(Paneel)gordijnen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Sharon90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2011 19:47
Locatie: Zeeland

(Paneel)gordijnen

Bericht door Sharon90 »

Hallo allemaal,

Ben nog maar pas aangemeld op het forum, maar heb er erg veel aan?
Ben alvast informatie aan het winnen want het duurt nog even voordat onze kittens komen..
Maar voordat ze er zijn had ik nog een vraagje, wat is jullie ervaring met kittens en gordijnen?
En heeft iemand ook ervaring met kittens en paneelgordijnen?

Alvast bedankt!!

Groetjes Sharon
Groetjes Sharon, en een pootje van Koos en Pip
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door MarjanR »

Ik heb al redelijk lang katten, maar ik had nooit last van gordijn klimmertjes... tot nu :D

Ik denk dat de panelen waarschijnlijk minder aantrekkelijk zijn omdat ze niet zo leuk "vladderen", maar goed. Ze kunnen er wel goed in klimmen natuurlijk.
Als ze het zouden gaan doen, dan kun je ze pijlsnel pakken,nee zeggen. En dan in de krabpaal hangen. Dan snappen ze het na verloop van tijd wel. Ik hoop alleen wel dat je panelen dan nog hangen :lol:

Maar zoals ik al zei... dit is m'n eerste kitten die het doet...
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door Ilone »

Hihi kittens en gordijnen is niet vaak een goede combi :lol:
Bij de meeste kittens zul je ze er met regelmaat uit moeten plukken ;)

Met paneelgordijnen heb ik geen ervaring, maar zal dat niet hetzelfde uitpakken als met gewone gordijnen?

Verder is mijn ervaring met gordijnen, buiten dat er regelmatig eentje vastzat met de nagels ;) , dat de gordijnen steeds vól zaten met haren. Leuk effect als je dan de gordijnen dicht doet :-P
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door pearlsofpassion »

Het kan ook helpen de gordijnen weg te laten tot ze wat groter zijn.

Hier heb ik het in het begin gewoon goed in het oog gehouden en steeds als er een pootje omhoog ging naar de gordijn, direct ingrijpen. Hetzelfde met de horramen.
Nadat ik dat een paar weken had volgehouden, was het duidelijk en hangen ze er niet in...
Maar ik weet niet of dat altijd gaat werken natuurlijk.

Met twee kittens en een goede krabpaal kan je wel al heel veel opvangen, en dan zou ik me niet te veel zorgen maken. Gewoon consequent zijn, en steeds op de krabpaal zetten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door Adriana »

hoi Sharon en welkom ;-) op het Forum,

wat leuk dat jullie in afwachting zijn van twee kittens en hier op het Forum kun je veel info vinden over allerlei katten-zaken.
het is een beetje afhankelijk van het individu, maar kittens tot zeker het eerste levensjaar klimmen overal op en in en overheen en onderdoor. je zult je huis kittenproof moeten maken en zelfs dan zal er nog wel eens wat sneuvelen.
hier lopen sinds augustus twee kittens, inmiddels 8,5 maand en in het begin klommen die ook in een opgerold rolgordijn. ze willen altijd naar boven en een krabpaal tot aan het plafond is geen overbodige luxe.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=30
in mijn fotoalbum kun je zien dat ik een behoorlijke klimconstructie heb en dan nog klimmen ze op de afzuigkap, op de koelkast en op een hoge vensterbank.
en als ik een grote handdoek over een deur te drogen hang, dan zitten ze binnen de kortste keren bovenop die deur.
dat is onderdeel van hun normale ontwikkelingsproces en verbieden lijkt me onzin, ze moeten hun spieren ontwikkelen en hun motorische vaardigheden trainen.
ik heb al vrij lang ook een katoenen vloerkleed verticaal tegen een muur aan hangen en s morgens is het vaste prik, sjezen tussen de klimpalen en het vloerkleed. en ik vind het prima want ik heb gekozen voor kittens en dan moet ik dat ook respecteren. je kunt van kittens niet verwachten dat ze gaan 'opzitten en pootjes geven', leve de lol! en dat is juist zo boeiend en leuk van kleuterkaters.

ze zullen denk ik wel een paar keer proberen om in die verticale lamellen omhoog te komen, maar als ze er geen greep op hebben, dan zullen ze snel wat anders zoeken. en jij moet ze dat dus aanbieden want ze willen klimmen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sharon90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2011 19:47
Locatie: Zeeland

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door Sharon90 »

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik hier wel wat aan heb..

Hebben jullie verder nog tips voor het opvoeden van 2 kittens? Want voor mij is dit de eerste keer dat ik katten in huis krijg, mijn vriend is ermee opgegroeit alleen heeft hij nu een hele oude kat waar weinig energie meer inzit dus ook hij is kittens al een tijdje niet meer gewend!

Groetjes Sharon
Groetjes Sharon, en een pootje van Koos en Pip
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door Lovecat »

Hier wordt vaak gezegd dat gordijnen niet zo'n goed idee is, maar bij ons zijn juist de lamellen (en de vreselijk lelijke luxaflexen; ik haat die dingen) de 'l*l'... En gelukkig maar, want ik vind ze vreselijk lelijk en nadat de katten ze hebben afgebroken, kon ik lekker gordijnen en rolgordijnen kopen! :grin:

Als ik 's ochtends naar mijn dichte gordijnen kijk en de zon schijnt erop; dan zie ik echt honderden gaatjes van kattennageltjes :lol: Ik heb gewoon supergordijnen; zij kunnen er in klimmen en het gaat niet stuk, zijn we allemaal blij + de gordijnen zijn zo goedkoop dat als het wel een keer misgaat, ik het makkelijk kan vervangen ;-)

Ik ben nu bezig met een klimwand-constructie. In de kattenkamer heb ik een vrije muur, waar ik een groot doek ga bevestigen waar ze in kunnen springen/klimmen, daaromheen hangmatjes op verschillende hoogtes en van die krabplanken waar ze in kunnen klimmen en dan verder kunnen springen. Ze hebben er behoefte aan, dus gaan we klussen, misschien ook een idee voor jou, zodat ze de gordijnen met rust laten?
maris40
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2011 10:48

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door maris40 »

Hmm ik lees zo dit over dat klimmen in de gordijnen.

Ik ben net nieuw en aan het orienteren of we een kitten in huis nemen,maar ja we hebben dus wel gordijnen en ik ben er niet echt blij mee als ze daar steeds in zitten.
Kan je ze niet leren dat ze daar niet in mogen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, je kan beter de eerste maanden de gordijnen gewoon weglaten als ze erin gaan hangen. Het is niet zeker dat ze het doen, maar afleren zou ik zelfs niet proberen. Verloren moeite.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door MarjanR »

Tssssssssss, Valerie!!!

Er valt heel wat af te leren als ze iets ouder zijn!
En je kunt ze zeker als kitten zijnde gewoon uit de gordijnen plukken en op de krabpaal zetten (of gaan spelen met iets anders).
Je kunt van alles doen je moet alleen consequent blijven.
Het is niet direct een verloren zaak, doe niet zo raar.

Je eerste advies vind ik overigens wel een goede :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door ayla »

mijn katten hangen eigenlijk nooit in de gordijnen. Vanaf begin af hingen ze er, nooit problemen mee gehad.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb geen gordijnen meer, aan de voorkant vertikale lamellen, waar schatje Rik er 2 uit heeft weten te rauzen. Ook het koord om ze mee open en dicht te doen heeft hij eraf gevreten.
Aan de achterkant vertikale luxaflex, ik ging ervan uit dat dat in mum van tijd eraat zou gaan.
We wonen hier nu 7 jaar en ze zijn nog helemaal heel. Geen pijl op te trekken dus.
En het vorige huis werden de luxaflex totaal gesloopt.

30 jaar geleden had ik nog gordijnen en zelfs een wand met jute behang - nou vooral dat laatste sloeg in als een bom - veel lol en erin vliegen tot aan het plafond. Daar was het niet tegen bestand dus het zag er niet uit....... beginnersfoutje!

Ik zou je aanraden de gordijnen weg te halen in het begin, dat scheelt een hoop ergernis.
Probleemloos genieten van de fratsen van het kleintje is toch veel leuker?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door MarjanR »

Ik heb voor alle ramen in m'n huis een gordijn hangen.
Zelfs van die leuke pietriet rol gordijnen.
En ja, Sara heeft er 1x in gehangen en toen heb ik haar eruit geplukt en NEE gezegd.
En ook als ze achter een vliegdingetje aan zit wil ze nog wel eens een pootje tegen het gordijn aan zetten. Pfffff, dat vindt zij nog erger dan ik hoor.
En ik heb geen voorbeeldige katten!
Ik heb ze nooit geslagen en ook geen harde stem opgezet.
Communiceren met je ogen en lichaamshouding werkt voor mij het beste.

En nee, niet elke kat is het zelfde.
Maar om nu op voorhand al te zeggen dat het toekomstige kittentje niet uit de gordijnen zal blijven vind ik nogal voorbarig.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg dat het kan dat ze eraf blijven, maar dat als ze dat niet doen, het beter is de gordijnen de eerste maanden op te bergen dan het ze te proberen afleren.
Een keertje zeggen en ze doen het daarna niet meer, prima. Maar als je het drie keer gezegd hebt en geen reactie, zou ik er persoonlijk niet meer aan beginnen.
Dan maar enkele maanden geen gordijnen en tegen dat ze ingeburgerd zijn en wat rustiger (dat is relatief want elke kat is anders) nog een keer proberen. Wie weet dat ze er dan wel afblijven.
Maar hoe langer ze het als kitten hebben kunnen doen (ookal mochten ze niet), hoe meer kans dat ze het later terug doen natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: (Paneel)gordijnen

Bericht door zoetje »

Hallo,
Ik heb zo'n soort paneelgordijnen denk ik: zo'n gordijnen dat je met een koortje naar boven kan trekken op maat gemaakt! Ja, vroeger had ik gewone gordijnen en die waren volledig verwoest door mijn britse korthaar die zich maar al te graag erin naar boven trok. Nu heb ik nog steeds die gordijnverwoester en nog 2 andere poezen erbij. Ik doe die paneelgordijnen een stuk naar boven als we niet thuis zijn zodat de poezen er niet aan kunnen en als we thuis zijn gaan ze volledig naar beneden maar dan zijn we erbij als de verwoester enige poging onderneemt hé?! Gelukkig hebben we nog niet veel tussen beide moeten komen. En mijn 2 poezen komen er volledig niet aan! Dus inderdaad de ene kat doet het en de andere niet. Ook kun je eventueel overwegen om zo'n raamklevers te kopen i.p.v. gordijnen die bestaan nu al op statische elektriciteit! Dat hebben wij in de tijd gedaan toen de gordijnen compleet van elkaar vielen.
groetjes zoetje
Plaats reactie