Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door Vivianne »

@Emmy, dit is inderdaad ook een verantwoording die de eigenaars van het nestje dragen. Sowieso begint het al bij de overdracht. Toen ik mijn oeps nestje had, heb ik er geld voor gevraagd, vooral om de eerste onkosten (ontwormen, vaccinaties, enz) te dekken, en dat schrikt impuls mensen altijd al af. Daarnaast een gesprek aangaan, en dan geen kruisverhoor, maar zeker als ze nog geen ervaring met katten hebben, gewoon informeren; Laat ze een keer een middagje komen, eten geven, een bak verschonen voor mijn part. En naderhand toch contact houden, sowieso is het leuk om te weten hoe het met de kittens en hun ontwikkeling gaat, maar ook het vertrouwen geven dat als er iets aan de hand is ze altijd een plek hebben om naar toe te gaan.
Als je een kat uit het asiel haalt betaal je ook best veel, en tegenwoordig teken je zelfs een contract waarin al je plichten en rechten staan. Heel veel van de aan de kant gezette dieren zijn van die gratis af te halen dieren van marktplaats ed. en uit impuls gehaald. Erg jammer..
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door sandy »

pearlsofpassion schreef:
Ik vind ook dat ze beter veel meer van de sterilisaties zouden terugbetalen ipv te verplichten (denken ze over voor later) want ik denk dat veel mensen er het geld gewoon niet voor over hebben. Ze laten de katten maar loslopen, geven ze wat eten en smijten de kittens na een paar weken op straat.... DAAR moet iets aan gedaan worden. Geef die mensen een sterilisatie cadeau en dat zou toch al een stuk minder voorkomen. Zwerfkatten worden 'gratis' gesteriliseerd maar mensen die een zwerfkat eten geven moeten het zelf betalen....


Maar bon, ik ben al blij met deze kleine vooruitgang, maar ik denk niet dat het veel zal oplossen.
Daar ben ik het dus niet mee eens, wij die wel hun verantwoordelijkheid nemen betalen ook gewoon voor de castraties dus waarom onwilligen zo 'belonen'
Laat die mensen eerst maar eens nadenken en een document ondertekenen dat castratie verplicht is als de kat op de leeftijd is dat het kan en moet en dat er wel degelijk controle op komt met consequenties op het niet nakomen.
Moet je zien hoeveel mensen dan wel 2 keer nadenken over impuls aankopen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door tomcat Knabbel »

Valerie er zijn altijd twee kanten aan een verhaal, ik vind jouw standpunt nogal resoluut.

Je weet inderdaad nooit of een kitten goed terecht komt, je kan immers niet instaan voor wat iemand anders doet of laat.

Maar doch niet absoluut waterdicht is het chippen van de kittens wel een boom van een stok achter de deur.
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door pearlsofpassion »

Sandy schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens, wij die wel hun verantwoordelijkheid nemen betalen ook gewoon voor de castraties dus waarom onwilligen zo 'belonen'
Laat die mensen eerst maar eens nadenken en een document ondertekenen dat castratie verplicht is als de kat op de leeftijd is dat het kan en moet en dat er wel degelijk controle op komt met consequenties op het niet nakomen.
Moet je zien hoeveel mensen dan wel 2 keer nadenken over impuls aankopen.
Ja, daar heb je ook wel een punt natuurlijk. Maar als we beide nu eens zouden combineren? Want met jouw oplossing blijven alle huidige poezen ongeholpen rondlopen en dat zijn er hier in belgie erg veel! Ikzelf ken zo al 3 plaatsen waar ze ze gewoon zomaar laten lopen en de kittens dan wel ergens kwijt raken. Als die in de eerste plaats al eens geholpen zouden worden maakt dat al een paar duizend kittens minder op een jaar. En dan natuurlijk zorgen dat er geen extra bijgemaakt worden. Er heerst hier ook niets van sensibilisering! Daar krijg het ook van. Nu horen we er eens iets van, maar anders....
Maarja, Belgie is echt een enorme ramp als het over dieren, milieu en natuur in het algemeen gaat.
Ik wordt hier gewoon allemaal erg triest van.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door emmyg »

Vivianne schreef:@Emmy, dit is inderdaad ook een verantwoording die de eigenaars van het nestje dragen. Sowieso begint het al bij de overdracht. Toen ik mijn oeps nestje had, heb ik er geld voor gevraagd, vooral om de eerste onkosten (ontwormen, vaccinaties, enz) te dekken, en dat schrikt impuls mensen altijd al af. Daarnaast een gesprek aangaan, en dan geen kruisverhoor, maar zeker als ze nog geen ervaring met katten hebben, gewoon informeren; Laat ze een keer een middagje komen, eten geven, een bak verschonen voor mijn part. En naderhand toch contact houden, sowieso is het leuk om te weten hoe het met de kittens en hun ontwikkeling gaat, maar ook het vertrouwen geven dat als er iets aan de hand is ze altijd een plek hebben om naar toe te gaan.
Als je een kat uit het asiel haalt betaal je ook best veel, en tegenwoordig teken je zelfs een contract waarin al je plichten en rechten staan. Heel veel van de aan de kant gezette dieren zijn van die gratis af te halen dieren van marktplaats ed. en uit impuls gehaald. Erg jammer..
Leuke fantasie dat alleen de gratis katten gedumpd worden.
Kijk toch eens in het asiel. Er komen voldoende raskatten voorbij. Alleen vinden die meestal heeeel erg snel weer een huisje. Dus een kat die een paar tientjes heeft gekost word net zo makkelijk gedumd als een gratis kat. Je zult waarschijnlijk wel wat impuls aankopers afschikken maar ben bang dat er nog voldoende overblijven. Je hebt houd wel degene tegen die kittens zoeken als slangenvoer. Jammer genoeg is dat een populaire trend geworden.

Daarnaast bedoelde ik ook te zeggen dat je nooit weet wat men met een diertje doet. Dumpen is alleen 1 optie. Zijn genoeg eigenaars die eigenlijk een kat niet waard zijn.
En hoe herken je zo iemand?
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door Vivianne »

Ehm dat zeg ik niet emmy, blij dat je er dat van maakt... een fantasie... ik heb best wel idealogische fantasieen hoor, maar ik weet prima hoe het er in de praktijk uitziet daarnaast was mijn oplossing twee ledig.... want je blijft ook die kopers houden met geld en zonder verstand. Maar ik weet zeker dat mijn buurman niet al aan zijn derde kat toe was geweest als hij er een bedrag voor had neer moeten leggen.
Ik hoor het hem nog zeggen: "Kittens zijn zo leuk!" Ja totdat ze aan je leren bankstel hangen he buurman, dan worden ze eruit gezet. Twee maanden later heeft ie een volwassen kat... die al net zo bang is voor hem als de kittens des tijds. Dus deze zie ik ook binnenkort niet meer. Dus die mensen weerhoudt je er zeker van. En ik ga altijd van het motto "beter een beetje winst, dan een zeker verlies" uit.
En nee het dekt de hele lading niet, maar je zal altijd een groep slechte verzorgers houden, hoe goed je het ook allemaal indekt. En er is volgens mij nog niet eens een algehele geaccepteerde definitie van een goede eigenaar.

Waarom heb ik jou nu in het harnas gejaagd Emmy? Ik denk toch alleen maar mee?
Plaats reactie