Veel te jong zwanger?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door MarjanR »

Fijn dat Stewie en de babies het goed maken.

Ik geef je een ongevraagd advies; zou je de babies ongeveer 12 tot 13 weken de tijd willen geven om bij mams te blijven.
Het is echt veel beter voor ze om rond die leeftijd pas weg te gaan.
Ik weet dat de meeste kittens met 8 weken weggaan, maar dat is een tikkie te vroeg naar mijn mening.
(ik heb zelf ook een kat met nestje van 5 gehad. Tis errrrrg druk, maar erg leuk. Ik heb ze pas met 16 weken weggedaan. Toen waren ze pas echt zelfstandig genoeg naar mijn mening. En toen wist ik echt nog niet van dit forum af ;) )
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
jumper

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jumper »

Wat goed dat ze binnen is bevallen.
Nu weet je dat alles goed is gegaan met Stewie en babys.
Geweldig.
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

Ga ik doen marjan!
Ik heb al gezegd dat ze zeker...mínstens 12 weken bij ons en Stewart blijven!

Weet jij hoe ik een fotootje bij kan voegen?
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door MarjanR »

Goed nieuws :D

Veel plezier met de kleintjes :D

Hoe dat moet staat ergens op het forum.
Is nogal uitgebreid om uit te leggen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

nee...uur gezocht...ga naar bed nu :???:
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door MarjanR »

Het staat onder forumsupport

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 46&t=22862

Sorry, had het je ook eerder kunnen aanwijzen.
Welterusten
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

few, wat een gedoe!

Nou ja, anyway....Stewart lijkt volgens mij erg op jouw kat marjan!

en nou ga ik echt slapen.
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door nellebel »

wat een gewedlig nieuws zeg, en fijn dat alles goed gaat. zal wel een leuk gezicht zijn een hond die eigenlijk kittens wil opvoeden. hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2010 12:04
Locatie: Gramsbergen

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Marloes Grootoonk »

Wat leuk om deze verhaaltjes te lezen!
Bij ons is ook een spannende tijd aan gebroken. Onze lieve Kisha is er ook tussen uit geglipt vlak voor wij op vakantie gingen en toen wij na 10 dagen vakantie thuis kwamen, vonden wij Kisha ook behoorlijk aangekomen. De buurvrouw heeft voor ze gezorgd en we dachten in eerste instantie dat ze gewoon lekker veel gegeten had en tja, 10 dagen er niet op uit geweest, dus misschien daarom wel aangekomen.
Maar nu we een week terug zijn en de buik dikker lijkt te worden. Denk ik dat wij ook 'in verwachting' zijn!
Onze Kisha is 10 maand en ik heb mij inderdaad ook veel zorgen gemaakt of ze niet te jong is, maar na het lezen dat het in de natuur natuurlijk heel anders er aan toe gaat, maak ik me al wat minder zorgen.
Wij hebben een logeerkamer en hebben bedacht, dat als het zover is, deze in te richten als 'kraamkamer'. Maar omdat we nog niet zo heel veel ervaring hebben met katten/poezen, ben ik blij om zoveel adviezen te lezen!
Zijn zwangere katten nog extra dingen nodig? Bepaald voer of andere dingen?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Catfish »

Goh leuk, weer een 'oeps' nestje. De asiels en kittenopvangen zitten bomvol met ongewenste kittens, maar nee, daar trekken jullie je niks van aan. Sorry hoor, maar dat weet je toch als je een open poes naar buiten laat? Was het de bedoeling? Weer kittens die de plek van bovengenoemde ongewenste kittens innemen en de anderen dus van een fijn leven beroven. Klinkt heel hard, maar het is wel de waarheid.

Misschien is het een optie om je poes alsnog te laten steriliseren, als ze kort zwanger is kun ze gelijk geaborteerd worden. En dit bedoel ik serieus, wordt vaker gedaan.

Sorry voor mijn uitbarsting, maar ik word hier zo boos van!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Mirjam86 »

Nou ertussenuit geglipt klinkt mij meer als een binnenkat die haar kans heeft gegrepen toen de deur open stond. Wel zou een poes van 10 maand waar men geen nestje van wil gecastreerd moeten zijn.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook tegen pretnestjes en zou ook adviseren katten uit het asiel te halen. Maar als er inderdaad al sprake is van zwangerschap ben ik tegen aborteren. Dat vind ik persoonlijk dan toch al een leven. (Daar kan je over discussiëren natuurlijk)

Ik zou Marloes als tip willen meegeven eens op andere fora rond te kijken, waar ze meer ervaring hebben met nestjes.. Over het algemeen zijn de leden hier tegen het krijgen van nestjes, waardoor we er dus geen ervaring mee hebben.
Lees je even goed in, zodat je goed voorbereid bent zou ik zeggen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan inderdaad discussieren over abortus, en dat is ieder zijn keuze, maar ik zou het toch ook laten doen.
Vooral omdat het katje nog zo jong is! Er kan echt vanalles misgaan op die leeftijd en ze zal er zelf niet door kunnen uitgroeien.
Het lijkt misschien alsof ze al volwassen is, maar dat is ze niet. Ze zou nog wel wat moeten groeien, en dat gaat niet met kittens die ze moet voorzien.

Soms gaat het prima, maar wees voorzien op complicatie's ofwel voor de bevalling (spontane abortus), ofwel tijdens (dat vb keizersnede nodig is, zie dat je ALTIJD een DA kan bereiken ook in het weekend!), of achteraf (dat ze er niet voldoende voor zorgt, ofwel verstoot ofwel gewoon niet genoeg kan bieden omdat ze nog zo jong is).
Wees je er dan ook bewust van dat de kans erg groot is dat dit nestje je veeeel meer gaat kosten dan haar gewoon op tijd laten helpen had gekost. Of dan haar nu nog laten helpen zou kosten. En dan kan ze gewoon verder uitgroeien en haar jeugd voltooien. Ieder dier heeft recht op haar jeugd vind ik...
Maar goed, dat moet je dan maar zelf beslissen. Ik zie dat je er al helemaal zin in hebt, en hoop dan ook dat je goed weet waaraan je begint en alle nodige voorzorgen neemt!

En dat het in de natuur anders gaat, zou ik maar vergeten.
Kittens worden tegenwoordig veel sneller vruchtbaar dan de natuur in stand zou kunnen houden omdat de mens ook die kittens in leven houdt. In de natuur sterven veel katten en ook veel jonge kittens. Dat is de natuurlijke situatie. Poezen die te vroeg moeder worden en het niet aankunnen, stoten ofwel hun kittens af waardoor deze sterven, ofwel gaan ze er zelf aan dood (het kan ook goed gaan natuurlijk...) waardoor die genen van vroege zwangerschap verdwijnen.
De mens houdt deze dieren echter in leven (en dat is een goede zaak!) en daardoor kan de natuurlijke selectie niet meer werken en worden ze steeds vroeger krols dan ze eigenlijk aankunnen.
Katten leven niet meer in de natuurlijke situatie, dus daar moet je niet op vertrouwen. En in de natuur sterven vele dieren, ik ben ervan overtuigd dat je niet wil gaan testen of jouw katje dat doet of niet.

Dat is ook de reden waarom het zo spijtig is dat er weer een nestje op de wereld komt. Er zijn al teveel mensen die de natuur zijn gang maar laten gaan, met als gevolg dat er veel te veel katten rondlopen. Diegenen die geen thuis hebben moeten vechten om te overleven en al die die echt niet rondkomen, sterven. Dat is een ontzettend dierenleed!
Hier worden jaarlijks duizenden (in belgie tienduizenden) katten ingeslapen om dat soort competitie en de overlast te vermijden. Maar dat is natuurlijk ook kattenleed, en ondertussen wordt er maar voort gekweekt waardoor er ook weer elk jaar kittens en vele katten te veel zijn. En zo blijft dat bezig.
Je kan de natuur niet zijn gang laten gaan, de natuur is wreed en kan in een door de mens gecreëerde omgeving niet werken. Daarom is het als mens je plicht om elk dier een waardig leven te geven, en dat houdt in dat je verder kijkt dan je eigen huisdieren en je dieren laat helpen. Zo bescherm je ook andere katten, en bouw je niet mee aan het vele kattenleed dat hier dagelijks een feit is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Mirjam86 »

Valerie legt hierboven heel duidelijk uit waarom een kat van 10 maanden niet zwanger hoort te worden.
Het is als een kind van 13 dat zwanger wordt. Het is niet bevorderlijk voor je poesje.
Maar of je laat aborteren hangt van je principes af. Ik zou het niet doen.
(Maar mijn poesjes worden ook met 6 maand gecastreerd)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
jumper

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jumper »

ik ben het helemaal met bovenstaande reacties eens.
Mijn kat heb ik niet eerder naar buiten gelaten voordat ze gesteriliseerd was. Wilde inderdaad geen "oeps nestje".
Ook had ze geen kans om te ontsnappen. Heb namelijk nog 1 deur vanaf mijn voordeur voordat ik daadwerkelijk in huis stap.
Het lijkt zo leuk, kittens, maar je moet ze ook weer kwijt. En wie weet waar ze terrecht komen.
Al die huizen hadden gevuld kunnen worden met asiel katten.
Weet niet zo goed wat er nog te zeggen valt.
Ik hoop dat je kat de bevalling goed doorkomt (als je het zover laat komen)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Catfish »

10 dagen er niet op uit geweest
Dit was mijn redenatie dat het een buitenkat is.

Niet alleen sta ik achter wat ik en anderen schreven, maar ik vind haar ook veel te jong met alle risico's vandien.
Ik neem aan dat je besluit om het nestje te laten komen, lees je ajb goed in, vooral voor je jonge poes, en geef haar kittenvoeding.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie