Kan een kat diepte zien?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Peterilona
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2011 19:27

Kan een kat diepte zien?

Bericht door Peterilona »

Hallo

Sinds gister hebben we een kitten van drie maanden.
Nu wonen we op de twaalfde verdieping en hebben we een
balkonhek van tralies.. Normaal gesproken hebben we onze schuifpui
helemaal open met lekker weer. Alleen nu durven we het niet goed
omdat we bang zijn dat onze kitten naar beneden springt..

De vraag luidt dus: ziet een kitten in dat een sprong van 12 hoog te hoog is??

Alvast bedankt voor alle reacties
Laatst gewijzigd door Admin op 04 aug 2011 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogte inzicht van een kat

Bericht door castratenkoor »

Nee dat ziet een kitten, maar ook een volwassen kat niet in.
Je kunt met kennelplaten of met een net je balkon cat-proof maken. Zolang dat neit gebeurd is kat niet op balkon laten.
Er staan al vele topics op het forum van valpartijen.

Verder zou ik adviseren en een tweede kitten bij te halen. Veel beter voor de ontwikkeling.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoogte inzicht van een kat

Bericht door pearlsofpassion »

De kat zal meestal niet expres naar beneden springen, maar let ook niet speciaal op. En zo gebeuren ongelukken.
Inderdaad het ongeval niet afwachten en eerst het balkon beveiligen. Er zijn topics (kattenren vb en katten op het balkon) waar je veel info kan vinden over balkonafzettingen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
kzin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2011 12:48
Locatie: Amersfoort

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door kzin »

Ik heb ook 11 hoog gewoond. Ik had het idee dat ze wel wisten dat ze hoog zaten. Ze lagen soms echt over de rand naar beneden te kijken. Ik ben altijd voorzichtig geweest. Ze mochten alleen op het balkon als ik er bij was. Een van hen heeft wel eens de neiging gehad een sprong naar een vogel te maken, die iets lager op een richel zat.

Een kattenren is een goed idee, maar dan moet hij wel hoog genoeg zijn. Mijn balkon had op ellebooghoogte een ronde stang, die dun genoeg was om in je hand te houden. Mijn buurvrouw heeft zich een keer een hoedje geschrokken toen ze zag dat haar kater in de lengte over die stang aan het lopen was. Gelukkig is het toen goed gegaan.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Zuri »

Brrrrr wat een risico heb je genomen kzin... Al zit je erbij, in een wip kan je kat besluiten een vliegje achterna te rennen zonder naar beneden te kijken. Die kun je echt niet meer grijpen voordat hij naar beneden valt hoor! En je buurvrouw heeft echt heel heel veel geluk gehad. Eén keer uitglijden en je kunt je platte kat beneden van de stoep schrapen...

Er staan genoeg voorbeelden van valpartijen van balkons etc op deze site. Ook ik heb een praktijkvoorbeeld, want mijn Roos is ook een keer van mijn balkon (2-hoog) gevallen. Je hoeft ze maar even uit het oog te verliezen en het is gebeurd. Mijn Roos heeft er gelukkig geen blijvende schade aan overgehouden, maar had wel een gebroken pootje (middenvoetsbeentje).

En even voor de begripsvorming; een kattenren hoort uiteraard helemaal dicht te zijn. Alleen 'hoog genoeg' houdt een kat niet tegen. Ik heb ook een kattenren op mijn balkon (die dus van onder naar boven dicht zit), maar mijn Noah zit regelmatig helemaal in de nok omdat hij via het gaas naar boven klimt. En ren moet dus rondom helemaal afgesloten zijn. Anders is het eerder een klimrek ;-)

nb; in mijn foto-album kun je mijn kattenren zien. Er staan op de site ook genoeg voorbeelden van balkons afgeschermd met (bijt-proof) net.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Reb »

Toen ik nog op een flatje woonde bleek zijn mijn kittens een paar keer gevallen, (we woonde niet op de 11de hoor, dat hadden ze nooit overleefd. Ze ontsnapte wel eens en dan rende ze snel naar het balkon van de buren, die slimmerikken) Maar toen de katten volwassen waren vielen ze niet. Ze overzagen het op dat moment wel. Inmiddels verhuisd wil het een enkele keer voorkomen dat ze het dak op schieten. Dat mogen ze ECHT niet, maar goed... ze vallen niet!
Ook als ze op een schuurtje lopen, vallen ze niet. Ik denk dus eigenlijk dat kittens er niet goed toe in staat zijn, en volwassen katten wel.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Zuri »

Dan heb je echt geluk gehad Reb! Natuurlijk vallen katten niet zomaar, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Mijn Roos is van het balkon gevallen toen ze volwassen was. Ik heb het niet zien gebeuren, want ik was heel even binnen iets pakken. Maar de nagelsporen stonden in de reling; uitgegleden dus. Ik heb dus meteen maatregelen getroffen en mij kan het niet meer gebeuren. Waarom jij geen maatregelen hebt getroffen nadat je kittens 'een paar keer' zijn gevallen is voor mij onbegrijpelijk. Al is het misschien een hoogte waardoor je kat niet komt te overlijden, maar er is genoeg risico voor botbreuken en inwendige schade ten gevolge van een val van grote hoogte.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door achtpuntzes »

natuurlijk kan een kat diepte zien :) hij heeft 2 ogen.

maar een kat heeft geen hoogtevrees. (in ieder geval heb ik er nooit een ontmoet.)

dus als een kat een sprong aan kan, terwijl er zo'n 12 verdiepingen onder hem zit, zal hij gewoon springen.

het gaat meestal fout als de kat afgeleid is, zeg maar een vliegje of zo. die wordt dan achterna gezeten, en dan gaan katten echt niet nadenken over de eventuele risico's die ze dan nemen. het vliegje is dan immers t belangrijkst. of ze schrikken ineens ergens van als ze op de reling van het balkon zit op zoveel verdiepingen hoog, en kan dan naar beneden vallen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en brrrr, voorlopig goed afgelopen!
helemaal afsluiten is ook mijn voorstel of kitten aangelijnd in tuig op het balkon, dat is missch makkelijker uit te voeren. zorg wel dat het goed past, missch met een dekje?
en je kunt beginnen om het gedeelte onder de balustrade met gaas af te zetten, wat geen garantie is overigens..
Laatst gewijzigd door Adriana op 17 aug 2011 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Umimeis »

Ik heb m'n balkon niet catproof, maar ik woon ook niet zo hoog.
Flea is er 1x van afgedonderd. Sam nog nooit.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Zuri »

Hoe hoog woon je Umi?
Ik woon namelijk op de tweede (ook niet zo hoog wat mij betreft) en dat was al hoog genoeg om een pootje (middenvoetsbeentje in achterpoot) te breken...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Reb »

je kan alleen maar diepte zien als je ogen aan de voorkant staan. een vogel bijvoorbeeld kan geen diepte zien. Bij een vogel staan de ogen aan de zijkant. (behalve weer bij roofvogels, maar die hebben de vaardigheid diepte zien nodig bij het jagen) ;)

Nu ga ik een hoop mensen over me heen krijgen.....
Ik wil ook weer niet overbeschermend zijn naar mijn katten. Je kan overal gevaar in zien, en natuurlijk moet je voor de veiligheid waken, maar dat moet niet verder gaan dan bijvoorbeeld de veiligheid naar je kinderen toe.
Weet je wat er allemaal kan gebeuren als je kind zelf naar school loopt, buiten speelt, gaat zwemmen enz. Toch mogen ze het wel. (mijn kinderen althans) Tja en als er 1 kat van het balkon valt en breekt een pootje (wat dus niet is gebeurd) dan is dat zo. Ik heb geinformeerd bij de dierenarts en gevraagd hoe vaak dat voor kwam. Gebroken pootjes zelden, een kat kan heel goed vallen (komt altijd op zijn pootjes terecht), wat ze soms zien is een gebroken kaakje omdat ze te ver doorschieten met de val opvangen dat ze met hun kin op de grond komen. Maar over het algemeen kan een kat deze val opvangen. Aldus de dierenarts.
Misschien nu minder onbegrijpelijk, nu ik mijn gedachtengang heb uitgelegd,...
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Zuri »

Er staan genoeg voorbeelden op dit forum van gebroken ledematen na valpartijen, dus dat is niet een zeldzaamheid. En mijn Roos is inderdaad keurig op haar pootjes terecht gekomen, vandaar de breuk in het pootje. Wat jij / je dierenarts vergeet is dat een valpartij ook heel gevaarlijk is voor de ingewanden. Dat zie je misschien niet van buiten, maar kan zeker schade veroorzaken!

Ik vind de vergelijking met kinderen niet zo heel vreemd hoor. Net als voor kinderen zijn we verantwoordelijk voor het welzijn en de gezondheid van onze katten. Zowel katten als kinderen kunnen bepaalde gevaren nu eenmaal niet inschatten. Jij laat bijvoorbeeld (neem ik aan) je kinderen pas zonder toezicht op de fiets over straat gaan op het moment dat jij zeker bent dat ze goed opletten en zich niet laten afleiden en daardoor onder een auto komen. Maar als ze dat kunnen, dan is het geen probleem (en zelf goed voor hun ontwikkeling) om dat zelf te gaan doen.
Een kat is en blijft echter een dier die in grote mate wordt gestuurd door instincten. Op het moment dat er een vliegje voorbij komt, neemt instinct de overhand en kan een kat in een split-second vergeten dat het niet verstandig is om aan de andere kant van de ballustrade te lopen. Oke; de kans is niet groot dat dit gebeurd, maar wil je dat risico echt nemen? Jij blijkbaar wel. Ik niet. Dus nee, ik vind het nog steeds onbegrijpelijk.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door achtpuntzes »

haha,

al in de verdediging voor het bericht, reb.

ik woon zelf op drie hoog, en een van mijn katten zat continue op de reling. ik heb aan de zijkanten van die uitsteeksels waartussen je waslijnen kunt hangen, zo,n 2 (!) centimeter breed, en 35 cm lang. ook daar zat ze regelmatig, met de kop van de flat af, en met dus onder haar niets anders als diepte.

ik hield continue mn hart vast, en zat niet echt lekker meer op mn balkon. voor mij bleven er 2 dingen over, of HELEMAAL afzetten, of de poezels niet meer op het balkon. voorlopig kies ik voor het laatste, want het lijkt me niet prettig om in een kooi te zitten als ik lekker op het balkon zit.

ik moet er wel bij zeggen dat ze nog jong zijn, (nou, inmiddels zijn de zusjes al bijna 2 en muffin is 15 maanden) en ook nogal onbesuisd.

ik ken ook iemand die op 8 hoog woont, en haar kat komt altijd op het balkon. ook zonder toezicht. maar ja, die kat zit ook nooit op de reling. beetje mollige, luie kat, die nog geen 20 cm springt :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Catfish »

Toen ik zo'n 20 jaar geleden mijn eerste katten had is mijn poes tot twee keer toe van drie hoog naar beneden gevallen. Ze heeft geluk gehad, landde in zachte bosjes en wist zich op tijd om te draaien.
Daarna was het balkon verboden gebied voor ze (had er toen 4).

Ik heb ook een tijd bij de dierenambulance gewerkt, en hoe veel gewonde katten ik na een val van het balkon wel niet op heb gehaald... Gebroken poten, kaken, een staart (ja, echt), voetjes, interne verwondingen... Bedenk het maar, ik heb het gezien.

En ja, een kat ziet diepte, maar zal daar geen aandacht aan schenken als er een vliegje of dikke duif in beeld is...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie