Veel te jong zwanger?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

Hallo,
Ik ben hier nieuw, en heb me speciaal ingeschreven omdat ik wellicht hulp nodig heb.

Onze poes is nu 6 maanden oud.
Vorige maand zijn we verhuisd en liep er in onze nieuwe tuin steeds een andere poes (kater wellicht vrees ik nu).
Onze poes (stewart) deed raar en veel aanhankelijker dan anders. Ik dacht dat het door de vreemde omgeving kwam, maar sinds gisteren vind ik haar buik toch wel erg dik worden.
net nu ik me afvroeg of ze niet al gesteriliseerd kon worden! (minimaal 6 maanden was mij verteld).
Oké, Stewart is dus zwanger lijkt me (ze kreeg nog steeds kittenbrokjes!!), maar wat nu?
Wat moet ik doen?
kan ze het aan?
Alle hulp welkom...

ps: Ik heb ook nooit gemerkt dat ze krols was!!
Kan dat eigenlijk wel met 5 maanden?
Misschien vergis ik me tóch...
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
een poes van 6 maanden is nog een kleuter en een zwangerschap voldragen en dan ook nog kittens zogen en verzorgen is heel erg zwaar voor dat onvolgroeide poezenlijf.

het enige advies dat ik je kan geven is zo snel mogelijk je dierenarts raadplegen en castreren en tegelijk de zwangerschap beeindigen.
de kans op complicaties is bijzonder groot, dit is een soort van 'oeps'nest (heb je al bedacht wat je met de eventuele kittens gaat doen?)
maar in de eerste plaats: je kunt dit de poezenmoeder niet aandoen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Ilone »

Ik denk dat het verstandiger is dat je even met Stewart naar de dierenarts gaat zodat die haar even kan onderzoeken en de mogelijkheden met je bespreken. Misschien is ze nog niet zo ver en kunnen ze nog weggehaalt worden. 6 maanden is namelijk wel errrg jong voor een poes om zwanger te zijn.
En voorlopig Stewart binnen houden totdat ze geholpen is, dat had eigenlijk zowiezo moeten gebeuren.
Een poes kan dus krols zijn zonder dat je het weet/merkt, en dat kan al voor die 6 maanden.
Succes.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Poezen kunnen inderdaad al krols worden op 5 maanden. Het komt niet zo heel veel voor, maar het kan wel.
Ik zou ook naar de DA gaan, die kan zeggen of ze zwanger is, en of het nog verbroken kan worden. En anders zal je erg veel opvolging nodig hebben van de DA om haar erdoor te helpen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

Bedankt allen voor de reacties tot nu toe.
Ik ga morgen naar de dierenarts met Stewart.

Volgens mijn man echter, is ze iets ouder (gelukkig) en inderdaad, ik heb me vertelt. Iets voor de kerst kregen we haar, en zover ik weet was ze toen 8 of 9 weken......
en, en dat is minder .... zijn we volgens mijn man hier al in dit huis getrokken ergens halverwege Maart, waar onze kleine Stewie, die geacht werd binnen te blijven (om te wénnen) al binnen een halve dag de deur uit glipte (ja, ze is nou eenmaal een enorme jager!) toen onze zoon (6) meende door de open deuren van het (toen nog vrijwel lege) huis te moeten fietsen. (tja, we hebben ook een winkel waarvan de deur de hele dag open staat, en die in verbinding staat met de keuken, dus binnen houden is een onmogelijke zaak. Dat icm het karakter van de poes.......oeioeioei) en dus zou ze, volgens de informatie van mijn man, die een véél beter geheugen heeft dan ik al sinds half maart geraakt zijn door een zwart/witte kater!

Nou, morgen maar eens laten kijken door de dierenarts (afgrijselijk duur hier in Belgie) en dan informeer ik jullie weer.

ALVAST ERG BEDANKT!
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Catfish »

Goed dat je met haar naar de dierenarts gaat!
Ga je haar dan ook laten steriliseren en aborteren?
Al zou ze nu wel al behoorlijk op weg zijn met de eventuele zwangerschap... Ik hoop dat je er op tijd bij bent.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Ilone »

Als ze echt al in maart gedekt zou zijn, dan zou ze nu al hoogzwanger meoten zijn...
Succes bij de DA, ik ben benieuwd!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

Zo, we zijn weer terug van de dierenarts.

Onze poes is inderdaad al dermate hoogzwanger dat abortus en castratie nu onmogelijk is.

Poes is volgens DA sterk en gezond.
We gaan dus een rustig plekje voor haar zoeken en de boel afwachten met het nummer van de dierenarts bij de hand.

Ik houd jullie op de hoogte.

groetjes,
Frances
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Anne »

Ik hoop dat je haar wel laat helpen na de bevalling en dat je de kittens straks ook laat helpen?
De asiels raken weer vol...
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door nellebel »

hoelang gaat het nog duren weet je dat? ook wel spannend lijkt me.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Daniella
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2011 12:01

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Daniella »

hoi hoi,
Het is natuurlijk vervelend dat je er zo achter komt dat je poes zwanger is terwijl je dat niet gepland had. Het is natuurlijk wel jong maar bedenk dat in de natuur met wilde katten dit ook kan gebeuren. Ik raad je aan om de poes binnen te houden zodat ze in huis bevalt en niet ergens buiten. Zodra het mogelijk is en dit zou ik in overleg met de da doen dan zou ik mama poes laten steriliseren.
Maar geen paniek hoor er zijn ook fokkers die het wel of al niet per ongeluk overkomen en ook dan gaat het allemaal goed. Als je er maar voor zorgt dat jezelf rustig blijft als het moment daar is. Gewoon een doos of mand met wat doeken in huis zetten. Zodra je ziet dat ze gaat spitten kan het niet lang meer gaan duren. Succes
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

Ik ga mijn best doen rustig te blijven als het moment daar is (moet wel kunnen, want ik ben ten slotte 45 en heb zelf ook 3 kinderen gebaard...ahum).
Ik ga wel de pc (en jullie) erbij houden hoor!

En JA! Ik ga Stewart zéker castreren zsm na de bevalling, en haar eventuele kleintjes ook. (als het er niet te veel zijn, houd ik ze gewoon lekker zelf. We hebben ruimte genoeg!, of iemand moet er erg graag 1 willen hebben... (stewie heeft wel een superkarakter al zeg ik het zelf!)

De DA dacht dat het binnen 1 à 2 weken gebeuren zal...

Straks ga ik een bench voor haar inrichten op een rustige plek achter de bank in de kamer.

Binnenhouden zal het grootste probleem worden vanwege de winkel. De winkeldeur kan natuurlijk niet dicht overdag! En onze zoon...... ja, die ziet het ook niet zo nauw met de deuren, en we hebben er nogal veel!

Nou, misschien is Stewie ook wel gewoon verstandig....:-)

tot later!
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Ilone »

Volgende link kan wel van pas komen:
http://www.kattenplaza.nl/infobevalling
Er komt best veel bij kijken...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door KoosjeCato »

Jullie zoon was 6 toch? Ik denk dat hem toch wel is uit te leggen dat alle babies anders wegwandelen? Of moeders wegwandelt van haar babies?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door castratenkoor »

Mijn kinderen zijn van heel jong af aan groot gebracht met de wetenschap dat de katten alleen in de ren buiten mochten.
Nooit een probleem geweest, deuren gingen netjes dicht bij erin en eruit gaan.
Ook buur-kinderen is dat prima bij te brengen.
Als je moeder los laat na de bevalling is ze zo weer zwanger.
Ik ken verhalen van meteen na de bevalling, dezelfde dag niewue dekking.
Is dus echt belangrijk dat ze binnen blijft tot na de castratie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie