouwens meer kans om het op te lopen als je vb vaak tuiniert, want ze overleven in de grond of zoiets. Ik weet de levenyclus niet meer in detail, maar er zijn alleszins meerdere bronnen dan enkel katten. En je katten moeten al besmet zijn, als je het van hen wil overkrijgen, wat dus ook vaak niet het geval is.
Ik hoop ergens wel dat ik het krijg (ongemerkt, liefst) voor ik zwanger wordt, dan ben je van dat gevaar toch vanaf en moet je niet zo op alles letten. Dan wil ik daar nog wel de bakken voor blijven doen.
Laatste keer dat ik bloed liet trekken had ik echter nog geen antilichamen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Beesten en co
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2014 16:49

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Beesten en co »

Zelf heb ik een kat gehad waar ik allergisch voor was voor de beten... Niet voor de vacht dus, maar echt voor de beten. Als ik met haar gespeeld had dan verschenen er kleine blaasjes op mijn huid, ik had het er met de dierenarts over en die waarschuwde mij dat ik me niet tot bloedens toe mocht laten bijten door haar, want dan kon ik dood gaan (!)
Ik was niet voor elke kat zo gevoelig, wel voor deze. Ik keek dus uit dat ik niet tot bloedens toe gebeten werd. Ze had een pittig temperament en had haar buien regelmatig, maar ik zorgde altijd dat ze dan niet te dichtbij kwam.
Tot de dag dat een buurtkat van mijn moeder het op mijn zoontje had voorzien.
Omdat de beet van mijn kat zo gevaarlijk voor mij was, wilde mijn moeder dat ze bij haar bleef. Het was kerst en was daarom op visite bij mijn moeder samen met mijn toen 1,5 jarige zoontje. Likkebaardend stond de kat van de buren naar mijn zoontje te kijken, gelukkig was die kat buiten en wij binnen, helaas maakte mijn moeder de fout de tuindeur open te doen om de kat weg te jagen. Zo had de gevaarlijke buurtkat naar binnen kunnen gaan, maar voor hij die kans kreeg, glipte mijn kat naar buiten om hem achterna te gaan, je moest niet aan mijn kinderen komen! Omdat ze niet gewend was buiten te zijn (en om te voorkomen dat ze de kat dood zou bijten) ging ik haar achterna. Ik greep haar in haar nek, maar door alle commotie dacht ze dat ze aangevallen werd door die andere kat dus viel ze me aan. (ze was letterlijk blind van woede toen) Allebei mijn armen waren van handaanzet tot elleboogsholte open (door beten en krabben) Een van de weinige kerstdagen dat er sneeuw lag... Mijn bloed smolt zo een gaatje in het sneeuw, ik voelde me niet lekker worden en heb een taxi gebeld om naar het ziekenhuis te gaan, gelukkig kreeg ik voorrang bij de centrale omdat ik gewond was. In het ziekenhuis een tegengif gekregen en een tetanus (die eigenlijk nog geldig was.) Dus op de vraag of een kattenbeet gevaarlijk kan zijn... Ja! Levensgevaarlijk als je (dodelijk)allergisch bent... Ze heeft enkele jaren terug de respectabele leeftijd van 22 jaar en 1 maand bereikt toen ze stierf (ouderdom) Nu heb ik weer een kat waar ik allergisch voor ben en hij weet het, hij past zijn spel aan (gelukkig) de keren dat hij toch door slaat in zijn spel hoef ik alleen maar "Eh!" te zeggen en hij bindt al in. ;-)
Schaf niet zomaar een huisdier aan, voorkom dierenleed...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door castratenkoor »

Een vriendin van mij heeft een keer twee echte open knokkende dekkaters uit elkaar gehaald. Ondanks tetanus spuit en ab kuur is een deel van de functie van haar hand verloren gegaan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
maudE92
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2014 10:32

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door maudE92 »

Ik weet niet of hier hiervoor een compleet nieuwe topic moet openen of dat ik hierin ook mijn vraag mag stellen, maar ik plaats hem maar even hierin en anders open ik alsnog een nieuwe topic.

Ik ben vanmiddag gekrabd door een van mijn katten, normaal geef ik daar niet zo veel om omdat het meestal vrij oppervlakkige krassen zijn, maar deze keer schoot de nagel dwars door mijn nagel heen, onderin bij de nagelriem, en is mijn nagel ongeveer tot 0,5 cm naar boven toe opengescheurd. Nu las ik hierboven dat je het bloed er uit moet duwen en de wond moet ontsmetten alleen gaat dat in dit geval vrijwel niet. Heb het wel geprobeerd.
Nu heb ik ook even contact gehad met de assistente van de dokter over een tetanusprik en die zou terugbellen, wat ze overigens niet heeft gedaan.
Is het wijsheid om morgen alsnog gewoon een tetanusprik te halen ondanks dat de assistente van de dokter niet meer gebeld heeft?

Bvd!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Dinky »

Assistente heeft het vast druk gehad waardoor ze niet terug heeft gebeld ;-)
Zou morgen inderdaad gewoon even langs gaan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door BloemTetsu »

In principe krijg je alleen een ab kuur bij katten beten.
Uitzondering zijn er wel. Tetsu heeft mijn eens flink diep en veelvuldig tijdens opengehaald pillen geven. Hij was daarvoor 6 dagen weg en daarvoor net uit asiel en in zieke staat binnengebracht. Toen kreeg ik wel een ab kuur.

Een kattenkrab kan overigens ook gevaarlijk zijn door de kattenkrabziekte. Ik ken 2 mensen die dit gehad hebben en dat is echt heel gemeen.
Als de wond rood en dik wordt zou ik wel naar de huisarts gaan.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
maudE92
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2014 10:32

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door maudE92 »

De wond zit onder de nagel dus je kan er niks van zien, helaas. De wond blijft verder wel prikken/steken maar dat doen kattenkrabben wel vaker en daarnaast blijft mijn vingertop erg warm ten opzichte van mijn andere vingertoppen.

in ieder geval bedankt voor het advies alvast!!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Ilone »

Dat je vingertop steekt, klopt en warm wordt, is normaal. Er zit een wondje en je lichaam is dit defect aan het herstellen. Vecht met man en macht de bacterien eruit :P
Wanneer het roder en warmer en daarbij ook dik wordt, of wanneer de rest van de vinger ook rood/dik/warm wordt zou ik er even naar laten kijken.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door pinguin »

Nooit gedacht dat ik voor een katten beet bij de huisarts zou belanden. Gisteren van uit het niets beet de kat van mijn ouders mij hard en beet echt door. Bloed stroomde er uit toch na laten kijken en tetanus injectie gehaald. Nu nog geen 24 uur verder is de hele boel gaan ontsteken en zit ik aan de antibiotica.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie