Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door Poezebal »

Castreren is zoiezo geen verkeerd idee, want zo word er een stop gezet vanaf hem met betrekking tot het uitbreiden van t overschot aan katten, maar ik vraag mij af of zijn gedrag er wel door zal gaan veranderen?

Ze zullen soms iets rustiger worden, maar je hebt ook ware boksers onder de katten die zelfs na castratie niet zomaar opgeven ;)

Wat nu als dit niet het geval is?
Dan krijg je meer problemen met de buurt, en dan?

Ik vind het in ieder geval wel super dat hij bij jullie een fijn thuis heeft gevonden en als je besluit hem een ander huisje te geven, doe deze lekker vullen met stro of een dikke deken, lekker warm.
Konijnenhok zal ook prima kunnen, hij red zich immers al een jaar zo, maar ik weet van de wilde katten op de boerderij van mn schoonouders dat ze graag op de hooizolder of in het strohok liggen s'nachts.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door Nyncke »

Ik sluit me aan bij Poezenbal, want als het een wat oudere kat is, is het naast hormoniaal ook gewoonte gedrag geworden.
Wel goed dat hij niet meer voor nakomelingen kan zorgen.

En, ja hier heb ik ook voor de katten voor snachts een oud konijnehok met stro, liggen ze heerlijk te slapen, zomer en winter bij regen en sneeuw ... en zomers bij warmte erbovenop ... alsof het soms niet warm genoeg is.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door Cari »

Ga er maar vanuit dat de castratie zijn vechtlust flink zal doen afnemen. Op elke regel zijn uitzonderingen, maar bij vrijwel elke kater is dat het geval.

Verwilderde katten hebben vrjwel altijd gegeten als ze voor castratie komen, voedsel heb je nou eenmaal nodig om ze te vangen.
De verdoving zullen ze waarschijnlijk geven d.m.v. een dwang- of opduwkooitje, dat is ook geen enkel probleem.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door puksji »

Ik denk dat hij nog geen 3 jaar oud is.
Mocht het castreren niet helpen, dan zal ik moeten proberen om een ander plekje voor hem te vinden. Wat dan niet makkelijk zal zijn.

Ik wil hem maandag proberen te vangen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door jennli »

Veel succes. Het beestje mag in ieder geval blij zijn dat jij je over hem wilt bekommeren.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door Poezebal »

Heb je inmiddels een goede vangkooi kunnen regelen?
Ik weet niet waar je woont, anders weet ik eventueel nog wel een vangkooi die je zou kunnen gebruiken, maar dan moet je wel in de buurt wonen.

Stuur me anders ff een PB.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door Nyncke »

puksji schreef:Ik denk dat hij nog geen 3 jaar oud is.
Mocht het castreren niet helpen, dan zal ik moeten proberen om een ander plekje voor hem te vinden. Wat dan niet makkelijk zal zijn.

Ik wil hem maandag proberen te vangen.
Ik heb wel eens gelezen over asiels die wilde katten opvangen, die herplaatsen ze dan gratis bij een boerderij.
Helaas weet ik niet meer van de hoed en de rand, dus dat zou je dan eens uit moeten zoeken.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door puksji »

@Nyncke: ik ben hier al bezig geweest om hem eventueel te herplaatsten maar dat gaat niet lukken.
Maar ik zal eens gaan zoeken naar iets dergelijks. Ik wil daar ook best een eind voor rijden, ik heb ook al eens gedumpte haantjes helemaal naar Duitsland gebracht (voor mij heen en terug toch bijna 600 km).

@Poezebal: Bedankt voor het aanbod maar ik woon zeker 200 km bij jou vandaan. Ik heb ook nagedacht over een vangkooi, maar dat lijkt mij toch erg naar voor hem. Ik denk zelf dat het mij wel gaat lukken met die bench naast dat hok.
Dit is zijn huisje, via dit kleine deurtje gaat hij er in
Afbeelding
En dit is de grote deur aan de voorkant, als ik die open doe schiet hij altijd meteen door zijn kleine deurtje naar buiten
Afbeelding

Het konijnenhokje ernaast is zijn 'eetkamer'. Ik had hier van de zomer een egeltje die steeds zijn voer op at, en zelfs in zijn huisje ging zitten. Dus toen voor hem voer bovenin en voor de egel onder het hok. Ging prima.
Helaas is het egeltje doodgereden :-(
Afbeelding

en als ik dan toch bezig ben met foto's plaatsen, dit is de kanjer :verliefd:
Afbeelding

De ontmoeting door het raam
Afbeelding
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door Nyncke »

Als je googled op "herplaatsing verwilderde kat" kom je erg veel verschillende mogelijkheden tegen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door pearlsofpassion »

Wauw! Wat een mooierd!!

Je doet maar waar je zelf het beste gevoel bij hebt, maar ik denk dat een vangkooi een stuk minder eng voor hem is dan in zijn eigen veilige hokje gevangen worden....
Misschien dat hij er zich dan nooit meer helemaal veilig in voelt...

En hou er wel rekening mee dat hij wel door het kleine deurtje naar buiten zal schieten, maar net zo snel weer naar binnen en dan langs jou heen zal schieten als hij langs het kleine deurtje niet weg kan. Ik zou dit echt nooit alleen proberen! En ik weet ook niet goed hoe je die bench dan dicht gaat krijgen...
Maar als jij het wel ziet zitten, dan is het goed hoor!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door Kattenbella »

Hij is mooi!!! Hij lijkt sprekend op mijn Max met zijn vogeltje op het snuitje. Vangen is lastig, je kan het doen met iets in zijn eten, maar dan moet hij bij de dierenarts blijven, omdat hij nuchter moet wezen. Met zijn verblijf is zeker niets mis! Mooie hokken.

Die egels, hier snackte een hele familie mee met het voer van de Bolle ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh ja, is dat niets? Slaapmiddel of tenminste een kalmeermiddel in zijn eten? Of geef je hem geen nat?
Dat we daar nog niet eerder zijn opgekomen!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door Anne »

Zo te zien heeft hij het prima naar zijn zin bij jou ;-) Wat een mooi huisje heeft hij!!
Ik hoop dat hij na zijn castratie niet meer zo vechtlustig is en gewoon bij je kan blijven,
het lijkt mij een tevreden kater!!
Mooie foto zeg :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door Kattenbella »

Als je dit gaat doen moet hij direkt door naar de dierenarts en moet het hok dicht als hij heeft gegeten, anders loopt hij duf op de weg. Verder moet hij dan ook direkt warm gehouden worden en naar de dierenarts.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hoe vang ik de wilde kater in mijn tuin voor castratie?

Bericht door puksji »

Helaas is het nog niet gelukt om hem te vangen. Ik zal nu moeten wachten tot de sneeuw weg is.
Een kalmeringsmiddel leek mij eerst een goede optie, maar zoals ook gezegd, kan dit gevaarlijk voor hem zijn. Ik durf dat niet aan, stel dat hij ontsnapt en dan inderdaad suf op de weg loopt.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Plaats reactie